Yleisperustelut
Yleistä
Vammaispalvelulakiin ehdotetaan lisättäväksi säännökset
palvelutarpeen arvioinnista, palvelusuunnitelman laatimisesta ja
asian viivytyksettömästä käsittelystä.
Periaatteellisesti merkittävimpiä ovat säännökset
vaikeavammaisille henkilöille tietyin rajauksin järjestettävästä henkilökohtaisesta
avusta, joka ehdotuksen mukaan kuuluu kunnan erityisen järjestämisvelvollisuuden
piiriin. Vaikeavammaisille henkilöille ei säädetä subjektiivista
oikeutta saada henkilökohtainen avustaja, mutta he saavat
ehdotuksen mukaan subjektiivisen oikeuden välttämättömään
henkilökohtaiseen apuun, jonka toteuttamistavat ovat nykyistä henkilökohtainen
avustaja -järjestelmää monipuolisemmat.
Perustuslain 19 §:n 1 momentin mukaan jokaisella,
joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän
edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään
toimeentuloon ja huolenpitoon. Esityksen mukaisilla vammaispalveluilla
voidaan nykyistä paremmin toteuttaa vaikeavammaisten mahdollisuuksia
itsenäiseen elämään ja yksityisyyteen.
Henkilökohtainen apu vahvistaa vaikeavammaisten osallistumismahdollisuuksia ja siten
mahdollisuutta toimia
yhteiskunnan yhdenvertaisena ja aktiivisena jäsenenä.
Pääministeri Matti Vanhasen II hallituksen ohjelman
mukaan vammaispolitiikan kehittämisen tavoitteena on muun
muassa kehittää vammaisten henkilökohtaista
avustajajärjestelmää vaiheittain ja tukea
vammaisten henkilöiden aktiivista osallistumista yhteiskuntaan
ja työelämään. Vammaisjärjestöt
ovat pitäneet hallituksen esitystä merkittävimpänä uudistuksena
kahteenkymmeneen vuoteen. Erityisen myönteisenä on
pidetty vaikeavammaisten itsemääräämisoikeuden
vahvistumista. Kuten esityksen perusteluissa todetaan, joudutaan
uudistus taloudellisten voimavarojen niukkuuden vuoksi tässä vaiheessa
toteuttamaan huomattavasti rajatumpana kuin mitä esimerkiksi
vammaisjärjestöt ovat alun perin tavoitelleet.
Hallitusohjelman mukaan vammaispalvelulain ja kehitysvammalain
yhdistämistä jatketaan. Esityksessä ehdotetaan,
että vammaispalvelulaki säädetään
tässä vaiheessa ensisijaiseksi suhteessa kehitysvammalakiin.
Muutos on askel kohti hallitusohjelman tavoitetta.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää uudistusta
huomattavana edistysaskeleena vammaisten palvelujen kehittämisessä.
Valiokunta korostaa, että jatkossa tulee kiinnittää huomiota
erityisesti lakiehdotuksen soveltamisalan ulkopuolelle jäävien,
esimerkiksi laitoshoidossa olevien vammaisten henkilöiden
oikeuksien toteutumiseen. Sosiaali- ja terveysvaliokunta puoltaa
lakiehdotusten hyväksymistä täsmennettynä.
Palvelutarpeen selvittäminen ja palvelusuunnitelma
Osana hallitusohjelman mukaista sosiaalitakuun laajentamista
ehdotetaan vammaispalvelulain 3 a §:ssä säädettävän
seitsemän päivän määräaika
lain mukaisten palvelujen ja tukitoimien tarpeen selvittämisen
aloittamiselle. Palvelusuunnitelma on laadittava säännöksen
mukaan ilman aiheetonta viivytystä. Lisäksi palveluja
ja tukitoimia koskevat päätökset
on tehtävä ilman aiheetonta viivytystä ja
viimeistään kolmen kuukauden kuluessa, jollei
asian selvittäminen erityisestä syystä vaadi
pidempää käsittelyaikaa.
Palvelutarpeen selvittäminen on osa yksilöllisen
palvelusuunnitelman valmisteluprosessia. Suunnitelman laadintaan
sovelletaan sosiaalihuollon asiakaslain 7 §:ää,
jonka mukaan suunnitelma on laadittava yhteisymmärryksessä asiakkaan
kanssa ja eräissä tapauksissa myös hänen
laillisen edustajansa, omaisensa tai muun läheisensä kanssa.
