Perustelut
         
         Selonteon lähtökohtia
         
         Selonteossa perustellaan tarve yhtenäiselle luonnonvarapolitiikalle,
            asetetaan strategisia tavoitteita ja tehdään linjauksia
            etenemistavaksi konkreettisine toimenpide-esityksineen. Taustaksi
            on kartoitettu luonnonvarapolitiikan keskeiset muutosvoimat ja -suunnat,
            luonnonvarojen käytön nykytilanne sekä tähänastisten
            strategioiden nykytila ja toteuttamisen haasteet. Selonteossa asetetaan
            visio, jonka mukaisesti Suomi on vuonna 2050 älykkään
            luonnonvaratalouden vastuullinen edelläkävijä.
         
         
          Yhtenäisen luonnonvarapolitiikan avulla tavoitellaan
            kokonaisvaltaisempaa lähestymistapaa, jossa voidaan nykyistä paremmin
            ottaa huomioon sekä eri luonnonvarojen väliset
            kytkennät että luonnonvarojen liittymäkohdat
            ilmasto- ja energiapolitiikkaan. Tavoitteena on kiteyttää nykyiset
            erilliset kehittämissuunnitelmat yhtenäiseksi
            Suomen luonnonvarapolitiikan rungoksi. Se olisi kattavuudessaan
            tiettävästi ensimmäinen laatuaan maailmassa.
         
         
         Maa- ja metsätalousvaliokunta sekä ympäristövaliokunta
            ovat lausunnoissaan yhtyneet selonteon päälinjauksiin.
            Ympäristövaliokunta on käsitellyt erityisesti
            luonnonvarapolitiikan ja ilmastopolitiikan välistä yhteyttä sekä nostanut esille
            biotalouden ja ympäristönäkökohtien
            yhteensovittamiseen liittyviä kysymyksiä. Maa-
            ja metsätalousvaliokunnan lausunnossa mm. arvioidaan
            kattavasti Suomen biopotentiaalia metsätalouden sekä maa-
            ja elintarviketalouden näkökulmasta.
         
         
         Talousvaliokunta pitää selontekoa onnistuneena
            ja tarpeellisena. Selonteko on saanut positiivisen vastaanoton paitsi
            lausunnon antaneilta valiokunnilta myös talousvaliokunnan
            kuulemilta asiantuntijoilta. Siinä on tuotu hyvin esille
            yhtenäisen luonnonvarapolitiikan tarve ja hahmotettu etenemispolku.
            Vaikka tehdyt linjaukset ovat vielä suhteellisen yleisellä tasolla,
            antavat ne riittävän pohjan jatkotyölle.
            Selontekoa on pohjustettu useissa selvityksissä, joita
            on ollut valmistelemassa suuri joukko eri toimialueiden asiantuntijoita.
            Tämä antaa hyvän pohjan tarvittavalle
            laaja-alaiselle yhteistyölle.
         
         
         Luonnonvarapolitiikkaan liittyvien eri ulottuvuuksien syventäminen
            tulee jatkossa edellyttämään myös
            laaja-alaisempaa eduskuntakäsittelyä, johon nyt
            käytettävissä olleessa aikataulussa ei
            ollut mahdollisuuksia. Mietinnössä tuodaan esille
            niitä syitä, jotka puoltavat yhtenäistä luonnonvarapolitiikkaa,
            ja hahmotetaan sen piiriin kuuluvia keskeisiä teemoja.
         
         
         Luonnonvarat
         
         Kansainvälinen kehitys
         
         Väestön kasvu, sään ääri-ilmiöiden
            lisääntyminen ja teollisen tuotannon kasvu erityisesti
            kehittyvissä maissa ovat johtaneet luonnonvarojen kasvavaan
            kysyntään ja osin myös niukkuuteen. Veden,
            biomassan, ruoan, maan ja mineraalien strateginen merkitys tulee
            tulevina vuosina korostumaan entisestään. YK:n
            vuosituhatarvion (Millenium Ecosystem Assessment) mukaan jopa kaksi
            kolmasosaa ihmisille tärkeistä ekosysteemipalveluista
            on heikentynyt tai vaarantunut. Vaikka teollisuusmaiden palvelutuotantokeskeisyys
            kasvaa ja luonnonvarojen käyttöintensiteetti mahdollisesti
            pienenee, tulee luonnonvarojen globaalikäyttö edelleen
            kasvamaan, sillä kehittyvät maat kasvattavat kulutustaan
            vielä useamman vuosikymmenen ajan.
         
         
         Tilanteeseen on reagoitu myös EU:ssa. Komissio on laatinut
            viime aikoina useita raaka-aineiden saannin turvaamiseen
            liittyviä selvityksiä ja linjauksiaEsim.
            komission tiedonanto resurssitehokkaasta Euroopasta, KOM(2011)
            21; komission tiedonanto "Tackling the challenges in commodity markets
            and on raw materials", COM(2011) 25; "The raw materials initiativa — meeting
            our critical needs for growth and jobs in Europe", COM(2008) 699
            ja komission kauppapääosaston raportti "Raw materials
            policy — 2009 annual report".. EU:n raaka-ainepolitiikassa korostuvat
            resurssitehokkuuden merkityksen painottaminen sekä raaka-aineiden
            saannin turvaaminen niin EU:sta kuin sen ulkopuoleltakin. Esimerkiksi
            tiedonannossaan resurssitehokkaasta Euroopasta komissio arvioi,
            että huipputeknologian tuotteiden kysyntä tulee
            nostamaan harvinaisten maametallien tarvetta monikymmenkertaiseksi
            vuoteen 2030 mennessä. Globaalia tilannetta kuvaa, että näiden
            raaka-aineiden saanti on keskittynyt Kiinan omistuksessa oleviin
            raaka-ainelähteisiin. Kiina tuottaa osasta näitä mineraaleja
            jopa 90 %. Kaivosmineraaleista on jo muodostunut
            teollisuus- ja kauppapolitiikan välineitä, sillä mm.
            Kiina rajoittaa tuotteiden vientiä. Luonnonvarojen riittävyyteen
            liittyvät ongelmat on tunnistettu EU:ssa, mutta keinot
            puuttua tilanteeseen ovat vielä kehitteillä.
         
