TOIMENPIDEALOITE 11/2009 vp

TPA 11/2009 vp - Lauri Oinonen /kesk 

Tarkistettu versio 2.0

Lankapuhelinverkkopalvelujen vapauttaminen kilpailulle

Eduskunnalle

TeliaSonera Finland Oyj on käytännössä monopoliasemassa alueillaan olevana viestintäliikenteen ylläpitäjänä yksipuolisesti sulkenut lankapuhelinyhteyksiä. Näin on tapahtunut siitä huolimatta, että puhelimenhaltijat ovat maksaneet puhelinlaskunsa puhelinoperaattorille esitetyn ja haja-asutusalueilla jo nyt korotettujen perusmaksujen laskun mukaan.

Lankapuhelinverkko on osa yhteiskunnan infrastruktuuria. Niillä kansalaisilla, jotka haluavat käyttää lankapuhelinverkkoa sekä puhelin- että muuhun nykyaikaiseen viestiliikenteeseen, tulee olla tähän oikeus. TeliaSonera Finland Oyj on entinen valtion, toisin sanoen kansan, omistama Tele, jonka tulee olla kansalaisten ja yhteiskunnan palvelija. TeliaSonera Finland Oyj:n lankapuhelinlinjat on valtion varoilla rakennettu. On täysin tyrmistyttävää, että hyväkuntoisia ja ilmeisesti vuosia ja vuosikymmeniä toimintakuntoisia lankapuhelinlinjoja lopetetaan. Näin tapahtuu esimerkiksi Keski-Suomessa Multian kunnassa Soutujoen keskuksen alueella, samoin myös mm. Kuhmoisten kunnassa ja Jämsän kaupungissa sekä liian monilla muillakin paikkakunnilla.

Lankapuhelinyhteys on ja se koetaan kiinteistön peruspalvelutasoon kuuluvaksi asiaksi. Tämä seikka on täydellisesti unohtunut. Kyse on kansalaisten oikeudesta ylläpitää kiinteistöllään sellaista peruspalvelutasoa kuin haluavat ja he ovat valmiita maksamaan kyseisestä palvelusta. Nyt TeliaSonera Finland Oyj on lakkauttanut ja lakkauttamassa lankapuhelinyhteyksiä ilman vaihtoehtoa niiden säilyttämiseksi. Langaton yhteys on eri asia kuin kiinteä lankapuhelinyhteys. Langaton yhteys ei laajoilla maaseutualueilla voi tarjota laajuudeltaan ja monipuolisuudeltaan niitä internetviestiliikenteen yhteyksiä, joita nyt lopetetut tai lopetettavat lankapuhelinyhteydet mahdollistavat. Väitteet lankapuhelinlinjojen huonosta kunnostakaan eivät ole totta. Lankapuhelinverkko on nykyaikaa ja tulevaisuutta, ja sitä rakennetaan uusrakentamisena sekä Suomessa että erityisesti mm. Ruotsissa. Telefaxyhteydet edellyttävät myös käytännössä lankapuhelinverkkoa. Lankapuhelinverkon käyttöön ja palveluihin tulee olla tasa-arvoinen oikeus myös maaseudun ja haja-asutusalueiden asukkailla ja yrittäjillä.

Kun TeliaSonera Finland Oyj katkaisee puhelintilaajilta lankapuhelinyhteyksiä, sen tulisi korvata taloudelliset menetykset puhelimen tilaajille. Edelleen Suomen valtion tulisi omistajan roolissaan pikaisesti puuttua siihen tosiasiaan, että sen omistamaa lankapuhelinverkkoa tuhotaan sulkemalla sen käyttö maksavilta asiakkailta. Valtion puhelinverkko, Tele ja nykyinen TeliaSonera Finland Oyj, omaa yhteiskunnallisen palvelutehtävän. Jos tämä ei onnistu niitä UMTS-tappioita Saksassa hankkineelta yritykseltä, joihin eivät suomalaiset puhelinasiakkaat olleet syypäitä pienimmässäkään määrin, tulee antaa mahdollisuus suljettujen tai suljettavien puhelinlinjojen ylläpitoon muille olemassa oleville tai mahdollisesti perustettaville yrityksille tai osuuskunnille.

TeliaSonera Finland Oyj ilmoitti marraskuussa 2008 hidastavansa teknologiavaihdoksen aikataulua. Kuluvana vuonna yhtiö muuttaa vain 3 500 lankapuhelinta langattomaksi. Yhtiö on jo aikaisemmin ilmoittanut sitoutuvansa siihen, että sen kaikilla nykyisillä asiakkailla säilyvät käytössä olevat puhelinpalvelut ja laajakaistayhteydet siihen saakka, kunnes korvaava liikenne- ja viestintäministeriön asettamien ehtojen mukainen langaton ratkaisu on saatavilla. Yhtiö on myös sitoutunut tarvittaessa omalla kustannuksellaan ja ulkopuolisen riippumattoman testaajan avulla varmistamaan, että uusi langaton teknologia toimii siellä, missä se korvaa olemassa olevan langallisen yhteyden.

Suomessa sähköverkko mahdollistaa asiakkaille vapaan kilpailuttamisen. Asiakas voi ostaa vapaasti omaan talouteensa sähköä haluamastaan yhtiöstä. Vastaava menettely tulisi välittömästi ulottaa myös puhelinverkostoon, jolloin asiakas voisi saada toimivan puhelinyhteyden miltä tahansa operaattorilta. Tällöin asiakas ei olisi sidoksissa esimerkiksi Soneraan tai TeliaSonera Finland Oyj:hin, joka on yksipuolisesti sulkemassa palveluja asiakkailtaan.

Edellä olevan perusteella ehdotan,

että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin, että TeliaSonera Finland Oyj lopettaa välittömästi lankapuhelinyhteyksien yksipuoliset katkaisemiset sekä palauttaa edelleen yhteydet sinne, mistä ne on äskettäin katkaistu, ja että Suomessa ryhdytään lankapuhelinverkkopalvelujen vapaaseen kilpailuun, jolloin asiakkaat voivat valita haluamansa puhelinoperaattorin käyttäessään lankapuhelinpalveluja.

Helsingissä 20 päivänä helmikuuta 2009

  • Lauri Oinonen /kesk