Myös asiakaslain muita säännöksiä,
muun muassa asiakkaan itsemääräämisoikeuden
huomioon ottamisesta, on noudatettava palvelusuunnitelmaa laadittaessa.
Vaikka palvelusuunnitelma ei ole valituskelpoinen hallintopäätös,
se on keskeisen tärkeä esimerkiksi henkilökohtaisen avun järjestämistapaa valittaessa,
koska suunnitelmaan kirjataan yhteisymmärryksessä asiakkaan
kanssa mahdollisimman kattavasti hänen yksilölliset
palvelutarpeensa ja elämäntilanteensa.
Siltä osin kuin kehitysvammaiselle henkilölle siirrytään
järjestämään palveluja vammaispalvelulain
nojalla kehitysvammalain sijasta, palvelut tulevat palvelusuunnitelmaan
ja jäävät pois kehitysvammalain mukaisesta
erityishuolto-ohjelmasta. Kehitysvammalain mukainen erityishuolto-ohjelma
kuitenkin edelleen säilyy, ja se on laadittava jokaiselle
kunnassa asuvalle erityishuollon tarpeessa olevalle. Ohjelma on
yksilön oikeusturvan kannalta tärkeä,
koska ohjelma on valituskelpoinen hallintopäätös.
Ohjelmaan kirjataan kaikki erityishuollon toteuttamiseksi tarvittavat
palvelut, jotka järjestetään kehitysvammalain
nojalla.
Lakien keskinäisen soveltamisjärjestyksen muutoksella
on merkitystä lähinnä niissä tilanteissa,
joissa asiakkaan palvelutarpeeseen on mahdollista vastata kumman
tahansa lain mukaisilla palveluilla. Tarkoitus on, että tällöinkin palvelutarvetta
arvioidaan asiakkaan kokonaisedun näkökulmasta.
Kehitysvammalaki voi tulla sovellettavaksi muun muassa silloin,
kun sen mukainen palvelu on asiakkaalle taloudellisesti edullisempaa
kuin vammaispalvelulain mukainen palvelu. Uudistettu vammaispalvelulaki puolestaan
tarjoaa kehitysvammaisille aikaisempaa paremman mahdollisuuden henkilökohtaiseen
apuun, kun kehitysvammaisen ei tarvitse toimia avustajan työnantajana.
Valiokunta korostaa, että kehitysvammalaki varmistaa viime kädessä kehitysvammaisen
tarvitsemat palvelut — myös yksilöllisen
avun suhteen.
Palvelun kohderyhmä
Hallituksen esitys perustuu hallitusohjelman lähtökohtaan,
jonka mukaan vammaisten henkilökohtaista avustajajärjestelmää kehitetään
vaiheittain. Ensi vaiheessa lakiin ehdotetaan lisättäväksi
säännökset vaikeavammaisten oikeudesta — ei
henkilökohtaiseen avustajaan vaan — henkilökohtaiseen
apuun. Avun kohdejoukko rajautuisi lakiehdotuksen mukaan tiukoin
kriteerein. Vaikeavammaisena pidettäisiin henkilöä,
joka tarvitsee pitkäaikaisen tai etenevän vamman
tai sairauden johdosta välttämättä ja
toistuvasti toisen henkilön apua päivittäisissä toimissa,
työssä ja opiskelussa, harrastuksissa, yhteiskunnallisessa
osallistumisessa tai sosiaalisen vuorovaikutuksen ylläpitämisessä.
Lähtökohtaisesti vaikeavammaiset henkilöt diagnoosiin
ja ikään katsomatta voivat olla henkilökohtaisen
avun piirissä. Pääasiassa ikääntymiseen
liittyvistä sairauksista ja toimintarajoitteista johtuva
avun tarve ei sen sijaan oikeuttaisi lakiehdotuksessa tarkoitettuun
apuun. Tämä mainitaan nimenomaisena henkilöpiirin
rajauksena henkilökohtaista apua koskevassa 8 c §:n säännöksessä.
Avun piiriin vaikeavammainen henkilö kuitenkin pääsee
riippumatta siitä, missä iässä avun tarpeen synnyttävä vammautuminen tai sairastuminen
tapahtuu. Valiokunta toteaa, että yksittäistapauksissa
saattaa syntyä rajanveto- ja tulkintaongelmia sen suhteen,
onko kyse ikääntymiseen liittyvästä sairaudesta
tai toimintarajoitteista johtuvasta avuntarpeesta. Valiokunta korostaa
kuitenkin, ettei uudella palvelulla ole tarkoitus korvata vanhusten
kotipalveluita tai hoitoa ja hoivaa.
