Perustelut
Yleistä
Romanien aseman parantaminen on vähemmistöjen
aseman ja yhdenvertaisuuden edistämisen suurimpia haasteita
Euroopan unionissa. Romanien syrjintää esiintyy
kaikissa jäsenmaissa, myös Suomessa. On hyvä,
että asia on nyt nostettu korkealle sijalle EU:n asialistalla
ja siihen etsitään ratkaisuja niin jäsenmaissa
kuin EU:n toimielimissäkin.
Valtioneuvoston selvitys on kattava. Se antaa hyvän
käsityksen romanien aseman parantamiseen liittyvästä kansallisesta,
kansainvälisestä ja institutionaalisesta kehityksestä sekä Euroopan tason
toimijoista. Selvityksen näkökulma on kuitenkin
hyvin hallinnollinen, eikä siinä juurikaan arvioida
kansallisten ja kansainvälisten politiikkojen syitä ja
seurauksia eikä romanien mahdollisuuksia vaikuttaa heitä itseään
koskevaan päätöksentekoon. Selvityksessä olisi
ollut hyvä analysoida tarkemmin, mikä on syynä EU:n
päätösten toimeenpanon tehottomuuteen
ja millaisia toimia tarvitaan tilanteen korjaamiseksi.
Romanien tilanne Euroopan unionin alueella
Euroopassa arvioidaan olevan 10—12 miljoonaa romania.
Länsi-Euroopan romaneista paikoillaan asuu Espanjan noin
miljoona Cale-ryhmän romania ja Suomen Kaaleet, joista
Suomessa asuu noin 12 000 ja Ruotsissa noin 3 500. Muut
Länsi-Euroopan romaniryhmät ovat kiertäviä.
Euroopan kiertävistä romaneista suurin osa elää vailla
kansalais- ja perusoikeuksia. Esimerkiksi äänestysoikeutta
kansallisissa vaaleissa ei ole vieläkään
Ranskassa jo 600 vuotta eläneen romaniryhmän jäsenillä,
joita on noin puoli miljoonaa.
Itä-Euroopassa romanien asema on vieläkin huonompi
kuin Länsi-Euroopassa. Romaniassa romanit olivat lähes
400 vuotta orjia ja orjuus lakkautettiin vasta 1800-luvun puolessa
välissä. Kommunistihallinnon aikana romanit työllistettiin
valtio-omisteisille tehtaille ja sovhooseille. Järjestelmän
kaaduttua sovhoosien maat reformoitiin, mutta niitä ei
jaettu maatiloilla työskennelleille romaneille. Valtion
tehtaiden lopettaessa jäivät heikosti koulutetut
romanit työttömiksi, eikä kukaan ollut
halukas palkkaamaan heitä. Romaniväestön
työllisyysaste on edelleen erittäin alhainen Romanian
lisäksi myös Unkarissa, Tsekissä, Slovakiassa
ja Bulgariassa.
Romanien tilanne on osa EU-alueen laajaa köyhyys- ja
syrjäytyneisyysongelmaa, joka on viime vuosina kärjistynyt
talouskriisin ja lisääntyneen työttömyyden
myötä ja jota julkisen talouden heikentyminen
ja siihen liittyvät sosiaaliturvan leikkaukset vain pahentavat.
Erityisen haavoittuvassa asemassa ovat pitkäaikaistyöttömät,
maahanmuuttajat ja syrjityt vähemmistöt, kuten
romanit. Kyse on koko EU:ta koskettavasta ongelmasta: miten turvataan
perus- ja ihmisoikeuksien toteutuminen ja inhimillinen kohtelu kaikille
EU:n alueella asuville?
EU:n viime keväänä hyväksymässä Eurooppa 2020
-strategiassa asetetaan tavoitteeksi sosiaalisen osallisuuden lisääminen.
Strategian määrällisistä päätavoitteista
työllisyysasteen nostaminen, nuorten koulutus ja köyhyyden
vähentäminen tukevat myös romanien aseman
parantamista.
