Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 79/2011 vp - James Hirvisaari /ps ym.
Tarkistettu versio 2.0
Riihimäen kolmioraiteella tarkoitetaan Kouvolan ja Tampereen ratasuuntien välistä noin 1,5 kilometrin pituista yhdysraidetta, jonka toteuttaminen mahdollistaa Kouvolan ja Tampereen välisen suoran tavaraliikenteen. Kolmioraiteen rakentaminen luo edellytykset myös Tampereen ja Lahden/Kouvolan välisille suorille henkilöliikennevuoroille. Nykyisin Kouvolan ja Tampereen välinen liikenne joutuu vaihtamaan Riihimäellä kulkusuuntaa, mistä aiheutuu sekä ajanhukkaa että lisäkustannuksia. Kolmioraiteen toteuttaminen tehostaa tavarajunien liikennöintiä, pienentää liikenteen hoidon kustannuksia ja vähentää Riihimäen ratapihojen ympäristöhaittoja.
Kolmioraiteen valmistuttua Pohjanmaan radan yhteydet paranevat Pietariin oleellisesti. Kolmioraide on liikenneverkon kannattavimpia investointeja. Sen lasketut hyödyt ovat viisinkertaiset kustannusvaikutuksiin nähden. Hyödyt kohdistuvat Pohjanmaan ja Pietarin ratojen varsien asutuskeskuksille, joiden parantuva keskinäinen saavutettavuus vahvistaa kaikkia.
Kolmioraiteen suunnittelua tulee jatkaa ja varmistaa nopean henkilöliikenteen sujuva kulku.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2012 talousarvioon momentille 31.10.77 lisäyksenä 5 000 000 euroa Riihimäen kolmioraiteen rakentamiseen.
Helsingissä 17 päivänä lokakuuta 2011