Yleisperustelut
Talousvaliokunta ehdottaa, että laki hyväksytään
hallituksen esityksen pohjalta talousvaliokunnan lakiin tekemin muutoksin ja
että lakialoite hylätään.
Talousvaliokunnalle annetun tiedon mukaan pankkien vakavaraisuus
on pysynyt vahvana. Pankkisektorin kannattavuus on heikentynyt, mutta
se on edelleen positiivinen. Näillä näkymin
valtiolla ei ole tarvetta tehdä laissa tarkoitettua pääomasijoitusta
mihinkään Suomessa toimiluvan saaneeseen pankkiin.
Valiokunta pitää kuitenkin tärkeänä,
että tarkasti säännelty, määräaikaiseksi
säädettävä mahdollisuus pankin
vakavaraisuuden vahvistamiseksi ja siten luotonannon turvaamiseksi
on käytettävissä olosuhteiden niin vaatiessa.
Tämä mahdollisuus lisää osaltaan
luottamusta rahoitusmarkkinoihin ja tasoittaa kilpailuasetelmaa tärkeimpien
kilpailijamaiden kanssa, joissa valtio on antanut pankeille rahoitustukea.
Talousvaliokunta painottaa valvonnan tehokkuutta ja valvojien
yhteistoimintaa yli rajojen, kun laki koskee kotimaisten pankkien
lisäksi myös sellaisia Suomessa toimiluvan saaneita
tytärpankkeja, jotka ovat ulkomaisen emoyhtiön omistuksessa.
Valvojalla on oltava tehtävään riittävät
ja osaavat resurssit. Valtiovarainministeriön on nimettävä pääomalainaa
ottavan pankin hallitukseen pätevät, valtion eduista
huolehtivat henkilöt.
Pankkien nykytila Suomessa
Finanssivalvonnan talousvaliokunnalle antaman tiedon mukaan
suomalaisten pankkien likviditeettitilanne on hyvä. Talletusrahoitus
on vakaata, ja lyhytaikainen rahoitus on toiminut ongelmitta. Finanssikriisin
johdosta vaikeutunut pitkäaikaisen rahoituksen hankinta
on helpottunut merkittävästi. Rahoituksen hinta
on laskenut huomattavasti, ja edullisemman vakuudellisen ja kalliimman
vakuudettoman rahoituksen hintaero on kaventunut.
Pankkisektorin liikevoitto on laskenut tänä vuonna
erityisesti korkokatteen kaventumisen ja arvonalennusten kasvun
johdosta, mutta kannattavuus on edelleen positiivinen. Syyskuussa 2009
arvonalennustappiot olivat 0,4 prosenttia ja järjestämättömät
saamiset 0,8 prosenttia luotto- ja takauskannasta. Alhainen korkotaso
on helpottanut maksujärjestelyjä. Talouskriisi
heijastuu viiveellä pankkitoimintaan. Valiokunnalle annetun
arvion mukaan vuonna 2010 luottotappiot lisääntyvät,
mutta eivät niin paljon kuin aikaisemmin on arvioitu.
Suomalaispankkien vakavaraisuus on vahvistunut vuoden 2008 syyskuusta
lähtien. Pankkisektorin yhteenlaskettu ensisijaisten ja
toissijaisten (Tier1 + Tier2) omien varojen vakavaraisuussuhde
on noussut syksyllä 2009 yli 14 prosenttiin. Ensisijaisten
omien varojen määrällä laskettu
vakavaraisuussuhde oli vajaat 14 prosenttia. Kesäkuun lopussa
2009 yksittäisten pankkien ja pankkiryhmittymien vakavaraisuussuhteet
vaihtelivat 12 prosentista 21,7 prosenttiin.
Luottolaitoslain mukaan omia varoja on oltava vähintään
8 prosenttia luottolaitoksen varojen ja taseen ulkopuolisten sitoumusten
riskipainotteisesta määrästä.
