TALOUSARVIOALOITE 473/2011
vp
TAA 473/2011
vp - Jouko Skinnari /sd ym.
Tarkistettu versio 2.1
Määrärahan osoittaminen Z-junien
liikennöinnin jatkuvuuden turvaamiseen
Eduskunnalle
Z-junien suosio on ylittänyt kaikki odotukset — Z-juna
on sisäänheittotuote, edullinen matkustajalle
ja kuitenkin nopea.
Raideliikenne joukkoliikennevälineenä vaatii pitkäjänteistä toimintaa.
Valtion tuen leikkaaminen nyt, kun liikennemäärät
ovat jatkuvassa kasvussa, olisi harkitsematon virhe. Olisi väärä signaali
kyseenalaistaa vuorojen jatkuvuus juuri nyt, kun maankäyttöä ja
joukkoliikennettä ja erityisesti raideliikennettä aletaan
kokonaisuutena kehittää toimivaksi järjestelmäksi.
Kaikki Päijät-Hämeen kunnat käsittävä Lahden
seudun joukkoliikennelautakunta on toimivaltainen joukkoliikennelupaviranomainen,
joka määrittelee bussiliikenteen palvelutason
ja kilpailuttaa liikenteen. Vaikka kilpailutus koskee bussiliikennettä,
on syöttöliikenteellä oleellinen merkitys
raideliikenteeseen.
Lahden matkakeskuksesta on pitkään väännetty
kättä, ja nyt alkavat olla edellytykset ratkaisulle,
jossa matkakeskus, Lahden rautatieaseman maankäyttö ja
liityntäpysäköintirakentaminen muodostavat
kokonaisuuden, joka perustuu suurelta osin paranevien junayhteyksien
hyödyntämiseen maakunnan kehityksen moottorina.
Lahden seudulla avattiin joulukuussa 2010 liikenteelle kaksi
uutta asemaa Nastolaan — Villähde ja Uusikylä.
Kunnat ovat valmiit kehittämään maankäyttöä enenevässä määrin
raideliikenteen varaan.
HSL:n toimesta Z-junien liikenne tulee ulottaa Kouvolaan saakka.
Jo nytkin Lahdessa Helsinkiin lähtöä odottavat
junat ehtisivät palvella Nastolan kolmea asemaa. Iitissä on
ollut Kausalan asema 140 vuotta, ja se palvelee asutusta edelleen
hyvin. Lahden ja Kouvolan välinen liikennevyöhyke
on todellinen taajamien helminauha, jossa heiluriliikenteen edut
ovat parhaimmillaan.
Nopea Pietarin liikenne antaa Lahden asemanseudun ratkaisuille
hyvän piristysruiskeen, jonka vaikutus pitää kaikilla
raideliikennettä edistävillä toimilla
vakiinnuttaa pysyväksi.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2012 talousarvioon
momentille 31.30.63 lisäyksenä 1 500 000
euroa Z-junien liikennöinnin jatkuvuuden turvaamiseen.
Helsingissä 17 päivänä lokakuuta
2011
- Jouko Skinnari /sd
- James Hirvisaari /ps
- Anne Louhelainen /ps
- Mika Kari /sd
- Johannes Koskinen /sd
- Sirkka-Liisa Anttila /kesk
- Kalle Jokinen /kok
- Timo Heinonen /kok
- Sanni Grahn-Laasonen /kok