Oikeus henkilökohtaiseen apuun rajautuisi vain välttämättömään
avun tarpeeseen. Tavoitteena on turvata välttämätön
apu sekä niille vaikeavammaisille henkilöille,
jotka tarvitsevat runsaasti toisen henkilön apua eri toiminnoissa, että niille,
joiden avuntarve on toistuvaa mutta määrällisesti
vähäisempää. Lakiehdotus lähtee siitä,
että alle 10 viikkotunnin apukin voidaan järjestää.
Valiokunta pitää ehdotusta hyvänä, koska
nimenomaan vähäisessä määrin
apua tarvitsevien ryhmässä on tällä hetkellä tyydyttämätöntä palvelutarvetta.
Henkilökohtaisen avun saannin edellytyksiin kuuluu
lakiehdotuksen mukaan se, että avun tarvitsijalla on voimavaroja
määritellä avun sisältö ja
toteutustapa. Mainittu edellytys rajaa palvelun piiristä sellaiset
vammaiset, joilla ei itsellään ole kykyä määritellä avun
tarvettaan vaan määrittely perustuu ulkopuolisen
tahon näkemykseen. Tällöin useimmissa
tapauksissa avustamisen tarve perustuu pääosin
hoivaan, hoitoon ja valvontaan, johon tarpeeseen tulisi vastata muulla
tavoin kuin henkilökohtaisella avulla. Valiokunnan saaman
selvityksen mukaan säännöksen tarkoituksena
ei ole sulkea kategorisesti mitään ryhmää vaikeavammaisista
henkilökohtaisen avun ulkopuolelle. Henkilökohtaisen avun
saamisedellytykset ratkaistaan aina yksilöllisesti asiakkaan
vammasta tai sairaudesta johtuvan avun- tai palvelutarpeen perusteella. Tosiasiallisesti
säännös kuitenkin rajaa avun saajien
määrää.
Ehdotuksen mukaan kunnalla ei olisi velvollisuutta järjestää palveluasumista
eikä henkilökohtaista apua niille hyvin vaikea-
ja monivammaisille henkilöille, joiden vaikean vamman tai sairauden
takia tarvittavaa riittävää huolenpitoa ei
ole mahdollista turvata avohuollon toimenpitein vaan joiden kohdalla
tarvitaan pääasiassa sairaanhoidon osaamista tai
muuta erityisosaamista jatkuvasti tai pitkäaikaisesti.
Säännös pitää sisällään
myös ne tilanteet, joissa henkilö jo on palvelu-
ja hoidontarpeensa kannalta perustellusti laitoshoidossa. Valiokunta
korostaa, että vaikka laitoshoidossa olevat vaikeavammaiset eivät
saa oikeutta henkilökohtaiseen apuun, tulee myös
heille mahdollistaa sosiaalisten suhteiden ylläpito ja
yhteiskunnallinen osallisuus.
Valiokunta huomauttaa myös, että tulevina vuosina
avohuollon piiriin siirtyy enenevästi myös vaikeammin
vammaisia henkilöitä, kun valtakunnallisten tavoitteiden
mukaisesti kehitysvammaisten laitoshoitoa puretaan ja nykyisten
vaikeavammaisten palveluja saavien elinikä sairaanhoidon
kehittymisen myötä kasvaa. Tästä syystä tarve
henkilökohtaiseen apuun lähivuosina todennäköisesti
lisääntyy. Toisaalta henkilökohtainen
apu mahdollistaa kehitysvammaisten selviytymisen laitoshoitoa kevyemmin
mitoitettujen asumispalvelujen turvin. Valiokunta toteaa, että avohuollon
lisääntyminen voi aiheuttaa tarpeen arvioida nyt
hyväksyttävien avun saajien rajausten lieventämistä.
Avun sisältö
Henkilökohtaiseen apuun kuuluu ehdotetun 8 c §:n
1 momentin mukaan vaikeavammaisen välttämätön
avustaminen sekä kodissa että sen ulkopuolella.
Päivittäisissä toimissa sekä työssä ja
opiskelussa tarvittavaa apua on järjestettävä siinä laajuudessa
kuin vaikeavammainen henkilö sitä välttämättä tarvitsee.
