Perustelut
Yleistä
Talousvaliokunta on ottanut aiemmin antamassaan lausunnossa
(TaVL 6/2011 vp) kantaa uusien
instrumenttien sisällyttämiseen ERVV-sopimukseen
ja tuonut tällöin esille instrumenttien käyttöön
liittyviä periaatteellisia näkökohtia
mm. rahoituslaitosten pääomittamiseen liittyen.
Kokonaisarviossaan valiokunta päätyi puoltamaan
instrumenttien sisällyttämistä sopimukseen
katsoen, että ne ovat tarpeen euroalueen vakauden
palauttamiseksi. Nyt esillä olevat suuntaviivat määrittelevät
ne toimintatavat, joita sovelletaan instrumenttien käyttöönotossa ja
käytössä. Suuntaviivojen mukaisesti päätösten
valmistelussa tukeudutaan erityisesti komission ja Euroopan keskuspankin
(EKP) arvioihin. Instrumenttien käyttöönotto
edellyttää takaajamaiden yksimielistä päätöstä.
Annettava tuki on aina ehdollista. Ehdot määritellään
yhteisymmärryspöytäkirjassa (Memorandum
of Understanding; MoU), jonka toteutumista komissio ja EKP valvovat.
Talousvaliokunnalla ei ole suuntaviivojen perusperiaatteiden
osalta huomautettavaa. Valiokunta kiinnittää kuitenkin
huomiota siihen, että mikäli päädytään
käyttämään välineenä joukkovelkakirjalainojen
ostamista jälkimarkkinoilta, tultaisiin koko ERVV:n jäljellä oleva
kapasiteetti sitomaan (suuntaviivojen 3.1.-kohta). Tämä sitoisi
käytännössä ERVV:n jatkotoiminnan
yhden instrumentin varaan. Päätöksenteolta
edellytetään näissä tilanteissa
erityistä nopeutta, ja on ilmeistä, että suunnitelluista
ostoista voitaisiin antaa hyvin rajoitetusti etukäteistietoja.
Tämä tarkoittaisi, että takaajamaiden
takausvastuut saattaisivat kasvaa merkittävästi
ja erittäin nopealla päätöksentekoaikataululla.
Instrumentin käyttö voi tämän
vuoksi olla vaikeasti toteutettavissa jäsenmaiden riittävän
kansallisen päätöksenteon turvaavalla
tavalla.
Vivutus
Euroalueen huippukokouksessa 26.10.2011 päätettiin
lisätä ERVV:n rahoituskapasiteettia vivutusvälineiden
avulla. Valtioneuvoston selvityksessä on kuvattu kaksi
vaihtoehtoista mallia, joita kumpaakin edelleen jatkovalmistellaan.
Molempien vaihtoehtojen, joita voitaisiin käyttää myös
samanaikaisesti, perusajatuksena on, että ERVV vastaisi
osasta joukkovelkakirjoihin liittyvistä riskeistä ensisijaisena
tappionkantajana.
Talousvaliokunta katsoo, että markkinatilanne saattaa
kehittyä nopeastikin suuntaan, jossa ERVV:n kokonaiskapasiteetti
osoittautuu riittämättömäksi.
Vaihtoehtoina ovat tällöin lähinnä ERVV:n
440 miljardin euron kokonaiskapasiteetin merkittävä lisääminen
ja samalla takaajamaiden takaussitoumusten nosto tai nykyisen, vielä sitomattoman
rahoituskapasiteetin vivutus.
Talousvaliokunta pitää vivutusvaihtoehtoa näistä parempana
siitäkin huolimatta, että samalla, kun ERVV:n
uskottavuutta ja toimintakykyä näin lisätään,
tulevat myös takaajien riskit kasvamaan. Riskit ovat sitä suuremmat,
mitä korkeampi velkavipu on. Arviona on esitetty, että vipu
tulisi olemaan noin 3—4-kertainen, mutta tämänkin
suuruisena se nostaisi merkittävästi nykyistä arviota
tappioiden asettumisesta noin 40 prosentin tasolle.