         
         Tulevaisuusvaliokunnan bioalaa koskevassa selvityksessäLöytöretkiä biopolitiikkaan — Suomen
            biopolitiikan haasteita ja näkökulmia globaaleissa
            puitteissa 2010—2050; Tulevaisuusvaliokunnan julkaisu 1/2010 tulevaisuuden
            kehityskulkuna nähdään tuotannon polarisoituminen
            suurimittakaavaisen ja pääomavaltaisen agribisnesmallin sekä työ-
            ja osaamispääomavaltaisen pientuotantomallin kesken.
            Nämä tuotantotavat tulevat kilpailemaan ravinnon,
            kuidun ja energian tuotannossa kaikissa merkittävissä biotuotantomaissa.
            Tulevaisuuden trendinä nähdään
            myös osaamisen merkityksen korostuminen entisestään.
            Sitä pohjustaa vahva asiakas- ja kysyntälähtöinen
            tutkimus- ja kehitystyö.
         
         
         Talousvaliokunta pitää tärkeänä,
            että Suomi toimii aktiivisesti kansainvälisillä foorumeilla edistäen
            luonnonvarojen kestävän käytön
            tavoitteita. EU:n päätöksenteossa Suomella
            on hyvät lähtökohdat ottaa johtava rooli
            unionin luonnonvarapolitiikan jatkovalmistelussa. Aktiiviselle roolille
            on tarvetta, sillä unionin sääntely luo monelta
            osin ne raamit, joissa esimerkiksi materiaali- ja energiatehokkuutta,
            kierrätystä ja tuotteiden uusiokäyttöä (jätteet/sivutuotteet)
            voidaan tehostaa. 
         
         
         Suomessa jo oleva osaamispotentiaali ja sen jatkuva kehittäminen
            antavat pohjaa myös kansainväliseen kilpailuun
            ja viennin kasvattamiseen. Innovaatiopolitiikan linjauksemme tukevat
            jo nykyisellään edellä esille tuotua
            kysyntäpainotteista lähestymistapaa.
         
         
         Suomi
         
         Suomessa on runsaasti sekä uusiutuvia (erityisesti
            bio ja vesi) että uusiutumattomia (erityisesti mineraalit)
            luonnonvaroja, joihin taloutemme vahvasti tukeutuu. Väestömäärään
            suhteutettuna Suomi on luonnonvaroiltaan poikkeuksellisen rikas
            maa. Luonnonvaratalouttamme tukevat maamme runsaat metsä-
            ja vesivarat sekä mineraaleja sisältävä Fennoskandian
            laatta. Suomen biokapasiteetti on henkeä kohden laskettuna
            maapallon suurimpia. Toisaalta kulutuksemme lisääntyminen
            heikentää biokapasiteettiamme. Arviona on esitetty
            (Global Footprint Network), että vuonna 2029 kulutuksemme
            ylittää luonnon uusiutumiskyvyn.
         
         
         Arvio puoltaa osaltaan selonteossakin vahvasti esille nostettua
            tarvetta lisätä energia- ja materiaalitehokkuutta,
            suljettujen kiertojen järjestelmiä sekä tutkimus
            ja kehitystyötä. Valiokunta pitää tärkeänä käynnistää kansallinen
            materiaali- ja energiatehokkuusohjelma, jossa selvitetään
            saavutettavissa oleva luonnonvarojen ja energiankäytön
            tehostamispotentiaali, määritetään
            selvityksen perusteella tavoitteet, kehitetään
            seurantaa varten mittarit ja kartoitetaan tarve kustannustehokkaille
            ohjauskeinoille.
         
         
         Biotalous.
         
          Maa- ja metsätalousvaliokunnan lausunnossa on kattavasti
            kuvattu biopotentiaaliamme. Sekä metsätalouden
            että pelto- ja elintarviketalouden osalta on nähtävissä merkittäviä luonnonvarojen
            käytön lisäämismahdollisuuksia
            ilman, että kestävä luonnonvaratalous
            vaarantuu. Lausunnossa todetaan, että Suomella on monipuolisten
            ja runsaiden biovarojensa, osaamisensa sekä vahvan ja uudistumishaluisen
            metsäteollisuuden ja maatalouden puolesta kaikki edellytykset
            tulla biotalouden johtavaksi maaksi.
         
         
         Suomen puuston vuotuinen kasvu on noin 100 miljoonaa kuutiometriä.
            Arviona on esitetty, että metsiemme ainespuun hakkuut ovat
            keskimäärin vain noin 75 prosenttia kestävistä hakkuumahdollisuuksista.
            Metsähake (oksa- ja latvusmassa, pienpuu, kannot ja juurakot)
            muodostaa jo nyt merkittävän energianlähteen,
            jonka käyttö tulee uusiutuvan energian lisäämistavoitteiden
            mukaisesti lisääntymään huomattavasti. Metsäenergian
            vuotuiseksi teknistaloudelliseksi potentiaaliksi on arvioitu noin
            15 miljoonaa kuutiometriä, josta on hyödynnetty
            vasta alle puolet (vuonna 2010 korjattiin noin 6 miljoonaa kuutiometriä).
            Ilmasto- ja energiastrategiassa metsähakkeen
            vuotuiselle käytölle on asetettu 12 m3:n
            tavoite. Puun edellä mainituissa rajoissa lisääntyvän
            käytön ei arvioida vaarantavan teollisuuden tarvitseman
            ainespuun saatavuutta eikä myöskään
            heikentävän hiilinieluja.
         
         
         Maa- ja metsätalousvaliokunta toteaa lausunnossaan,
            että selonteko on metsien käyttöarvioissaan
            jopa liian varovainen. Puun lisääntyvä ja
            tehostuva teollinen hyödyntäminen edellyttää kuitenkin,
            että mm. korjuulogistiikkaa kehitetään.
            Tarvitaan parempia kuljetusyhteyksiä niin maa-, rautatie-
            kuin vesikuljetusten osalta. Nämä tarpeet tulee
            ottaa huomioon tulevissa infra- ja logistiikkaratkaisuissa.
         
         
         Myös maatalous- ja elintarviketuotanto omaa merkittävää biotalouspotentiaalia.
            Suomessa on peltoalaa noin 2,3 miljoonaa hehtaaria, josta ruokaomavaraisuuden
            tarpeisiin tarvitaan noin 1,8 miljoonaa hehtaaria. Loput 500 000
            hehtaaria voidaan käyttää esimerkiksi
            integroituun ja monipuoliseen ruoan, rehun, energian, valkuais- ja öljykasvien,
            biopolttoaineiden ja biomateriaalien tuotantoon. Erilaisten biomassojen
            sivuvirtojen määrä on suuri, ja vain
            murto-osa tuotetusta biomassasta päätyy nykyisin
            elintarvikkeina kulutukseen. Tälläkin sektorilla
            on mahdollisuudet huomattavasti lisätä materiaalitehokkuutta. 
         
