Perustelut
         
         Yleistä
         
         Hallituksen esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
            laki lasten kanssa toimivien vapaaehtoisten rikostaustan selvittämisestä ja
            muutettavaksi uudistuksen toteuttamiseksi tarpeelliset rikosrekisteriä ja
            EU-rikosrekisteriä koskevat säännökset. Esityksellä pannaan
            osaltaan täytäntöön lasten seksuaalisen
            hyväksikäytön ja seksuaalisen riiston
            sekä lapsipornografian torjumisesta annetun direktiivin
            velvoitteet. 
         
         
         Esityksen tavoitteena on vähentää lasten
            riskiä joutua vapaaehtoistoiminnassa seksuaalisesti hyväksikäytetyiksi,
            väkivallan kohteiksi tai houkutelluiksi huumausaineiden
            käyttöön vaikeuttamatta kuitenkaan vapaaehtoistoiminnan järjestämistä.
            Tavoitteeseen pyritään vaikuttamalla vapaaehtoisten
            toimintaa järjestävien organisaatioiden toimintakulttuuriin
            sekä estämällä rikokseen syyllistyneiden
            työskentely lasten kanssa. 
         
         
         Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
            pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena
            ja puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin huomautuksin.
         
         
         Ennalta ehkäisevä toiminta
         
         Valiokunta kannattaa esityksessä ehdotettua vapaaehtoistoimijoille
            säädettyä velvollisuutta luoda toimintaansa
            koskevia ohjeita ja menettelytapoja lapsen henkilökohtaisen
            koskemattomuuden suojaamiseksi. Vapaaehtoistoiminta tulee järjestää siten,
            että mahdollisuuksia väärinkäyttöön
            ei synny ja että vapaaehtoisen rikostaustan selvittämiseen
            on toiminnan turvallisuuden vuoksi mahdollisimman vähän
            tarvetta. Hyväksikäytön riskiä voi
            vähentää muun muassa ohjeistamalla toiminta
            siten, että lapsi ei missään vapaaehtoistoiminnan
            vaiheessa ole yksin aikuisen kanssa, vaan toiminta tapahtuu ryhmissä. 
         
         
         Vapaaehtoistoiminnan kenttä on hyvin epäyhtenäinen.
            Järjestettävän toiminnan laatu ja laajuus
            sekä toiminnassa mukana olevien vapaaehtoisten määrä vaihtelevat
            huomattavasti eri järjestöissä eri puolilla
            maata. Valiokunta huomauttaa, että varsinkin pienille järjestöille
            laissa edellytettyjen suunnitelmien ja toimintaohjelmien laatiminen
            saattaa tulla kohtuuttoman raskaaksi. Valiokunta pitää tärkeänä,
            että toimintatapoja ja toimintaa varten luodaan lasten
            kanssa toimivien järjestöjen ja julkisen sektorin
            toimijoiden kanssa yleiset kaikkien vapaaehtoistoimijoiden käytettävissä olevat
            selkeät ohjeet.
         
         
         Rikostaustan selvittäminen
         
         Rikostaustan selvittäminen tapahtuu vapaaehtoistoimintaan
            osallistuvan henkilön rikosrekisteriotteen pyytämisellä.
            Vapaaehtoistoiminnan järjestäjällä on
            oikeus, mutta ei velvollisuutta selvittää rikostausta,
            mikäli se katsoo, että muut lasten turvallisen
            toimintaympäristön luomiseksi toteutetut ennalta
            ehkäisevät toimet eivät ole riittäviä. 
         
         
         Valiokunta ei pidä lapsen suojaamisen kannalta riittävänä,
            että rikosrekisteriotteen hankkiminen jää kaikissa
            tilanteissa pelkästään vapaaehtoistehtävän
            järjestäjän harkintaan, ja esittää, että lakivaliokunta
            vielä harkitsee, tulisiko rikosrekisteriotteen pyytäminen
            säätää pakolliseksi erikseen
            niin määritellyissä tilanteissa. Rikostaustan
            selvittämisen tulisi olla pakollista silloin, kun lapsen
            oleskelu aikuisen seurassa on toiminnan luonteen vuoksi erityisen
            tiivistä ja pitkäkestoista. Kunnan järjestämässä tukiperhe- ja
            tukihenkilötoiminnassa lapsi viettää vapaaehtoisen
            kanssa pitkiä aikoja viikonloppuisin ja loma-aikoina. Esimerkiksi
            tällaisissa tilanteissa on tärkeää,
            että lapsen turvallisuus varmistetaan muiden ennalta ehkäisevien
            toimenpiteiden lisäksi myös selvittämällä vapaaehtoisen
            rikostausta.
         
