Perustelut
Talousvaliokunta on keskittynyt selonteossa erityisesti sisämarkkinoita,
yleishyödyllisiä taloudellisia palveluja, kuluttajansuojaa
sekä kauppapolitiikkaa ja energiaa koskeviin osuuksiin.
Valiokunta yhtyy näiltä osin valtioneuvoston linjauksiin
jäljempänä seuraavin huomioin.
Yleisempänä huomiona koko toimialaansa liittyvän
sääntelyn osalta talousvaliokunta katsoo, että perustuslakisopimus
olisi omiaan selkeyttämään, yksinkertaistamaan
ja tehostamaan unionin sisäistä ja ulkoista toimintaa.
Sopimus täsmentäisi unionin toimivallan rajoja
ja instituutioiden välisiä suhteita sekä loisi
unionille nykyistä selkeämmän säädöshierarkian.
Asioiden käsittelyssä pääsääntöisesti
noudatettava määräenemmistöpäätöksenteko
lisäisi lainsäädäntömenettelyn
nopeutta. Valiokunta kiinnittää kuitenkin vakavaa
huomiota luultavasti pitkäksi muodostuvaan siirtymäkauteen,
jolloin voimassa olisivat sekä perustuslakisopimuksen mukaiset
uudet säädökset että jo kumottujen perussopimusten
nojalla annetut säädökset. Erityisesti
säädösten kohteena olevien tahojen oikeuksien
turvaamiseksi tulisi siirtymäkaudeksi luoda selkeät
säännöt näiden kahden säädösjärjestelmän
toiminnasta.
Sisämarkkinat, yleishyödyllistä taloudellista etua
koskevat palvelut ja kuluttajansuoja (III-130—III-179 artiklat,
III-122 artikla sekä II-98 artikla ja III-235 artikla)
Sisämarkkinat tulisivat perustuslakisopimuksessa kuulumaan
edelleen jaetun toimivallan piiriin lukuunottamatta niiden toimintaa
varten tarvittavien kilpailusääntöjen
vahvistamista, joiden osalta unionilla olisi yksinomainen toimivalta. Unionin
toimivalta laajenisi teollis- ja tekijänoikeuksien osalta,
joille luotaisiin uusi oikeusperusta (III-176 artikla). Muut aineelliset
säännökset säilyisivät
tiettyjä lähinnä päätöksentekomenettelyä koskevia
muutoksia lukuunottamatta nykyisellään.
Perustuslakisopimus sisältää uuden
oikeusperustan yleistä taloudellista etua koskeville palveluille.
Selonteon mukaan kyse on lähtökohtaisesti sellaisista
yleisiin taloudellisiin tarkoituksiin tuotetuista palveluista, joiden
tuottamista ja toimittamista koskevassa sääntelyssä esimerkiksi
alueellisten ja sosiaalisten näkökohtien
huomioon ottaminen on perusteltua. Oikeusperustan nojalla unioni
voi määritellä eurooppalailla näiden
palvelujen toimintaa sääntelevät periaatteet
sekä niitä koskevat taloudelliset ja rahoitukselliset
edellytykset. Määräyksen rajauksina todetaan,
ettei se rajoita perustuslain I-5 artilaan sisältyvien,
unionin ja jäsenvaltioiden välisiä suhteita
koskevien periaatteiden soveltamista eikä jäsenmaiden
toimivaltaa tarjota, tilata ja rahoittaa tällaisia palveluja
sopimuksen muiden määräysten mukaisesti.
Oikeusperustaa voidaan käyttää myös
aloilla, joita unionin sisämarkkina- tai muu lainsäädäntö ei
koske.
Kuluttajansuojaa koskeva perustuslakisopimuksen säännös
(III-235 artikla) vastaa aineelliselta sisällöltään
EY-sopimuksen 153 artiklaa. Suojan merkitystä kuitenkin
korostaa sen sisällyttäminen myös perusoikeuskirjaan,
jonka II-98 artiklassa todetaan, että unionin politiikoissa varmistetaan
korkeatasoinen kuluttajansuoja.
Valtioneuvosto pitää kannanotossaan sisämarkkinoiden
osalta ehdotettuja muutoksia hyväksyttävinä ja
kiinnittää huomiota lähinnä teollis-
ja tekijänoikeuksien uuteen oikeusperustaan. Valtioneuvoston
mukaan tämä eurooppalaisen suojan luomista koskeva
uusi säännös palvelee Suomen tavoitteita
vähentämällä tarvetta turvautua
perustuslakisopimuksen joustolausekkeeseen (I-18 artikla). Yleisten
taloudellisten palvelujen osalta valtioneuvosto toteaa, että artiklan
soveltamisalaan sisältyy tulkinnanvaraisuutta.
Talousvaliokunta katsoo, että ehdotetut sisämarkkinoita
koskevat muutokset ovat valiokunnan oman sektorin osalta perusteltuja.
