Yleisperustelut
Perhevapaakustannusten tasaaminen
Esityksen tavoitteena on parantaa työnantajille syntyvistä perhevapaakustannuksista
maksettavia korvauksia ja vähentää taloudellista
rasitetta, joka perhevapaakustannuksista voi syntyä yksittäiselle
työnantajalle. Valiokunta pitää tavoitetta
erittäin tärkeänä. Kustannusten
tasaamiseen tähtäävät ehdotukset
paitsi parantavat työnantajien asemaa poistavat samalla
työmarkkinoilla olevia esteitä paitsi perhevapaiden
käyttämiselle myös naisten palkkaamiselle.
Esityksellä parannetaan työnantajille maksettavien
korvausten tasoa ja laajennetaan vuosilomakustannusten
korvausta kattamaan bruttopalkan lisäksi myös
lakisääteiset työnantajan sosiaalivakuutusmaksut.
Vanhempainvapaiden kustannusvaikutus kohdistuu nykyisin ennen kaikkea
niille naisten työnantajille, joilla on sopimusperusteinen
palkanmaksuvelvollisuus äitiysvapaan ajalta, koska isien
vanhempainvapaat ovat lähes poikkeuksetta palkattomia.
Kun palkallisen äitiysrahakauden ajalta työnantajille syntyvät
kustannukset alentuvat, parantuvat naisvaltaisten alojen työnantajien
työllistämismahdollisuudet. Muun muassa sijaisten
palkkaaminen helpottuu, kun äitiysvapaasta johtuvan palkkamenon
korvaamatta jäävä osuus selkeästi pienenee.
Nyt hyväksyttävä työnantajakustannusten korvaamista
koskeva muutos tasoittaa nais- ja miesvaltaisilla aloilla vanhemmuudesta
aiheutuvien kustannusten rasitusta. Koska naisvaltaisten työpaikkojen
työnantajille edelleen jää suurempi korvausvastuu
kaikilla niillä aloilla, joilla äitiysloman aikana
on palkanmaksuvelvollisuus, pitää valiokunta tarpeellisena,
että kustannusten tasaamista työnantajien kesken
edelleen jatketaan.
Äitiysrahan korottaminen
Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää lapsiperheiden
sekä yksinhuoltajaäitien taloudellisen aseman
kannalta erittäin myönteisenä, että hallitus esittää sekä äitiys-
että vanhempainrahan korottamista. Äitiysrahan
korotus ensimmäisen 56 päivän ajalta
nykyisestä 70 prosentista 90 prosenttiin parantaa merkittävästi
niiden äitien tilannetta, joilla ei työehtosopimuksen
tai työsuhteen päättymisen vuoksi ole
oikeutta äitiysrahakauden ajalta työnantajan maksamaan
palkkaan. Naisten eriarvoisuus vähenee, ja erityisesti
palvelualoilla työskentelevät naiset pääsevät
uudistuksen johdosta tasavertaisempaan asemaan muiden äitien
kanssa.
Selkeää parannusta päivärahojen
tasoon merkitsee myös se, että prosenttiosuus,
jonka suuruisena päiväraha palkasta maksetaan,
pienenee vasta kun tulot ylittävät 43 699
euroa (vuoden 2006 indeksitasossa). Nykyisin prosentti pienenee
jo, kun tulot ylittävät 28 404 euroa.
Lisäksi 43 699 euron ylimenevästä osasta
maksettaisiin etuutta 32,5 prosenttia, mikä on 7,5 prosenttia aiempaa
enemmän. Uudistukset merkitsevät, että äitiysrahojen
taso selvästi nousee.
Äitiysrahojen tason nostaminen hyödyttää merkittävästi
työnantajia, joille päivärahat tilitetään
työehtosopimukseen perustuvan palkanmaksuvelvollisuuden
korvaukseksi. Valiokunnan näkemyksen mukaan korvaustason
nousun 90 prosenttiin yli 2 kuukauden ajalta tulisi vaikuttaa myös äitiysloman
aikaisen palkanmaksuvelvollisuuden kattavuuden lisääntymiseen
työehtosopimuksissa.
Kun palkanmaksuvelvollisuus monilla aloilla on kolmen kuukauden
pituinen, on naisten eriarvoisuuden vähentämiseksi äitiysrahojen
nostamista tarpeen myöhemmin jatkaa niin, että korotettua äitiysrahaa
maksettaisiin pidemmältäkin kuin 56 päivän
ajalta. Pidennys merkitsisi eriarvoisuuden vähentymistä niille äideille,
joilla ei oikeutta palkkaan äitiysloman ajalta ole. Pidennys
vähentäisi edelleen myös työnantajien
kustannusrasitusta.
