Yleisperustelut
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
            huomautuksin sekä 1. ja 2. lakiehdotukseen esitetyin, lähinnä teknisin, muutosehdotuksin.
         
         
         Yleistä
         
         Voimassa olevassa kiinteistörahastolaissa kiinteistörahastolla
            tarkoitetaan julkista osakeyhtiötä, joka yhtiöjärjestyksensä mukaan
            harjoittaa yksinomaisena tai pääasiallisena liiketoimintanaan
            kiinteistörahastotoimintaa. Lain yhdeksänvuotisen
            voimassaolon aikana ei ole perustettu yhtään sen
            mukaista kiinteistörahastoa. Esityksen avulla pyritäänkin
            kehittämään yhteisen kiinteistösijoittamisen
            oikeudellisia rakenteita sijoitusrahastolakiin tehtävien
            erikoissijoitusrahastoa ja kiinteistörahastolakiin tehtäviä kommandiittiyhtiöitä koskevien
            muutosten avulla. Tavoitteena on luoda sijoitusrahasto- ja henkilöyhtiölainsäädäntöä
            hyödyntäviä uusia
            toimintamuotoja suomalaisten kiinteistöjen arvopaperistamiseksi.
            Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi myös osakeyhtiömuotoisten
            kiinteistörahastojen sääntelyä mm.
            siten, että sijoittaminen on mahdollista myös
            ETA-alueella sijaitseviin kiinteistöihin. Samoin ehdotetaan,
            että kiinteistörahasto voi harjoittaa sen muuhun
            toimintaan olennaisesti liittyvää toimintaa, jos
            se on      omiaan edistämään
            omistajien etua.
         
         
         Kiinteistöt ja infrastruktuuri muodostavat yli 70 prosenttia
            Suomen noin 560 miljardin euron kansallisvarallisuudesta. Kiinteistösijoitusten koko
            on noin 26 miljardia euroa, josta ulkomaiset tahot omistavat noin
            4 miljardia euroa. Tämä on noin prosentti koko
            kiinteistövarallisuudestamme.
         
         
         Talousvaliokunta yhtyy esityksen tavoitteisiin. Kiinteistömarkkinoiden
            kehityksen kannalta on tärkeää, että yhä laajemmat
            tahot saavat mahdollisuuden välilliseen kiinteistösijoittamiseen
            yhtenä sijoittamismuotona. Tällä on merkitystä sekä ulkomaisten
            investointien lisäämiseksi että piensijoittajien
            välillisten kiinteistösijoitusten mahdollistamiseksi.
            Kiinteistösijoittamiseen on kiinnitetty huomiota myös
            11.1.2007 julkaistussa työeläkejärjestelmän
            kilpailuolosuhteita koskevassa raportissa (Sosiaali- ja terveysministeriön
            selvityksiä 2006:79), jossa tuodaan esille tarve kehittää rahastomuotoista
            kiinteistösijoittamista vaihtoehdoksi työeläkelaitosten
            tekemille yksittäisille kiinteistösijoituksille.
         
         
         Esityksessä tuodaan esille myös yksityismetsien
            omistuksen pirstaloitumiskehitys ja ehdotetaan, että sijoitusrahastot
            voivat sijoittaa myös metsäomaisuuteen. Tähän
            on kiinnitetty huomiota maa- ja metsätalousvaliokunnan
            lausunnossa (MmVL 13/2006 vp). Valiokunta toteaa, että metsiä kiinteistösijoituksina
            luonnehtivat pitkäjänteisyys, pääoman
            suurehko sitoutuminen kasvavaan puustoon ja tästä aiheutuva
            heikko likviditeetti (maksukyky). Rahastomuotoisella omistuksella
            voidaan edistää omistuksen  transaktioita
            (vaihdantaa) ja likviditeettiä, mikä nostaa omaisuuden
            markkina-arvoa. Valiokunta kuitenkin arvioi, ettei kiinteistörahastojen
            omistukseen liene hankittavissa markkinoilta suuria ja hyvin hoidettuja
            metsätiloja. Kiinteistörahastotoiminnalla ei myöskään
            voitane hidastaa tavallisten yksityisten metsätilojen pirstaloitumista.
            Metsäomaisuutta olisi pääosin hankittavissa metsäyhtiöiltä,
            kunnilta, seurakunnilta ja yhteismetsiltä. 
         
