Perustelut
Tulevaisuusvaliokunnan rooli eduskunnassa
Eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan keskeinen tehtävä on
edistää sitä, että eduskunnassa
tehtävät päätökset
ovat myös pitkällä aikavälillä perusteltuja.
Tässä tarkoituksessa tulevaisuusvaliokunnan tulisi
osallistua erityisesti sellaisten päätösten
valmisteluun, joilla on pitkälle tulevaisuuteen ulottuvia
vaikutuksia. Voidakseen asianmukaisesti hoitaa tätä tehtäväänsä tulevaisuusvaliokuntaa
on sen toimeksiannossa velvoitettu tutustumaan tulevaisuudentutkimuksen
menetelmiin. Pitkällä aikavälillä on
välttämätöntä varautua
moniin kehityksen mahdollisuuksiin. Tällaista varautumista
varten tulevaisuusvaliokunta on perehtynyt erityisesti tähän
tarkoitukseen soveltuviin menetelmiin, kuten vaihtoehtoisten skenaarioiden
laadintaan.
Pitkävaikutteisia päätöksiä tehdään
ajoittain kaikilla politiikan lohkoilla. On kuitenkin joitakin politiikan
sektoreita, joilla päätökset säännönmukaisesti
ovat vaikutuksiltaan hyvin kauas ulottuvia. Tällainen sektori
on varsinkin tiede- ja teknologiapolitiikka. Tulevaisuusvaliokunnan erityisesti
nimettyihin tehtäviin kuuluu teknologian arviointitoiminta
eduskunnassa. Koska muissa parlamenteissa ei ole tulevaisuusvaliokuntaa,
parlamentaarinen teknologian arviointitoiminta on monissa Euroopan
maissa liitetty osaksi jonkin muun valiokunnan työtä.
Esimerkiksi Saksan tutkimus-, tiede- ja teknologianarvioinnin valiokunta
on muistuttanut käsittelemiensä asioiden
pitkävaikutteisuuden perusteella eduskunnan tulevaisuusvaliokuntaa.
Tulevaisuusvaliokunta katsoo, että sen roolia tiede-
ja teknologiapolitiikkaa koskevien selontekojen ja hallituksen esitysten
käsittelyssä voidaan vahvistaa. Se voisi nykyistä selvemmin
käsitellä yhtenä valiokuntana erityisen
pitkävaikutteisia tiede- ja teknologiapoliittisia esityksiä ja
olla näin mukana valmistelemassa eduskunnan vastausta.
Viro tietoyhteiskuntakehityksessä kansainvälisenä esimerkkinä
Tietoyhteiskuntakehitys on toinen politiikan alue, jossa on
tehtävä pitkän aikavälin ratkaisuja.
Tulevaisuusvaliokunta on vuosia useissa yhteyksissä arvioinut
kriittisesti suomalaisen tietoyhteiskunnan rakentamista. Erityisesti
julkisen sektorin palvelujen digitalisointi ei etene riittävällä vauhdilla.
Esimerkkeinä tästä ovat terveydenhoidon
tietojen yhtenäistäminen ja sähköinen
resepti.
Virossa digiyhteiskunnan rakentaminen on viety lävitse
ehkä parhaiten ja ainakin nopeimmin maailmassa. Nopeaa
toteutusta on tukenut se, että parlamentti hyväksyi
jo niin varhain kuin vuonna 1998 ensimmäisen kerran "Viron
informaatiopolitiikan suuntaviivat". Vuonna 2006 hallituksen hyväksymän
"Viron Informaatioyhteiskuntastrategia 2013" kohteena ovat olleet
1) kansalaiset, 2) yritykset ja 3) julkinen hallinto.
Saadun selvityksen mukaan Viron digitalisointi on onnistunut,
ja sitä voidaan kuvata pelkistäen seuraavasti.
Tällä hetkellä Virossa 75 % väestöstä käyttää internetiä tai
sähköpostia. Julkinen sektori on 100-prosenttisesti
ja liike-elämä 95-prosenttisesti verkossa. Julkisissa
palveluissa on käytössä yksi yhtenäinen
portaali (www.eesti.ee). Muualla maailmassa tuttu "Digital divide"
ei ole ongelma. Koko julkinen sektori palveluineen on käytännössä digitalisoitu. Viranomaistoiminnot
ja keskinäinen yhteydenpito ja dokumenttien vaihto toimivat
sähköisesti oman turvatun portaalin avulla ilman
papereita. Tasavallan presidentti (instituutiona) vain enää allekirjoittaa
papereita. Julkiset tiedot, lainsäädäntöprosessit
ja rahoitustiedot ovat online-käytössä.
