Perustelut
Taustaa
Hyväksyessään hallituksen esityksen
laeiksi julkisista hankinnoista sekä vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen
alalla toimivien yksiköiden hankinnoista eduskunta edellytti
(EV 256/2006 vp), että 1) hallitus
selvittää hankintatoimen alaan liittyvän
kuntien yhteistoiminnan edellyttämät erityislainsäädännön
kehittämistarpeet, että 2) hallitus selvittää tarpeen säännellä erikseen
voittoa tavoittelemattomien ja rajoitetun voitonjaon yhteisöistä,
jotta erityisesti kansalaisten sosiaali- ja terveyspalvelujen riittävä ja
laadukas saanti voidaan turvata, ja että 3) hallitus antaa
vuoden 2008 loppuun mennessä eduskunnalle selonteon hankintalainsäädännön
vaikutuksista muun muassa palvelujen laatuun sekä mahdollisista
muutostarpeista muun muassa kynnysarvoihin kuntien erilaisen koon huomioon
ottaen.
Selonteko keskittyy erityisesti eduskunnan kolmanteen lausumaan,
mutta siinä sivutaan myös ensimmäisessä ja
toisessa lausumassa tarkoitettuja kysymyksiä. Eduskunnan
hyväksymät lausumat perustuvat talousvaliokunnan
mietintöön (TaVM 26/2006 vp).
Valiokunta perusteli selonteon laatimisen tarvetta muun muassa sillä,
että uusi hankintalaki sisälsi osin merkittäviä muutoksia
aikaisempaan lainsäädäntöön,
minkä vuoksi lainsäädännön
vaikutusten seurantaa pidettiin erityisen tärkeänä.
Hallituksen esitykseen liittyvä vaikutusarviointi oli suhteellisen suppea,
mikä osaltaan vaikutti tarpeeseen seurata tavanomaista
tarkemmin sääntelyn vaikutuksia. Uuden lainsäädännön
merkittävimmät uudistukset koskivat kansallisten
kynnysarvojen asettamista (tavara- ja palveluhankinnoissa 15 000
euroa, terveydenhoito- ja sosiaalipalveluissa 50 000 euroa
ja rakennusurakoissa 100 000 euroa), uusia kilpailuttamismenettelyjä ja
ilmoituskanavia, tarjousten vertailuperusteiden pakollista painottamista
ja yhteishankintayksikköjen asemaa. Erityisalojen hankintalakiin
ei sisällytetty erillisiä kansallisia kynnysarvoja,
ja myös hankintamenettelyt ovat näiden hankintojen
osalta joustavammat.
Eduskunnan ensimmäinen lausuma liittyi hallituksen
esityksen eduskuntakäsittelyn aikana voimakkaasti esille
tulleeseen tarpeeseen saada selvyys kuntien väliseen hankintoja
koskevaan yhteistyöhön kulloisessakin tilanteessa
sovellettavista säännöksistä.
Valiokunnan näkemyksenä oli, että kuntia
koskeva erityislainsäädäntö edellyttää tältä osin
täsmentämistä.
Myös eduskunnan toisen lausuman osalta tavoitteena
oli, että hallitus selvittää tarpeen
erityislainsäädännön täsmentämiseen
yleishyödyllisten yhteisöjen aseman turvaamiseksi.
Valiokunnan mietinnössä tuodaan esille yleishyödyllisten
yhteisöjen merkitys erityisesti sosiaali-, terveys- ja
koulutuspalvelujen tuottajina.
Selonteko keskittyy erityisesti uuden hankintalain vaikutusten
arviointiin sosiaali- ja terveyspalveluhankintojen osalta. Nk. erityisalojen
hankintalakia ei selonteossa käsitellä.
Lainsäädännön yleiset vaikutukset
Kansallinen puitelakimme perustuu hankintadirektiiveihin, joiden
tavoitteena on avata sisämarkkinoiden julkiset hankinnat
tasapuolisesti kaikkien jäsenmaiden yritysten kilpailtaviksi. Yhteisötason
sääntelyn tarvetta on lisännyt joidenkin
jäsenmaiden läpinäkymätön
hallintokulttuuri. Tämän vuoksi hankintaprosessi
on pyritty sääntelemään niin
tarkasti, ettei se jätä tulkinnoille tilaa. Näin
tarkan sääntelyn ongelmana on, ettei se
Suomen kaltaisten avointen talouksien ja läpinäkyvän
hallintokulttuurin jo omaavissa maissa vaikuta kaikilta osin tarkoituksenmukaiselta.
Sääntelyn kokonaistavoitteet voitaisiin toteuttaa
huomattavasti joustavamminkin ja kokonaistaloudellisesti tehokkaammin.