Syrjäytymisen ehkäisy pitää aloittaa
jo varhaislapsuudesta, jotta sukupolvet ylittävä syrjäytymiskehitys
saadaan katkaistua. Heti lapsen synnyttyä tulee huolehtia
lapsen kirjaamisesta väestörekisteriin niin, että hänen
kansalaisuutensa tunnustetaan ja hän tulee kaikkien yhteiskunnan
palvelujen piiriin. Oppimisvalmiuksien kehittämiseksi romanilapsille
tulee turvata laadukkaat varhaiskasvatus- ja esikoulupalvelut. Myös
heidän koulunkäyntiään tulee
tarvittaessa tukea erityistoimenpitein, jotta he saavuttavat perusasteen
oppimistavoitteet ja voivat jatkaa opintojaan ammatillisessa koulutuksessa
tai lukiossa. Tyttöjen koulunkäynnin tukemiseen
tulee kiinnittää erityistä huomiota,
koska heihin saattaa kohdistua myös yhteisön sisäistä syrjintää.
Tavoitteet vähentää koulunsa varhaisessa vaiheessa
keskeyttäneiden osuus alle 10 %:iin ja antaa
vähintään 40 %:lle
nuorista kolmannen asteen koulutus voivat edesauttaa myös
romanilasten koulutuksen kehittämistä.
Äärimmäisessä köyhyydessä elävien
romanien kannalta keskeinen on tavoite vähentää köyhyysrajan
alapuolella elävien ihmisten määrää vuoteen
2020 mennessä 25 %:lla. Esimerkiksi Romaniassa
koko väestöstä elää köyhyydessä 10—30 %,
romaneista jopa 70—80 %.
Romanien aseman kestävä kohentuminen edellyttää heidän
työllisyystilanteensa paranemista. Tätä voi
tukea strategian tavoite työllisyysasteen nostamisesta
75 %:iin. Romanien työllisyysaste on
selvästi muuta väestöä heikompi
joka puolella EU:ta, myös Suomessa. Paras tapa ehkäistä syrjäytymistä on
nostaa romanien työllisyysastetta tukemalla erityistoimin
työllistymistä ja työmarkkinoilla pysymistä sekä panostamalla
ammatillisen aikuiskoulutuksen kehittämiseen ja nuoren
aikuisväestön koulutuksen tukitoimiin.
Suomen vaikuttaminen EU:ssa romanien aseman parantamiseksi
Euroopan romaniväestön elinolojen parantamistarpeet
mainittiin jo Tampereen huippukokouksen loppupäätelmissä vuonna
1999. Valiokunta pitää tärkeänä,
että Suomi jatkaa aloitteellista toimintaansa ja käyttää aktiivisesti
kaikkia selvityksessä esiteltyjä vaikuttamiskeinoja.
Valiokunta tukee Suomen kansainvälisen romanipolitiikan
vaikuttamisstrategian laatimista ja pitää tärkeänä,
että Suomi edistää aktiivisesti eurooppalaisen
romanistrategian aikaansaamista. Valiokunta korostaa, että kaikki
kansainväliset toimijat, kuten EU ja sen jäsenmaat,
Euroopan neuvosto ja ETYJ tulee saada nykyistä tiiviimpään
yhteistyöhön niin, että romanien aseman
parantamisen voimavarat saadaan nykyistä tehokkaampaan
käyttöön.
Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan ja katsoo, että Suomen
käytäntöjä romanien ottamisesta
mukaan heitä koskevien asioiden valmisteluun muun muassa
valtakunnallisen ja alueellisten romaniasiain neuvottelukuntien kautta
voidaan ylpeinä esitellä ja levittää muihin
EU-maihin.
Valiokunta yhtyy selvityksen näkemykseen, että jäsenmaiden
kannustamiseen tarvitaan sekä keppiä että porkkanaa.
Nykyisten EU-tukien käyttöasteet ovat alhaiset.
Esimerkiksi Romanialle kaudelle 2007—2013 varatuista
noin 20 miljardista eurosta on käytetty vasta noin 10 % johtuen
mm. hallinnollisista ongelmista, vaikeuksista omarahoitusosuuksien
järjestämisessä sekä asiantuntemuksen
puutteesta, etenkin paikallistasolla, jossa hankkeita olisi tarkoituksenmukaista
toimeenpanna.
Jotta tuloksia saadaan aikaan, on välttämätöntä luoda
EU:lle rahoitusjärjestelmä, josta jäsenmaat
ja myös ruohonjuuritasolla toimivat kansalaisjärjestöt
voivat ilman kohtuutonta byrokratiaa ja omarahoitusosuutta
saada rahoitusta romanien olojen kohentamiseen. Tarvittaessa hakijoita
tulee tukea myös hallinnollisesti esimerkiksi koulutusta
järjestämällä ja auttamalla
tukihakemusten ja -selvitysten teossa.
