Perustelut
Pankkivaltuuston kertomuksessa on katsaukset Euroopan keskuspankin
rahapolitiikkaan ja euroalueen talouteen sekä Suomen
talouteen vuonna 2005. Lisäksi kertomuksessa käsitellään Suomen
Pankin toimintaa ja esitellään tilinpäätös,
pankin hallinto ja pankkivaltuuston käsittelemiä tärkeimpiä asioita.
Kertomuksessa on myös tiivis katsaus Rahoitustarkastuksen
toimialaan ja sen toimintaan.
Lainoituksesta
Suomen Pankin tilastojen mukaan Suomen rahalaitosten euromääräiset
lainat euroalueen yleisölle olivat heinäkuun 2006
lopussa yhteensä 121 miljardia euroa. Siitä oli
kotitalouksien osuus 73,9 miljardia euroa, yritysten 41,5 miljardia
euroa, julkisyhteisöjen 4,8 miljardia euroa sekä rahoitus-
ja vakuutuslaitosten osuus 0,8 miljardia euroa. Kotitalouksien osuus
yleisön lainoista oli siis 61 prosenttia. Kotitalouksille myönnetyistä lainoista
oli asuntolainoja 52,2 miljardia euroa, kulutusluottoja 10,1 miljardia euroa
ja muita lainoja 11,6 miljardia euroa. Kotitalouksille myönnettyjen
lainojen kanta on kasvanut tällä vuosituhannella
vuosittain. Asuntolainojen kanta on kasvanut jyrkimmin, vuoden 2001
alun 24,2 miljardista eurosta heinäkuun 2006 52,2 miljardiin
euroon. Kulutusluottojen kasvua on Rahoitustarkastuksen havaintojen mukaan
lisännyt se, että kulutusluottoja on myyty aktiivisesti
asuntoluottopäätösten yhteydessä.
Asuntolainakannan kasvuun ovat vaikuttaneet luottojen
koon kasvu ja laina-aikojen pidentyminen. Pankkiyhdistyksen tekemän
haastattelututkimuksen mukaan kotitalouksien asuntolainojen keskimääräinen
laina-aika vuonna 2005 oli 17 vuotta, kun se seitsemän
vuotta aikaisemmin oli 11 vuotta. Vastaavana aikana asuntolainojen
keskimäärä kasvoi 23 000 eurosta
45 000 euroon. Asuntojen hintojen nousu ei ole hillinnyt
asuntolainojen kysyntää. Nousevat hinnat kasvattivat
osaltaan asuntolainojen kokoa ja laina-aikoja.
Asuntolainojen keskikorko heinäkuun 2006 lopussa oli
3,73 prosenttia. Vaikka korko on ollut nousussa loppukesästä 2005
lähtien, korkotaso on edelleen alhainen, mikä kapeiden
asiakasmarginaalien kanssa lisää luottojen kysyntää. Pankkien
lainakannasta viimeisimpien tilastojen mukaan oli euriborsidonnaisia
68,3 prosenttia, pankkikohtaisiin viitekorkoihin (prime- yms. korkoihin)
sidottuja 18,8 prosenttia ja muihin korkoihin sidottuja 12,9 prosenttia.
Rahoitustarkastus on todennut syksyllä 2005 tehdyn
laajan kotitalousluottoselvityksen osoittaneen joidenkin kotitalouksien
mahdollisesti jo ylivelkaantuneen ja pankkien luottoriskien kasvaneen
luottokriteereiden löystymisen myötä. Kertomuksessaan
pankkivaltuustolle vuodelta 2005 Rahoitustarkastus sanoo, että asuntoluottojen
kasvu ei ole aiheuttanut merkittäviä tappioita,
mutta luottojen riskit ovat kasvaneet. Kotitaloudet ovat altistuneet
sekä korkoriskille että ylivelkaantumisen riskille.
Talousvaliokunta pitää tärkeänä,
että kotitaloudet varovat liikaa velkaantumista.
Kotitalouksien tulisi omissa talouksissaan jättää joustoa
yleisen taloudellisen tilanteen heikkenemisestä aiheutuvien
riskien varalle. Hyvän yleisen taloudellisen tilanteen
kääntyessä laskuun ja työttömyysriskin
kasvaessa velanhoitokyky voi vaarantua ja velkaantumisongelmat saattavat
lisääntyä. Valiokunta pitää hyvänä,
että Rahoitustarkastus on tehostanut vuonna 2005 erityisesti luottoriskitarkastuksiaan
ja suuntaa luottoriskien valvontaan lisää resursseja.