Vanhempainrahojen korottaminen
Hallituksen esityksen mukaan isän vanhempainrahaa ja
isyysrahaa isäkuukauden ajalta korotettaisiin ensimmäisen
50 arkipäivän ajalta 80 prosenttiin työtuloista
43 699 euroon asti. Rajan ylittävistä tuloista
prosenttiosuus olisi 32,5. Äidille maksettavan vanhempainrahan
määräytymistä ei esityksen mukaan
muutettaisi vaan äidille maksettaisiin vanhempainrahaa
70 prosenttia työtulosta 28 403 euroon asti ja
40 prosenttia tämän rajan ylittävistä tuloista
43 699 euroon asti. Sen yli menevistä tuloista
prosenttiosuus olisi 25.
Perustuslakivaliokunta on esityksestä antamassaan lausunnossa
(PeVL 38/2006 vp) todennut tavallisen lainsäätämisjärjestyksen
edellytyksenä olevan sääntelyn tarkistaminen
niin, että isän ja äidin vanhempainraha
määräytyy samojen perusteiden mukaan.
Perustuslakivaliokunta katsoi, ettei erilainen määräytymisperuste
ole sopusoinnussa perustuslain 6 §:n yhdenvertaisuussäännösten
kanssa. Lisäksi perustuslakivaliokunta katsoi isäkuukauden
isyysrahalla olevan hyvin läheinen sääntely-yhteys
vanhempainrahaan, minkä johdosta on asianmukaista säätää näidenkin
päivärahojen määräytymisperusteista
yhdenmukaisesti.
Sosiaali- ja terveysministeriö on perustuslakivaliokunnan
lausunnon johdosta sosiaali- ja terveysvaliokunnalle antamallaan
kirjelmällä esittänyt vanhempainrahan
määräytymistä muutettavaksi
hallituksen esityksestä siten, että korotettua
vanhempainrahaa maksettaisiin äidille vanhempainvapaan
30 ensimmäisen arkipäivän ajalta ja isälle
maksettavan vanhempainrahan ja isäkuukauden isyysrahan
ensimmäiseltä 30 arkipäivältä.
Päiväraha olisi 75 prosenttia työtuloista
43 699 euroon asti ja yli menevästä työtulosta 32,5
prosenttia. Kustannusvaikutukset olisivat samat kuin hallituksen
esityksessä ehdotetussa mallissa.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta ehdottaa lakiehdotuksen muuttamista
ministeriön esittämällä tavalla.
Lakiehdotuksen muuttaminen esitetysti toteuttaa esityksen alkuperäistä tavoitetta.
Uudistus parantaa synnyttäneiden äitien taloudellista
asemaa vielä alkuperäistä esitystä enemmän
ja sisältää edelleen myös isille
kannusteen vanhempainvapaiden pitämiseen, vaikkakin alkuperäistä esitystä pienempänä.
Uudistus merkitsee, että niissä perheissä,
joissa molemmat vanhemmat käyttävät oikeuttaan
vanhempainvapaaseen, korotettua päivärahaa maksetaan
60 päivän ajalta. Muutettuna uudistuksesta hyötyvät
alkuperäistä esitystä enemmän
myös yksinhuoltajaäidit.
Vähimmäismääräiset
päivärahaetuudet
Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutoksia ansioiden
perusteella määräytyviin äitiys-
ja vanhempainrahoihin. Vähimmäismääräisiin
päivärahaetuuksiin tehtiin hallitusohjelman mukaisesti
tasokorotus vuoden 2005 alusta, jolloin päivärahat
nousivat 30 prosentilla eli noin sadalla eurolla kuukaudessa. Valiokunta
toteaa, että etuuksien korottaminen edelleen työmarkkinatuen
tasolle olisi kustannusvaikutuksiltaan vuonna 2007 noin 50 miljoonaa
euroa.
Lapsiperheiden taloudellisen toimeentulon ja hyvinvoinnin kannalta äitiys-
ja vanhempainetuuksilla on tärkeä merkitys.
Valiokunta toteaa, että päivärahojen
tasoon pystytään vaikuttamaan parantamalla nuorten
naisten työllistymismahdollisuuksia. Kuitenkin myös
vähimmäismääräisten
etuuksien tasosta tulee huolehtia. Ensisijaisten etuuksien tason
tulee olla sellainen, että se paitsi ylittää viimesijaisen
turvan eli toimeentulotuen tason myös vähentää tarvetta
viimesijaiseen turvaan.