Harrastuksia, yhteiskunnallista osallistumista tai sosiaalisen vuorovaikutuksen
ylläpitämistä varten henkilökohtaista
apua on järjestettävä vähintään
10 tuntia kuukaudessa ja vuodesta 2011 lähtien vähintään
30 tuntia kuukaudessa, jollei tätä pienempi tuntimäärä riitä turvaamaan
vaikeavammaisen henkilön välttämätöntä avuntarvetta.
Henkilökohtaista apua on järjestettävä niissä 1
momentissa tarkoitetuissa toimissa, joista vaikeavammainen henkilö ei
suoriudu ilman toisen henkilön antamaa apua. Päivittäisillä toimilla tarkoitetaan
perustelujen mukaan niitä toimintoja, joita ihmiset elämässään
tekevät joko joka päivä tai harvemmin,
mutta kuitenkin toistuvasti tietyin aikavälein. Esimerkkeinä päivittäisistä toimista
mainitaan liikkuminen, pukeutuminen, henkilökohtaisen hygienian
hoito, vaate- ja ruokahuolto, kodin siisteydestä huolehtiminen
sekä asiointi. Asumispalveluiden piirissä olevien
vaikeavammaisten henkilöiden avun tarve päivittäisissä toimissa
voidaan esityksen mukaan edelleen turvata asumispalveluyksikön
henkilökunnan antamalla avulla, jolloin henkilökohtainen apu
kohdistuisi lähinnä kodin ulkopuolisiin päivittäisiin
toimiin.
Henkilökohtaisen avun piiriin kuuluvat siis myös
työ ja opiskelu, harrastukset, yhteiskunnallinen osallistuminen
sekä sosiaalisen vuorovaikutuksen ylläpitäminen.
Perustelujen mukaan työ ja opiskelu määriteltäisiin
samoista lähtökohdista kuin kuljetuspalveluihin
liittyvässä vaikeavammaisten henkilöiden
työ- ja opiskelumatkoja koskevassa oikeuskäytännössä.
Lisäksi henkilökohtaista apua voi olla tarpeen
järjestää myös ulkomaille suuntautuvien
loma- ja työmatkojen ajaksi.
Ehdotetun 8 c §:n 2 momentin mukaan
henkilökohtaisen avun tarkoitus on auttaa vaikeavammaista
henkilöä toteuttamaan omia valintojaan. Perustelujen
mukaan henkilökohtaisen avun ulkopuolelle rajataan sellaiset
avun tarpeet, joiden tyydyttäminen edellyttää pääosin
hoivaa, hoitoa ja valvontaa. Lain 8 §:n 2 momentin
nojalla kunnalla ei ole erityistä järjestämisvelvollisuutta, jos
riittävää huolenpitoa ei voida turvata
avohuollon toimenpitein. Tällä tarkoitetaan tilanteita,
joissa vaikeavammainen henkilö tarvitsee vaativaa ja monialaista
erityisosaamista sekä ympärivuorokautista hoitoa
ja valvontaa edellyttäviä palveluja. Tällaisissa
tapauksissa vammaispalvelulain mukaiset palvelut eivät
ole henkilön hoidon tarpeen kannalta riittäviä ja
sopivia. Valiokunta korostaa, että näissä tilanteissa vaikeavammaisten
henkilöiden tarvitsema huolenpito on turvattava muun sosiaali-
ja terveydenhuollon lainsäädännön
mukaisilla erityispalveluilla.
Palvelujen järjestämistavat
Vammaispalvelulain ehdotetun 8 d §:n
mukaan kunta voi järjestää henkilökohtaista
apua korvaamalla vaikeavammaiselle henkilökohtaisen avustajan
palkkakustannukset, antamalla palvelusetelin avustajapalveluiden
hankkimista varten taikka hankkimalla avustajapalveluita julkiselta
tai yksityiseltä sektorilta. Kunta voi myös tuottaa
tarvittavat avustajapalvelut itse tai yhdessä muiden kuntien
kanssa. Valiokunta korostaa, että vammaispalvelulain
lähtökohtana on taloudellisten tukitoimien järjestämisessä jatkossakin
kohtuullisten ja välttämättömien
kustannusten korvaaminen.
Ehdotetun 8 d §:n 1 momentin mukaan
järjestämistavasta päätettäessä ja
henkilökohtaista apua järjestettäessä kunnan on otettava
huomioon vaikeavammaisen henkilön oma mielipide ja toivomukset
sekä palvelusuunnitelmassa määritelty
yksilöllinen avun tarve ja elämäntilanne
kokonaisuudessaan.