Tunnistenumerot on annettu kansalaisille, asunnoille, yrityksille,
kiinteistöille, autoille ja veneille ja muille yksiköille
ja toimijoille. Sähköisen asioinnin, tunnistamisen,
varmentamisen ja allekirjoituksen pohjana toimivaa ID-korttia käyttää yli
80 % väestöstä. Kansalaisilla
on virallinen s-posti-osoite, ja jos sen aktivoi, vain sitä kautta
tulevat valtion yhteydenotot (kirjeet).
Virossa vuonna 2000 hyväksytyn "Julkisen informaation
lain" mukaan hallituksen asiakirjat ja dokumentit on saatettu vuoden
2010 alkuun mennessä julkiseen käyttöön
ja muotoon, jolla niistä voi suorittaa ns. täyden
tekstin hakuja (full-text searchable). Edelleen lain mukaan julkiset
viranomaiset ja ne yksityiset toimijat, jotka hoitavat julkisia
tehtäviä, ovat velvollisia vastaamaan heille esitettyyn
kysymykseen viiden työpäivän kuluessa.
Tietokannat on teknisesti ja käytön osalta yhtenäistetty
niin, että kerran kerätty tieto on kaikissa toiminnoissa
ajan tasalla käytössä. Kansalaisilla
on ns. siviiliasioissa mahdollisuus nähdä,
mitä heitä koskevia tietoja on käytetty,
ja tulevaisuudessa tästä voisi tulla viesti matkapuhelimeen.
Sähköinen äänestys aloitettiin
vuoden 2005 kunnallisvaaleissa. Vuonna 2007 avattiin osallistumisportaali
eli web-sivusto (www.osale.ee), jonka avulla viranomaisten keskusteluun laittamia
valmisteilla olevia suunnitelmia, kaavoja, hallituksen esityksiä jne.
voi seurata alusta alkaen ja käydä niistä julkista
ja yleistä keskustelua. Kansalaiset voivat tehdä aloitteita,
ja niistä voidaan järjestää äänestys.
Hallituksen ao. ministeriöllä on kuukausi aikaa
vastata, mihin toimenpiteisiin on ryhdytty tai ei ole ryhdytty ja miksi.
Saamansa selvityksen perusteella valiokunta kiinnittää Viron
mallissa erityistä huomioita seuraaviin asioihin. Ensinnäkin
niin Virossa kuin myös Britanniassa valtion johtoa myöten on
voimakkaasti innostettu ja vauhditettu yhteiskunnan siirtymistä tietoyhteiskuntaan.
Lähtökohtana on ollut läpinäkyvyys,
tehokkuus, tuottavuus ja sujuvuus. Valtio on vastannut erityisesti
julkisen sektorin osalta kokonaisarkkitehtuurista, järjestelmien
yhteensopivuudesta, turvallisuudesta ja eri osapuolten intressien
huomioonottamisesta. Valtion tehtävänä on
ollut myös hyvän alueellisen kehityksen edistäminen, tietojen
saavutettavuus, tekniikan ja käyttöjärjestelmien
koordinointi, digilukutaito sekä sellaisten kansalaisryhmien
mukanaolon varmistaminen, joiden mahdollisuudet eivät ole
yhtä hyvät kuin muiden. Työ on vaatinut
myös eri osapuolten laajaa sitoutumista yhteiseen tavoitteeseen.
Viron syvälle menevästä ja systemaattisesta valmistautumisesta
digitalisointiin on hyvänä esimerkkinä vanhenevalle
väestölle ja muille vähemmän
it-taitoja omaaville suunnatut opetus- ja aktivointikampanjat. Ensimmäinen
100 000 kansalaiselle tarjottu koulutuspaketti toteutettiin
digitalisoinnin alkupuolella vuosina 2002—2005, ja toinen
kampanja on meneillään koskien vuosia 2009—2011.
Ensimmäisen koulutusjakson jälkeen 72 % koulutetuista
jatkoi tietokoneen ja internetin käyttöä.