Uuden hankintalainsäädäntömme
tavoitteena on ollut kilpailun edistäminen ja julkisten
varojen käytön tehostaminen. Tavoitteiden toteuttamisen
on katsottu edellyttävän avointa, selkeää, läpinäkyvää ja
syrjimätöntä hankintamenettelyä.
Tehtäessä arvioita tavoitteiden toteutumisesta
on otettava huomioon, että selonteossa todetut havainnot
perustuvat noin vuoden voimassa olleesta lainsäädännöstä saatuihin
kokemuksiin. Ajanjakso on suhteellisen lyhyt, kun otetaan huomioon,
että uusi lainsäädäntö muutti
osin merkittävästi hankintamenettelyä.
Lainsäädännölle asetettujen
kokonaistavoitteiden eli kilpailun edistämisen ja julkisten
varojen käytön tehostamisen osalta saatu selvitys
ei vielä anna riittävää pohjaa
kokonaisarvion tekemiseksi tavoitteiden täyttymisestä.
Saadut näkemykset antavat kuitenkin jo viitteitä sääntelyn
vahvuuksista ja osin myös heikkouksista.
Sekä selonteon että saadun muun selvityksen perusteella
uuden lainsäädännön voidaan
arvioida merkittävästi edistäneen hankintojen
avoimuutta, suunnitelmallisuutta ja läpinäkyvyyttä. Erityisesti
suuret hankintayksiköt katsovat, että hankintaprosessi
on selkiytynyt.
Ongelmina on puolestaan tuotu esille, ettei uusi lainsäädäntö ole
lisännyt tehokkuutta. Hankintaprosessit ovat pitkittyneet,
byrokratia on lisääntynyt, muotoseikat ovat korostuneet
sisällön (ml. laatu) kustannuksella, hankintakoot ovat
kasvaneet ja pk-yrityksillä on vaikeuksia päästä mukaan
hankintoihin. Oikeusturvakeinoissa on merkittäviä puutteita,
sääntely ei ota huomioon erikokoisten hankintayksiköiden
erilaisia tarpeita eikä uusia hankintamenettelyjä osata
vielä täysimääräisesti
hyödyntää.
Vastaaviin hyötyihin ja haittoihin on viitattu myös
muilta valiokunnilta saaduissa lausunnoissa.
Talousvaliokunta toteaa, että osa ongelmista liittyy
pikemminkin siihen, miten uutta lakia sovelletaan, kuin varsinaisesti
itse puitelain säännöksiin. Toisaalta
on nähtävissä, että hankintamenettelystä koituvat
hyödyt ja haitat ovat sidoksissa hankinnan kokoon. Mitä suurempi
hankinta, sitä suuremmat ovat myös hyödyt.
Jäljempänä tuodaan esille erilaisia yksittäisiä keinoja hankintamenettelyjen
kehittämiseksi, mutta ne eivät poista järjestelmään
sisältyvää perusongelmaa, joka saadun
selvityksen perusteella liittyy liian alhaiselle tasolle asetettuihin
kansallisiin kynnysarvoihin. Kynnysarvojen nosto helpottaisi erityisesti
pienten hankintayksiköiden ja valiokunnan näkemyksen
mukaan myös pienten, alueellisesti toimivien yritysten
tilannetta.
Jäljempänä tarkastellaan erityisesti
sääntelyn markkinavaikutuksia, kynnysarvojen tasoa, avoimuuden
toteutumista, hankintamenettelyjen toimivuutta, oikeusturvaa, laadun
huomioonottamista ja ympäristönäkökohtia.
Vaikutukset markkinoihin
Julkisilla hankinnoilla on merkittävä taloudellinen,
elinkeinopoliittinen ja osin myös kulutuskysyntää ohjaava
vaikutus. Hankintojen kokonaisvolyymi oli vuonna 2006 noin 27 miljardia euroa,
josta arviolta hieman alle puolet kuuluu hankintalainsäädännön
piiriin.
Kuten selonteossakin todetaan, on hankintoihin liittyvä tilastotieto
puutteellista ja edellyttää kehittämistä.
Nykyisten tietojen puitteissa ei ole mahdollista esimerkiksi selvittää,
miten hankinnat jakautuvat suurten ja pienten yritysten välillä.
Valiokunnan saama selvitys viittaa kuitenkin siihen, että huomattava
osa hankinnoista menee suurille yrityksille. Toisaalta avoimuuden
lisääntymisen on todettu lisänneen myös
tarjousten määrää, joten ainakin
joillakin sektoreilla ja alueilla kilpailu vaikuttaisi lisääntyneen.
Alueelliset erot voivat tosin olla huomattavat. Esimerkiksi sosiaali-
ja terveyspalveluissa on joillakin alueilla vaikeuksia saada riittävästi
tarjouksia.
Uuden lainsäädännön myötä hankintaerät ovat
suurentuneet mm. hankintayksiköiden kasvun myötä.
