Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 679/2004 vp - Erkki Pulliainen /vihr ym.
Tarkistettu versio 2.0
Joukkoliikenteen kulkumuoto-osuus liikenteestä on päinvastaisista tavoitteista huolimatta esimerkiksi pääkaupunkiseudulla laskenut 39 prosenttiin, eikä suunnan muuttamiseen arvioida olevan mahdollisuuksia voimakkaillakaan toimenpiteillä. Samaan aikaan muuttoliike kasvaa ja lisää kaupunkiseutujen asukasmäärää sekä laajentaa työssäkäyntialueita. Seurauksena on autoistumisen lisääntyminen ja liikenteen entisestään paheneva ruuhkautuminen. Kehitys ei ole kenenkään kannalta toivottava, ja siksi hallituksen tulisi ottaa käyttöön kaikki mahdolliset keinot joukkoliikenteen edistämiseksi ja sen kulkumuoto-osuuden lisäämiseksi. Tämä on linjattu myös hallitusohjelmaan, jonka mukaan "työmatkaliikennettä ohjataan joukkoliikenteen käyttöön sekä selvitetään työsuhdematkalipun verotusarvon alentamisen mahdollisuuksia".
Joukkoliikenteen houkuttelevuutta työmatkaliikenteessä voitaisiin parantaa niin sanotulla joukkoliikenteen työsuhdematkalipulla. Tätä esitti myös liikenne- ja viestintäministeriön joukkoliikenteen houkuttelevuutta pohtinut työryhmä tuoreessa mietinnössään. Työryhmän mietinnössä todetaan seuraavaa: "Työsuhdelipun avulla valtio ja työnantajat parantavat joukkoliikenteen houkuttelevuutta työmatkoilla ja myös työsuhdeauton vaihtoehtona. Työntekijä maksaa joukkoliikennelipun hinnasta 75 % ja työnantaja 25 %. Lipun verotusarvo on se, mitä työntekijä maksaa lipusta. Työsuhdelippu on työntekijälle taloudellisesti houkutteleva, työnantajalle suhteellisen edullinen ja sen vaikuttavuus on merkittävä." Mietinnön mukaan työsuhdematkalipun vaikutus joukkoliikenteen kulkumuoto-osuuteen pääkaupunkiseudun työmatkaliikenteessä olisi 1,5—2 prosenttia. Teknillisen korkeakoulun tuoreessa tutkimuksessa on arvioitu, että vaikutus voisi olla huomattavasti tätäkin suurempi, jopa 10 prosentin luokkaa. Ehdotamme, että työsuhdematkalippu toteutetaan valtakunnallisena ratkaisuna, ja esitämme tämän toteuttamiseen 10:tä miljoonaa euroa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta vähentää valtion vuoden 2005 talousarvion momentilta 11.01.01 10 000 000 euroa joukkoliikenteen työsuhdematkalipun käyttöön ottamisen vuoksi.
Helsingissä 24 päivänä syyskuuta 2004