         
         Vapaaehtoistoiminnan järjestäjä saa
            vapaaehtoisen suostumuksella henkilöä koskevan
            rikosrekisteriotteen Oikeusrekisterikeskukselta. Ote lähetetään
            suoraan sitä pyytäneelle vapaaehtoistoiminnan
            järjestäjälle. Menettelyyn on esityksen
            mukaan päädytty muun muassa siksi, että otteiden
            hankinnan keskittäminen vapaaehtoistoiminnan järjestäjälle
            helpottaa Oikeusrekisterikeskuksen työtaakkaa. 
         
         
         Valiokunta huomauttaa, että niissä tapauksissa,
            joissa henkilö toimii samanaikaisesti useassa eri järjestössä,
            menettely saattaa johtaa myös päällekkäiseen
            työhön, kun samaa henkilöä koskeva
            ote toimitetaan erikseen eri järjestöihin. Samaan
            aikaan henkilö saattaa pyytää myös
            itse itseään koskevan otteen lasten kanssa työskentelyä varten.
            Valiokunta ei pidä sääntelyä tältä osin
            tarkoituksenmukaisena ja katsoo, että selkeyden vuoksi
            ote tulisi lähettää henkilölle
            itselleen, jolloin henkilö voisi tarvittaessa käyttää samaa
            hallussaan olevaa rekisteriotetta kaikissa niissä järjestöissä ja
            työpaikoissa, joissa sen esittämistä edellytetään. 
         
         
         Valiokunta katsoo, että otteen lähettäminen suoraan
            henkilölle itselleen turvaisi esitettyä paremmin
            myös vapaaehtoisen henkilötietojen suojaa. Vapaaehtoisjärjestöjen
            kirjo on laaja, ja niiden toiminnassa ja niissä toimivien
            henkilöiden määrässä on
            suurta vaihtelua. Valiokunta pitää mahdollisena,
            että tiedottamisesta ja kouluttamisesta huolimatta otteen
            saavassa järjestössä ei aina ole tarvittavaa
            osaamista käsitellä arkaluonteista tietoa sisältävää rikosrekisteriotetta. 
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä,
            että vapaaehtoista koskevalla rikosrekisteriotteella olisi
            kelpoisuusaika samoin kuin lasten kanssa työskenteleviä koskevilla
            otteilla. Vapaaehtoisen rikostausta tulisi voida selvittää myös
            tehtävän aloittamisen jälkeen tietyin
            väliajoin otteen esittämisestä.
         
         
         Rikosrekisteriote on maksullinen. Oikeusrekisterikeskus on arvioinut,
            että järjestöt tulevat pyytämään
            rikosrekisteriotteen noin 20 000—40 000
            vapaaehtoisesta vuosittain. Oikeusrekisterikeskukselle toiminta
            aiheuttaa arviolta 2—5 henkilön lisäresurssitarpeen.
            Kulut on tarkoitus kattaa otteista järjestöiltä perittävillä maksuilla. 
         
         
         Järjestöt tekevät yhteiskunnallisesti
            arvokasta työtä lasten hyväksi rahoittamalla
            toimintansa avustuksilla, jäsenmaksuilla ja palveluistaan saamillaan
            vastikkeilla. Toiminnalla ei tavoitella voittoa, vaan saadut varat
            käytetään järjestön tarkoituksen
            edistämiseen. 
         
         
         Valiokunta katsoo, että otteen maksullisuutta tulisi
            vielä harkita. 
         
         
         Lainsäädännön kehittäminen
         
         Valiokunta pitää tärkeänä,
            että lain vaikutuksia ja toimivuutta seurataan. Valiokunta
            katsoo, että seurannan yhteydessä tulee selvittää mahdollisuudet
            yhdistää nyt ehdotettava vapaaehtoisia koskeva
            rikostaustan selvittämismenettelyä koskeva sääntely
            aiempaan, työ- ja virkasuhteisia koskevaan lainsäädäntöön.