Isyysvapaan käytön joustavoittaminen
Isien vanhempainvapaiden käytön lisäämiseksi hallitus
ehdottaa, että isä voisi käyttää osan isyysvapaasta
nykyistä myöhemmin. Vanhempainrahakauden jatkoksi
maksettavan isyysvapaan käyttöajankohta sijoittuu
nykyisin välittömästi vanhempainrahakauden
jatkoksi. Vuoden 2003 alusta käytössä ollut
isyysvapaan pidennys on perheiden erilaisten tilanteiden kannalta
ollut melko joustamaton. Pidennys on tullut pitää täsmälleen
määriteltynä aikana eikä vapaasti
perheen tarpeiden mukaan valittavana ajankohtana.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta totesi järjestelmää luotaessa,
että järjestelmää on pidemmällä aikavälillä kehitettävä niin,
että isällä olisi mahdollisuus itsenäiseen
isäkuukauteen tai itsenäisiin isäkuukausiin
ilman sitä lisäedellytystä, että jakso
sijoittuu välittömästi vanhempainrahakauden
jatkoksi (StVM 34/2002 vp). Valiokunta piti välttämättömänä,
että järjestelmää kehitetään, jos
pidennetyn isyysvapaan käyttö jää vähäiseksi.
Käyttö ei ole tavoitteiden mukaisesti lisääntynyt,
ja nyt annettu esitys merkitsee järjestelmän kehittämistä.
Kun isä voi käyttää isäkuukauden siihen
mennessä, kunnes on kulunut 180 kalenteripäivää äitiysrahan
jatkoksi maksettavan vanhempainrahakauden päättymisestä,
lisää uudistus perheiden valinnanvapautta lapsen
hoidon järjestämisessä.
Miesten vanhempainvapaan käytön esteenä tutkimusten
mukaan on ensisijaisesti taloudelliset syyt. Hallituksen esityksen
arvioitiin lisäävän isien halukkuutta
vanhempainvapaan käyttöön siten, että isien
nykyisin käyttämät 170 000 vanhempainrahapäivää kaksinkertaistuisivat. Nyt
ehdotettavan 75-prosenttisen korvauksen arvioidaan lisäävän
isien vanhempainrahapäiviä noin kolmella neljäsosalla
eli 100 000 päivällä vuodessa.
Valiokunta katsoo, että nyt hyväksyttävän
uudistuksen vaikutuksista isyysvapaan käyttöön
tulee järjestää tiivis seuranta ja parantaa
järjestelmää edelleen, jos uudistuksen
vaikutukset nyt toteutettavan mallin avulla jäävät
vähäisiksi.
Valiokunta korostaa, että erilaisia kannusteita, joilla
isien osallistumista lasten hoitoon voidaan lisätä,
tulee edelleen pyrkiä kehittämään. Esimerkiksi
malli, jossa osan vanhempainvapaasta voisi käyttää vain
isä, edistäisi vanhemmuuden vastuun jakamista
lapsen syntymästä lähtien.
Isyysloman saaminen palkanmaksuvelvollisuuden piiriin lisäisi
isyysvapaan käyttöä. Toistaiseksi osalla
isistä siihen on työsopimuksen perusteella oikeus.
Työmarkkinaosapuolten välisissä työehtosopimusneuvotteluissa
asiaa olisi valiokunnan näkemyksen mukaan tarpeen edistää.
Muut esitykset
Esityksellä parannetaan adoptioperheiden asemaa pidentämällä ottovanhempien
vanhempainrahakauden vähimmäiskestoa. Valiokunta
pitää uudistusta perusteltuna. Adoptiovanhempien etuuksien
kehittämistä on tarpeen edelleen jatkaa.
Valiokuntakäsittelyn yhteydessä on kiinnitetty
huomiota myös monikkoperheiden asemaan. Kun lapsia syntyy
samalla kertaa useampia kuin yksi, vanhempainrahan suorittamisaikaa
pidennetään 60 arkipäivällä kutakin
yhtä useampaa lasta kohden. Perhe voi itse valintansa mukaan käyttää vanhempainrahakauden
pidennysjakson joko vanhempainrahakauden jälkeen taikka
osittain tai kokonaan äitiys- tai vanhempainrahakauden
aikana. Vaikka vanhempainvapaan pidennys mahdollistaa molempien
vanhempien yhtäaikaisen osallistumisen lasten hoitoon,
on monikkoperheiden aseman helpottamiseksi tarpeen selvittää,
tulisiko myös isyysrahan maksamista pidentää silloin,
kun perheeseen syntyy yhdellä kertaa useampi kuin yksi
lapsi.