Merkittävimpänä valiokunta pitää teollis-
ja tekijänoikeuksien eurooppalaisen suojan mahdollistavaa uutta
oikeusperustaa, joka yksinkertaistaa ja selkeyttää nykyistä sääntelyä.
Sisämarkkinoiden toimintaan kiinteästi
liittyvänä valiokunta kiinnittää huomiota
yleishyödyllisiä taloudellisia palveluja koskevaan
määräykseen. Näin yleisluontoinen
artikla on poikkeus perustuslakisopimuksen tavoitteesta selkeyttää ja
täsmentää sääntelyä.
Artiklan vaikutuksia sisämarkkinoiden palvelusektorin kehittymiseen
on vaikeaa ennakoida. Onkin luultavaa, että määräys
johtaa hyvin erilaisiin tulkintoihin, joita viime kädessä joudutaan
ratkaisemaan tuomioistuimessa.
Korkeatasoinen kuluttajansuoja on nostettu perustuslakisopimuksessa
yhdeksi perusoikeudeksi. Talousvaliokunta pitää tätä painotusta
aiheellisena ja tulkitsee, että se osaltaan antaa tukea
myös tiettyjen kansallisesti tärkeiden kuluttajaa
suojaavien erityispiirteiden huomioonottamiselle ja säilyttämiselle.
Esille on tältä osin tullut mm. kansallinen rahapelejä koskeva
sääntelymme, jonka säilymistä valiokunta
on painottanut palveludirektiivistä antamassaan lausunnossa
(TaVL 19/2004 vp).
Kauppapolitiikka (III-314 ja III-315 artikla)
Perustuslakisopimuksen merkittävimmät kauppapolitiikan
alaa koskevat muutokset olisivat ulkomaisten suorien sijoitusten
ja palvelujen liittäminen unionin yksinomaiseen toimivaltaan
ja Euroopan parlamentin aseman vahvistaminen päätöksenteossa.
Toimivallan laajentuminen vähentäisi sekasopimusten
käyttöalaa. Päätöksenteko
tapahtuisi nykyiseen tapaan pääsääntöisesti määräenemmistöllä.
Poikkeuksen muodostaisivat palvelukauppaa, teollis- ja tekijänoikeuksien
kaupallisia näkökohtia sekä suoria ulkomaisia
sijoituksia koskevat sopimukset, joiden osalta edellytyksenä olisi
yksimielinen neuvoston päätös tilanteissa,
joissa vastaavien unionin sisäisten sääntöjen
antaminen edellyttää yksimielisyyttä.
Perustuslakisopimuksen III-315 artiklaan sisältyy lisäksi
Suomen ja Ruotsin edellyttämä sosiaali-, koulutus-
ja terveyspalvelujen kauppaa koskeva erityismääräys,
jonka mukaisesti näiden sektoreiden alaan liittyvistä sopimuksista
päätetään yksimielisesti, mikäli
sopimukset voivat vakavasti haitata näiden palvelujen järjestämistä kansallisella
tasolla ja vaikeuttaa niiden tarjoamista jäsenvaltioiden
toimesta.
Valtioneuvosto katsoo, että Suomen yleistavoite kauppapolitiikan
tehostamisesta toteutuu sopimuksessa. Keskeisimpänä saavutuksena
valtioneuvosto pitää unionin toimivallan laajentamista
kattamaan kaikki palvelut ja ulkomaiset suorat sijoitukset. Tämä vähentää sekasopimusten
tarvetta ja nopeuttaa sopimusten hyväksymisprosessia.
Talousvaliokunta pitää kauppapolitiikan osalta
saavutettua tulosta hyvänä. Unionin toimivallan
laajentaminen ja sopimusten hyväksymisprosessin nopeuttaminen
parantavat unionin ulkoista toimintakykyä ja uskottavuutta
sopimuskumppanina. Sosiaali-, koulutus- ja terveyspalveluja koskevat
poikkeukset yhdistettyinä III-315 artiklan 6 kohdan mukaiseen
harmonisointikieltoon täyttävät valiokunnan
edellisessä lausunnossaan (TaVL 9/2003 vp) esille
nostamat tavoitteet. Valiokunta pitää hyvänä myös
kansainvälisten suorien investointien saattamista unionin
yksinomaiseen toimivaltaan. Tehokkaiden investointisuojasopimusten
merkitys on korostunut globalisaation myötä. Nykyinen
järjestely, joka on perustunut eri jäsenmaiden
tekemiin kahdenvälisiin sopimuksiin, on saattanut eri jäsenmaissa
olevat sijoittajat osin eriarvoiseen asemaan riippuen siitä,
kuinka kattavan sopimusverkoston asianomainen maa on saanut neuvoteltua.