Suuremmat hankintayksiköt takaavat paremmat resurssit ja
osaamisen. Toimintatavat yhtenäistyvät ja hankintatoimen
tehokkuus kasvaa. Tällä kehityksellä on
ollut myös negatiivisia vaikutuksia. Hankintaerien kasvu
on vähentänyt pk-yritysten mahdollisuuksia osallistua
tarjouskilpailuihin, mikä ei ole ollut omiaan ainakaan
lisäämään kilpailua. Kärjistyessään
tilanne saattaa joidenkin tuotteiden tai palvelujen osalta johtaa
jopa kohti markkinoiden monopolisoitumista. Tämä ei
ole hankintalainsäädännön tavoitteiden
mukaista.
Valiokunta katsoo, että tilanteeseen tulee puuttua.
Toimivin ja nopein keino on nostaa kansallisten kynnysarvojen rajoja
jäljempänä todetulla tavalla. Tämän
lisäksi on aiheellista edistää pk-yritysten
verkottumista. Valiokunta katsoo, että tulisikin selvittää,
voitaisiinko esim. HILMA-järjestelmää käyttää tässä apuna.
Kilpailulainsäädäntö ei aseta
tämänkaltaiselle yhteistyölle esteitä,
mikäli järjestely on pikemminkin omiaan lisäämään
kilpailupainetta markkinoilla kuin rajoittamaan kilpailua. Samoin
on aiheellista selvittää julkisen ja yksityisen
sektorin yhteistyön (Public Private Partnership, PPP) kehittämismahdollisuudet.
Valiokunta kiinnittää huomiota myös
siihen, ettei rajat ylittävistä hankinnoista ole
saatavilla minkäänlaista tilastotietoa. Tietoa
ei näin ollen ole siitä, kuinka suomalaiset yritykset
ovat pärjänneet muiden EU-maiden hankintakilpailutuksissa,
eikä toisaalta myöskään siitä,
mikä osa kansallisista hankinnoistamme on mennyt muille
kuin Suomessa kotipaikan omaaville yrityksille. Valiokunta pitääkin
tärkeänä, että sekä kansallisella
että EU-tasolla on käynnistetty tilastoinnin kehittämistyö.
Kynnysarvot
Uuden hankintalainsäädännön
myötä otettiin uutena instrumenttina käyttöön
kansalliset kynnysarvot, joiden tavoitteena on ollut osaltaan yksinkertaistaa
ja joustavoittaa hankintamenettelyä rajaamalla pienhankinnat
hankintalain soveltamisvelvollisuuden ulkopuolelle. Kynnysarvojen
oikea taso muodostui jo lakia säädettäessä yhdeksi
vaikeimmista kysymyksistä.
Selontekoa valmisteltaessa tehdyssä kyselyssä on
sivuttu myös kynnysarvoja. Arvioita on kysytty yksinomaan
hankintayksiköiltä, ja siltäkin osin
otos on suhteellisen suppea. Saadut tulokset vaihtelevat siten,
että hieman yli puolet vastaajista on pitänyt
tavarahankintojen kynnysarvoa sopivana, kun taas palvelujen osalta näkemykset
ovat olleet lähes tasan nykyistä kynnysarvoa puoltavien
ja sen nostamista toivovien välillä. Selonteon
mukaan tarkoituksena on tehdä kynnysarvojen vaikutuksista
selvitys ja sen pohjalta arvioida mahdolliset muutostarpeet. Selvitys
on tarkoitus tehdä vuoden 2010 kuluessa.
Kynnysarvojen oikeat tasot ovat hankintalain tavoitteiden saavuttamisen
kannalta yksi keskeisimmistä kysymyksistä. Ne
eivät toisaalta saa olla niin korkeat, että hankintojen
avoimuus vaarantuu, mutta eivät toisaalta niin matalatkaan, että hankintamenettelystä
koituu
enemmän kustannuksia kuin hyötyä.
Valiokuntakäsittelyn aikana on tuotu esille näkemyksiä niin
nykyisten kynnysarvojen säilyttämisen kuin niiden
alentamisen ja nostamisenkin puolesta. Huomattava osa asiantuntijoista
on puoltanut kynnysarvojen nostoa. Samoin monet esille tuodut nykyisen
sääntelyn haitoiksi koetut seikat olisivat ainakin
osittain poistettavissa nostamalla kynnysarvoja. Myös sosiaali-
ja terveysvaliokunta on lausunnossaan esittänyt, että sosiaali-
ja terveyspalvelujen (nk. sote-palvelut) kynnysarvo kaksinkertaistettaisiin
ilmenneiden, erityisesti asiakkaiden saamaan palveluun vaikuttavien
epäkohtien poistamiseksi ja vähentämiseksi.