Talousvaliokunta pitää perusteltuna jatkaa kummankin
vivutusvaihtoehdon jatkovalmisteluja, mutta edellyttää,
että valtioneuvosto täsmentää vaihtoehtoihin
liittyvää vaikutusarviotaan. Tässä yhteydessä on
aiheellista myös selventää, tarvitaanko
vivutukseen suunniteltua erillisyhtiötä kummankaan
vaihtoehdon osalta. Valiokunta painottaa tarvetta turvata vivutukseen
liittyvän päätöksenteon läpinäkyvyys
ja selkeys. Jatkovalmistelussa tulee lisäksi ottaa kantaa
siihen, miten Suomen edellyttämät vakuudet voidaan
toteuttaa vivutuksen yhteydessä.
Vastuut
Suomella on tällä hetkellä ERVV:hen
liittyviä hyväksyttyjä takausvastuita
korkoineen yhteensä 2,1 miljardia euroa kokonaistakaussitoumuksemme
ollessa pääomaltaan 13,974 miljardia euroa.
Suomen takausvastuita voidaan kasvattaa jo hyväksytystä 2,1
miljardista eurosta vain eduskunnan erikseen antamalla suostumuksella. Mahdollisesti
realisoituvan takausvastuumme kokonaismäärän
osalta on olennaista, millä korolla ja kustannuksilla ERVV
kykenee hankkimaan rahoitusta markkinoilta.
ERVV:lle annetut ylitakaukset ovat toistaiseksi turvanneet sen
luottoluokituksen säilymisen AAA-tasolla. Tästäkin
huolimatta ERVV:n rahoituskustannukset ovat olleet selvässä nousussa.
ERVV:n jatkotoimien onnistumisen olennaisena edellytyksenä on,
että sen toimintaa takaavien maiden hyvä luottokelpoisuus
säilyy. Tähän vaikuttavat paitsi takaajamaiden
kansantalouksien tila ja kyky vastata sitoumuksista myös
markkinoiden arviot ERVV:n riskeistä. Lisätessään
ERVV:n rahoituskapasiteettia ja joustavuutta uudet rahoitustavat
lisäävät, mikäli niitä otetaan
käyttöön, myös takausvastuiden
määrää ja realisoitumisriskiä.
Tämä saattaa vaikuttaa paitsi ERVV:n myös
takaajien saaman rahoituksen hintaan. Valtioneuvoston arvio Suomen ERVV:hen
liittyvistä kokonaisvastuista (maksimissaan noin 18 miljardia
euroa) pohjautuu keskimääräiseen 4 prosentin
vuotuiseen korkoon (tällä hetkellä noin
3 %). Talousvaliokunta toteaa, että riskien
lisääntyessä korkoarvio saattaa osoittautua
liian matalaksi.
Suomen vastuisiin voivat vaikuttaa myös mahdolliset
väistyvät takaajat. ERVV-sopimuksen mukaisesti
takaajamaalla on mahdollisuus pyytää vapautusta
tulevista rahoitusvastuista, mikäli se joutuu itse tuen
saajaksi. Pääsy väistyväksi
takaajaksi edellyttää kuitenkin euroryhmän
työryhmän yksimielistä päätöstä.
Vapautus koskee vain mahdollisia uusia rahoituspäätöksiä.
Jo liikkeelle laskettuihin instrumentteihin liittyvistä rahoitusvastuista
(ml. korot ja muut kulut) väistyvä takaaja vastaa
edelleen jakoavaimensa mukaisessa suhteessa. Sen sijaan mahdollisista
uusista instrumenttien liikkeellelaskuista kantavat kokonaisvastuun
jäljelle jäävät takaajat, joiden
jakoavainosuus kasvaa väistyvän takaajan osuutta
vastaavalla määrällä. Takaajilla ei
ole regressioikeutta väistyvään takaajaan uusien
liikkeellelaskujen osalta. Talousvaliokunta pitää perusteltuna
jatkossa harkita, että väistyvien takaajien taloudellisen
tilan helpottuessa näiden maiden paluuseen takaajien
joukkoon luodaan automatiikkaa. Valiokunta toteaa, että Suomen
maksimivastuut on nimellisarvoltaan rajattu edellä mainittuun
noin 14 miljardiin euroon myös tilanteissa, joissa takaajien
kokonaismäärä mahdollisesti vähenee.
Lopuksi
Valiokunta on edellä tuonut esille tiettyjä lisäselvitystarpeita.
Näiden ohella suuri valiokunta on pyytänyt valtioneuvostolta
lisäselvitystä (SuVX 156/2011
vp) mm. ERVV:n vivutuksesta. Talousvaliokunta täydentää tarvittaessa
edellä esille tuomaansa näiden selvitysten valmistuttua.