TALOUSARVIOALOITE 204/2013
vp
TAA 204/2013
vp - Jari Lindström /ps ym.
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen Kotkaniemen
kunnostamiseen
Eduskunnalle
Museovirasto lopetti museotoiminnan ylläpitämisen
Luumäellä sijaitsevassa presidentti P. E. Svinhufvudin
kotimuseossa keväällä 2012 osana vuosibudjettinsa
merkittävästä leikkaamisesta johtuvia
säästöjä. Kesällä 2012
kotimuseota pidettiin ensimmäisen kerran auki Luumäen
kunnan ja P. E. Svinhufvudin muistosäätiön
sekä varsin huomattavan vapaaehtoisten joukon voimin. Sama
käytäntö jatkui kesällä 2013.
Ennen kotimuseon sulkemispäätöstä Museovirasto
oli valmistellut Kotkaniemen rakennuksen ja siinä harjoitetun
toiminnan kehittämistä. Kehittämishankkeessa
valmistuivat suunnitelmat:
- Kotkaniemi — Maisema-,
rakennushistoria- ja tilaselvitys (Arkkitehtuuri- ja muotoilutoimisto
Talli Oy, arkkitehti (SAFA) Vilhelm Helander ja arkkitehti (SAFA)
Juha Leiviskä,
- Kotkaniemen kehittämishanke — Esiselvitysraportti
(Anna-Kaisa Ek ja Kaisa Munnukka).
Kotkaniemi-säätiön perustamisasiakirjat
allekirjoitettiin joulukuussa 2012 ja sen jälkeen säätiö on
viety Patentti- ja rekisterihallituksessa ylläpitämään
säätiörekisteriin. Säätiön
hallituksen järjestäytymiskokous järjestettiin
20.8.2013 Kotkaniemessä. Sääntöjensä mukaisesti
säätiön päätehtävä on
ylläpitää Kotkaniemen museota. Säätiön
perustajia ovat Luumäen kunta ja P. E. Svinhufvudin
muistosäätiö, joiden lisäksi
säätiön hallituksessa on edustajat Museovirastosta,
Lappeenrannan teknillisen yliopiston Etelä-Karjala instituutista,
Lappeenrannan kaupungin museotoimesta sekä Etelä-Karjalan
liitosta. Säätiön hallituksen puheenjohtajaksi
valittiin Etelä-Karjala instituutin johtaja Pertti Kolari,
varapuheenjohtajaksi P. E. Svinhufvudin muistosäätiön
hallituksen puheenjohtaja, lehdistöneuvos Jyrki Vesikansa
ja asiamieheksi toiminnanjohtaja Mari Kurkan.
Jotta Kotkaniemi-säätiön toiminta
saataisiin turvattua, seuraavat kolme toimenpidekohtaa tulee toteuttaa:
Ensimmäinen kohta on kiinteistönsiirto niin, että Kotkaniemi-säätiö kiinteistön
vastaanottajana ei maksa Senaatille kiinteistöstä mitään
tai maksaa muodollisena korvauksena muutaman euron.
Toinen kohta: vuotuinen avustus suoraan ministeriöltä.
Avustuksen suuruus: 50 000 euroa vuodessa. Summa on sama,
jonka Ainolaa ylläpitävä Ainola-säätiö saa
samanlaisella järjestelyllä eli avustus tulee
suoraan ministeriöltä eikä esimerkiksi
ole sidoksissa museoviraston vuosittain jakamiin museoiden harkinnanvaraisiin avustuksiin.
Kolmantena kohtana on kiinteistön korjaustöiden
kustannusten kattaminen. Museoviraston arvion mukaan korjauskustannus
on kaksi miljoonaa euroa. Se pitää sisällään
sekä päärakennuksen täydellisen
korjauksen että pihaan rakennettavan uudisrakennuksen,
johon tulee mm. sosiaalitilat, joita ei päärakennukseen
saada riittävässä määrin
mahtumaan. Korjauskustannukset jakautunevat vuosille 2014—2016.
Tavoitteena on, että viimeistään vuonna
2017 Kotkaniemi olisi itsenäisyyden satavuotisen juhlan
kunniaksi valmiina vastaanottamaan vieraita.
Esityksenä on, että Kotkaniemen kunnostaminen
toteutettaisiin aikanaan Sotahistoriakeskus Kannakselle OKM:n varoista
myönnetyn kahden miljoonan euron määrärahalla,
jota ei ole käytetty. Lappeenrannan kaupunki päätti
keväällä 2014, että keskusta
ei rakenneta ja ilmoitti OKM:lle, ettei tuota määrärahaa
siten tarvita. 2 miljoonan määräraha
käytettäisiin vuosien 2014—2016 aikana.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2014 talousarvioon
momentille 29.80.54 lisäyksenä 950 000
euroa ja lisää momentin perusteluihin maininnan,
että määrärahaa saa käyttää Kotkaniemen kunnostamiseen.
Helsingissä 27 päivänä syyskuuta
2013
- Jari Lindström /ps
- Juho Eerola /ps
- Reijo Tossavainen /ps
- Jussi Niinistö /ps
- Pietari Jääskeläinen /ps
- Ville Vähämäki /ps
- Laila Koskela /ps
- Ari Jalonen /ps
- Arja Juvonen /ps
- Kimmo Kivelä /ps
- Mika Niikko /ps
- Kauko Tuupainen /ps
- Ritva Elomaa /ps
- Lea Mäkipää /ps
- Vesa-Matti Saarakkala /ps
- Anssi Joutsenlahti /ps
- James Hirvisaari /ps
- Anne Louhelainen /ps
- Martti Mölsä /ps