         
         Biotalouteen kuuluvat myös suot ja turvemaat, jotka
            muodostavat noin kolmanneksen Suomen pinta-alasta (10 miljoonaa
            hehtaaria). Soista noin puolet on ojitettu metsätalouskäyttöön,
            noin 70 000 hehtaaria raivattu pelloiksi ja turvetuotannossa
            on vuositasolla noin 60 000 hehtaaria. Nykyisestä suoalasta
            on suojeltu 1,13 miljoonaa hehtaaria (noin 13 prosenttia kokonaispinta-alasta),
            ja tämän lisäksi tuotantokäytön
            ulkopuolella on noin 3 miljoonaa hehtaaria. Turpeella on nykyisellään
            merkittävä rooli erityisesti yhdistetyssä sähkön-
            ja lämmöntuotannossa kivihiiltä korvaavana
            polttoaineena. Kokonaisenergiankulutuksestamme turpeen osuus on
            noin 7 prosenttia. Talousvaliokunta katsoo, että juuri
            valmistunut ehdotus suoalueita ja turvemaita koskevaksi kansalliseksi
            strategiaksiEhdotus soiden ja turvemaiden kestävän
            ja vastuullisen käytön ja suojelun kansalliseksi
            strategiaksi; Työryhmämuistio, MMM 2011:1 antaa
            pohjaa tarvittaville jatkoselvityksille sekä tärkeän
            lisän kansalliseen luonnonvarapolitiikkaan.
         
         
         Biotalouden näkökulmasta tavoitteena tulee olla,
            että kaikki tuotannon sivuvirrat joko hyödynnetään
            tai ne palaavat osaksi luonnon kiertokulkua. Hajautetuilla tuotantomalleilla
            on tässä suhteessa merkitystä. Ne vähentävät
            luonnonvarojen kuljetustarvetta, mahdollistavat joustavasti eri
            raaka-aineiden käytön, tehostavat ainekiertoa,
            vahvistavat aluetaloutta ja parantavat huoltovarmuutta. Materiaalitehokkuutta
            lisäisi lähienergialähteiden, kuten paikallisesti
            syntyvien maatalouden biokaasujen ja jätteiden,
            hyödyntäminen. Teknologian kehittyessä tulee
            myös pienimuotoisen tuotannon energiatehokkuus lisääntymään.
         
         
         Maa- ja metsätalousvaliokunta on lausunnossaan todennut,
            että biotalouden raaka-aineensaannin turvaamiseksi tulee
            käynnistää biomassatuotannon tehostamisohjelma,
            joka käsittää biomassan aktiiviset tuotantomenetelmät
            metsänomistajien tarpeet huomioiden. Ohjelman tulee kattaa
            koko tuotantoketju biomassan tuotannosta korjuumenetelmiin ja logistiikkaan.
            Sen yhteydessä tulee ottaa huomioon myös maankäyttöön,
            biodiversiteettiin ja suojeluun liittyvät haasteet. Talousvaliokunta
            katsoo, että ohjelma voisi toimia yhtenä pilottihankkeena,
            jossa käytännössä toteutetaan
            kestävän luonnonvarapolitiikan toimintamalleja.
         
         
         Mineraalitalous.
         
         Kaivosmineraalien osalta Suomella on erinomaiset mahdollisuudet
            moninkertaistaa nykyiset louhintamäärät.
            Työ- ja elinkeinoministeriö on arvioinut, että louhinnan
            määrä kasvaa vuoden 2008 noin 4 miljoonasta
            tonnista vuositasolla jopa 70 miljoonaan tonniin vuoteen 2020 mennessä.
            Kallioperästämme löytyy useita metallimalmeja
            (erityisesti: koboltti, kromi, kulta, kupari, litium, nikkeli, palladium,
            rauta, sinkki, uraani ja vanadiini) ja teollisuusmineraaleja (erityisesti:
            apatiitti, dolomiitti, ilmeniitti, kalsiitti, kaoliini, kvartsi,
            maasälpä, magnesiitti, talkki ja wollastoniitti).
            Kivilajeista keskeisin on vuolukivi.
         
         
         Komissio julkaisi kesällä 2010 selvityksen"Critical
            raw material for the EU", RMSG-työryhmän raportti
            kesäkuu 2010, jossa listataan 40 kriittisen raaka-aineen
            joukosta 14 EU:n teollisuuden kannalta kriittisintä teollisuusmineraalia
            ja muuta raaka-ainetta. Suomesta arvioidaan löytyvän
            joko kohtalaisesti tai hyvin kahdeksaa näistä raaka-aineista,
            joista kolmea (koboltti, niobium ja platinametallit) jo louhitaan
            tai kaivosprojekti on vireillä. Näiden lisäksi
            Suomen maaperästä löytyy useita EU:n
            erittäin merkittäviksi tai merkittäviksi
            luokittelemia kaivosmineraaleja. EU-maiden joukosta merkittävää potentiaalia
            kriittisten raaka-aineiden saantiin on nykytietämyksen
            puitteissa vain Suomessa ja Ruotsissa. Mineraalivarojen niukkeneminen
            ja hintojen nousu tekee taloudellisesti kannattavaksi ottaa käyttöön
            luonnonvaroja yhä vähäisemmistä esiintymistä.
            Nykyistä ympäristöystävällisempien
            kaivosprosessien kehittäminen tarjoaa puolestaan uusia
            liiketoimintamahdollisuuksia suomalaisille yrityksille. Suomessa
            on jo nyt korkeatasoista osaamista niin laite- ja konevalmistuksen
            kuin prosessiosaamisenkin osalta. Kuvaavaa on, että noin 70—90
            prosenttia globaalisti käytetystä maanalaisten
            kaivosten teknologiasta tulee suomalaisista ja ruotsalaisista yrityksistä.
         
         
         Vesitalous.
         