Ehdotuksen mukaan henkilökohtaista apua voidaan järjestää yhden
palvelun tai tukitoimen avulla tai usean palvelun tai tukitoimen
yhdistelmänä. Nykyinen järjestelmä,
jossa vaikeavammainen toimii henkilökohtaisen avustajan
työnantajana, on siis vain yksi vaihtoehto, jolla henkilökohtainen
apu voidaan järjestää. Vammaisjärjestöt
ovat kehittäneet esimerkiksi avustajien välityspalveluja,
joita voidaan lain toteuttamisessa hyödyntää nykyistä paremmin.
Valiokunta pitää perusteltuna, että lakiehdotus
mahdollistaa erilaisten vaihtoehtoisten toteuttamistapojen käytön
henkilökohtaisen avun järjestämisessä. Henkilökohtaisen
avun intiimin luonteen ja palvelun toteuttamisen onnistumisen kannalta
on kuitenkin tärkeää, että järjestämistavan
valinta tapahtuu yhteisymmärryksessä vaikeavammaisen
henkilön kanssa. Valiokunnan käsityksen mukaan
vaikeavammaisten henkilöiden omien mielipiteiden, toivomusten
ja yksilöllisen avun tarpeen huomioon ottamista lain toteuttamisessa on
seurattava.
Avustajia koskeva rajaus
Nykyisestä henkilökohtainen avustaja -järjestelmästä poiketen
ehdotettu laki ei pääsääntöisesti mahdollistaisi
avustettavan henkilön omaisen tai läheisen toimimista
henkilökohtaisena avustajana. Omaisen nimeämiseen
avustajaksi olisi lakiehdotuksen 8 d §:n 4 momentin mukaan
oltava erityisen painava syy. Rajaus on perusteltu henkilökohtaisen
avun tavoitteiden näkökulmasta. Etenkin vaikeavammaisten
lasten ja nuorten kohdalla perheen ulkopuolisella avustajalla on tärkeä merkitys
itsenäistymisen ja yhdenvertaisten osallistumismahdollisuuksien
turvaajana. Tämän vuoksi perheenjäsenten
tai muiden omaisten toimiminen avustajana olisi mahdollista vain
erittäin poikkeuksellisissa tilanteissa. Rajauksella halutaan
myös korostaa henkilökohtaisen avun eroa omaishoitoon
nähden. Henkilökohtaisen avun perustavoite on
avustettavan henkilön itsenäisyyden ja riippumattomuuden
lisääminen, eikä se ole lähtökohtaisesti
hoitoa tai hoivaa.
Asiantuntijakuulemisessa omaisia koskevaa säännöstä on
arvosteltu liian rajoittavaksi. Valiokunta korostaa kuitenkin, että säännös
mahdollistaa edelleen hyvin monenlaisissa tilanteissa omaisen nimeämisen
henkilökohtaiseksi avustajaksi. Esityksen yksityiskohtaisissa
perusteluissa on mainittu esimerkkejä tilanteista, joissa
omaisen nimeämiseen avustajaksi olisi erityisen painava
syy. Perusteluissa oleva esimerkkiluettelo ei ole tyhjentävä,
vaan erityisen painavan syyn voidaan katsoa olevan myös
perusteluissa mainittuihin tilanteisiin rinnastettavissa tilanteissa.
Omaisen palkkaaminen avustajaksi voi olla perusteltua, jos perheen
ulkopuolisen avustajan löytyminen osoittautuu vaikeaksi,
esimerkiksi sen vuoksi, että vammainen asuu etäällä kuntakeskuksesta.
Valiokunta toteaa kuitenkin, että erityisen painavan syyn
on liityttävä vammaisen henkilön etuun
eikä esimerkiksi palvelun järjestävän
kunnan intresseihin. Säännöksessä oleva
rajaus ei kuitenkaan estä jatkamasta voimassa olevia työsuhteita,
joissa omainen tai muu läheinen henkilö on vakiintuneesti
toiminut vaikeavammaisen henkilön avustajana, jos tilannetta
voidaan pitää vaikeavammaisen henkilön
edun mukaisena.
Ehdotettu rajaus on myös tarkoitettu selventämään
eroa omaishoidon ja henkilökohtainen avustaja -järjestelmän
välillä. Henkilökohtainen avustaja on
vaikeavammaiselle henkilölle itsenäisen ja omista
valinnoista lähtevän toiminnan mahdollistaja.
