TOIMENPIDEALOITE 15/2010 vp
TPA 15/2010 vp - Lauri Oinonen /kesk
Tarkistamaton versio 1.0
Biokaasun vapauttaminen polttoaineverosta
Eduskunnalle
Suomessa biokaasun liikennekäytön
kasvulla on merkittävä vaikutus työllisyyteen,
teknologiavientiin ja energiaomavaraisuuteen sekä uusiutuvien
liikennepolttoaineiden lisäysvelvoitteen täyttämiseen.
Poliittiset ohjauskeinot vaikuttavat voimakkaasti nousevan alan
toimintaedellytyksiin ja mahdollisuuksiin kehittyä Suomen
menestystarinaksi. Polttoaineverouudistus uhkaa lopettaa puhtaimman
ja 100-prosenttisesti kotimaisen biopolttoaineen — biokaasun — liikennekäytön
Suomessa. Täysin kotimainen ja uusiutuva biokaasu on nykyään
vapautettu liikennepolttoaineiden valmisteverosta. Polttoaineverouudistus
on kuitenkin vireillä. VTT:n esiselvityksessä on
esitetty valmisteveron ja/tai käyttövoimaveron
asettamista myös kaasumaisille polttoaineille. Verouudistuksen
tavoitteena on vähentää liikenteen päästöjä ja
lisätä ympäristöystävällisten polttoaineiden
osuutta liikenteessä. Verouudistuksen toteutuessa esiselvityksen
mukaisesti puhtaimman polttoaineen, biokaasun, verotaso nousisi
merkittävästi. Tämänsuuntainen
ohjauskeino olisi tavoitteiden vastainen. CO2-päästövähennyksien
lisäksi verouudistuksen linjauksissa tulisi huomioida biokaasun
liikennekäytön huomattavat edut. Biokaasuauto
on lähes päästötön.
Biokaasu on puhtain polttoaine, mitä nykyautojen moottoreissa
voidaan käyttää. Kaasuautosta ei tule
käytännössä lainkaan hiukkaspäästöjä. Ilman
laadun kannalta keskeiset terveydelle haitalliset päästöt
(TPM, NOx, HC, CO, O3) ovat VTT:n tutkimusten mukaan
huomattavan alhaiset nestemäisiin biopolttoaineisiin verrattuna.
CO2-päästöt ovat 0 g/km,
sillä biokaasua käyttävä auto
kulkee 100-prosenttisesti biopolttoaineella. Myös maakaasulla
ajettaessa saavutetaan yhtä alhaiset terveydelle haitallisten
yhdisteiden päästöt, ja CO2-päästötkin
ovat 25 prosenttia bensiiniä alhaisemmat. Tuhansia uusia
työpaikkoja on saavutettavissa liikennebiokaasun tuotantoketjusta.
Liikennebiokaasun tuotantoketju luo Suomeen useita tuhansia pysyviä työpaikkoja,
mikäli alan edellytykset turvataan. Tuotantoketju työllistää useilla
eri toimialoilla ympäri Suomen. Suomessa lukuisat alan
yritykset ja teknologiaosaaminen ovat jo nykyään
maailman huippua. Biokaasualan teknologiavienti on käynnistynyt,
ja sen odotetaan kasvavan vauhdilla.
Biokaasulla voidaan kattaa Suomen liikenteen 10 prosentin biopolttoainevelvoite.
Suomen liikennebiokaasun tuotantopotentiaali on MTT:n asiantuntija-arvion
mukaan jäte- ja lantapohjaisista materiaaleista 2—3
TWh ja peltoenergiasta ruuan ja rehuntuotantoa vaarantamatta 6 TWh. Liikennebiokaasulla
voidaan siis kattaa kokonaisuudessaan Suomen vuodelle 2020 asetettu
liikenteen 10 prosentin biopolttoainevelvoite. Biokaasun tuotantoprosessi
muuntaa biomassaa liikennepolttoaineeksi hyvin energiatehokkaasti. Samasta
määrästä raaka-ainetta voidaan
valmistaa huomattavasti enemmän liikennebiokaasua kuin
bioetanolia tai biodieseliä.
Heti laajasti käytettävissä oleva
teknologia on mahdollista myös kotimaisesti Suomessa. Maailmalla
olevat 10 miljoonaa kaasuautoa ja 16 000 kaasun tankkausasemaa
sekä lukuisten automerkkien panostaminen kaasuautoihin
kuvastavat alan kehitystä. Tekniikka on täysin
vakiintunutta, ja kaasuautojen hinnat ovat nykyisten bensiini- ja
dieselautojen tasolla. Kaasun tankkausasemaverkosto rakentuu Suomeen
nopeaa vauhtia, ja kaasun tankkausasemilla biokaasun rooli kasvaa
lähivuosina merkittävästi. Uusia yrityksiä on
jo syntymässä biokaasun tankkausasemaverkoston
laajentamiseksi kattamaan koko Suomi.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin biokaasun pitämiseksi
vapaana polttoaineverosta kotimaisen ja puhtaan energian käytön
sekä alan teknologian ja tuotannon edistämiseksi.
Helsingissä 2 päivänä maaliskuuta
2010