         Vesi on keskeisin luonnonvara niin ihmisille, luonnolle, maataloudelle
            kuin teollisuudellekin. Maapinta-alastamme on yli 10 % veden
            peittämää. Vedenkäytössämme
            on runsaasti tehostamismahdollisuuksia, jotka kuitenkin edellyttävät
            teknologiakehitystä tuekseen. Teknologian avulla veden
            hyödyntämispotentiaalia voidaan lisätä kierrätyksen,
            meriveden käytön ja jätevesien käytön
            osalta. 
         
         
         Suomessa on jo tällä hetkellä merkittävää osaamista
            vesiteknologian alalla. Vesialan vuotuinen maailmanmarkkina on 300—350
            miljardia euroa ja se kasvaa 10 prosentin vuosivauhtia. Suomessa
            vesialalla toimii noin 300 yritystä. Tärkeitä liiketoiminta-alueitamme
            ovat tulevaisuudessakin vesikemikaalit ja veden käsittelyteknologiat.
            Uuden liiketoiminnan mahdollisuuksia on erityisesti vesihuoltoverkostojen kunnon,
            vesien laadun ja vesivarojen mittaamisessa, seurannassa sekä tiedon
            jalostamisessa eri käyttäjäryhmien tarpeisiin.
            Tietoa voidaan hyödyntää esimerkiksi
            teollisuusprosessien optimoinnissa, tulvariskien hallinnassa tai
            saneerausinvestointien kohdentamisessa. 
         
         
         Uudet alat.
         
         Puusta saatavat lopputuotteet voivat tulevaisuudessa olla esimerkiksi
            uusia materiaaleja, kemikaaleja, lääkeaineita
            tai terveysvaikutteisia elintarvikkeiden ainesosia. Perinteisten hyödyntämistapojen
            rinnalle ovat nousemassa myös luonnontuotteet ja korvaukset
            hiilisidonnasta. 
         
         
         Nykytuotteidenkin jalostusarvoa voidaan nostaa. Tällaisia
            ovat esimerkiksi kehitteillä olevat älypakkaukset.
            Tutkimustyötä tehdään myös uusien
            bioraaka-aineiden hyödyntämisestä. Levien
            hyödyntäminen biopolttoaineiden raaka-aineena
            sekä vedyn tuottaminen sinileväbakteerien ja auringonvalon
            avulla saattavat olla tulevia menestystuotteita myös kansainvälisillä markkinoilla.
            Kehitystyön alla on myös uudentyyppisiä prosesseja,
            kuten biohiilen valmistaminen puuhakkeesta. Kysyntää uusille
            ratkaisuille on, sillä uusiutuvan energian markkinoiden
            kasvuvauhti on ollut keskimäärin 20 prosenttia
            vuositasolla.
         
         
         Ekosysteemipalvelut.
         
         Selonteossa käsitellään luonnonvarojen
            rinnalla ekosysteemipalveluja, joilla tarkoitetaan kaikkia ihmisten
            luonnosta saamia aineellisia ja aineettomia hyötyjä.
            Ihmiskunnan elämä ja hyvinvointi sekä ekosysteemipalveluiden
            saatavuus perustuvat luonnon monimuotoisuuteen ja sen ylläpitämiin
            toimintoihin.
         
         
         Ajatus kaikki luonnonvarat eri muodoissaan kattavasta käsitteestä on
            sinänsä tarpeellinen jo senkin vuoksi, että sama
            palvelu saattaa sisältää sekä aineellista
            että aineetonta tarjontaa. Tällaisia voivat olla
            esimerkiksi virkistys- ja matkailupalvelut, jotka aineettoman tarjonnan
            mahdollistamiseksi saattavat edellyttää mm. laajaa
            rakentamistoimintaa. Selonteon tekstissä ekosysteemipalvelut
            rajataan välillä kattamaan sekä aineettomat
            että aineelliset palvelut ja välillä kate
            kohdistuu vain aineettomiin palveluihin (esim. 4.4. luku). Termin
            sisältöä tulee vielä täsmentää esimerkiksi
            ympäristövaliokunnan lausunnossa todetulla tavalla.
            Samoin on aiheellista painottaa, ettei palvelu-termi tarkoita vain kaupallista
            toimintaa. Esimerkiksi jokamiehenoikeuksien puitteissa
            kaikilla on mahdollisuus nauttia aineettomista luonnonvaroista.
         
         
         Ekosysteemipalveluihin liittyy käynnissä oleva
            METSO-toimintaohjelma, jonka merkitystä on painotettu sekä maa-
            ja metsätalousvaliokunnan että ympäristövaliokunnan
            lausunnoissa. METSO-ohjelma on vapaaehtoinen luonnonarvokauppaa
            tukeva järjestely, jonka avulla metsänomistaja
            voi saada tuloja metsäluonnon suojelusta ja hoidosta. Talousvaliokunta
            arvioi, että myös uusia liiketoimintamalleja syntyy
            aineettomien ekosysteemipalvelujen hyödyntämiseksi.
         
         
         Tarve luonnonvarapolitiikalle
         
         Eri luonnonvaroihin liittyy sektorikohtaisesti huomioon otettavia
            kysymyksiä, mutta niillä on enenevässä määrin
            myös yhdistäviä tekijöitä. Edellä mainittu
            koveneva kansainvälinen kilpailu niukkenevista luonnonvaroista
            protektionistisine piirteineen luo osaltaan tarvetta yhtenäiselle
            kansalliselle luonnonvaranäkemykselle. Keskeinen yhdistävä tekijä on
            myös ilmastonmuutos ja siihen liittyen ilmasto- ja energiapolitiikan
            asettamat reunaehdot ja tavoitteet. Tätä yhteyttä on
            käsitelty sekä selonteossa että ympäristövaliokunnan
            lausunnossa.
         
         
         Luonnonvarojen käyttö kytkeytyy entistä tiiviimmin
            toisiinsa. Tällä hetkellä olemme jo tilanteessa,
            jossa eri sektoreiden sisällä eri intressitahojen
            yhteistyö on tiivistynyt. Esimerkiksi biotaloustyöryhmä on
            monialaisesti yhdistänyt biomassoja tuottavat ja jalostavat
            tahot yhteisen tahtotilan alle. Vastaavasti mineraalistrategiaryhmä on
            yhdistänyt kaivannaisalan toimijoita keskenään.
            Biotaloutta ja mineraalitaloutta on kuitenkin tarkasteltu toisistaan
            melko erillisinä, ja niiden väliset synergiat
            ovat pitkälti vielä löytämättä.
            Raja-aidat eri luonnonvarojen ja niiden käyttömuotojen
            välillä ovat kuitenkin hämärtymässä.
         