Talousvaliokunta katsoo, että saatu selvitys viittaa
selkeästi siihen, että pienhankintojen raja on
määritelty liian alhaiseksi sekä tavara-
ja palveluhankintojen, sote-hankintojen että rakennusurakoiden
osalta. Valiokunta katsookin, että kynnysarvot tulisi kaksinkertaistaa
niin, että tavara- ja palveluhankintojen kynnysarvo nostetaan
30 000 euroon, sote-palvelujen kynnysarvo 100 000 euroon ja rakennusurakoiden
kynnysarvo 200 000 euroon. Kynnysarvot jäisivät
edelleen kansainvälisesti vertaillen suhteellisen alhaiselle
tasolle, mutta nosto olisi kuitenkin siinä määrin
merkittävä, että sen avulla pystytään
jo huomattavasti tehostamaan erityisesti pienten hankintayksiköiden
hankintatointa ja helpottamaan paikallisten pienten yritysten tilannetta sekä jossain
määrin myös markkinaoikeuden työtilannetta.
Oikeusturvaan liittyen valiokunta edellyttää,
että kokonaisselvitystä parhaillaan tehtäessä kiinnitetään
riittävää huomiota myös pienhankintoihin
liittyviin oikeusturvakysymyksiin.
Jotta avoimuus voitaisiin riittävästi turvata myös
pienhankintojen yhteydessä, valiokunta esittää selvitettäväksi,
miten tarjousten ilmoittamista HILMA-järjestelmässä voitaisiin
edistää kansalliset kynnysarvot alittavien hankintojen osalta.
Valiokunta katsoo, ettei kynnysarvojen nostaminen mahdollisimman
nopeasti poista tarvetta selonteossa esitetyn selvityksen tekemiseltä.
Samassa yhteydessä on aiheellista selvittää myös mahdollisia
muita keinoja esille tuotujen nykysääntelyn ongelmien
poistamiseksi.
Avoimuus
Hankintalainsäädäntöä valmisteltaessa
arviona oli, että julkisten hankintojen ilmoituskanavaan (HILMA)
tulisi vuosittain noin 25 000—40 000 ilmoitusta.
Vaikka toteuma jää vuositasolla noin 17 000
ilmoitukseen (näistä 13 000 EU-kynnysarvot
alittavia), on tämä huomattavasti enemmän
kuin aiemman lainsäädännön aikana
toteutunut 2 000 EU-kynnysarvot alittavaa ja noin 1 700
EU-kynnysarvot ylittävää hankintailmoitusta,
joille ei ollut selkeää keskitettyä julkaisupaikkaa.
Vaikka HILMA-järjestelmässäkin on
kehitettävää, voidaan sen saadun selvityksen
perusteella arvioida toimivan suhteellisen hyvin. Suurimpana puutteena
valiokunta pitää esille tullutta pk-yritysten
vähäistä tietoisuutta ilmoituskanavan
olemassaolosta. Suomen Yrittäjien ja Suomalaisen Työn
Liiton tekemän selvityksen mukaan vain 40 % pk-yrityksistä tuntee
HILMA-järjestelmän. Tehokkaalle tiedottamiselle
on tältäkin osin edelleen tarvetta.
Lisäksi valiokunta viittaa edellä kynnysarvojen
osalta esille nostettuun tarpeeseen kehittää myös
pienhankintojen ilmoitusmenettelyä.
Hankintamenettelyt
Uusi lainsäädäntö on selkiyttänyt
hankintaprosessia ja parantanut tarjousten vertailtavuutta, mutta
prosessia pidetään monilta osin monimutkaisena
ja byrokraattisena. Hankintaprosessit ovat, ehkä juuri
edellä olevan vuoksi, hidastuneet ja pidentyneet. Hankintaprosessin
edellyttämien henkilöresurssien tarve on lisääntynyt. Osin
tämä liittyy ennakoivan työn lisääntymiseen,
mikä on toisaalta lisännyt myös hankintojen
suunnitelmallisuutta. Suuremmissa yksiköissä on
toimintatapoja muuttamalla kyetty vähentämään
sisäisen hallintotyön määrää,
mutta pienissä hankintayksiköissä ja
pienten yritysten osalta tämänkaltainen tehostaminen
on vaikeaa.
Uusi puitelainsäädäntö ja
siihen liittyneet tiedotus, koulutus ja neuvonta ovat lisänneet
tietämystä hankintatoimesta. Hankintayksiköt
ovat laatineet omia hankintaohjeita ja malleja hankinta-asiakirjoiksi.
Tämä, osin työläskin, prosessi tullee
jatkossa helpottamaan hankintojen tekoa. Tämänkaltainen
prosessien yhtenäistämistä tavoitteleva
työ tarjoaa myös hyvän pohjan hankintayksiköiden
menettelyjen yhtenäistämiseen. Yhteistyötä tarvitaan
myös mm. palvelujen tuotteistamisessa. Erityisesti sosiaali-
ja terveyspalvelujen osalta on tuotu esille vaikeudet tuotteistaa
hankinnat siten, että palvelujen korkea taso voidaan turvata.
