Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 599/2012 vp - Peter Östman /kd ym.
Tarkistettu versio 2.0
Teollisuuden kilpailukyvyn turvaamisen ja suomalaisten työpaikkojen säilymisen kannalta on tärkeää, että teollisuuden tavaraliikenteen verot ja maksut pysyvät kilpailukykyisellä tasolla. Kuljetusten nousevat kustannukset nostavat suomalaisen teollisuuden kustannuksia suoraan ja samalla myös teollisuuden lopputuotteiden hintaa asettaen suomalaiset tuotteet epäedulliseen asemaan globaalissa kilpailutilanteessa. Dieselöljyn veronkorotukset ovat myös asettaneet suomalaiset kuljetusyrittäjät epäedulliseen asemaan suhteessa ulkomailta tuleviin kuljetusyrittäjiin, jotka ostavat polttoaineen ulkomailta. Ammattiliikenteessä noin kolmannes kulurakenteesta koostuu polttoainekuluista.
Paras ja yksinkertaisin tapa järjestää dieselveron palautusjärjestelmä kuljetusyrityksille on käyttää verotilejä, joiden kautta palautukset toimisivat helposti. Palautuksen määrän tulee olla riittävän suuri, jotta järjestelmä mahdollistaisi kuljetusyritysten toiminnan jatkuvuuden.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2013 talousarvioon momentille 28.91.41 lisäyksenä 20 000 000 euroa ja lisää momentin perusteluihin maininnan, että määrärahaa saa käytää raskaan liikenteen dieselveron palautusjärjestelmän perustamiseen.
Helsingissä 28 päivänä syyskuuta 2012