         
          Myöskään innovaatiot eivät
            noudata sektorikohtaisia rajoja, vaan ne pikemminkin syntyvät juuri
            sektoreiden rajapinnoilla. Keinot, joilla edistetään
            eri alojen yhteistyötä, voivat nopeuttaa uusien
            ratkaisujen syntymistä. Myös selonteossa
            esille tuotu ekosysteemiajattelu kaikkea luonnonvarojen niin aineellista
            kuin aineetonta hyödyntämistä yhdistävänä tekijänä puoltaa
            kokonaisvaltaista luonnonvara-ajattelua. 
         
         
         Talousvaliokunta katsoo, että luonnonvarapolitiikalla
            on useita yhtymäkohtia paitsi ilmasto- ja energiapolitiikkaan
            myös mm. kilpailukyky- ja kauppapolitiikkaan. Myös
            keinot vastata luonnonvarojen niukkenemiseen ovat yhteiset. Erityisesti
            on tarve lisätä luonnonvarojen käytön materiaali-
            ja energiatehokkuutta. 
         
         
         Ilmasto- ja energiapolitiikka
         
         Ilmastonmuutos ja toimet sen vaikutusten rajaamiseksi vaikuttavat
            monella tavalla luonnonvarapolitiikkaan. Ilmastonmuutos vaikuttaa
            luonnonvarojen määrään, laatuun,
            alueelliseen jakautumiseen ja hyödynnettävyyteen.
            Se lisää niukkuutta osasta luonnonvaroja, mikä puolestaan
            kasvattaa kilpailua ja nostaa luonnonvarojen hintaa ja luo tarpeen
            tehostaa luonnonvarojen kestävää käyttöä.
            Niukkuus ja ilmastonmuutoksen hillintätoimet antavat toisaalta
            insentiivin kehittää uusien innovaatioiden kautta
            korvaavia tuotteita ja tehokkaampaa teknologiaa. Talousvaliokunta
            on käsitellyt aihealueeseen liittyviä kysymyksiä laajasti
            mm. ilmasto- ja energiaselonteosta antamassaan mietinnössä (TaVM
               9/2009 vp).
         
         
         Ilmastonmuutoksen vaikutuksia pyritään hillitsemään
            päästökaupan avulla. Päästökauppa antaa
            insentiivin korvata fossiilisten polttoaineiden käyttöä matalahiilisillä energialähteillä
            sekä vähentää energiankulutusta
            energiatehokkuutta lisäämällä.
            Tämä kehitys lisää uusiutuvien
            polttoaineiden käyttöä. EU on lisäksi
            asettanut uusiutuvan energian lisäämiselle
            kansalliset tavoitteet, jotka Suomen osalta edellyttävät,
            että uusiutuvan energian osuus kokonaisenergian käytöstä tulee
            nostaa 38 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä. Nykyteknologian
            puitteissa tämä merkitsee kasvua erityisesti biomassan käyttöön
            energiatarkoituksiin. Energiatehokkuuden osalta EU on asettanut
            tavoitteeksi saada aikaan 20 prosentin lisäys vuoteen 2020
            mennessä.
         
         
         Uusiutuvan energian käytön merkittävä lisääminen
            synnyttää myös ristikkäisiä paineita
            harkittaessa luonnonvarojen riittävyyttä eri käyttötarkoituksiin
            sekä tarvetta käyttää luonnonvaroja
            mahdollisimman suurta lisäarvoa tuottavasti. Kuten edellä on
            todettu, Suomen osalta lisäyspotentiaalia on vielä merkittävästi,
            mutta globaalitasolla uusiutuvan energian tarvetta ei kyetä kattamaan
            nykyisen teknologian avulla. Tilannetta kuvaa hyvin biopolttoaineisiin
            liittyvä Pöyryn esittämä laskelma.
            Mikäli kaikki maailmassa vuosittain korjattu puuraaka-aine
            ja viljatuotanto (ml. riisi ja maissi) ohjattaisiin nestemäisten biopolttoaineiden
            raaka-aineeksi, voitaisiin näin tuotetuilla polttoaineilla
            kattaa vain hieman yli 50 prosenttia maailman liikennepolttoaineiden kokonaistarpeesta.
            Laskelma kuvaa hyvin tarvetta harkita ilmastopolitiikan tavoitteiden
            saavuttamiskeinoja sekä luonnonvarojen käyttötapaa
            ja riittävyyttä samanaikaisessa prosessissa myös
            globaalitasolla.
         
         
         Kilpailukyky ja innovaatiot
         
         Sektorilähtöinen painotus on nähtävissä edelleen
            myös tutkimustoiminnassa, vaikkakin horisontaalejakin hankkeita
            on vireillä. Pääsääntöisesti
            bio-, mineraali- ja vesitalouteen liittyviä kysymyksiä tutkitaan
            eri laitoksissa tai yksiköissä. Selkeää tarvetta
            kuitenkin olisi myös monialaisille luonnonvaraosaajille.
            Tähän tulee kiinnittää nykyistä enemmän
            huomiota opetustoiminnan suunnittelussa.
         
         
         Luonnonvarat luovat pohjaa sekä Suomen kilpailukyvylle
            että uusille innovaatioille. Metsäteollisuus
            ja kaivannaisteollisuus sekä osin myös teknologiateollisuus
            ovat riippuvaisia kansallisten luonnonvarojemme riittävyydestä ja kestävästä käytöstä.
            Selonteon vision toteutuminen edellyttää puolestaan
            elinvoimaista teollisuutta, sillä innovaatioita syntyy
            sinne, missä on tuotantoakin.
         
         
         Energiavaltaisen teollisuutemme ansiosta meille on kehittynyt
            vahvoja yrityksiä energia- ja materiaalitehokkuuden alalle,
            kuten teollisuuden prosessien ohjaukseen ja säätöön.
            Suomi on ollut myös edelläkävijä metsäteollisuuden
            vesikiertojen sulkemisessa ja vesitehokkuuden parantamisessa. Lisäksi
            olemme kehityksen kärjessä uusiutuvan energian
            hyödyntämisessä, kun katsotaan uusiutuvan
            energian osuutta koko energiantuotannosta tai bioenergiaa. Kaivostoiminnan
            "sivutuotteena" Suomeen on syntynyt energia- ja materiaalitehokasta
            metallien jatkojalostusta, laite- ja konevalmistusta sekä erilaisia
            palveluyrityksiä.
         
