Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Eduskunta on 6 päivänä huhtikuuta 2005 lähettäessään hallituksen toimenpidekertomuksen vuodelta 2004 (K 3/2005 vp) valmistelevasti käsiteltäväksi perustuslakivaliokuntaan samalla määrännyt, että muiden erikoisvaliokuntien on annettava asiasta lausunto perustuslakivaliokunnalle.
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
oikeusministeri Johannes Koskinen
toinen valtiovarainministeri Ulla-Maj Wideroos
lainsäädäntöneuvos Seppo Tanninen, valtiovarainministeriö
Talousvaliokunta ehdottaa, että seuraavien valiokunnan aloitteesta hyväksyttyjen lausumien johdosta suoritetut toimenpiteet ovat olleet riittäviä tai toimenpiteiden valmistelu on jo edennyt niin pitkälle, ettei lausumia ole enää vastaisuudessa tarpeen sisällyttää kertomukseen:
Laki kilpailunrajoituksista annetun lain muuttamisesta; HE 11/2004 vp (s. 232—233)
Päästökauppalaki; HE 49/2004 vp (s. 233—234)
Vakuuksien hoito; HE 253/1994 vp (s. 235).
Ulosottoperusteen määräaikaisuus / Velan lopullinen vanhentuminen; HE 187/2002 vp (s. 142—143)
Lausumassaan eduskunta edellyttää hallituksen seuraavan, johtaako ulosottoperusteen määräaikaisuus, ilman että samalla säädettäisiin velan lopullisesta vanhentumisesta, epäasianmukaisiin menettelyihin ja kohtuuttomiin tilanteisiin velkasuhteissa. Hallituksen edellytetään tämän perusteella arvioivan, onko aihetta säätää velan loppullisesta vanhentumisesta, ja lisäksi antavan selvityksen ja tarvittaessa lakiesityksen seuraavan vaalikauden aikana. Eduskunta on hyväksynyt asiaan liittyen myös lakivaliokunnan ehdottaman lausuman (LaVM 6/2004 vp). Siinä hallituksen edellytetään hyvissä ajoin ennen kuluvan vaalikauden päättymistä antavan eduskunnalle esityksen siitä, millaisilla edellytyksillä velka, jota koskevan ulosottoperusteen täytäntöönpanokelpoisuus on lakannut, voidaan lopullisesti katsoa vanhentuneeksi.
Talousvaliokunnan esityksestä annetun lausuman johdosta valiokunta toteaa, että saamansa selvityksen perusteella asian valmistelu on edelleen kesken. Valiokunta ei ole saanut varsinaista selvitystä voimassa olevan lainsäädännän vaikutuksista. Osittain tämä johtuu siitä, etteivät vaikutukset ole vielä täysin selvillä, koska vanhimpien maksutuomioiden täytäntöönpanokelpoisuus lakkaa vasta 1.3.2008. Asiaa on kuitenkin oikeusministeriössä selvitetty ja vaihtoehtoina on tuotu esille mahdollisuus toteuttaa tarvittavat uudistukset joko ulosottolain 4. vaiheen yhteydessä tai erillisuudistuksena.
Valiokunta on oikeusministeriölle osoittamassaan kirjeessä (päivätty 2.3.2005) kiirehtinyt hallitusta antamaan lausumassa edellytetyn esityksen kuluvan vuoden aikana. Valiokunta pitää nopeita toimenpiteitä ja asian seuraamista edelleen tarpeellisena.
Sähkömarkkinalain vakiokorvaussäännösten seuranta; HE 218/2002 vp (s. 232)
Lausuma edellyttää edelleen seurantaa muiden paitsi viimeisen kohdan osalta, jossa edellytetään hallituksen seuraavan, että sähkön siirtohinnoittelu sähkönkäyttäjälle on kohtuullista ja että kohtuuttomiksi todetut maksut palautetaan sähkönkäyttäjälle. Valiokunta katsoo, että sähkömarkkinalain mm. sähköverkkopalvelujen hinnoittelua koskeneen muutoksen tultua voimaan 27.12.2004 lausuma voidaan tältä osin poistaa. Sähkömarkkinalain muutosten (HE 127/2004 vp) seurannan osalta eduskunta on antanut oman lausuman, jota valiokunta pitää jäljempänä todetulla tavalla edelleen tarpeellisena.
Talousvaliokunta katsoo, etteivät seuraavienkaan lausumien johdosta suoritetut toimenpiteet ole olleet riittäviä ja ne on edelleen tarpeellista säilyttää hallituksen kertomuksessa:
Rahoitusvakuudet / Verosäännökset; HE 133/2003 vp (s. 144)
Rahoitus- ja vakuutusvalvonnan yhdistäminen; HE 175/2002 vp (s. 172)
Suomen Pankin johtokunnan jäsenten nimittämismenettely; K 4/2002 vp (s. 173—174)
Arvopapereiden välillinen säilytys; HE 110/2003 vp (s. 174)
Kirjanpitolainsäädännön muutoksien vaikutukset verolainsäädäntöön; HE 126/2004 vp (s. 176)
Rahoitustarkastuksen valvontamaksut; HE 199/2004 vp (s. 176—177)
Vähittäiskaupan aukioloajat; HE 49/2000 vp (s. 227)
Käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitos; M 7/2000 vp (s. 228)
Suomen energia- ja ilmastopolitiikka; M 4/2001 vp (s. 231—232)
Sähkömarkkinalakiin tehtyjen muutosten vaikutusten selvittäminen; HE 127/2004 vp (s. 234)
Maakaasumarkkinoiden kehityksen seuraaminen; HE 128/2004 vp (s. 234)
Vakuuksien hoito; HE 253/1994 vp (s. 235)
Lausuntonaan talousvaliokunta esittää perustuslakivaliokunnalle,
että perustuslakivaliokunta ottaa huomioon, mitä edellä on esitetty.
Helsingissä 4 päivänä toukokuuta 2005
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Tuula Kulovesi