Valiokunta toteaa, että tältä osin tarvittaisiin
hankintayksiköiden yhteistyötä yhteisten
standardien laatimiseksi. Tähän liittyen on myös
tarvetta kehittää erilaisia mittareita.
Talousvaliokunta toteaa, etteivät uudet hankintamenettelyt
ole, ainakaan vielä, tuoneet oletettua joustoa hankintatoimeen.
Uusia menettelyjä pidetään vaikeina käyttää.
Selonteossakin todetaan, että selvityksen kohteena
olleissa sosiaali- ja terveyspalveluissa lähes yksinomaisena
hankintatapana on käytetty avointa menettelyä.
Osin tilanne johtunee uuden lainsäädännön tarjoamien
mahdollisuuksien puutteellisesta osaamisesta. Uusia hankintamenettelyjä ei
vielä hallita, ja on nopeampaa käyttää jo
tuttua hankintatapaa, jonka toteuttamistapa osataan ja jota käyttäen
virheiden ja samalla myös valitusprosessin mahdollisuus
on pienempi. Toisaalta näin menetellen käytetään
turhan raskaita hankintamenettelyjä myös tilanteissa,
joissa sääntely antaisi mahdollisuuden kevyempäänkin
vaihtoehtoon.
Selkeästi on myös tullut esille, etteivät
nykyiset hankintamenettelyt tue uusia innovatiivisia hankintoja.
Tämänkaltaiset, usein jo tarjousvaiheessa merkittävääkin
taloudellista panostusta edellyttävät hankkeet
vaatisivat yleistyäkseen aivan omanlaistaan hankintakonseptia,
jossa olennaisen osan hankintaprosessista muodostaisi varsinaista
hankintakilpailutusta edeltävä, erikseen rahoitettu
kehitysprojekti. Jonkin verran tällaisia hankkeita on ollut
esimerkiksi Sitran ja Tekesin rahoittamina. Esimerkiksi Tekesin
innovatiiviset hankinnat -ohjelma voisi tarjota hyvät puitteet
hankintakonseptin kehittämiselle. Nykytilanteessa ollaan
vielä suhteellisen kaukana tavoitteesta, jossa julkiset
hankinnat toteutettaisiin dynaamisesti, uusia innovatiivisia palvelu-
ja tuotekonsepteja hyödyntäen ja edistäen.
Yhteisösääntely jättää kansallista
harkintavaltaa EU-kynnysarvot alittavien hankintojen toteuttamiseen.
Koska hankintamenettelyt on erityisesti pienten hankintayksiköiden
ja pienten yritysten taholta koettu kankeiksi ja hankaliksi, talousvaliokunta
pitää aiheellisena, että selvitetään
keinot yksinkertaistaa EU-kynnysarvot alittavien hankintojen hankintaprosesseja yhteisölainsäädännön
sallimissa rajoissa. Tavoitteena tulee olla yritysten hallinnollisen
taakan vähentäminen minimiin ja erityisesti pienten
hankintayksiköiden tarpeiden huomioonottaminen. Tulisi
esimerkiksi harkita, voitaisiinko erilaisten virallisselvitysten
(kuten kaupparekisteriotteet, tuomioistuimen todistukset, verohallinnon
antamat todistukset verojen ja sosiaaliturvamaksujen maksamisesta
sekä oikeusrekisterikeskuksen rekisterit velkajärjestelyistä,
liiketoimintakielloista sekä konkursseista ja yrityssaneerauksista)
osalta toimia siten, että tarjousvaiheessa tarjoajalta
edellytetään vakuutus, että yrityksen
tiedot ovat näiltä osin moitteettomat, ja varsinaiset
asiakirjat pyydettäisiin vain kilpailutuksen voittaneelta
yritykseltä. Valiokunnan edellä esille tuoma tarve
nostaa kynnysarvoja helpottaisi tilannetta osittain. Valiokunta
pitää kuitenkin tärkeänä,
että harkittaisiin myös vaihtoehtoa säätää EU-kynnysarvot
alittavista hankinnoista erillisessä laissa, jolloin kansalliset hankintamenettelyihin
liittyvät tarpeet voitaisiin ottaa huomioon nykyistä paremmin.
Tämänkaltainen sääntelyvaihtoehto
oli esillä jo nykyistä lainsäädäntöä valmisteltaessa.
Oikeusturvakeinot
Kansallisten kynnysarvojen asettamisen yhtenä keskeisenä tavoitteena
oli vähentää markkinaoikeuteen menevien
valitusten määrää siten, että valitusoikeus
rajattiin koskemaan vain kynnysarvot ylittäviä hankintoja.
