Perustelut
Tulevaisuusvaliokunta keskittyy lausunnossaan ottamaan lyhyesti
esille muutaman yleisen pitkän aikavälin talouspolitiikan
kehityskysymyksen ennusteiden teon näkökulmasta
ja lausuu kahdesta viime kaudelta valiokunnalle tärkeästä asiasta,
jotka ovat 1) Venäjä-strategia ja 2) innovaatioyliopisto.
Talousennusteiden kestävyys.
Tulevaisuusvaliokunta on lausunnoissaan aiemmin ottanut eri
tavoin esille pitkän aikavälin talouskehityksen
ja korostanut ennusteiden ja ennakoinnin merkitystä painottaen
vaihtoehtoisten tarkastelujen tärkeyttä. Tänä vuonna
valiokunnassa on noussut kriittistä keskustelua joidenkin
talousennusteen lähtöoletusten pitävyydestä,
joista eräs on kotitalouksien lainanotto. Onko vaara, että kotitaloudet
ovat liiaksi velkaantuneet, ja onko mahdollista, että tähän
liittyen ylipäätään talouden
ennusteet ovat liian optimistiset? Valiokunnalla ei ole tälle
lausunnolle varatun määräajan puitteissa
mahdollista selvittää näitä tärkeitä kysymyksiä,
mutta valiokunta jatkaa asian tarkastelua muun muassa järjestämällä avoimen
kuulemisen asiasta päättäen sen jälkeen
mahdollisesta selvityksen teosta.
Tuloerot.
Maailmassa on miljardi ihmistä jyrkkenevän
köyhyyden kierteessä (Paul Collier. The Bottom
Billion. Why the poorest countries are failing and what can be done
about it. 2007.) Viimeisten selvitysten mukaan köyhimmän
miljardin tulot eivät ole lainkaan nousseet 1960-luvulta
asti, vaikka globaalitalouden kautena talouden kasvu on ollut harvinaisen
pitkään voimakasta. Pohjoismaisessa mallissa on
pidetty tärkeänä, että tuloerojen
ei sallita kasvaa liian suuriksi. Valiokunta jatkaa omalta osaltaan asian
tarkastelua osana vaalikaudelle ajoittuvaa hyvinvointihanketta (Hyvinvointimallin
tabut, "pyhät väärinkäsitykset").
(Kuva vain pdf-muodossa)
Venäjä-skenaariot.
Tulevaisuusvaliokunta teki monia valtion talouteen vaikuttavia
kannanottoja tammikuussa 2007 julkaistussa Venäjä 2017: kolme
skenaariota -raportissaan. Koska uudella valtioneuvostolla on ollut
vasta vähän aikaa toteuttaa Venäjä-politiikkaansa,
on ymmärrettävää, että se
ei ole voinut vielä kaikilta osin ottaa huomioon valiokunnan
tekemiä ehdotuksia. Venäjä-politiikkaa
voisi tehostaa, jos valtioneuvosto käynnistäisi
edellisen tulevaisuusvaliokunnan ehdottaman poikkihallinnollisen
Venäjä-politiikkaohjelman.
Tulevaisuusvaliokunta arvioi etenemistä seuraavissa
edellisen tulevaisuusvaliokunnan Venäjä-kannanotossa
ehdottamissa toimenpiteissä (Venäjä 2017:
kolme skenaariota, sivut 43—46):
- Suomessa on voimakkaasti lisättävä pitkän aikavälin
kehitys huomioiden Venäjä-osaamista kaikilla tasoilla.
Koulujen kansainvälisyysopetuksessa on tarpeen nostaa Venäjä nykyistä paremmin
esille. Kouluissa on venäjän kielestä tehtävä todellinen
vaihtoehto. Suomen ja Venäjän välistä opiskelija-
ja harjoittelijavaihtoa on kehitettävä jatkaen
ja laajentaen Kansainvälisen henkilövaihdon keskuksen
CIMO:n erinomaista työtä.
- Suomen ja Venäjän hallitusten tuella
ja ohjauksessa olisi käynnistettävä Venäjän
suurimpien yritysten, Venäjän Tiedeakatemian ja VTT:n
yhteinen Venäjän talouden monipuolistamiseen tähtäävä projekti.
Osana projektia tai siitä riippumatta tulisi käynnistää huomattavalla
molempien valtioiden taloudellisella tuella pääasiassa
suomalaisten ja venäläisten opiskelijoiden ja
nuorten tutkijoiden yhteinen korkea-asteen International School
for Innovation.