Omaishoitoon sen sijaan sisältyy selkeä hoivan
ja hoidon elementti, joka ei lähtökohtaisesti
kuulu avustajajärjestelmään. Ehdotettu
muutos merkitsee, että omaishoito olisi ensisijainen tukimuoto
tilanteessa, jossa omainen tai muu läheinen henkilö pääasiallisesti
huolehtii vaikeavammaisen henkilön hoidosta ja huolenpidosta.
Vastaavaa rajanvetoa toteutettiin omaishoitouudistuksen yhteydessä.
Omaishoidosta annetussa laissa luovuttiin aikaisemmasta mahdollisuudesta,
jonka mukaan omaishoitajana saattoi toimia myös muu kuin
hoidettavan omainen tai läheinen.
Vaikeavammaisen henkilön omainen tai läheinen,
joka poikkeuksellisesti toimii häneen työsuhteessa
olevana henkilökohtaisena avustajana, ei luonnollisestikaan
voisi hoitaa samaa tehtävää kunnan kanssa
tekemänsä omaishoitosopimuksen perusteella.
Hengityshalvauspotilaita koskeva sääntely
Hengityshalvauskäsite ja sen taustalla oleva lainsäädäntö ovat
lähtöisin 1950-luvun polioaikakaudelta, jolloin
haluttiin turvata poliopotilaiden hyvä hoito. Nykyisin
hengityshalvauspotilaiden hoitoa koskeva erillissääntely
sisältyy asiakasmaksulakiin ja -asetukseen. Perussäännös
on asiakasmaksulain 5 §:ssä, jonka 3
kohdan mukaan hengityshalvauspotilaalle annettava hoito ja ylläpito
sekä hoitoon liittyvät kuljetukset ovat maksuttomia.
Asiakasmaksuasetuksen 22 §:n mukaan hengityshalvauspotilaan
hoito tulee järjestää sairaalassa tai
sairaalan kirjoista poistamatta kotihoidossa. Potilaan hoitoa varten
muodostetaan yleensä hoitotiimi, jossa useimmiten on 4—5 hoitohenkilökuntaan
kuuluvaa ja työ- tai virkasuhteessa terveydenhuollon yksikköön
kuuluvaa henkilöä, jotka vastaavat potilaan hoitamisesta,
valvomisesta ja muusta avustamisesta ympärivuorokautisesti.
Hengityshalvauspäätöksen saaneita potilaita
oli vuonna 2004 yhteensä 135. Heidän hoitokustannuksensa
ovat noin 27 miljoonaa euroa vuodessa.
Hallituksen linjausten mukaan vammaispalveluja kehitetään
vaiheittain ja esillä on ollut vaihtoehto, jossa hengityshalvauspotilaiden
sairaalakeskeinen hoitojärjestelmä puretaan. Esityksen
mukaan hengityshalvauspotilaita koskevaa erillissääntelyä ei
voida purkaa tässä yhteydessä, koska
se edellyttäisi palvelujen rahoituksen uudelleen järjestelyä,
joka ei ole toteutettavissa tässä vaiheessa. Näin
ollen hengityshalvauspotilaiden tarvitsemat palvelut järjestetään edelleen
ensisijaisesti asiakasmaksulain ja -asetuksen edellyttämällä tavalla
sairaala- tai kotisairaalahoidon muodossa. Hengityshalvauspotilaalla
on kuitenkin toissijaisesti oikeus palveluihin vammaispalvelulain
perusteella. Valiokunta toteaa, että hengityshalvauspotilaita
koskevaa sääntelyä uudistettaessa on
turvattava edelleen potilaan riittävä hoito ja
avunsaanti. Hoitojärjestelmää mahdollisesti
muutettaessa on tarpeen selvittää myös
hoitoon ja avustamiseen osallistuvien henkilöiden kelpoisuusvaatimusten
ajantasaisuus.
Avustajien asema ja koulutus
Esitys lisää avustajatyövoiman kysyntää,
ja pula osaavasta työvoimasta ainakin joissakin osissa maata
vaikeuttaa lain toimeenpanoa. Avustajalta vaadittavat ammatilliset
edellytykset ja osaaminen vaihtelevat vammaisen henkilön
tarvitseman avun ja eri avustamistilanteiden mukaan. Nykyisin avustajina
toimii hyvin erilaisen koulutuksen ja kokemuksen omaavia henkilöitä, paljon
muun muassa opiskelijoita sekä toisen työn ohella
avustajan töitä osa-aikaisesti tekeviä.