Samalla kun huolehditaan rahoituksesta, pitää jäsenmaille
asettaa konkreettiset maakohtaiset tavoitteet ja määräaika
niiden saavuttamiseksi. Lisäksi komissiolle on annettava
valtuudet ja tehokkaat sanktiot tavoitteiden saavuttamisen valvomiseksi.
Myös rahojen käyttöä tulee valvoa
tehokkaasti niin, että rahat todella päätyvät romanien
asuinolojen, terveydenhuollon, koulutuksen ja työllisyyden
kohentamiseen.
Romanit Suomessa
Selvityksessä on esitelty viime syksynä valmistunutta
työryhmän esitystä Suomen ensimmäiseksi
romanipoliittiseksi ohjelmaksi. Kyseessä on kokonaisvaltainen,
kattava ja konkreettinen toimenpideohjelma, jonka tarkoituksena
on saada aikaan pysyviä ja kestäviä parannuksia
romaniväestön asemaan. Sosiaali- ja terveysministeriössä valmistellaan
parhaillaan valtioneuvoston periaatepäätöstä ohjelman
linjausten toimeenpanemiseksi.
Valiokunta pitää ohjelmaa erittäin
merkittävänä ja kiirehtii toimenpiteitä sen
toimeenpanemiseksi. Valiokunta pitää tärkeänä,
että ohjelman toteuttaminen ja sen vaatima rahoitus otetaan
huomioon ensi keväänä laadittaessa uuden hallituksen
ohjelmaa.
Suomessa on käyty vilkasta keskustelua EU:n alueelta
tulleista romanikerjäläisistä. Kerjäämiseen
on katsottu liittyvän järjestäytynyttä rikollisuutta,
jopa ihmiskauppaa. Asiasta on hiljattain valmistunut sisäasiainministeriön
työryhmän muistio, jossa ehdotetaan ammattimaisen kerjäämisen
kieltämistä järjestyslakia muuttamalla.
Valiokunta pitää järjestäytynyttä rikollisuutta
kaikissa sen ilmenemismuodoissa huolestuttavana ja korostaa, että poliisin
tulee huolellisesti tutkia kaikki tähän viittaavat
tapaukset yhteistyössä muiden maiden viranomaisten
kanssa niin, että rikolliset saadaan kiinni.
Ihmiskauppa on törkeää rikollisuutta.
Sen arvioidaan olevan tuottoisampaa kuin huumekaupan, ja se lisääntyy
vähäisen kiinnijäämisriskin ja
alhaisten rangaistusten ansiosta nopeasti joka puolella maailmaa.
Ihmiskauppaa ilmenee eri muodoissaan myös Suomessa. Suomen
lainsäädäntöön lisättiin
vuonna 2004 ihmiskauppaa koskevat rangaistussäännökset.
Vuoden 2007 alusta tulivat voimaan ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmää koskevat
säännökset, joiden mukaan viranomaisilla
on velvollisuus suojella ihmiskaupan uhreiksi epäilemiään
henkilöitä ja ohjata heidät ihmiskaupan
uhrien auttamisjärjestelmän piiriin. Huolimatta
julkisuudessa olleista tiedoista, joiden mukaan poliisi epäilee
kerjäämiseen liittyvän ihmiskauppaa,
poliisi ei ole vielä osoittanut yhtään
henkilöä ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmään.
Valiokunta painottaa, että poliisin tulee huomatessaan
viitteitä ihmiskaupasta ryhtyä välittömästi
toimiin uhrien suojelemiseksi ja ohjaamiseksi ihmiskaupan uhrien
auttamisjärjestelmään.
Valiokunnan käsityksen mukaan se tosiasia, että romanien
tulo Suomeen johtuu heidän olosuhteistaan lähtömaassa: äärimmäisestä köyhyydestä ja
perus- ja ihmisoikeuksien puutteesta, tulee ottaa huomioon pohdittaessa
kerjäämisen kieltämistä lainsäädännöllä.
Valiokunta toteaa, että romanit käyttävät
heille EU-kansalaisina kuuluvaa oikeutta vapaaseen liikkumiseen
EU:n alueella ja heitä tulee kohdella yhdenvertaisesti
kaikkien muiden samaa oikeutta käyttävien
kanssa. Ongelmat liittyvät siihen, että vapaa
liikkumisoikeus on vaikeasti yhteensovitettavissa tilanteeseen,
jossa sosiotaloudelliset erot EU:n jäsenmaiden kesken ovat
valtavat ja niiden tasoittuminen voi kestää vuosikymmeniä.