Perustelut
Yrittäjyyden edistämisestä
Hallitusohjelmassa painotetaan yrittäjyyden edistämistä,
suotuisan toimintaympäristön luomista yrittäjyydelle
ja elinkeinorakenteen monipuolistamista. Teollisuudessa, palveluissa
ja luovilla aloilla rakennetaan uusia kasvualoja. Elinkeinopoliittisilla
toimenpiteillä tuetaan erityisesti kasvuhakuisia, työllistäviä ja
kansainvälistyviä yrityksiä. Yritystukia
suunnataan entistä selkeämmin pieniin ja keskisuuriin
yrityksiin, kansainvälistyviin kasvuyrityksiin ja viennin
lisäämiseen.
Työ- ja elinkeinoministeriön kehyksistä talousvaliokunnalle
antaman lausunnon mukaan tavoitteena on synnyttää ja
ylläpitää kilpailukykyistä yritystoimintaa
kaikilla aloilla, mutta erityisesti yrityksiä, joista voi
kehittyä kasvavia kansainvälisiä yrityksiä ja
joissa jatkuvasti luodaan uutta osaamista.
Tavoitteen saavuttamisessa on keskeistä yritysrahoituksen
saatavuus. Talousvaliokunta pitää tärkeänä,
että hallitus valmistelee ohjelmansa mukaisesti yhdessä keskeisten
toimijoiden kanssa vuoden 2012 loppuun mennessä kansallisen
pääomamarkkinastrategian, jonka tavoitteena on
turvata yritysten kasvurahoitus ja tukea Suomen kansainvälistä kilpailukykyä.
Pääomamarkkinastrategiassa tulee osoittaa keinoja
yritysrahoituksen saatavuuteen. Yritysten kilpailukyky ja viennin
kasvu tukevat talouskasvua, jolla rahoitetaan hyvinvointipalveluita
ja tasapainotetaan julkista taloutta. Suomalaisyrityksistä on
pieniä ja keskisuuria yrityksiä 99,8 prosenttia,
joten niiden toimintaympäristöstä huolehtiminen,
kasvuhalukkuus ja kilpailukyvyn turvaaminen kotimarkkinoilla ja
kansainvälisesti on kansantalouden ja työllisyyden
kannalta olennaisen tärkeää. Julkisen
rahoituksen painopistettä siirretäänkin
pk-yrityksiin sekä kasvuhakuisiin, työllistäviin
ja kansainvälistyviin yrityksiin.
Yritys- ja t&k-rahoituksesta
Myönteisenä kehyksissä on pidettävä,
että Finnveran riskinottokykyä vahvistetaan ja
että sen rahoitusta lisätään
15 miljoonalla eurolla vuonna 2013 ja 18 miljoonalla eurolla kahtena
seuraavana vuonna. Eduskuntakäsittelyyn on tulossa lähiaikoina
Finnveraa koskevia lakien muutoksia. Mm. viennin rahoitusta kehitetään
niin, että vientiyrityksille on mahdollisuus tarjota nykyistä tasavertaisempi
rahoitus tärkeimpiin kilpailijamaihin nähden.
Kehyskauden loppuun, vuoteen 2015 mennessä, teknologia-
ja innovaatiopolitiikan rahoitusta vähennetään
noin 85 miljoonaa euroa vuodessa. Talousvaliokunta pitää tärkeänä,
että julkinen rahoitus kohdistetaan entistä tehokkaammin ja
yrityksiä kannustetaan itse sijoittamaan lisää tutkimukseen
ja kehitykseen. Hallitusohjelmassa sanotaan, että tutkimus-,
kehitys- ja innovaatiotoiminnan rahoituksen riittävä taso
varmistetaan ja että vaalikauden tki-menojen tavoitteena on
4 prosentin bkt-osuus. Talousvaliokunta kantaa huolta siitä,
saavutetaanko tavoitetaso. Hallitus lupaa ohjelmassaan selvittää t&k-verokannustinten
käyttöönoton mahdollisuuksia.
Kehyspäätöksen mukaan Teknologian
tutkimuskeskus VTT:lle myönnetään vuoden
2012 talousarviossa 4,5 miljoonan euron määräraha uusiutuvien
energialähteiden koetoimintalaitteiden investointeihin
ja käyttöönottoon. Seuraavana vuonna
myönnetään lisää 3,5
miljoonaa euroa. Lisäksi vihreän talouden
kasvuun panostetaan vuosittain lisää 4,4 miljoonaa
euroa. Näillä toimenpiteillä on mahdollisuus
luoda uutta liiketoimintaa, suunnata yritystoimintaa uusille aloille
ja kannustaa kansainvälistymiseen.
Ohjelmansa mukaan hallitus laatii strategian ulkomaisten investointien
ja pääomien houkuttelemiseksi Suomeen. Talousvaliokunta
pitää tärkeänä, että Suomeen
saadaan ulkomaisia investointeja ja pääomaa, joilla
kehitetään Suomen elinkeinorakennetta ja luodaan
uutta yritystoimintaa. Suomessa tuetaan ja lainoitetaan myös julkisin
varoin tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa. Tällaisessa
tapauksessa on huolehdittava siitä, että julkisella
rahoituksella saadut tulokset jäävät
hyödyttämään Suomen kansantaloutta
eivätkä valu ulkomaille.