         
         Niukkuus tulee synnyttämään uusia
            innovaatioita. Esimerkiksi energiatehokkuusmarkkinoiden arvioidaan
            kasvavan nopeammin kuin energiantuotantomarkkinoiden. Niukkuus ohjaa
            tuotantoa suljettuun kiertoon ja lisää jätteeksi
            vielä luokittelemamme materiaalin arvoa. Arviona on esitetty,
            että jätteellekin muodostuu tulevaisuudessa sen
            hyödyntämispotentiaalia kuvastava hinta. Nykyinen
            tilanne, jossa kierrätys saattaa muodostua kalliimmaksi
            kuin uuden raaka-aineen käyttö, ei ole
            kestävä.
         
         
         Jatkotoimista
         
         Selonteossa linjataan neljä strategista tavoitetta ja
            niiden toteuttamiseksi neljä muutosaluetta. Strategiset
            tavoitteet ovat: 1. luonnonvaratalous ja siihen yhdistyvä osaaminen
            ja palvelut muodostavat merkittävän arvonlisän
            ja hyvinvoinnin lähteen; 2. luonnonvaroja hyödynnetään
            materiaali- ja energiatehokkaasti pyrkien suljettuun kiertoon, joka
            vähentää kasvihuonekaasupäästöjä ja
            jätettä eikä vaaranna luonnon ekosysteemipalveluja;
            3. Suomen huoltovarmuus on turvattu kriittisten luonnonvarojen osalta,
            ja lähituotannon ratkaisut luovat paikallista hyvinvointia;
            ja 4. Suomi on arvostettu kansainvälinen osaaja ja vaikuttaja
            luonnonvarakysymyksissä.
         
         
         Talousvaliokunta pitää strategian tavoitteita perusteltuina.
            Selonteossa tavoitteiden saavuttamiseksi hahmoteltuihin toimenpiteisiin
            liittyen valiokunta painottaa seuraavia jatkotoimia.
         
         
         Luonnonvarapolitiikan vastuullinen johtaminen
         
         On selvää, ettei nykyinen tapa, jossa luonnonvarojen
            hallinta jakautuu tiukasti eri ministeriöihin, tue parhaalla
            tavalla kokonaisvaltaista lähestymistapaa. Päätöksenteon
            eriytyminen on osaltaan johtanut siihen, että erilaisia
            suunnitelmia ja strategioita on laadittu luonnonvarakohtaisesti
            niin valtakunnan tasolla kuin alueellisestikin. Myös sääntely
            on muotoutunut sektorikohtaisesti, ja valitut menettelytavat eroavat
            osin toisistaan.
         
         
         Yhtenäisen luonnonvarapolitiikan kehittäminen
            edellyttää tuekseen poikkihallinnollista koordinaatiota.
            Tavoitteena tulee olla hyödyntää nykyisiä rakenteita,
            ei luoda uutta hierarkkista mallia. Rakenteita harkittaessa tulee
            yhtenä vaihtoehtona selvittää mahdollisuus
            käyttää Sitran hahmottelemaa valtion
            konsernijohtamismalliaKaikki yhden ja yksi kaikkien puolesta
            (Sitran selvityksiä 21/2010) ja Muutos on mahdollisuus — viisi ehdotusta
            seuraavalle hallitukselle 2011—2015 (ISBN: 978-951-563-757-4) ,
            joka mahdollistaa luonnonvarapolitiikan kytkemisen eri politiikkalohkoihin,
            kuten talous-, ympäristö-, elinkeino- ja innovaatiopolitiikkaan.
            Horisontaalin johtamismallin avulla voidaan asettaa yhtenäiset
            tavoitteet ja toimintatavat luomatta uusia hallintorakenteita, lisäämättä resursseja
            ja muuttamatta vastuusektoreita. Jatkotyön onnistuminen
            edellyttää eri toimijoilta sitoutumista ja kykyä muutosjohtajuuteen. Tavoitteena
            tulee olla horisontaalin sisältöjohtamisen mahdollistava,
            joustava malli, joka kykenee yhdistämään
            viimeisen tutkimustiedon konkreettisiksi toimiksi sidosryhmien kanssa yhteistyötä
            tehden.
            Selonteossa ehdotettu luonnonvarapaneeli auttaa hahmottamaan kokonaisuuksia
            päätöksenteon taustaksi. 
         
         
         Luonnonvaroihin liittyy erilaisia politiikkapainotuksia ja osin
            myös ristiriitaisia tarpeita. Tämä edellyttää varautumista
            näihin tilanteisiin ja selkeän päätöksentekomenettelyn
            luomista mahdollisten intressiristiriitojen ratkaisemiseksi.
         
         
         Tulevaisuuden ymmärrys ja innovatiiviset ratkaisut
         
         Vastuullisen luonnonvarapolitiikan kehittäminen tulee
            edellyttämään sekä lisää tietoa
            että panostusta osaamiseen ja teknologiseen kehitykseen. 
         
         
         Nykytilanteessa tutkimustietoa on liian vähän
            saatavilla ja se on osin ristiriitaista. Tilastotietoa puolestaan
            on runsaasti, mutta se on hajanaista. Luonnonvaroihin liittyen Suomessa
            tuotetaan vuosittain 58 tilastoa, ja näiden lisäksi laaditaan
            erilaisia raportteja kansainvälistä tilastointia
            varten. Esimerkiksi ympäristösektorilta näitä raportteja
            tehdään vuosittain yli 350. Uusien raportointivelvoitteiden
            sijasta on tehostettava nykyisten hyödyntämistä ja
            harkittava, onko ne suunnattu oikein. Luonnonvara-alojen sektorikohtainen
            tilastointi vaikeuttaa kokonaiskuvan saamista luonnonvaroista sekä niihin
            liittyvistä aineellisista ja taloudellisista virroista. Esimerkiksi
            biotaloustyöryhmän työn yhteydessä kävi
            ilmi, että biotalouden arvonlisää, työllisyyttä jne.
            on erittäin vaikea erottaa nykyisistä tilastoista.
            Lisäksi tarvitaan kokonaisvaltaisempaa ennakointityötä ja
            kansantaloudellisten vaikutusten arviointia, jossa otetaan huomioon luonnonvarojen
            väliset kytkökset.
         