Nyt erityisesti pyritään motivoimaan 50 000:ta
perhettä käyttämään
internetiä kotona.
Eräs hyvä esimerkki sähköisen
asioinnin vauhdittamisesta on online-verotus. Kansalaisista 91 % täyttää veroehdotuksen
sähköisesti. Sähköisessä asioinnissa
verottajan on maksettava mahdollinen palautus takaisin viiden päivän kuluessa
(muutoin kolmessa kuukaudessa).
Tulevaisuuden haasteista saadun selvityksen mukaan tärkeitä ovat
muun muassa palvelujen monipuolistaminen, liikkuvuus eli paikasta
ja ajasta riippumattomuus, tietoturvallisuus ja haavoittuvuus, sosiaalinen
media sekä valtion ja kuntien yhteistyö.
Digi-Suomen rakentamiseen vauhtia
Suomi on ollut johtavia tietoyhteiskuntamaita, mutta menettänyt
selvästi asemansa. Yksityissektorin digitalisointi on edennyt,
mutta julkisen sektorin kehitys on jäänyt jälkeen.
Esimerkiksi eri maiden julkisen hallinnon kykyä johtaa digitaalikehitystä arvioiva
Economist Intelligence Unit on sijoittanut (vuonna 2009) Suomen
kansainvälisen tietoyhteiskuntakehityksen keskikastiin.
Arviossa tarkasteltiin julkisen hallinnon digitaalisten palvelujen
saatavuutta ja laadullista tasoa. Tutkimuksen erityistarkastelussa oli
eri maiden julkisen hallinnon osaamisen taso yhteiskuntansa digitalisaatioprosessin
kehittämisessä ja ohjauksessa. Suomi sijoittuu
sijalle 20 eli selvästi heikommin kuin muut Pohjoismaat,
jotka ovat olleet meille perinteisesti keskeisiä vertailumaita.
Vuonna 2008 YK selvitti ja arvioi laajasti eri maiden julkisen
hallinnon verkkopalveluita sen mukaan, kuinka hyvin ne kykenevät
tarjoamaan kansalaisilleen tiedon ja perusinformaation ohella konkreettisia,
vuorovaikutteisia palveluita sekä työkaluja. YK:n
keskeisimpiä kriteerejä olivat kansakuntien sähköisen
demokratian kehittämisen tila ja se, miten kansalaisille
mahdollistetaan sähköinen osallistuminen yhteiskunnalliseen
päätöksentekoon. Suomella on jaettu 43. sija
yhdessä Hondurasin, Mongolian ja Filippiinien kanssa. Vertailun
kärkeen sijoittuvat Yhdysvallat, Etelä-Korea ja
Tanska. Viro ja Ruotsi ovat sijoilla 8. YK:n arvion mukaan Suomen
julkinen hallinto ei ole kyennyt riittävästi tarjoamaan
kansalaisilleen tieto- ja viestintäteknologian
mahdollistamia uusia vuorovaikutteisia keinoja osallistua ja vaikuttaa.
Tulevaisuusvaliokunta katsoo, että hallituksen on Viron
mallia soveltaen vauhditettava Suomen siirtymistä digiaikaan
käyttämällä tähän
saatuja kokemuksia hyödyntäen kaikkia mahdollisia
keinoja. Tärkeätä on tietoyhteiskunnan
rakentamisen kokonaisarkkitehtuuri ja siinä erityisesti
eri järjestelmien yhteensovittaminen. Suomella on erittäin
hyvät julkiset tietovarannot, mutta muun muassa niiden
maksullisuus (maksuperustelaki) estää tietojen
tehokkaan käytön. Kansalaisten aktivoimiseksi
on käytettävä erilaisia kannustimia.
Kun asiasta annetaan eduskunnalle selonteko, vahvistetaan eri toimijoiden
sitoutumista ja osaltaan varmistetaan näin Digi-Suomen
läpimurto.
