TALOUSARVIOALOITE 962/2001
         vp
      
      TAA 962/2001
            vp - Pirkko Peltomo /sd ym.
      
      Tarkistettu versio 2.0
      Määrärahan osoittaminen valtatien
         8 rakentamiseen välillä Hyvelä—Söörmarkku
         Satakunnassa
      
    
   
   
      
Eduskunnalle
   
   
   
      
      Valtatie 8 Turusta Rauman, Porin ja Vaasan kautta Ouluun
         on osa länsirannikon kuljetuskäytävää,
         joka yhdistää Pohjanlahden rannikkoseudut toisiinsa
         ja keskeisiin sisämaahan johtaviin kulkuyhteyksiin. Rannikon
         vilkkaan laivaliikenteen pääpaino on ulkomaan
         yhteyksien turvaamisessa. Länsirannikon satamien kautta
         kulkee noin 40 % Suomen tuonti- ja vientikuljetuksista.
         Tie on myös tärkeä FinWest-alueen matkailureitti. Se
         tarjoaa matkailijoille kulttuurin ja historian ohella vaihtelevaa
         luontoa ja mielenkiintoisia nähtävyyksiä.
      
      
      Tien pohjoispäässä Kokkolasta pohjoiseen kulkee
         samassa käytävässä myös
         Suomen läntinen päärata. Eteläosa
         sen sijaan on pelkästään maantiekuljetusten
         varassa. Tie on perusedellytys länsirannikon talousvyöhykkeen
         kehittymiselle ja menestymiselle.
      
      
      Tien parantamistoimenpiteitä on tarkasteltu koko yhteysvälillä.
         Satakunnan alueella tulee rakentaa sekä Turku—Rauma-
         että Rauma—Pori-osuuksille ohituskaistoja ja riista-aitoja.
         Tie tulee saada myös eurooppalaiseen TEN-verkkoon koko
         mitaltaan Turusta Ouluun.
      
      
      Satakunnassa tärkein kohde on välityskyvyn lisääminen
         välillä Pori—Söörmarkku.
         Tieosa on voimakkaasti kuormittunut, ja ruuhkien vähentämiseksi
         rakennetaan nykyisen valtatien länsipuolelle uusi yksiajoratainen
         valtatieosuus. Alun perin oli tarkoitus tehdä kaksiajoratainen
         väylä, mutta korkeiden kustannusten (n. 120 miljoonaa markkaa)
         vuoksi siitä luovuttiin. Uuden tieosan hinnaksi kevennettyjen
         suunnitelmien pohjalta on nyt arvioitu vajaat 80 Mmk. Hyöty-kustannussuhteeksi
         tulee 1,63 edellyttäen, että rakennusaika on kolme
         vuotta ja käyttöönotto on vuonna 2005.
      
      
    
   
   
      
      
      Edellä olevan perusteella ehdotamme
         kunnioittaen,
      
      
      että eduskunta ottaa valtion vuoden 2002 talousarvioon
         momentille  31.24.79 1 660 000
         euroa valtatien 8 parantamiseen tieosuudella Hyvelä—Söörmarkku.
      
      
      
    
   
   
      Helsingissä 18 päivänä syyskuuta
         2001
      
      
         - Pirkko Peltomo /sd
- Mikko Elo /sd
- Leea Hiltunen /kd
- Timo Kalli /kesk
- Juha Korkeaoja /kesk
- Katja Syvärinen /vas
- Jouni Lehtimäki /kok