Perustelut
Eduskunnan tilintarkastajien eduskunnan tilinpäätöksestä,
toimintakertomuksesta, kirjanpidosta ja hallinnosta vuodelta 2013
antaman tilintarkastuskertomuksen johdosta tarkastusvaliokunta toteaa,
että tilintarkastus on suoritettu hyvän tilintarkastustavan
mukaisesti. Hyvä tilintarkastustapa edellyttää,
että tilintarkastuksella hankitaan kohtuullinen varmuus
siitä, onko tilinpäätöksessä tai
toimintakertomuksessa olennaista virheellisyyttä, ja siitä,
ovatko hallintojohtaja ja tilitoimiston päällikkö syyllistyneet
tekoon tai laiminlyöntiin, josta saattaa seurata vahingonkorvausvelvollisuus
eduskuntaa kohtaan, taikka rikkoneet Valtiokonttorin määräyksiä,
talousarvioasetusta tai eduskunnan tilisääntöjä.
Hallinnon tarkastuksessa on selvitetty kansliatoimikunnan ja eduskunnan
kanslian toiminnan lainmukaisuutta.
Eduskunnalle (pl. luvut 30 ja 40) myönnettiin määrärahoja
kaikkiaan 154,2 miljoonaa euroa. Talousarviokirjanpidon mukaan vuonna
2013 myönnetyistä määrärahoista
käytettiin 144,4 miljoonaa euroa. Eduskunnan rakennusten
peruskorjauksen vuonna 2013 käytettävissä ollut määräraha
oli 52,4 miljoonaa euroa sisältäen edellisiltä vuosilta
siirtyneet määrärahat. Tilikauden aikana
tästä käytettiin 47,3 miljoonaa euroa.
Kyseistä määrärahaa siirtyi
tilivuodelle 2014 5,1 miljoonaa euroa. Eduskunnan tietohallinnon
investointien vuonna 2013 käytettävissä ollut
määräraha oli 4,2 miljoonaa eroa. Tilikauden
aikana tästä käytettiin 2,3 miljoonaa
euroa. Määrärahaa siirtyi tilivuodelle
2014 1,9 miljoonaa euroa. Seuraavalle vuodelle määrärahoja siirtyi
yhteensä 7,0 miljoonaa euroa. Eduskunnan peruskorjaukseen
liittyviin toimintamenoihin (21.10.02) myönnettiin 3 918
000 euroa. Määräraha ylittyi 289 627
eurolla. Eduskunnan kansliatoimikunta myönsi 6.2.2014 ylitysluvan ko.
arviomäärärahan ylittämiseen.
Eduskunnan toiminnan kulut vuonna 2013 olivat yhteensä 85,7
miljoonaa euroa. Laskua edelliseen vuoteen verrattuna oli 2,5 prosenttia. Suurin
kuluerä oli palveluiden ostot 59,5 miljoonaa euroa (kasvua
80,2 prosenttia). Seuraavaksi suurin kuluerä oli henkilöstökulut
59,2 miljoonaa euroa, jotka laskivat 0,2 prosenttia.
Eduskunnan kansliassa vuosi 2013 oli ensimmäinen uudelleen
organisoidun sisäisen tarkastuksen toimintavuosi. Työohjelmaan
vuonna 2013 sisältyivät mm. seuraavat aiheet:
peruskorjaushankkeen kustannusriskien hallinta, ryhmäkansliarahan
käyttö ja kirjanpito sekä hankintatoimi.
Tarkastusaiheiden valinta perustuu ensisijaisesti sisäisen
tarkastajan tekemään riskinarviointiin
ja sen lopputuloksena riskipisteytykseen. Vuonna 2014 työohjelmaan
sisältyvät mm. tietoturvapolitiikka ja ohjeet
sekä kansliatoimikunnan kokousten valmistelu ja päätösten
toteutumisen seuranta.
Valiokunta pitää tärkeänä ja
oikeana sisäisen tarkastajan aietta keskittyä tarkastuksessaan kansliatoimikunnan
kokousten valmisteluun ja päätösten toteutumisen
seurantaan. Valiokunta pitää myös tärkeänä,
että eduskunnan kansliassa toteutuu hyvän hallinnon
periaatteet, kuten päätöksenteon avoimuus
ja läpinäkyvyys. Hyvän hallinnon periaatteita
vahvistavat ja ohjaavat eduskunnan kanslialle hyväksytyt
arvot, jotka ovat: hyvä palvelu, avoimuus ja vuorovaikutus sekä oikeudenmukaisuus.
Näiden periaatteiden tulee näkyä kaikessa
toiminnassa.
Asiantuntijakuulemisessa ei tullut esiin perusteltua syytä sille
eduskunnan käytännölle, jossa avustajia
kohdellaan osin eriarvoisesti muihin henkilöstöryhmiin
nähden. Tarkastusvaliokunta pitää ongelmallisena
ja sekä hyvän hallinnon periaatteiden että oikeudenmukaisen työnantajapolitiikan
vastaisena vallitsevaa käytäntöä.
Valiokunta toteaa lopuksi, että eduskunnan tilintarkastajien
lausunnon mukaan tilinpäätös ja toimintakertomus
antavat Suomessa voimassa olevien tilinpäätöksen
ja toimintakertomuksen laatimista koskevien säännösten
mukaisesti oikeat ja riittävät tiedot eduskunnan
toiminnan tuloksesta ja taloudellisesta asemasta. Toimintakertomuksen
ja tilinpäätöksen tiedot ovat ristiriidattomia.