         
         Talousvaliokunta yhtyy selonteon esitykseen, jonka mukaisesti
            on tarve kehittää kansantalouden materiaalivirtojen
            tilastointia ja ympäristövaikutusten arviointimalleja
            sekä ympäristö- ja luonnonvaratilinpidon
            menetelmiä kansantalouden tilinpidon yhteyteen. 
         
         
         Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnalta edellytetään
            nykyistä kokonaisvaltaisempaa näkökulmaa.
            Tulee harkita, miten rahoitus suunnataan, jotta se parhaiten tukisi
            sektoreiden välistä yhteistyötä.
            Tiedossa on, että otollisinta kenttää uusille
            innovaatioille ovat juuri eri sektoreiden rajapinnat. Yksi keskeisistä selvityskohteista
            on edellä todettu materiaalitehokkuuden tehostamispotentiaaliin
            liittyvä selvitystyö.
         
         
         Tiivis yhteistyö hallinnon, tutkimuksen ja yritysten
            välillä on elinehto. Esimerkiksi selonteossa ehdotettua,
            ja sinänsä kannatettavaa, uutta bioalan SHOKia
            ei saada aikaan pelkällä viranomaispäätöksellä,
            vaan se edellyttää kaikkien kolmen tahon yhteistä tahtotilaa.
         
         
         Mahdollistavat rakenteet
         
         Yhteiskunnalta tarvitaan kykyä mukautua uusiin toimintamalleihin
            ja uudistaa rakenteitaan. Monet suunnittelukäytännöt,
            hallintomenettelyt ja sääntely kaipaavat päivittämistä kyetäkseen
            tukemaan kokonaisvaltaisempaa lähestymistapaa luonnonvaroihin.
            Rakenteiden tulee mahdollistaa uudenlaiset liiketoimintamallit,
            kuten verkottunut talous, kierrätyksen ja uudelleenkäytön lisääntyminen
            ja paikallisen tuotannon lisääntyminen. Luonnonvarat
            tulee ottaa huomioon myös alueiden käytön
            suunnittelussa. Samoin on huomioitava, että luonnonvarojen
            hyödyntäminen vaatii toimivia infraratkaisuja
            ja osaavaa työvoimaa.
         
         
         Lupamenettelyt.
         
          Luonnonvarojen käyttöä säännellään
            useissa eri laeissa, joille on tyypillistä erittäin
            kankea ja monitasoinen lupajärjestelmä eri lupahakemuksineen,
            viranomaistahoineen sekä kuulemis- ja valitusprosesseineen.
            Samaan hankkeeseen liittyvien eriaikaisten kuulemis- ja lupaprosessien
            etenemistä on erittäin vaikea seurata ja asianosaisten
            on hankala hahmottaa eri prosesseihin liittyviä oikeuksiaan
            ja velvollisuuksiaan. Lupaprosesseihin sisältyy myös
            päällekkäistä työtä,
            joka voitaisiin välttää yhtenäistämällä lupavaatimuksia
            ja hyödyntämällä toisessa lupaprosessissa
            jo annettuja selvityksiä. Edellä olevaan viitaten
            valiokunta katsoo, että lupahallinto kaipaa kiireellisesti
            kokonaisuudistusta turhan lupabyrokratian karsimiseksi. Tavoitteena
            tulee olla samaan hankkeeseen vaadittavien hakemusten määrän
            vähentäminen ja prosessin tehostaminen. Viranomaisten
            tehtävänä on hoitaa keskinäinen
            koordinaatio siten, että eri viranomaistahojen näkemykset
            tulevat otetuiksi lupaharkinnassa nykyiseen tapaan huomioon. Hanke
            selkeyttää hakemusprosessia vaarantamatta kattavaa
            lupaharkintaa.
         
         
         Innovaatioiden hyödyntäminen.
         
          Riskirahoitus on uusissa innovatiivisissa hankkeissa keskeisessä asemassa
            sekä teknologian kehittämisvaiheessa että tuotteistettaessa
            innovaatioita. Valtio tukee innovaatiovaihetta jo hyvin kattavasti. Ongelmaksi
            on sen sijaan muodostunut, että valtion rahoituksella aikaansaadut
            innovaatiot myydään ulkomaille siinä vaiheessa,
            kun ne alkaisivat tuottaa lisäarvoa ja luoda työpaikkoja. Luonnonvaroihin
            liittyvän teknologian kansainvälisen kiinnostavuuden
            vuoksi on oletettavaa, että "innovaatiovientiä"
            tulee esiintymään runsaasti tällä sektorilla.
            Talousvaliokunta pitää tärkeänä,
            että ongelmaan kiinnitetään vakavaa huomiota
            ja kehitetään innovaatioiden tuotteistamista ja
            liiketoiminnan aloittamisvaihetta tukevia rakenteita, jotta suomalaisista
            keksinnöistä saatava hyöty jäisi
            kotimaahan.
         
         
         Omistaminen.
         
         Suomessa sovellettavassa luonnonvarojen omistusoikeutta koskevassa
            sääntelyssä on päädytty
            eri luonnonvarojen osalta toisistaan poikkeaviin ratkaisuihin. Esimerkiksi vesilain
            nojalla säänneltyihin pohjavesiin maanomistajalla
            on ainoastaan vallintaoikeus. Omistajalla on ensisijainen oikeus
            käyttää alueellaan sijaitsevaa pohjavettä,
            mutta hänellä ei ole oikeutta saada
            korvausta alueeltaan otettavasta pohjavedestä. Eduskunnassa
            parhaillaan käsiteltävänä olevassa
            vesilaissa (HE 277/2009 vp) pyritään
            etusijajärjestyksen avulla turvaamaan alueellinen
            vedensaanti kaikissa tilanteissa. Korvauksiin uusi vesilaki ei toisi
            muutosta. Vastaavasti maa-aineslain piiriin kuuluvien luonnonvarojen
            osalta maanomistajan oikeudet ovat kattavat. Maa-ainekset ovat maanomistajan
            yksinomaisessa omistuksessa, eikä laki velvoita omistajaa
            sallimaan muiden hyödyntävän maa-aineksia.
            Kaivosmineraalien osalta maanomistajalle ei ole annettu yksinomaista,
            toiset poissulkevaa oikeutta määrätä alueellaan
            olevista kaivosmineraaleista, mutta omistajalle on taattu oikeus
            tulla kuulluksi ja saada korvaus alueensa ja alueellaan olevien
            mineraalien hyödyntämisestä.
         
