Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 342/2009 vp - Juha Korkeaoja /kesk ym.
Tarkistettu versio 2.1
Tampere—Pori/Rauma-rataosa on valtakunnallisesti erittäin merkittävä metsä-, metalli- ja kemianteollisuuden sekä satamien kuljetusväylä. Rataosa on merkittävä kuljetusyhteys Pirkanmaan ja Keski-Suomen teollisuuden ja kaupan sekä länsirannikon satamien välillä.
Rauma—Jämsänjokilaakso-rata on maamme tärkeimpiä tavarankuljetusratoja erityisesti paperinkuljetusreittinä. Kuljetuskustannusten alentamiseksi junakokoja on tarkoitus suurentaa, mikä edellyttää sallittujen akselipainojen korottamista 25 tonniin. Rauma—Kokemäki-rataosalla raskaampien junien edellyttämät työt on tehty, ja rataosalla voidaan siirtyä 25 tonnin akselipainoihin. Korotettujen akselipainojen täysimittaiseksi hyödyntämiseksi ja kuljetusten sujuvuuden takaamiseksi akselipainojen korotus tulee toteuttaa kokonaisuudessaan välillä Rauma—Jämsänjokilaakso. Tähän ollaankin pääsemässä.
Pori/Rauma—Tampere-rataosuuden perusteellinen kunnostus edellyttää vielä päällysrakenteen uusimisen väleillä Lielahti—Kokemäki ja Pori—Mäntyluoto. Samalla tulee Pori—Mäntyluoto-osuus sähköistää.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2010 talousarvioon momentille 31.10.78 lisäyksenä 10 000 000 euroa radan päällysrakenteen uusimisen ja sähköistyksen edellyttämiin töihin välillä Lielahti—Kokemäki ja Pori—Mäntyluoto.
Helsingissä 25 päivänä syyskuuta 2009