         
         Asiantuntijakannanotoissa on arvioitu, että uudet säännökset
            tuovat uusia vaihtoehtoja kiinteistösijoittamiseen, mutta
            niiden avulla ei kyetä merkittävässä määrin
            lisäämään kiinteistöjen arvopaperistamista.
            Tähän tarvitaan osakeyhtiömuotoinen kiinteistörahasto,
            jonka verotus on kilpailukykyinen suoraan kiinteistösijoittamiseen
            verrattuna. Sijoitusrahastojen osalta on puolestaan kiinnitetty
            huomiota erityisesti ulkomaisten osuudenomistajien mahdollisuuteen
            rekisteröityä omaisuudenhoitotilien kautta.
         
         
         Verotus
         
         Kuten edellä on todettu, kiinteistörahastolain voimassaoloaikana
            ei ole perustettu yhtään sen mukaista julkista
            osakeyhtiötä. Asiantuntijoiden mukaan syynä on
            näiden yhtiöiden kahdenkertainen verotus suoraan
            kiinteistösijoittamiseen verrattuna. Vaihtoehtona on tuotu
            esille mahdollisuus ottaa Suomessa käyttöön
            REIT-malliin (Real Estate Investment Trust) perustuva lainsäädäntö.
            REIT on kiinteistösijoitusyhtiö, joka jakaa osakkailleen
            lähes kaikki toiminnasta kertyneet tuottonsa. Asetetut
            kriteerit täyttävä REIT ei yhteisönä maksa
            veroja, mutta sen maksamia korkoja, osinkoja, mahdollisia pääomavoittoja
            ja osuuksien myyntivoittoja verotetaan osakkaiden tulona. REIT-malliin
            perustuva järjestelmä on käytössä mm.
            Alankomaissa, Belgiassa ja Ranskassa. Kuluvan vuoden alussa se otettiin
            käyttöön Isossa-Britanniassa ja siihen ollaan
            siirtymässä myös Saksassa.
         
         
         Nykyisen verotuskäytännön säilyttämistä on perusteltu
            erityisesti yhteisöoikeudellisilla ja tarkoituksenmukaisuussyillä.
            On tulkittu, että kiinteistösijoitustoimintaa
            harjoittavan osakeyhtiön verovapaus täyttää EY:n
            perustamissopimuksen 87 artiklassa tarkoitetun kielletyn valtiontuen
            edellytykset. REIT-malli asettaisi suomalaiset osakeyhtiöt
            verotuksellisesti eriarvoiseen asemaan sen mukaan, millä toimialalla
            ne toimivat. Järjestelyn ei tämän vuoksi
            ole katsottu noudattavan Suomen verojärjestelmän
            perusperiaatteita, joiden mukaisesti verotus ei saa vaikuttaa verovelvollisen
            käyttäytymiseen. Tämä olisi
            myös omiaan vääristämään
            eri toimialojen tasapuolisia kilpailuedellytyksiä. Perusteluna
            on myös viitattu kiinteistösijoitusten kasvuun
            ja katsottu, ettei ala tarvitse lisää tukitoimenpiteitä vaan
            pikemminkin ylikuumenemista hillitseviä toimenpiteitä.
         
         
         Valiokuntakäsittelyn aikana on esitetty toisistaan
            täysin poikkeavia arvioita yhteisön valtiontukisääntöjen
            mahdollisesti asettamista esteistä verokohtelun muuttamiselle.
            Samoin on katsottu, että REIT-mallisen kiinteistösijoittamisen mahdollistaminen
            olisi omiaan tasaamaan kiinteistöjen hintoihin liittyvää suhdannevaihtelua. Tämä lisäisi
            markkinoiden vakautta ja toimivuutta. Kiinteistösijoittamisen
            kasvun on myös arvioitu parantavan asuntotuotannon ja asuntomarkkinoiden
            toimintaedellytyksiä sekä lisäävän
            markkinoiden läpinäkyvyyttä.
         