Tätä tavoitetta ei ole ainakaan vielä saavutettu,
sillä valitusten kokonaismäärä on
kasvanut. Valitusten määrän kasvuun ei
ole kyetty antamaan selkeää syytä. Ei ole
esimerkiksi voitu todeta, että valitusten määrän
kasvu johtuisi pääosin uudesta lainsäädännöstä.
Sen sijaan talouden taantuma on todennäköisesti
vaikuttanut juttumäärän kasvuun.
Markkinaoikeudessa käsiteltyjen asioiden tilastollista
analysointia tehdään parhaillaan, mutta alustavat
selvitykset osoittavat, että 55 prosenttia markkinaoikeuden
päätöksistä kohdistui vuonna
2008 EU-kynnysarvot alittaviin hankintoihin ja näiden osalta
erityisesti (14 %) arvoltaan 30 000—69
999 euron hankintoihin. Palveluhankintoihin liittyvien valitusten
osuus oli 60 prosenttia. Vuonna 2008 markkinaoikeus hylkäsi
45 % hakemuksista ja jätti tutkimatta
13 % hakemuksista. Hyvitysmaksu määrättiin
7 %:ssa ratkaisuja.
Vaikka valitusajat on markkinaoikeuden lisäresurssien
ja menettelytapauudistusten myötä saatu hieman
lyhentymään, on keskimääräinen valitusaika
edelleen kohtuuttoman pitkä (vuonna 2008 noin 14 kuukautta
ja alkuvuonna 2009 noin 9 kuukautta).
Tilanne aiheuttaa merkittäviä ongelmia sekä hankintayksiköille
että yrityksille. Kun tiedossa on, että valitusprosessi
on pitkä ja mahdolliset sanktiot epätodennäköiset
tai ainakin hyvin pienet, saatetaan oikeusturvakeinoja käyttää väärin.
Esimerkiksi vanhan hankintasopimuksen omaava, mutta uuden kilpailutuksen
hävinnyt yritys saattaa tehdä valituksen vain
siinä toivossa, että hankintayksikkö joutuu
näin syntyneessä tilanteessa jatkamaan
vanhaa sopimusta. Sosiaali- ja terveysvaliokunnan lausunnon mukaan valitukset
ovat johtaneet myös tilanteisiin, joissa palveluihin on
tullut katkoksia.
Pitkillä oikeusprosesseilla on merkittävä vaikutus
myös varsinaiseen hankintamenettelyyn. Valitusprosessi
halutaan mahdollisimman tarkoin välttää,
minkä vuoksi hankintayksiköt työstävät
tarjouspyyntöjään pitkään
kaikkien muotosäännösten täyttämiseksi
ja turvautuvat helposti tuttuun hankintamenettelyyn ja mahdollisimman
yksinkertaisiin hankintakriteereihin. Uuden lainsäädännön
tarjoama jousto ei osin tämän vuoksi pääse
toteutumaan.
Nykytilan puutteet on tiedostettu ja uudistusehdotuksia on valmisteltu
ns. JUHO-työryhmässä, jonka tehtävänä on
mm. tehdä ehdotus hankinta-asioita koskevien oikeusturvakeinojen
uudistamisesta.
Valiokunta kiirehtii tätä työtä ja
katsoo, että markkinaoikeudessa vireillä olevan
valituksen käsittely saisi pääsääntöisesti
kestää enintään 6 kuukautta.
Talousvaliokunta kuitenkin toteaa, että osa hankintavalituksista
on erittäin laajoja, juridisesti vaikeita ja huomattavia
taloudellisia intressejä koskevia eikä voida olettaa,
että näiden valitusten käsittelyaikoja
kyettäisiin huomattavasti lyhentämään.
Uudistusehdotuksia tehtäessä on aiheellista tarkoin
harkita, minkälaiset asiat ovat yhteiskunnalliselta painoarvoltaan
niin merkittäviä, että ne edellyttävät
markkinaoikeuden kolmen tuomarin käsittelyä. Valiokunnan
edellä esittämä kynnysarvojen nosto rajaisi
osaltaan valitusoikeutta. Samoin on aiheellista selvittää,
voitaisiinko markkinaoikeuden käsittelyprosesseja kehittää vielä edelleen.
Myös nykyinen sanktiojärjestelmä edellyttää uudistamista.
Useat asiantuntijatahot ovat todenneet, että nykytilanteessa sanktio
on sitä epätodennäköisempi,
mitä törkeämmästä virheestä on
kyse.
Osittain oikeussuojaan liittyvät uudistukset tulevat
vielä kuluvan vuoden aikana eduskunnan käsiteltäväksi
ns. hankintojen oikeussuojadirektiivin (2007/66/EY)
implementoinnin yhteydessä.