- Suomen tulisi osallistua Venäjän hallituksen
käynnistämiin terveyden, koulutuksen, maatalouden
ja asumisen ohjelmiin.
Asiantuntijalausuntojen mukaan tulo- ja menoarviossa ei ole
kohdennettu voimavaroja Venäjä-osaamiseen. Venäjän
opetuksen edellytyksiä kouluissa ei ole lisätty
sallimalla edellisen tulevaisuusvaliokunnan ehdottamalla tavalla pienempiä ryhmäkokoja
suurissa asutuskeskuksissa venäjän opintoryhmille.
Tulosneuvotteluissa CIMO ei ole saanut kohdennettua lisäystä Venäjä-yhteistyön
rahoitukseen.
Tulevaisuusvaliokunnan toinen skenaario "energiaosaamisella
globaaliksi vaikuttajaksi" näyttäisi olevan parhaillaan
Venäjän omissa pyrkimyksissä vahvasti
painopisteenä. Tulevaisuusvaliokunnan Venäjän
talouden monipuolistamiseen tähtäävä toimenpide-ehdotus
koskee Suomen osallistumista positiivisella tavalla tämän skenaarion
muotoutumiseen Suomen ja Euroopan kannalta myönteiseksi.
Saadun selvityksen mukaan kauppa- ja teollisuusministeriö on
perustamassa innovaatiokeskusta Pietariin. Rahoitus on pilottikaudelle
järjestetty, ja toimijana on Finpro yhteistyössä Tekesin
kanssa. Pietarin kaupunki on ollut edistämässä hanketta,
ja tarkoituksena on palvella Pietarista käsin muitakin
Venäjän alueita. Innovaatiokeskuksen tavoitteena
on synnyttää lisää taloudellista
toimeliaisuutta innovaatioita ja uusia liiketoimintoja linkittämällä ja
saattamalla eri osaajia yhteen. Kiinaan Shanghaihin perustetusta
FinChi-keskuksesta otetaan toimintaan osittain mallia. Erityistä huomiota
kiinnitetään esimerkiksi ohjelmistoalaan, nanoteknologiaan, energiansäästöteknologiaan
ja bioteknologiaan. Kauppa- ja teollisuusministeriön innovaatiokeskus
tulee palvelemaan myös innovatiivisten venäläisyritysten
sijoittumista Suomeen yhteistyössä Invest in Finlandin
(IIF) kanssa.
Rahoitus Pietarin innovaatiokeskuksen kuluihin sisältyy
tulo- ja menoarvioesityksen momentille 32.20.28. Ministeriön
teknologiaosasto on lisäksi käyttänyt
kauppa- ja teollisuusministeriön käytettäväksi
osoitettua lähialueyhteistyömäärärahaa
ja kauppa- ja teollisuusministeriön toimintamenoihin sisältyvää tutkimusmäärärahaa
Venäjään liittyviin selvityksiin ja toimintaan.
Tulevaisuusvaliokunta piti tärkeänä,
että Suomen ja Venäjän yhteistyötä terveyden,
koulutuksen, maatalouden ja asumisen sektoreilla toteutettaisiin
tiiviissä yhteistyössä Venäjän
hallituksen näihin sektoreihin kohdistettujen ohjelmien kanssa.
Kuultujen asiantuntijoiden mukaan tällaista yhteyttä ei
ole kuitenkaan määrätietoisesti toteutettu.
Innovaatioyliopisto.
Tulevaisuusvaliokunta tukee innovaatioyliopistohankeideaa. Valiokunta kiinnittää kuitenkin
huomiota siihen, että tulevaisuuden hyvinvoinnin kannalta
sellaiset tärkeät alat kuin lääketiede,
biotieteet tai ihmistieteet sekä yhteiskuntatieteet tai
hyvinvointipalveluja koskevat tieteenalat eivät ole näissä suunnitelmissa
mukana. Innovaatiokeskustelu painottuu edelleen liian paljon teknologiaan,
vaikka on todennäköistä, että ehkä kaikkein
eniten tarvitsemme tulevaisuuden ongelmien ratkaisemiseksi suuria
ja pieniä innovaatioita kaikilla tasoilla nimenomaan perinteisillä hyvinvointipolitiikan
aloilla.
Valiokunta kiinnittää huomiota myös
energiatutkimukseen. Tutkimus- ja tuotekehitysmäärärahojen
tavoitetila on 4 % bkt:sta, nyt on saavutettu 3,5 %:n
taso, joka on kansainvälisesti ottaen hyvä.
Onko laskelmissa riittävästi huomioitu erityisen
tärkeäksi noussut energiantutkimus?