         
          Edellä olevaan viitaten valiokunta katsoo, että osakeyhtiömuotoisen
            kiinteistösijoittamisen toimintaedellytysten parantaminen
            edellyttää lisätoimia. On vaikeaa nähdä,
            että kilpailukykyisiä toimintaedellytyksiä kyetään
            luomaan muutoin kuin verotusta muuttamalla. Jos osakeyhtiömuotoista
            kiinteistörahastotoimintaa ei saada toimivaksi järjestelmäksi,
            on valiokunnan näkemyksen mukaan oletettavaa, ettei Suomeen myöskään
            saada tälle sektorille merkittäviä ulkomaisia
            sijoituksia ja että myös suomalaiset sijoitukset
            suuntautuvat enenevässä määrin
            ulkomaisiin kehittyviin kiinteistörahastoihin. Valiokunta
            ehdottaa tämän vuoksi eduskunnan hyväksyttäväksi
            lausumaa, jonka mukaisesti hallituksen edellytetään
            ryhtyvän toimenpiteisiin osakeyhtiömuotoisten
            kiinteistörahastojen verotukseen liittyvien ongelmien poistamiseksi
            siten, että näiden rahastojen kilpailukykyiset
            toimintaedellytykset voidaan turvata (Valiokunnan lausumaehdotus).
         
         
         Arvopaperien välillinen hallinta
         
         Eduskunta on sijoitusrahastolain muuttamista koskeneen hallituksen
            esityksen (HE 110/2003 vp) käsittelyn yhteydessä antamassaan
            lausumassa (EV 12/2004 vp) edellyttänyt, että hallitus
            ratkaisee arvopapereiden välilliseen säilytykseen
            arvo-osuusjärjestelmän ulkopuolella liittyvät
            oikeudelliset kysymykset siten, että eri osapuolten oikeudet
            ja velvollisuudet säännellään
            luotettavalla tavalla, ja valmistelee niistä esitykset
            eduskunnalle. Talousvaliokunta on kiinnittänyt asiaan huomiota
            myös komission sijoitusrahastolainsäädännön
            kehittämistä koskevasta vihreästä kirjasta
            antamassaan lausunnossa (TaVL 1/2006 vp).
         
         
         Esityksen mukaan syyt selvitystyön viivästymiseen
            johtuvat erityisesti arvopapereiden välillistä hallintaa
            koskevaan kansainväliseen yleissopimukseen liittyvien neuvottelujen
            pitkittymisestä. Asian valiokuntakäsittelyn aikana
            on kuitenkin katsottu, että kuluvana vuonna voidaan selvittää edellytykset
            sijoitusrahastojen hallintarekisteriä koskevaksi erillisratkaisuksi.
            Talousvaliokunta kiirehtii selvityksen tekemistä. 
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         1. Laki kiinteistörahastolain muuttamisesta
         
         Johtolause.
         
         Valiokunta on tehnyt johtolauseeseen säädösteknisiä korjauksia.
         
         6 a §. Varautuminen.
         
         Pykälän 3 momentissa ehdotetaan, että Rahoitustarkastukselle
            annetaan oikeus antaa ohjeita poikkeusoloihin varautumiseen liittyvien
            pykälän 1 momentin sääntöjen
            soveltamisesta. Perustuslakivaliokunnan vakiintuneen käytännön
            mukaisesti tällaisia säännöksiä on
            pidetty tarpeettomina, koska viranomainen voi laissa säädetyn
            tehtävänsä alalla antaa ohjeita ilman
            eri valtuutustakin (esim. PeVL 48/2006 vp). Edellä olevan
            vuoksi valiokunta ehdottaa, että Rahoitustarkastukselle
            annetaan oikeus antaa vastaavista seikoista määräyksiä.
            Oikeus on yhdenmukainen Rahoitustarkastuksesta annetun lain (587/2003)
            4 §:n 1 momentin 4 kohdan kanssa, jossa säädetään
            Rahoitustarkastuksen oikeudesta antaa lain soveltamisen kannalta
            tarpeellisia määräyksiä niin
            kuin laissa erikseen säädetään.
         