Poistettavat lausumat
Valiokunta katsoo, että seuraavien lausumien johdosta
suoritetut toimenpiteet ovat riittäviä tai lausumat
ovat muutoin käyneet tarpeettomiksi:
-
Maahanmuuttopolitiikka ja monikulttuurinen
Suomi VNS 4/2001 vp — EK 34/2002
vp. Eduskunta hyväksyi 8.1.2003 tulevaisuusvaliokunnan
mietinnön, jossa valiokunta edellytti, että hallitus
ryhtyy seuraaviin toimenpiteisiin: 22) Monikulttuurisuudesta on
tehtävä omien historiallisten esimerkkiemme pohjalta
tulevaisuuden menestystekijä. Hallituksen tulee panostaa tässä tarkoituksessa
Suomessa olevien ja tänne tulevien maahanmuuttajien kotouttamiseen
erityisesti kielitaitoa ja työmarkkinavalmiuksia kehittäen.
-
Työllisyys ja työn teettämisen
kustannukset
VNS 4/2001 vp — EK
34/2002 vp. Eduskunta hyväksyi 8.1.2003 tulevaisuusvaliokunnan mietinnön,
jossa valiokunta edellytti, että hallitus ryhtyy seuraaviin
toimenpiteisiin: 14) Korkeaa veroastetta on pidetty yhtenä Suomen
kilpailukyvyn heikkoutena. Toisaalta voidaan todeta, että korkean
veroasteen maat — Pohjoismaiden lisäksi mm. Alankomaat — sijoittuvat kilpailukykymittauksissa
poikkeuksetta korkealle. Erikseen tarkasteltuna työhön
kohdistuvan verotuksen tulisi olla tasolla, joka tukee korkeaa työllisyyttä ja
osaamista. Työn teettämisen kustannusten on seurattava
työn tulevaisuuden haasteita siten, että ne tukevat
työllisyyttä ja huomioivat työn tekemisen
ja teettämisen kannattavuuden.
-
Osaamisen tasokorotus
VNS 4/2001
vp — EK 34/2002 vp. Eduskunta hyväksyi
8.1.2003 tulevaisuusvaliokunnan mietinnön, jossa valiokunta
edellytti, että hallitus ryhtyy seuraaviin toimenpiteisiin:
6) Suomalaisen peruskoulun kansainvälisesti arvostettujen
vahvuuksien pohjalta kehitystyö tulee suunnata pedagogisen
kulttuurin vahvistamiseen, ammattitaitoisten opettajien rekrytointiin
sekä syrjäytymiskehityksen ennaltaehkäisyyn.
-
Työaikajärjestelyt, perheen, opiskelun
ja työelämän yhteensovittaminen. VNS
4/2001 vp — EK 34/2002 vp.
Eduskunta hyväksyi 8.1.2003 tulevaisuusvaliokunnan mietinnön,
jossa valiokunta edellytti, että hallitus ryhtyy seuraaviin toimenpiteisiin:
13) Hallituksen tulee yhdessä työmarkkinaosapuolien
kanssa ryhtyä toimiin sellaisten työaikajärjestelyjen
aikaansaamiseksi, joiden avulla perheen, opiskelun ja työelämän
yhteensovittaminen on elinkaarelle nykyistä joustavampaa.
-
Väestö ja perheen asema
VNS
4/2001 vp — EK 34/2002 vp.
Eduskunta hyväksyi 8.1.2003 tulevaisuusvaliokunnan mietinnön,
jossa valiokunta edellytti, että hallitus ryhtyy seuraaviin toimenpiteisiin:
20) Perhepoliittisten tukien tulee kannustaa perheen perustamiseen
nykyistä aikaisemmassa vaiheessa.
-
Työ- ja perhe-elämän yhteensovittaminen
K
4/2003 vp — EK 39/2003 vp.
Käsitellessään 1.10.2003 hallituksen
toimenpidekertomusta vuodelta 2002 tulevaisuusvaliokunta esitti, että eduskunta
edellyttää, että hallitus selvittää, miten
nyt naisvaltaisia aloja ja työpaikkoja rasittavat perhevapaan
kustannukset saadaan tasoitettua oikeudenmukaisemmiksi, että hallitus
selvittää, miten perhettä koskevista
etuus- ja tukisäännöksistä ja
niiden soveltamisesta poistetaan turhat, jäykät
ja monimutkaiset rajoitteet, että hallitus selvittää,
voidaanko kotitalousvähennys ulottaa koskemaan toisella
paikkakunnalla tehtävää hoitotyötä,
että hallitus selvittää, mitä vaikutuksia
edellä mainituilla ehdotuksilla on julkisiin palveluihin
perustuvan hyvinvointiyhteiskunnan kestävyyteen ja toimivuuteen.