Rahoitustarkastuksen mukaan kotitalousluottomarkkinoista tehty kysely
on osoittanut, että pankit ovat altistuneet luottoriskille
ja kotitaloudet korkoriskille ja ylivelkaantumisen uhalle.
Pikaluotot
Kuluttajansuojalaissa säädetään
kulutusluotoista. Lakia ei kuitenkaan sovelleta kulutusluottoihin,
joissa luottoaika on enintään kolme kuukautta.
Kertaluottoa markkinoitaessa ei tarvitse ilmoittaa muun muassa todellista
vuosikorkoa, jos luoton määrä on alle
168,18 euroa (alle 1 000 markkaa). Enintään
kolmen kuukauden luottoja koskevia sopimuksia ei ole pakko tehdä kirjallisina.
Pikavippejä tarjoavat yritykset eivät harjoita
luottolaitoksen toimilupaa edellyttävää toimintaa
eivätkä siten kuulu Rahoitustarkastuksen valvontaan.
Kuluttajaviranomaisten tehtävä on valvoa pikaluottotoiminnassa
kuluttajansuojan toteutumista.
Tällaisia vakuudettomia alle kolmen kuukauden pituisia
pikavippejä tarjotaan Internetissä tai matkapuhelimen
välityksellä vuorokauden ympäri. Usein
niiden laina-aika on 14 päivää. Rahoitustarkastuksen
kyselyn mukaan suomalaisten pikavippiyritysten asiakaskunta on pääosin 20—30-vuotiaita
suomalaisia miehiä ja naisia.
Pikavippien todellinen vuosikorko voi olla useita satoja prosentteja.
Pikavippejä myöntävät yritykset
puhuvat yleensä todellisen vuosikoron sijasta toimitus-
ja käsittelykustannuksista. Kuluttajansuojalain mukaan
enintään kolmen kuukauden pikavippiä markkinoitaessa
ei tarvitse ilmoittaa todellista vuosikorkoa, joka sisältäisi luoton
kokonaiskustannusten yhteismäärän vuosikorkona.
Todellinen vuosikorko auttaisi kuitenkin luotonottajaa vertailemaan
luoton kokonaishintaa. Vertailtavuuden vuoksi talousvaliokunta pitääkin
tärkeänä, että pikaluottojen
ottajat vaatisivat ja luottoja myöntävät
yritykset ilmoittaisivat todellisen vuosikoron, joka on laskettu
samalla laskentakaavalla, jota kaikki muut luottoja myöntävät
luottolaitokset käyttävät.
Vaikka pikavippejä tarjoavat yritykset eivät ole
Rahoitustarkastuksen valvonnassa, Rahoitustarkastus on katsonut
tärkeäksi antaa rahoitusmarkkinoiden valvojan
ominaisuudessa tietoa pikavipeistä yleisimmin esitettyihin
kysymyksiin näiden lainojen hankkimista harkitseville.
Tietoa löytyy Rahoitustarkastuksen Internet-sivuilta. Tietoa
löytyy myös Kuluttajaviraston julkaisuista ja
Internet-sivuilta.
Talousvaliokunta pitää tärkeänä,
että Rahoitustarkastus selvittää, miten
pikavippitoimintaa rahoitetaan, ja että Rahoitustarkastus
ja kuluttajaviranomaiset seuraavat muutoinkin pikavippiyritysten
toiminnan lainmukaisuutta ja pikaluototuksen kehitystä.
Kuluttajaviranomaisten tulee valvoa pikaluottojen markkinoinnin
asiallisuutta, perinnän vastuullisuutta ja maksuhäiriömerkintöjen
oikeudenmukaisuutta. Jos pikaluototus nykyisen kaltaisesti löysästi
säänneltynä ei pysy asianmukaisuuden
ja vastuullisuuden rajoissa ja aiheuttaa velanottajille velkaantumis-
ja muita ongelmia, pikaluototuksen saamiseksi hallintaan on ryhdyttävä lainsäädännöllisiin
toimiin, muun muassa velvoittamalla pikaluottoyritykset rekisteröitymään
ja edellyttämällä kirjalliset luottosopimukset.
Talousvaliokunta ehdottaa, että eduskunta hyväksyy
lausuman lainsäädännön laajentamisesta
koskemaan myös lyhyitä kulutusluottoja, jos tällaisesta
pikaluototuksesta aiheutuu kasaantuvia ongelmia (Valiokunnan
lausumaehdotus).