Vähintään puolet vaaditusta omien varojen
määrästä on katettava ensisijaisilla
omilla varoilla. Kesäkuun 2009 lopussa pankkisektorin yhteenlasketuista
omista varoista 95 prosenttia oli ensisijaisia omia varoja. Yhteenlaskettu
omien varojen ylijäämä (pääomapuskuri)
oli 9 miljardia euroa syyskuussa 2009. Puskuri kasvoi kesäkuusta
noin 700 miljoonalla eurolla.
Hallituksen esityksessä tarkoitettu valtion merkitsemä pääomalaina
laskettaisiin talletuspankin ensisijaisiin omiin varoihin.
Pääomasijoitus
Talousvaliokunta korostaa, että lain mahdollistama
valtion pääomasijoitus ei ole valtion pankkitukea
vaikeuksissa olevaan pankkiin, vaan pääomasijoitus
voidaan tehdä ainoastaan toiminnaltaan terveeseen ja vakavaraiseen
pankkiin vakavaraisuuden vahvistamiseksi.
Kriisissä olevan pankin tukemiseen sovelletaan valtion
vakuusrahastosta annettua lakia. Vakuusrahastolain mukaan valtioneuvosto
voi määrätä Suomessa toimiluvan
saaneen pankin tekemään rahastolle hakemuksen
rahoitustuen saamiseksi, jos pankin vakavaraisuus on heikentynyt
eikä vakavaraisuuden turvaaminen ole mahdollista ilman
valtion rahoitustukea ja jos pankin selvitystila tai konkurssi voi
johtaa vakaviin häiriöihin rahoitusmarkkinoilla.
Valtio voi tehdä pääomasijoituksen
talletuspankkiin, jolle on myönnetty toimilupa Suomessa.
Laki koskee myös ulkomaisten emoyritysten kokonaan omistamia
suomalaisia tytärpankkeja, mutta pääomasijoitusta
ei voi tehdä ulkomaisten pankkien Suomessa toimiviin sivukonttoreihin.
Valtio voi tehdä pääomasijoituksen
merkitsemällä talletuspankin, talletuspankin suomalaisen
omistusyhteisön tai osuuspankkien yhteenliittymän
keskusyhteisön liikkeeseenlaskeman pääomalainan.
Talousvaliokunta pitää pääomalainaa
Suomen pankkisektorin yhteisömuoto- ja omistusrakenteesta
johtuen parempana kuin osakesijoitusta. Suomessa on osakeyhtiömuotoisia pankkeja,
osuuspankkeja ja säästöpankkeja, jotka
voivat antaa osakkeita, sijoitusosuuksia tai kantarahasto-osuuksia.
Pääomalainoituksessa erimuotoiset pankit ovat
tasavertaisessa asemassa. Pelkästään
osakesijoitus rajaisi osuuspankit ja säästöpankit
rahoituksen vahvistamisen ulkopuolelle.
Laissa säädetään yksityiskohtaisesti
pääomalainan ehdoista. Ne koskevat muun muassa
sijoituksen määrää, pääomalainan
etuoikeusasemaa, takaisinlunastamista ja korkoa. Laissa säädetään
myös liikkeeseenlaskijan voitonjaon rajoittamisesta ja
liiketoiminnan uudelleen järjestelyjen ehdoista.
Talousvaliokunta pitää tärkeänä,
että pääomalainan ehdot ovat tiukat,
mutta eivät kuitenkaan niin tiukat, että pankin
ei kannata laskea pääomalainaa liikkeeseen ja
tällä tavoin vahvistaa vakavaraisuuttaan. Liian
tiukoilla ehdoilla laki menettäisi tarkoituksensa lisätä pankin
riskinotto- ja luotonantovaraa.
Talousvaliokunta on muuttanut lakiehdotuksen 7 §:n 3
momenttia siten, että valtiolla on oikeus suoraan
lain nojalla nimittää pääomalainan
liikkeeseenlaskijapankin hallitukseen kaksi lisäjäsentä,
jos liikkeeseenlaskija ei ole maksanut lainalle kertynyttä korkoa
yhdeltä vuodelta. Valtion nimittämillä hallituksen
lisäjäsenillä on samat oikeudet ja velvollisuudet
kuin muilla hallituksen jäsenillä. Näin
valtiolla on hallituksen esityksessä ehdotettua paremmat
mahdollisuudet valvoa ja turvata valtion etuja.