         
         Valiokunta katsoo, että esimerkiksi pohjavesien osalta
            saatetaan nykysääntelyn puitteissa joutua vaikeisiin
            tulkintatilanteisiin lämpöpumppujen määrän
            kasvaessa. Porausreiät eivät aina välttämättä noudata
            hyödyntävän kiinteistön rajoja.
            Samoin mahdollisesti lisääntyvä taloudellinen
            toiminta pohjaveden kaupallisen käytön osalta,
            kuten juomaveden myynti, voi johtaa tilanteisiin, joissa joudutaan
            harkitsemaan, kenen kuuluisi saada korvausta luonnonvaran hyödyntämisestä.
            Luonnonvarojen yhteiskunnallisen merkityksen ja taloudellisen arvon kasvun
            vuoksi valiokunta pitää tärkeänä,
            että luonnonvaroihin liittyvän omistusoikeussääntelyn
            selkeyttämistarvetta tarkastellaan kokonaisuutena ja ryhdytään
            toimiin sääntelyn täsmentämiseksi.
            Erityisesti uusiutumattomien kaivosmineraalien osalta valiokunta
            pitää myös tärkeänä harkita
            keinoja, joilla kotimaista omistusta alalla voitaisiin lisätä ja
            luoda puitteet sille, että raaka-aineet mahdollisimman
            pitkälle jatkojalostetaan Suomessa.
         
         
         Maankäytön suunnitteleminen.
         
          Maankäytön suunnittelujärjestelmä on
            keskeisessä roolissa luonnonvaroja hyödynnettäessä.
            Erilaiset infra- ja logistiikkaratkaisut edellyttävät,
            että kaavoituksessa otetaan kestävällä tavalla
            huomioon luonnonvarojen aineellisen ja aineettoman hyödyntämisen
            tarpeet sekä luodaan mahdollisuudet luonnonvarojen hyödyntämiseen.
            Tältäkin osin tarvitaan eri näkemysten
            yhteensovittamista, jotta mm. ilmastopoliittiset ja elinkeinopoliittiset
            näkökannat voidaan ottaa tasapainoisesti huomioon.
            Ympäristövaliokunta on lausunnossaan todennut,
            että ilmastonmuutoksesta aiheutuva muutospaine yhdistettynä kestävän
            luonnonvaratalouden kehittämiseen lisää maankäytön
            suunnittelun ja yhteiskuntarakenteen ohjauksen merkitystä.
            Tämä korostaa ympäristövaliokunnan
            näkemyksen mukaan myös tarvetta kestävään
            tasapainoon valtakunnallisen ohjauksen ja kunnallisen ohjauksen
            välillä. Ympäristövaliokunta
            on esittänyt, että maankäytön
            suunnittelujärjestelmän kehittäminen
            ilmasto-, energia- ja luonnonvarapolitiikan kokonaisuutta tukevaksi
            tulee käynnistää mahdollisimman pian. Talousvaliokunta
            toteaa, että maankäytön suunnittelu muodostaa
            tärkeän osan kestävää luonnonvarapolitiikkaa.
            Tämän osa-alueen jatkokehittämisessä on
            aiheellista edetä tulevassa luonnonvarapolitiikan koordinaatiomenettelyssä harkittujen
            yksityiskohtaisempien prioriteettien mukaisesti.
         
         
         Valtavirtaistaminen ja arjen ratkaisut
         
         Valiokunta toteaa, ettei valtavirtaistaminen tarkoita vain tiedottamista
            ja opastamista jo tehdyistä ratkaisuista, vaan kansalaisyhteiskunnan tulee
            kyetä vaikuttamaan tehtäviin linjauksiin. Valiokunta
            painottaa erityisesti alueellisen vaikuttamisen merkitystä.
            Tämä tulee ottaa huomioon kehitettäessä luonnonvarapolitiikan
            koordinaatiomallia.
         
         
         Kansalaisyhteiskunta on keskeinen toimija sovellettaessa kestävän
            luonnonvarapolitiikan edellyttämiä toimia arjen
            ratkaisuissa. Tähän liittyen on tärkeää antaa
            kansalaisille konkreettisia välineitä luonnonvarojen
            kestävän kulutuksen helpottamiseksi. Tällaisia
            keinoja ovat mm. tehokkaan kierrätyksen mahdollistaminen,
            reaaliaikaiset sähkön kulutusmittarit ja niihin
            liittyvä sähkön hintaseuranta sekä selkeä ympäristömerkintäjärjestelmä.
         
         
         Lopuksi
         
         Luonnonvarojen kasvava kysyntä niin kansallisesti kuin
            globaalistikin edellyttää, että luomme kestävän
            tavan turvata pitkällä aikavälillä luonnonvarojemme
            riittävyys suhteessa markkinakysyntään,
            käytämme luonnonvaroja lisäarvoa tuottavasti
            ja varmistamme, että kansallisista luonnonvaroistamme saatava
            hyöty koituu maamme parhaaksi.
         
         
         Jatkuva panostus kestävään toimintatapaan
            ja teknologiaan on välttämättömyys
            myös kansainvälisen kilpailukyvyn säilyttämiseksi.
            Rajallisten luonnonvarojen älykäs ja kokonaisvaltaisesti
            tehokas käyttö on taloudellisesti kannattavaa, sillä se
            alentaa tuotantokustannuksia.
         
         
         Keskeisenä tavoitteena tulee olla materiaali- ja energiatehokkuuden
            lisääminen siten, että saamme vähemmästä aikaan
            enemmän ja mahdollisimman vähäisillä haittavaikutuksilla. Luonnonvarojen
            kestävän käytön rinnalla kasvaa
            myös siihen liittyvä tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta.
            Suomella on vankkaa osaamista mm. bioenergian tuotantoteknologiassa, vesiteknologiassa
            ja mineraalituotantoa tukevassa teknologiassa, joiden vientipotentiaalin
            voi arvioida merkittävästi lisääntyvän. 
         
         
         Jatkotyössä on olennaista monialainen yhteistyö,
            vahva poliittinen tuki, edelläkävijämarkkinoita
            luovat ohjaustoimet sekä innovaatiotoimintaan panostaminen.