Henkilökohtaisen avustajan erillistä ammattitutkintoa
ei ole, mutta erillisiä projektiluontoisia koulutuksia
on järjestetty eri puolilla maata sosiaali- ja terveydenhuollon
alan oppilaitoksissa. Koulutuksen järjestäminen
kysynnän laajetessa on välttämätöntä,
koska sekä työnantajina toimivat vammaiset sekä avustajina
toimivat ovat kokeneet kouluttamattomuuden puutteena. Valiokunnan
saaman selvityksen mukaan keväällä 2009
aloitetaan oppisopimuskoulutus, jonka pohjalta pyritään
kehittämään oppisopimuspohjainen tutkintoon
valmistava koulutuskokonaisuus. Koulutus ei olisi hoitopainotteinen
vaan keskittyisi niihin osaamisalueisiin, joita tarvitaan koti-
ja palvelutöissä yleensä. Valiokunta
korostaa koulutuksen tarpeellisuutta, koska ammatillisen työotteen
tuoma suoja tukisi työssä jaksamista ja alalla
pysymistä. Tästä syystä avustajien
koulutustarve tulisi pikaisesti arvioida.
Avustajien saatavuutta on vaikeuttanut alhainen palkka ja epäselvät
työsuhteen ehdot. Vammaisen henkilön toimiessa
työnantajana, hänellä on kaikki työnantajan
oikeudet ja velvollisuudet. Työnantajalla on oikeus määritellä työsuhteen
ehdot, tehtävät työt, työajat
jne. sopimalla niistä työntekijän kanssa.
Samoin työnantajalle kuuluu mahdollisuus irtisanoa ja lomauttaa työntekijä.
Henkilökohtaisen avustajan palkka- ja työehtoihin
ei sovelleta virka- tai työehtosopimuksia vammaisen toimiessa
työnantajana. Työsuhteen ehdot määräytyvät
työlainsäädännön vähimmäisehtojen
mukaan, ellei paremmista ehdoista tai esimerkiksi alan työ-
tai virkaehtosopimuksen noudattamisesta ole sovittu.
Uudistus todennäköisesti lisää avustajapalvelujen
hankkimista myös yksityisiltä palvelutuottajilta.
Palvelutuottajat ovat velvollisia noudattamaan vähintään
yksityistä sosiaalialaa koskevan työehtosopimuksen
määräyksiä. Tuotettaessa palvelut
kunnan omana tai useamman kunnan yhteisenä palvelutuotantona
avustajiin sovelletaan kunnallista yleistä virka- ja työehtosopimusta.
Useat avustajat tulevat jatkossakin tekemään työtä osa-aikaisesti
ja tuntipalkalla. Esityksen perustelujen mukaan tuntipalkan arvioidaan asettuvan
kotiavustajan peruspalkan tasolle. Nykyisin osassa kuntia on omaksuttu
käytäntö, että avustajan palkka
määräytyy pääsääntöisesti
kunnallisen työ- ja virkaehtosopimuksen mukaisesti ja vastaa
sosiaali- ja terveydenhuollon alinta palkkaluokkaa, johon kuuluvat
muun muassa laitosapulaiset ja asuntola-apulaiset sekä yövalvojat.
Käytännöt kuitenkin vaihtelevat huomattavasti.
Valiokunta katsoo, että olisi hyvä päästä yhtenäiseen palkkatasoon ja
yhtenäiseen työehtokäytäntöön
siten, että avustajat saavat yhdenvertaisesti samat työhön
kuuluvat edut kuin yleensäkin joko yksityisten palvelutuottajien palveluksessa
tai kunnallisissa työsuhteissa olevat. Yhtenäiset
käytännöt eivät kuitenkaan poista
sitä, että palkkaustason tulee määräytyä myös työn
vaativuuden ja siinä mahdollisesti tarvittavan erityispätevyyden
perusteella.
Kustannukset ja rahoitus
Lakiehdotuksen taloudellisten vaikutusten
arviointi on esityksessä ja valiokunnan asiantuntijakuulemisissa
todettu erityisen haasteelliseksi. Vaikeavammaisten laajentuvat
oikeudet henkilökohtaisen avun käyttöön kodissa ja
kodin ulkopuolella lisäävät avun käyttöä ja
siten kustannuksia, vaikka vaikeavammaisten määrässä ei
sinänsä tapahdu merkittäviä muutoksia.
