TALOUSARVIOALOITE 1122/2001 vp

TAA 1122/2001 vp - Juhani Sjöblom /kok ym.

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen Kehä II:n ja Kehä IV:n suunnittelun jatkamiseen

Eduskunnalle

Kehä II on pääkaupunkiseudun sisäinen kehätie, jonka osuus Länsiväylältä Turuntielle on valmistunut ja otettu käyttöön. Tien jatketta Hämeenlinnanväylälle on suunniteltu eri vaiheissa, mutta virallista yleissuunnitelmaa ei ole tehty. Yleissuunnitelman laatiminen ja ympäristövaikutusten arviointi on aloitettu tänä vuonna. Hanke sisältyy Pääkaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelmaan 1998.

Pääkaupunkiseudun kehämäinen liikenne on kasvanut voimakkaasti, ja asukas- ja työpaikkamäärien lisääntyminen erityisesti Espoossa ja Vantaalla kasvattaa liikennemääriä edelleen. Kehä I:n ja Kehä III:n kapasiteettia voidaan kasvattaa vain rajallisesti, joten Kehä II:ta tarvitaan. Kehä II parantaa myös Matinkylän ja Myyrmäen tavoitettavuutta ja näissä aluekeskuksissa olevien kauppakeskusten saavutettavuutta.

Kehä II:n suunnittelun jatkaminen on tärkeää, ja suunnittelulle tulee taata riittävät resurssit.

Kehä IV tulee olemaan seudullinen poikittaistieyhteys, joka koostuu nykyisestä Kulomäentiestä (maantie 152) ja sen toistaiseksi rakentamattomasta jatkeesta Tuusulanväylän ja Hämeenlinnanväylän välillä. Kehä IV:n ympäristövaikutukset on arvioitu vuonna 1996 ja tältä pohjalta on laadittu yleissuunnitelma.

Kehä IV:n tarve perustuu mm. seuraaviin seikkoihin:

— Pääkaupunkiseudun kaupunkirakenne on laajentunut pohjoiseen, ja maankäyttö radanvarressa, Etelä-Tuusulassa ja Nurmijärven Klaukkalassa, lisääntyy voimakkaasti. Näiden alueiden välinen liikenne kasvaa vastaavasti.

— Helsinki-Vantaan lentoaseman kehittäminen edellyttää yhteyksien parantamista myös pohjoiseen.

— Kehä III:n osuus Hämeenlinnanväylä—Tuusulanväylä on jo nyt kuormittunut voimakkaasti, ja liikenne kasvaa edelleen. Kehä IV:n toteuttaminen parantaa liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta Kehä III:lla, joka on myös tärkeä kansainvälisen liikenteen reitti E18-tienä.

Keski-Uudellamaalla ja Hyvinkään-Riihimäen kaupunkiseudulla tehdyn KEHYLI-liikennejärjestelmäsuunnitelman yhtenä kärkihankkeena pidetään Kehä IV:n suunnittelun jatkamista. Suunnittelu tuleekin käynnistää jo lähitulevaisuudessa.

Edellä olevan perusteella ehdotamme kunnioittaen,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2002 talousarvioon momentille  31.24.79 3 000 000 euroa Kehä II:n ja Kehä IV:n osuuden Tuusulanväylä—Hämeenlinnanväylä suunnittelun jatkamiseen.

Helsingissä 18 päivänä syyskuuta 2001

  • Juhani Sjöblom /kok
  • Eero Akaan-Penttilä /kok
  • Markku Markkula /kok
  • Paula Kokkonen /kok
  • Klaus Hellberg /sd
  • Ilkka Taipale /sd
  • Matti Vanhanen /kesk
  • Matti Saarinen /sd
  • Lasse Virén /kok
  • Tanja Karpela /kesk
  • Kimmo Kiljunen /sd
  • Riitta Prusti /sd
  • Hanna Markkula-Kivisilta /kok
  • Risto Kuisma /rem
  • Martti Tiuri /kok
  • Raija Vahasalo /kok
  • Tarja Kautto /sd