         
         9 §. Osakepääoma.
         
         Pykälän 3 momentissa viitataan uuteen luottolaitostoiminnasta
            annettuun lakiin (HE 21/2006 vp), jonka eduskunta on hyväksynyt
            16 päivänä tammikuuta 2007 (EV 252/2006
            vp). Valiokunta on teknisenä korjauksena poistanut lain
            tulevan vahvistamisvuoden.
         
         
         26 §. Kiinteistörahastorikkomus.
         
         Valiokunta on muuttanut pykälän kirjoitusasun
            vastaamaan rangaistussäännöksen kirjoitustapaa.
         
         
         32 §. Voimaantulo.
         
         Esityksen tarkoituksena ei ole muuttaa voimassa olevan lain
            32 §:ää. Tämän vuoksi
            valiokunta ehdottaa, että pykälä poistetaan.
            Muutoksella ei ole vaikutusta lain johtolauseeseen, jossa pykälää ei
            ole mainittu.
         
         
         Voimaantulosäännös.
         
         Valiokunta ehdottaa lisättäväksi
            uuden voimaantulosäännöksen, jonka 1 ja
            2 momentit vastaavat lakiehdotuksen 32 §:n vastaavia momentteja.
         
         
          Laki oli tarkoitettu tulemaan voimaan 1 päivänä joulukuuta
            2006. Valiokunta ehdottaa, että voimaantulosäännöksen
            3 momentissa otetaan huomioon lain lykkääntyvä voimaantulo
            siten, että ehdotetun lain mukainen osavuosikatsaus ja vuosikertomus
            on laadittava ensimmäisen kerran viimeistään
            tilikaudelta, joka alkaa 1 päivänä tammikuuta
            2007 tai sen jälkeen. Tämä antaa toimijoille
            kohtuullisen ajan varautua tarvittaviin muutoksiin.
         
         
         Ehdotus sisältää uutta sääntelyä kiinteistörahastotoimintaa
            harjoittavien kommandiittiyhtiöiden osalta. Valiokunta
            ehdottaa, että näille yhtiöille varataan
            kuuden kuukauden siirtymäaika lain voimaantulosta
            ehdotettujen uusien vaatimusten täyttämiseksi.
            Valiokunta on tämän vuoksi lisännyt voimaantulosäännökseen
            uuden 4 momentin.
         
         
         2. Laki sijoitusrahastolain muuttamisesta
         
         Johtolause.
         
         Valiokunta on tehnyt johtolauseeseen säädösteknisiä korjauksia.
         
         49 §.
         
         Pykälässä säädetään
            erikoissijoitusrahastojen lunastusvelvollisuudesta. Valiokunta ehdottaa,
            että pykälän 1 momenttia selvennetään vastaamaan
            yksityiskohtaisia perusteluja lisäämällä siihen,
            että lunastuksia ja merkintöjä on voitava
            tehdä erikoissijoitusrahastoon kuuden kuukauden välein.
         
         
         Voimaantulosäännös.
         
         Laki oli tarkoitettu tulemaan voimaan 1 päivänä joulukuuta
            2006. Valiokunta ehdottaa, että voimaantulosäännöksen
            4 momentissa otetaan huomioon lain lykkääntyvä voimaantulo
            siten, että ehdotetun lain mukainen puolivuotiskatsaus,
            neljännesvuosikatsaus ja vuosikertomus on laadittava ensimmäisen
            kerran viimeistään tilikaudelta, joka alkaa 1
            päivänä tammikuuta 2007 tai sen jälkeen.
            Tämä antaa toimijoille kohtuullisen ajan varautua
            tarvittaviin muutoksiin.
         
         
         Valiokunta ehdottaa, että 4 momentista poistetaan rahastoesite
            ja yksinkertaistettu rahastoesite, joilla ei ole kytkentää tilikaudelta
            laadittaviin selvityksiin. Lain soveltaminen edellä mainittuihin
            esitteisiin ei edellytä erityistä sääntelyä voimaantulosäännöksessä.