Laatu
Talousvaliokunta painotti mietinnössään
laadun käyttämistä aiempaa enemmän
hankintakriteerinä. Selonteossa kuvataankin laajasti laadun
huomioonottamiseen liittyviä kysymyksiä erityisesti
sosiaali- ja terveyspalveluja koskevien hankintojen yhteydessä.
Kuten selonteossakin todetaan, hankintalaki mahdollistaa laadun
huomioonottamisen, mutta käytännössä hankintayksiköillä on
vaikeuksia soveltaa lakia toimivalla tavalla sekä tarjouspyyntöjen
että laatutavoitteiden seurannan osalta. Myös
hallintovaliokunta on kiinnittänyt vaikeuteen huomiota
ja toteaa, että osin kyse saattaa olla osaamisesta. Hankintakriteeriksi
on helpointa ja turvallisinta asettaa hinta. Edellä on myös
tuotu esille oikeusturvakeinojen mahdollinen vaikutus tarjousten
laadintatapaan.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen osalta yhtenä erityisongelmana
on alueellinen riittävän tarjonnan puute. Jos
kaikki tarjoukset on käytännössä hyväksyttävä,
on vaikeaa asettaa laatukriteerejäkään.
Valiokunta pitää nykytilaa laadun huomioonottamisen
osalta riittämättömänä.
Osaltaan tilannetta voidaan pyrkiä parantamaan erilaisten
mallitarjousasiakirjojen, tuotteistamisen ja standardien avulla.
Samoin on tarpeen kehittää toimivia mittareita
ja keinoja valvoa laatutavoitteiden täyttymistä.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta on lisäksi nostanut
esille tarpeen määritellä palvelusopimuksissa
nykyistä tarkemmin osapuolten vastuut toiminnan valvonnan
osalta.
Eduskunnassa on parhaillaan käsiteltävänä sosiaali-
ja terveydenhuollon palveluseteliä koskeva hallituksen
esitys (HE 20/2009 vp), jonka mukaisesti
kunnan on mahdollista hyväksyä ne palveluntuottajat,
jotka voivat tuottaa palveluja palveluseteliä vastaan.
Kunta voisi hyväksyä kaikki hyväksymismenettelyssä asetetut
ehdot täyttävät palvelujen tuottajat
tai valita niistä osan kilpailuttamismenettelyssä.
Laadun määrittämiseen liittyvät
kysymykset nousevat esille myös palvelusetelijärjestelmässä.
Esityksen mukaisesti kunnan tulee huolehtia, että asiakas
saa palvelun tuottajalta laadultaan hyvää palvelua. Laatua
ylläpitäisi myös kulutuskysyntä,
joka kilpailluilla markkinoilla suuntautuisi hinta-laatusuhteeltaan
parhaimpiin palveluihin.
Ympäristönäkökohdat
Hankintalaissa nostetaan ympäristönäkökohdat esille
yhtenä periaatteellisena hankintoihin vaikuttavana seikkana.
Ympäristövaliokunta painottaa lausunnossaan tarvetta
nostaa ympäristönäkökohtien
painoarvoa hankintoja tehtäessä.
Tähän tarpeeseen liittyen talousvaliokunta
pitää hyvänä valtioneuvoston
8.4.2009 hyväksymää periaatepäätöstä kestävien
valintojen edistämisestä julkisissa hankinnoissa.
Periaatepäätöksessä esitetään
tavoitteita julkisten varojen käytölle sekä toimenpiteitä,
joihin ryhdytään kasvihuonekaasupäästöjen,
jätemäärän ja ympäristön
kemikalisoitumisen pienentämiseksi. Ohjeistuksen tavoitteena
on myös luonnonvarojen kestävä käyttö ja
ympäristömyönteisten innovaatioiden edistäminen.
Periaatepäätöksessä velvoitetaan
valtion keskushallinto sekä valtion virastot asettamaan
energiansäästötavoitteita vuosille 2016—2020
sekä laatimaan suunnitelmat tavoitteiden saavuttamiseksi.
Ympäristöhankintoihin liittyvää neuvontaa
tullaan lisäämään, ja Tekesin
johdolla on lisäksi kehitteillä uusi rahoitusmalli
innovatiivisten ympäristöteknologiahankintojen
lisäämiseksi.
Talousvaliokunta pitää periaatepäätöstä oikeana
tapana tehostaa ympäristönäkökohtien huomioon
ottamista hankinnoissa. Valiokunta pitää tärkeänä,
että ympäristöhankintojen tekoon liittyvää neuvontaa
ja opastusta lisätään mm. ympäristövaliokunnan
lausunnossa todetun Internet-tietopankin avulla. Valiokunta pitää tärkeänä,
että tietopankin kehittämiseen liittyvä rahoitus
turvataan. Niin horisontaalista kuin sektorikohtaistakin julkisiin
hankintoihin liittyvää ohjeistusta ja neuvontaa
kehitettäessä on tarpeen huolehtia siitä,
että kaikki tieto ja linkit ovat keskitetysti ja helposti
löydettävissä yhdestä paikasta.
