Yleisperustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Hallituksen esityksen mukaisilla muutoksilla pyritään
poistamaan ongelmia, joita on ilmennyt osakeyhtiölain 18
luvun mukaisissa lunastusmenettelyissä.
Vähemmistöosakkaiden lunastusmenettelyyn välimiesmenettelyn
kautta joudutaan silloin, kun lunastaja ja vähemmistöosakkaat
eivät pääse sopimukseen lunastuksen ehdoista.
Muutoksen myötä Keskuskauppakamarin lunastuslautakunta
voisi laissa säädettyjä seikkoja punnittuaan päättää,
ettei vähemmistöosakkaiden etu edellytä uskotun
miehen määräämistä.
Pääsääntönä olisi
kuitenkin edelleen, että uskottua miestä haetaan.
Hakematta jättäminen olisi siten poikkeus pääsääntöön
niitä tilanteita varten, joissa uskotun miehen määrääminen
olisi suhteettoman raskas hallinnollinen rasite olosuhteissa, joissa
erityiselle edunvalvojalle ei ole tarvetta. Arvioitaessa muutoksen
vaikutusta vähemmistöosakkaiden oikeusasemaan
on keskeisellä sijalla se, että muutoksella ei
rajoiteta asianosaisten välimiesmenettelylakiin (967/1992)
perustuvaa oikeutta esittää välimiehille
esteellisyysväite tai hakea muutosta välimiesten
antamaan päätökseen lunastuksen ehdoista.
Talousvaliokunta katsoo, että esityksessä on onnistuneesti
löydetty tasapaino lunastusmenettelyn tehostamisen ja asianosaisten
oikeussuojan varmistamisen välillä.
Talousvaliokunta pitää hyvänä,
että esityksen myötä poistuu epäoikeudenmukaiseksi
koettu lunastajan mahdollisuus vaikuttaa omilla toimillaan koronmääräytymisajan
alkamiseen. Valiokunta kuitenkin tähdentää,
että koska myös korkokantaa koskevalla sääntelyllä on
merkittävä vaikutus lunastuksen kohteena olevien
osakkeenomistajien oikeusasemaan, on tärkeää,
että tätä tullaan tarkastelemaan osakeyhtiölain
tulevien muutosten yhteydessä.
Yksityiskohtaiset perustelut
1. Laki osakeyhtiölain 18 luvun muuttamisesta
18 luvun 5 §. Uskottu mies.
Pykälän 1 momentissa säädetään
Keskuskauppakamarin lunastuslautakunnan velvoitteesta hakea uskotun
miehen määräämistä valvomaan
vähemmistöosakkaiden etua lunastusmenettelyssä,
jolleivät kaikki asianosaiset ole ilmoittaneet pitävänsä sitä tarpeettomana.
Pykälän 2 momentissa säädetään tiedoksiantomenettelyistä lunastusprosessissa.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan 1 momenttia muutettavaksi
siten, että uskotun miehen määrääminen
ei olisi enää välttämätöntä,
jos vähemmistöosakkaiden oikeusturva, oikeudenmukaisen
oikeudenkäynnin toteutuminen, edun määrä ja
muut seikat eivät sitä edellyttäisi.
Tämä lunastuslautakunnan päätös
ei olisi muutoksenhakukelpoinen. Hallituksen esityksen yksityiskohtaisten
perustelujen mukaan lunastuslautakunnan tulee arviota tehdessään
erityisesti ottaa huomioon jäljellä olevien lunastettavien
osakkeiden määrä, tuntemattomien ja poissa
olevien osakkeenomistajien määrä, kykenevätkö lunastusmenettelyn
kohteena olevat osakkeenomistajat ilman avustajaa asianmukaisesti
valvomaan etuaan ja oikeuttaan asian käsittelyssä siten,
että heidän oikeusturvansa ja heidän
kannaltaan oikeudenmukainen oikeudenkäynti toteutuvat. Kysymys
on kokonaisarviosta, ja sen vuoksi on selvää,
ettei kaikkien edellytysten tarvitse täyttyä samassa
asiassa.
Ehdotettu pykälän sanamuoto ei ole täysin selvä sen
suhteen, tuleeko lunastuslautakunnan arvioida kunkin vähemmistöosakkaan
etua erikseen vai kaikkien lunastuksen kohteena olevien vähemmistöosakkaiden
yhteenlasketun edun määrää.
Talousvaliokunta pitää tärkeänä,
että lainkohdasta käy selkeästi ilmi,
että lunastuslautakunnan tulee arviota tehdessään
ottaa huomioon vähemmistöosakkaiden
yhteenlasketun edun määrä. Tämän
vuoksi pykälän 1 momentin ensimmäiseen
virkkeeseen tulee lisätä sanat "vähemmistöosakkeenomistajien
yhteenlasketun".
2. Laki kauppakamarilain 5 ja 6 §:n muuttamisesta
5 §. Lunastuslautakunta.
Pykälän 1 momentissa säädetään
Keskuskauppakamarin lunastuslautakunnan tehtävistä,
2 momentissa sen kokoonpanosta ja 3 momentissa päätösvaltaisuudesta.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan lunastuslautakuntaa
kohtaan tunnetun luottamuksen lisäämiseksi, että pykälän
2 momenttiin lisättäisiin määräys,
jonka mukaan lunastuslautakuntaan nimetään yksi
jäsen sijoittajia edustavien rekisteröityjen yhdistysten
ehdotuksen perusteella. Ehdotuksen mukaisista järjestöistä käytännössä vain
piensijoittajia edustavat järjestöt edustavat
sellaisia osakkaita, joiden osalta lunastuslautakunta joutuu arvioimaan,
onko uskotun miehen hakematta jättämiselle perusteita. Vaikka
lunastuslautakunnalla ei ole tuomioistuinta vastaavaa lainkäyttövaltaa,
on sen päätös välimiesten määräämisestä olennainen
osakkaiden oikeussuojan kannalta. Tämän vuoksi
talousvaliokunta pitää tarpeellisena, että hallituksen
esityksen mukaiseen 2 momentin viimeiseen virkkeeseen lisätään
sanat "ensi sijassa muita kuin ammattimaisia".