Nykyisin henkilökohtaisen avustajajärjestelmän piirissä on
arviolta runsaat 5 000 vaikeavammaista. Esityksessä on
arvioitu, että nykyisten palvelujen ulkopuolelle jäänyttä avun
tarvetta, johon ehdotuksen mukaisella avulla tulisi vastata, ilmenee
noin 6 000 vaikeavammaisella henkilöllä.
Uudistuksen arvioidaan esityksen perustelujen mukaan vaikuttavan
myös palvelujen kohdentumiseen palvelujärjestelmän
sisällä, jolloin muiden palvelujen tarve vähenee
ja niistä aiheutuvia kustannuksia säästyy.
Kuitenkin on huomattava, että avun järjestämisestä ei
kerry kunnalle maksutuloja, koska avunsaanti säädetään asiakasmaksulain
muutoksella maksuttomaksi sosiaalipalveluksi.
Henkilökohtaista apua koskevien säännösten arvioidaan
lisäävän kuntien kustannuksia vuonna
2009 noin 6,3 miljoonaa euroa, josta valtionosuus on noin 2,2 miljoonaa
euroa. Yhteensä hallituksen esityksestä aiheutuvat
valtionosuuslisäykset ovat lähes 2,5 miljoonaa
euroa. Nykyisen valtionosuusprosentin mukaisesti laskettuna valtionosuus
on vuonna 2011 noin 8,8 miljoonaa euroa arvioidusta 25,5 miljoonan
euron kokonaiskustannuksesta. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan
esityksestä vuosille 2010—2013 aiheutuvat lisäkustannukset
valtiolle on tarkoitus rahoittaa valtiontalouden kehyksissä sosiaali-
ja terveydenhuollon valtionosuuksiin vuosille 2010 ja 2011
osoitettujen noin 21 miljoonan euron vuosittaisten lisäysten puitteissa
ja määrärahoja kohdentamalla. Mainitut
määrärahalisäykset on tarkoitettu
hallitusohjelman mukaisiin kehittämistoimenpiteisiin, joita
vammaispalvelujen lisäksi ovat muun
muassa ikäihmisten palvelujen laatusuositusten mukaisen
toiminnan käynnistäminen ja ikääntyneiden neuvonta-
ja palveluverkoston luominen sekä maahanmuuttajataustaisten
lasten varhaiskasvatuksen tukeminen.
Kansainvälisen taloustilanteen kiristyessä on myös
kuntatalouden kiristymisen vaara huomattavasti kasvanut. Perustuslakivaliokunta
on lausunnossaan todennut, että viime kädessä valtion on
huolehdittava siitä, että kunnilla on myös
nyt kyseessä olevien palvelujen käytännön
toteuttamiseksi riittävät taloudelliset voimavarat,
jotta maan eri osissa eläville vaikeavammaisille voidaan
turvata yhdenvertainen huolenpito. Sosiaali- ja terveysvaliokunta
pitää erityisesti voimavarojen riittävyyden
kannalta tärkeänä, että henkilökohtaiseen
apuun tarkoitetut määrärahat kohdentuvat
käytännössä lakiehdotuksessa
tarkoitetuille vaikeavammaisille eikä esimerkiksi pääasiassa
ikääntymiseen liittyvistä toimintarajoitteista
johtuvan avun tarpeen kattamiseen. Esityksen tarkoituksen toteutumista
on valiokunnan käsityksen mukaan seurattava myös
tältä kannalta huolellisesti.
Esityksen perustelujen mukaan sosiaali- ja terveysministeriö käynnistää uudistuksen
toimeenpanoa ja vaikutuksia koskevan erillisen seurannan, jonka
perusteella arvioidaan ehdotetun lainsäädännön
toimivuutta kokonaisuudessaan ja mahdollisia täsmennystarpeita.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos tulee toimittamaan ministeriölle
vuosittain tiedot uudistuksen toimeenpanosta kuntien tilinpäätösten
valmistuttua. Ministeriö antaa vuosittain selvityksen kustannuskehityksestä Kunnallistalouden
ja -hallinnon neuvottelukunnalle. Valiokunta pitää seurantaa erittäin
tärkeänä. Valiokunta ehdottaa asiasta
lausumaa (Valiokunnan lausumaehdotus).