Julkista rahoitusta saaneita yrityksiä myydään
ulkomaisille omistajille. Myynti saattaa kiihdyttää yrityksen
kasvua Suomessa, mutta myynnillä saattaa olla muitakin
tarkoitusperiä. Tällaisten yritysmyyntien varalle
tulee tarkkaan harkita, millainen politiikka on viisainta lainan tai
tuen takaisin perimisessä tai perimättä jättämisessä osittain
tai kokonaan. Tekesillä on lainansaajan hakemuksesta asetuksen
(298/2008) puitteissa määritellyin ehdoin
mm. mahdollisuus jättää lainan maksamaton
pääoma ja korot osittain tai kokonaan takaisin
perimättä.
Aluekehitysrahoituksesta
Kehysten mukaan Euroopan aluekehitysrahaston hankerahoitusta
kohdennetaan ohjelmakaudella 2014—2020 entistä voimakkaammin uusien elinkeinojen
aikaansaamiseen, työllisyyden parantamiseen, kasvuhakuiseen
yritystoimintaan ja päästöjen vähentämiseen.
Aluekehitysrahaston rahoituksen kohdentaminen on linjassa hallitusohjelman
tavoitteiden kanssa. Rahoitusta tulee kohdentaa myös niin, että se
tukee maan eri alueiden tasapuolista kehittämistä ja
pienentää alueiden välisiä kehityseroja.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että EU:n rakennerahastojen ja valtion rahoitusosuudet
ovat tasapainossa keskenään ja että EU:n
rakennerahasto-osuuden myöntämisvaltuus käytetään
täysimääräisesti.
Energiaverotuksesta
Hallitusohjelman mukaan energiaintensiivisten toimialojen energiaverotusta
alennetaan EU-säännösten sallimille minimitasoille
vuoden 2012 loppuun mennessä. Tällä tavoin
tuetaan yritysten kykyä työllistää,
tehdä investointeja ja kasvaa sekä ylläpidetään
Suomen kansainvälistä kilpailukykyä.
Talousvaliokunta kiinnitti lausunnossaan TaVL 24/2010 vp huomiota
energiaintensiivisten yritysten ns. veroleikkurin kohdistumisepäkohtiin.
Valiokunta totesi, että verotuksen epäoikeudenmukaisella
kohdistumisella ei saa vaarantaa yrityksen elinmahdollisuuksia,
investointeja ja työllistämistä.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että energiaveron alennus toteutetaan hallitusohjelman
mukaisesti. Suomessa energiaintensiivisten toimialojen korkeampi
energiavero on kilpailukykyä heikentävä lisärasitus
kilpailijamaihin nähden.
Hallitusohjelman mukaan energiatehokkuus, toimitusvarmuus, energian
kohtuuhintaisuus ja energian omavaraisuuden lisääminen
muodostavat yhteensovitettavien tavoitteiden kokonaisuuden, kun
päästöjä on vähennettävä ja
samalla energiansaanti on turvattava. Hallitus lupaa lisätä uusiutuvien
energialähteiden osuutta asetetun EU-tavoitteen mukaisesti
määrätietoisesti ja kustannustehokkaasti.
Lisäksi energiatehokkuutta ja energiansäästöä edistetään
niin, että kansantalous kasvaa, ilman että samalla
energiankulutus kasvaa.
Talousvaliokunta pitää välttämättömänä,
että hallitusohjelman tavoitteista pidetään
kiinni ja että Suomi noudattaa kansainvälisiä sitoumuksiaan.
Valiokunta painottaa, että energiapoliittisten toimenpiteiden
kokonaisuudessa Suomen on huolehdittava energiaomavaraisuudestaan.
Nuorisotyöttömyydestä
Tilastokeskuksen 25.10.2011 julkaiseman työvoimatutkimuksen
mukaan 15—24-vuotiaiden nuorten työttömyysaste
oli syyskuussa 16,8 prosenttia, 0,6 prosenttiyksikköä suurempi
kuin edellisen vuoden syyskuussa. Nuorten työttömyysasteen
kausi- ja suhdannevaihteluista tasoitettu trendi oli 20,1 prosenttia.
Työttöminä työnhakijoina työ-
ja elinkeinotoimistoissa oli syyskuussa 27 000 alle 25-vuotiasta
työtöntä. Heidän määränsä oli
3 000 pienempi kuin edellisen vuoden syyskuussa.
Kehyspäätöksen mukaan hallitus käynnistää työ-
ja elinkeinoministeriön, opetus- ja kulttuuriministeriön
ja sosiaali- ja terveysministeriön yhteisen hankkeen nuorten
yhteiskuntatakuun toteuttamiseksi vuoteen 2013 mennessä.
Tähän tarkoitukseen lisätään
vuosittain 60 miljoonaa euroa vuosina 2013—2015. Siitä 30
miljoonaa euroa kohdistuu vuosittain TEM:n hallinnonalalla työllistämis-,
koulutus- ja erityistoimiin. Jokaiselle alle 25-vuotiaalle nuorelle
ja alle 30-vuotiaalle vastavalmistuneelle tarjotaan työ-,
harjoittelu-, opiskelu-, työpaja- tai kuntoutuspaikka viimeistään
kolmen kuukauden kuluessa työttömäksi
joutumisesta.
Talousvaliokunta pitää tärkeänä,
että työttömille nuorille tarjottavia
mahdollisuuksia kehitetään, jotta he eivät
pysyvästi jäisi työelämän ulkopuolelle
ja vieraantuisi ja passivoituisi. Työn tai muun aktiviteetin
hakeminen ja vastaanottaminen on tehtävä houkuttelevaksi
työttömänä olon sijaan. Nuorten
aktivoiminen on tärkeää senkin vuoksi,
että vastaisuudessa työn tekijöistä tulee
olemaan pulaa.