TALOUSARVIOALOITE 329/2012
vp
TAA 329/2012
vp - Mauri Pekkarinen /kesk ym.
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen valtatien
4 parantamiseen moottoritieksi välillä Kirri—Tikkakoski
Eduskunnalle
Valtatie 4 on maamme lyhin ja keskeisin tieyhteys pääkaupunkiseudun
ja Pohjois-Suomen välillä, ja se palvelee etenkin
tavaraliikenteen merkittävimpänä pitkämatkaisten
kuljetusten reittinä. Tie sisältyy EU:n komission
ehdotukseen eurooppalaiseksi liikenteen TEN-T-ydinverkoksi, jonka
tulee olla kokonaisuudessaan valmis vuonna 2030. Valtatie 4 on osa
yhteysväliä Jyväskylä-Oulu,
jonka kehittäminen sisältyy liikennepoliittisen
selonteon vuosien 2016—2022 kehittämisohjelmaan.
Valtatien 4 yhteysvälin Jyväskylä—Oulu
merkittävimmät puutteet kohdistuvat Jyväskylään osuudelle
Kirri—Tikkakoski. Tiejakson ongelmina ovat erityisesti
huono liikenneturvallisuus ja liikenteen sujuvuutta haittaava ohitusmahdollisuuksien
puute.Vilkkaan liikenteen aikaan valtatieltä kääntyvät
autot synnyttävät jonoja ja vaaratilanteita, samaten
tielle liittyminen onhankalaa. Väylän rakenteellinen
kunto on heikko eikä sen leveys ole liikennemäärän
edellyttämällä tasolla. Liikenneturvallisuusriskiäkohottavat
paikallisen liikenteen sekoittuminen pitkämatkaiseen liikenteeseen,
kevyen liikenteenväylien puute ja runsas liittymien määrä.
Kirri—Tikkakoski—osuuden luonteesta ja moniongelmaisuudesta
johtuen ei ole perusteltua ja järkevää kehittää väylää pienten
osittaisparannusten tai hankkeen vaiheittain toteuttamisen kautta,
jolloin mahdollisuudeksi jää vain koko tiejakson
yhtenä kokonaisuutena tapahtuva parantaminen. Jakson korkeat
liikennemäärät (KVL noin 15 000—19 000
ajoneuvoa vuorokaudessa) ja pitkämatkaisen raskaan liikenteen suuri
osuus edellyttävät moottoritietasoista väylää,
jonka rakentaminen tulisi etenkin liikenneturvallisuussyistä käynnistää mahdollisimman
pikaisesti.
Valtatien 4 osuus Kirri—Tikkakoski on osoitettu Keski-Suomen
maakuntakaavassa moottoritienä. Yleissuunnitelma Kirristä Tikkakosken pohjoispuolelle
Vehniälle on valmistunut vuonna 2009 ja se on hyväksytty
maaliskuussa 2012. Välin Kirri—Tikkakoski tiesuunnitelman
laatiminen on käynnissä ja hankkeen toteutus on mahdollista
aloittaa vuoden 2013aikana. Tiejakson pituus on noin 16 kilometria,
ja sen moottoritieksi rakentamisen kustannuksiksi on arvioitu noin
100 miljoonaa euroa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2013 talousarvioon
momentille 31.10.77 lisäyksenä 10 000 000
euroa valtatien 4 parantamiseen moottoritieksi välillä Kirri—Tikkakoski.
Helsingissä 28 päivänä syyskuuta
2012
- Mauri Pekkarinen /kesk
- Aila Paloniemi /kesk
- Teuvo Hakkarainen /ps
- Anne Kalmari /kesk
- Kauko Tuupainen /ps