Myös EU-tasolla on vireillä säädöshankkeita, kuten
nk. energiamerkintädirektiivi, jotka toteutuessaan tulevat
osaltaan vaikuttamaan hankintatoimessa noudatettaviin ympäristöperiaatteisiin.
Talousvaliokunta toteaa, että kansallisten kynnysarvojen
nostamisella voitaisiin osaltaan tehostaa myös ympäristönäkökohtien,
kuten pitkistä kuljetusmatkoista aiheutuvan ympäristökuormituksen,
huomioon ottamista.
Johtopäätökset
Talousvaliokunta katsoo, että hankintalaki toimii suhteellisen
hyvin silloin, kun kyseessä ovat suuret hankintayksiköt,
suuret hankintaerät ja suurehkot yritykset. Sen sijaan
pienillä hankintayksiköillä ja pienillä yrityksillä on
vaikeuksia selviytyä tarkoista muotosäännöksistä ja
niiden aiheuttamasta hallinnollisesta taakasta. Valiokunta katsoo,
että tältä osin ongelmat ovat niin selvästi
nähtävissä, että niiden poistamiseen
tulee ryhtyä nopeasti.
Tähän liittyen talousvaliokunta on edellä tuonut
esille tarpeen nostaa tavara- ja palveluhankintojen sekä sosiaali-
ja terveyspalveluja koskevien hankintojen kansallisia kynnysarvoja sekä esittänyt
useita erilaisia keinoja muulla tavoin selkeyttää ja
yksinkertaistaa EU-kynnysarvot alittavien hankintojen hankintamenettelyä. Ehdotusten
toteuttaminen helpottaisi osaltaan myös markkinaoikeuden
edelleen ruuhkautunutta työtilannetta.
Eduskunnan lausumissaan 1 ja 2 edellyttämien
kuntien yhteistoimintaan ja voittoa tavoittelemattomien yhteisöjen
asemaan liittyvien toimenpiteiden tarve on edelleen olemassa. Saadun selvityksen
mukaan kuntayhteistyön rajapintoja ovat osin selkiyttäneet
viimeaikaiset tuomioistuinratkaisut, mutta edelleen kunnilla
on vaikeuksia tulkita, missä kulkee kuntien yhteistoiminnan
ja kaupallisen hankinnan raja. Myös valtiovarainministeriö on
todennut tarpeen arvioida kuntien taloudelliseen toimintaan liittyviä yhteistoimintamalleja
uudelleen. Talousvaliokunta pitää selvitystä tärkeänä ja
katsoo, että sen valmistuttua on aiheellista harkita kuntalain
täsmentämistä.
Myös voittoa tavoittelemattomien ja rajoitetun voitonjaon
yhteisöjä koskevan sääntelyn
selkiyttäminen odottaa edelleen lisäselvitysten
valmistumista. Valtiovarainministeriö on asettanut työryhmän
selvittämään järjestöjen
palvelutoiminnan verotukseen liittyviä uudistustarpeita. Samoin
parhaillaan on vireillä yleistä taloudellista
etua koskevien palvelujen (nk. SGEI-palvelut; Services of General
Economic Intrest) kartoitus. Tavoitteena on selvittää,
mitkä ovat sellaisia palveluja, joista on yleistä etua
ja joiden tuottajalle voidaan asettaa erityinen julkisen palvelun
velvoite. Valiokunta pitää selvitystä tarpeellisena
ja katsoo, että lisäselvitystä edellyttävät
myös erilaisten kumppanuusmallien käyttömahdollisuudet.
Edellä on tuotu useassa kohdassa esille tarve edelleen
panostaa neuvontaan, ohjeistukseen, malliasiakirjoihin ja standardisointiin.
Tähän liittyen valiokunta pitää tärkeänä,
että hankintayksiköt tiivistävät
yhteistyötään, jotta parhaita käytäntöjä kyetään
hyödyntämään tehokkaasti, ja
että erilaisia malliasiakirjoja ja standardisointia kehitetään
yhteistyössä yritysten kanssa. Neuvontaan liittyen
valiokunta katsoo, että julkisten hankintojen neuvontayksikön
palvelujen jatkuvuuden turvaaminen on erittäin tärkeää. Neuvonnan
tarve on kasvanut, ja esimerkiksi yksikön ylläpitämien,
erittäin suosituiksi muodostuneiden verkkosivujen kehittämistyö edellyttää,
että toiminta turvataan nykyistä pidemmäksi
aikaa. Tällä hetkellä yksikön
toiminnan jatkumisesta päätetään vuosittain valtion
talousarvion hyväksymisen yhteydessä.