Vauvaikäisiä lapsia joudutaan myös
ottamaan huostaan ja sijoittamaan perhehoitoon. Tällöin
lasta hoitavalle ei tule oikeutta lapsen biologisille vanhemmille
kuuluviin päivärahaetuuksiin. Perhehoitajille
maksettavan palkkion yläraja poistuu vuoden 2007
alusta. Valiokunta katsoo, että perhehoitajien toimeksiantosopimuksissa
sovittavissa palkkioissa ja kustannusten korvauksissa tulee palkkiota
selkeästi korottavana ottaa huomioon vauvaikäisen
hoidon vaativuus ja ympärivuorokautisuus.
Vanhempien yhdenvertaisen kohtelun kannalta olisi perusteltua,
että myös sellaisella niin kutsutulla etävanhemmalla,
joka äitiysrahakauden päättyessä asuu
puolisostaan erillään, olisi oikeus
vanhempien sopimuksella vanhempainvapaan käyttöön.
Jotta molempien vanhempien osallistumista lapsen hoitoon näissäkin
tilanteissa voitaisiin tukea, tulisi vanhempainvapaaoikeuden
laajentamista selvittää.
Lopuksi
Valiokunta pitää hallituksen esitystä kokonaisuudessaan
tärkeänä. Esitys tasaa perhevapaista työnantajille
koituvia kustannuksia ja edistää perhepoliittisia
tavoitteita. Esitys edistää välillisesti
naisten tasa-arvoa työelämässä,
koska isien vanhempainvapaiden käyttö parempien
etuuksien johdosta todennäköisesti lisääntyy.
Nuorten naisten työmarkkina-asemaa kuvaa määräaikaisten
työsuhteiden kasaantuminen juuri synnytysikäisille
naisille, kuten esityksen perusteluissa todetaan. Naisten asema
työelämässä paranisi, jos äitiys
ei muodostaisi nykyisenkaltaista estettä naisen palkkaamiseen
tai etenemiseen uralla. Työnantajien taloudellisen riskin kannaltakaan
ei olisi nykyisenkaltaista suurta eroa sen suhteen, kumpaa sukupuolta
palkattaisiin, mikäli miehetkin käyttäisivät
merkittävästi vanhempainvapaita. Kun nuorten naisten
palkkaamisen esteitä poistuisi, uskaltaisivat nuoret naiset
hankkia nykyistä varhemmin ja useampia lapsia, kun työsuhteiden
ja työmarkkinoiden epävarmuus pienenisi ja taloudellinen
turvallisuus lisääntyisi.
Valiokunta korostaa, että työelämässä tarvitaan
muutoksia, jotka ovat omiaan tukemaan vanhemmuutta. Valitettavan
usein työelämän koventuneisiin vaatimuksiin
vastaaminen edellyttää tinkimistä vanhemmuuden
velvoitteista. Merkittävänä esteenä isien
vanhempainvapaiden käytölle ovat asenteet työelämässä.
Perhevapaiden käytön katsotaan miehen kohdalla
merkitsevän, ettei mies ole riittävän
urasuuntautunut tai riittävän kiinnostunut työstään.
Tällä voi olla vaikutusta jopa uralla etenemiseen.
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
että asenteisiin pyrittäisiin johdonmukaisesti
vaikuttamaan.
Syntyvyyden pitäminen nykyisellä tasolla
tai jopa sen nostaminen nykyisestä on tärkeä perhepoliittinen
tavoite. Lapsen hankkimiseen liittyvien taloudellisten etuuksien
taso, päivähoitopalvelujen riittävyys
sekä työn ja perheen yhteensovittamisen mahdollisuudet
ovat tekijöitä, joilla ainakin jossain määrin
voidaan vaikuttaa syntyvyyteen. Hallituksen esityksellä edistetään pyrkimystä syntyvyyden
ylläpitämiseen paitsi parantamalla etuuksien tasoa
myös helpottamalla pienen lapsen hoitojärjestelyjä.
Työaikajärjestelyjen kehittämisellä edelleen voitaisiin
merkittävästi helpottaa lapsiperheiden arkea.
Työaikajärjestelyt olisivat erityisen tarpeellisia
yksinhuoltajille, joiden työssäkäyntiastetta
voitaisiin nostaa työaikojen joustavoittamisella. Työaikalyhennysten
rinnalla tulisi kehittää myös osittaista
hoitovapaata ja hoitorahaa, jotta osa-aikaisesta työskentelystä tulisi
todellinen vaihtoehto työssäkäyville
vanhemmille.