Unionin toimiminen sopimuskumppanina antaa yhteisösijoittajille
tasa-arvoiset lähtökohdat ja lisännee
myös kolmansien maiden kiinnostusta sopimuksia kohtaan.
Energia (III-256 artikla)
Perustuslakisopimus sisältää energian
osalta uuden oikeusperustan, jonka mukaisesti se kuuluisi
jaetun toimivallan piiriin. Uuden määräyksen
nojalla toteutettavilla toimenpiteillä pyritään
varmistamaan energiamarkkinoiden toimivuus ja energian toimitusvarmuus
unionissa. Tavoitteena on myös edistää energiatehokkuutta
ja energiansäästöä sekä uusiin
ja uusiutuviin energialähteisiin perustuvien energiamuotojen
kehittämistä. Määräyksen
nojalla suoritettavilla toimenpiteillä tulee olla liityntä sisämarkkinoiden toteuttamiseen
ja toimintaan, ja niiden tulee ottaa huomioon ympäristön
säilyttämistä ja sen tilan parantamista
koskevat vaatimukset. Määräyksen
nojalla ei voitaisi vaikuttaa jäsenvaltioiden eri energialähteiden
välillä tekemiin valintoihin eikä jäsenvaltion
energiahuollon yleiseen rakenteeseen. Edellä mainittuihin
voitaisiin kuitenkin puuttua ympäristötavoitteita
sääntelevän III-234 artiklan 2 c-kohdan
nojalla. Tällöin kuitenkin edellytettäisiin
yksimielisyyttä. Neuvoston yksimielistä päätöstä edellyttäisivät
myös myös energiaverotusta koskevat toimenpiteet.
Huomionarvoista on, ettei perustuslakisopimuksella kumottaisi
Euroopan atomienergiayhteisön perustamissopimusta
(Euratom-sopimus) vaan siihen tehtäisiin vain välttämättömät perustuslakisopimuksen
voimaantulon edellyttämät tekniset muutokset.
Valtioneuvosto katsoo, että energiaa koskeva määräys
on hyväksyttävissä, vaikkakin Suomen tavoitteena
oli energian toimitusvarmuutta koskevien kysymysten sulkeminen unionin
toimivallan ulkopuolelle. Valtioneuvosto toteaa, ettei uudella määräyksellä luoda
oikeusperustaa, jonka nojalla Suomi voitaisiin velvoittaa luopumaan
ulkomaisen ydinjätteen käsittelyn, varastoinnin
ja sen pysyväksi tarkoitetun sijoittamisen Suomessa kieltävästä lainsäädännöstä.
Energiaverotuksen valtioneuvosto olisi suonut siirtyvän
määräenemmistöpäätöksenteon
piiriin.
Talousvaliokunta katsoo, että energian uusi oikeusperusta
korostaa oikeutetulla tavalla sektorin merkitystä. Energian
toimitusvarmuuteen liittyvien toimivaltakysymysten osalta valiokunta
katsoo, että olosuhteet ovat merkittävästi muuttuneet
asian aiempaan käsittelytilanteeseen verrattuna. Toimitusvarmuuden
parantaminen on noussut korostuneesti esille koko EU:ta koskevana
kysymyksenä. Valiokunta on viimeksi Lissabonin strategiaa
ja rajat ylittävää sähkökauppaa
koskevissa lausunnoissaan (TaVL 4/2006 vp ja TaVL 7/2006
vp) painottanut energiasektorin sisämarkkinoiden kehittämisen
tärkeyttä. Toimitusvarmuuden parantaminen liittyy
valiokunnan näkemyksen mukaan kiinteästi sekä sisämarkkinoiden
kehittämiseen että unionin suhteisiin EU:n ulkopuolisiin
maihin. Vaikka päävastuun kansallisesta energian
toimitusvarmuudesta tulee edelleen olla kullakin jäsenmaalla
itsellään, valiokunta katsoo viimeaikaiseen kehitykseen
viitaten, että komission nykyistä voimakkaampi
rooli myös toimitusvarmuuden osalta on pienten jäsenmaiden,
ml. Suomi, intressissä.
Yksittäisenä kysymyksenä valiokunta
kiinnittää huomiota ydinjätteiden sijoittamista
koskevaan valtioneuvoston tulkintaan. Valtioneuvosto toteaa,
ettei määräyksen voi katsoa velvoittavan
Suomea luopumaan nykyisestä kansallisesta sääntelystä.
Valiokunta pitää tätä tulkintaa
tärkeänä ja viittaa tältä osin
viimeiseen ydinjätteiden siirtoa koskevaan lausuntoonsa
(TaVL 5/2006 vp), jossa valiokunta on edellyttänyt,
ettei yhteisösääntely saa johtaa tilanteeseen,
jossa Suomi joutuisi vastoin tahtoaan sallimaan ydinjätteiden
tuonnin alueelleen.