Talousvaliokunta pitää välttämättömänä huolehtia
mm. siitä, että Suomessa toimiluvan saanut valtion
pääomalainaa ottanut pankki ei siirrä varojaan
konsernin sisällä ulkomaiselle emopankilleen.
Valtion etujen turvaaminen on otettava huomioon, kun valtioneuvoston
asetuksella säädetään pääomalainan
ehdoista ja muista pääomalainaan liittyvistä toimista.
Hallituksen esityksen mukaan pääomalainoja voitaisiin
merkitä enintään 31.12.2009 asti. Hallituksen
esityksen käsittelyn viivästymisen johdosta talousvaliokunta
ehdottaa, että laissa tarkoitettuja pääomalainoja
voidaan merkitä enintään 30.4.2010 asti,
jotta laki ei menettäisi merkitystään.
Talousvaliokunta toteaa myös, että eduskunnan
hyväksymät suomalaisille pankeille myönnettävät
väliaikaiset enintään 50 miljardin euron takausvaltuudet
ovat voimassa vuoden 2009 (HE 181/2008 vp — EV
110/2008 vp). Talousvaliokunnalle annetun tiedon
mukaan valtuuksien jatkamisesta ja ehdoista ei ole toistaiseksi
valmisteltu esitystä.
Yksityiskohtaiset perustelut
3 §. Sijoituksen määrä. Pykälän
2 momentissa ehdotetaan, että pääomalainan
enimmäismäärä lasketaan luottolaitoslaissa
tarkoitetuilla riskikertoimilla painotettujen erien tai konsolidoitujen
erien kokonaismäärästä.
Momentin säännöstä on muutettu
selkeämmäksi ja yksinkertaisemmaksi niin, että valtion merkitsemän
pääomalainan enimmäismäärä saa olla
enintään 25 prosenttia pankin omien varojen tai
konsolidoitujen omien varojen vaatimuksesta.
Valiokunnalle annetun tiedon mukaan pääomasijoituksen
enimmäismäärä muutetulla tavalla
laskettuna vastaa hallituksen esityksessä ehdotetulla tavalla
määräytyvää enimmäismäärää.
7 §. Pääomalainan korko.
Pykäläehdotuksen 4 momentin mukaan pääomalainan
liikkeeseen laskeman pankin on sitouduttava valitsemaan hallitukseensa
kaksi valtion nimeämää jäsentä, jos
pankki ei ole maksanut pääomalainalle kahdelta
vuodelta kertynyttä korkoa kokonaisuudessaan.
Valiokunta on muuttanut sääntelyä niin,
että valtiolla on oikeus suoraan lain nojalla ilman pankin
hallintoelinten päätöksiä nimittää pankin hallitukseen
kaksi lisäjäsentä, jos korko on jäänyt
maksamatta yhdeltä vuodelta. Valtion nimittämillä lisäjäsenillä on
samat oikeudet ja velvollisuudet kuin muilla hallituksen jäsenillä.
8 §. Voitonjaon rajoittaminen.
Pykälän 1 momenttiin on täydennetty
hallituksen esityksen antamispäivä 20.2.2009,
jolla rajataan pääomalainan liikkeeseenlaskuajankohta
ja pääomalainan ehtojen soveltaminen.
9 §. Omien osakkeiden ja kantarahasto-osuuksien
hankkiminen sekä lisäosuus- ja sijoitusosuusmaksun
palautus.
Pykälän 1 momentissa on korjattu kirjoitusvirhe.
15 §. Voimaantulo.
Hallituksen esityksen mukaan pääomalainoja
voitaisiin merkitä enintään 31.12.2009
asti.
Lain voimaantulo on viivästynyt muun muassa sen johdosta,
että EU:n komissio antoi valtiontukipäätöksensä pääomasijoitusten
ehdoista syyskuussa 2009. Tämän johdosta valiokunta
on muuttanut voimaantulosäännöstä niin,
että pääomalainoja voidaan merkitä enintään
30.4.2010 asti, minkä myös komissio päätöksessään
sallii.