Perustelut
Yleistä
Valtioneuvoston selonteko antaa hyvän kokonaiskäsityksen
kotoutumislain toimeenpanosta ja siinä ilmenneistä haasteista.
Valiokunta katsoo, että selonteossa tunnistetaan varsin
hyvin keskeiset maahanmuuttajien kotouttamiseen liittyvät
ongelmat ja toiminnan kehittämistarpeet.
Maahanmuuttoasiat on vuoden 2008 alusta lukien keskitetty sisäasiainministeriöön,
mutta sillä ei ole kotouttamista edistävää alue-
tai paikallishallintoa, vaan sisäasiainministeriö tulosohjaa
työvoima- ja elinkeinokeskuksia työ- ja elinkeinoministeriön
kautta. Työvoimapoliittisena koulutuksena järjestettävän
kotoutumiskoulutuksen määrärahat ovat
edelleen työ- ja elinkeinoministeriön momenteilla.
Jotta koulutus- ja työvoimapalvelut sekä sosiaali-
ja terveyspalvelut saadaan tarkoituksenmukaisella tavalla tukemaan
kotouttamista, tarvitaan paitsi voimavarojen lisäämistä myös
vastuiden selkiyttämistä ja saumatonta yhteistyötä sisäasiainministeriön, työ-
ja elinkeinoministeriön, opetusministeriön ja
sosiaali- ja terveysministeriön hallinnoalojen kesken.
Valiokunta korostaa, että suomalainen hallinto- ja
palvelujärjestelmä on vaikeasti hahmottuva monelle
kantasuomalaisellekin. Maahanmuuttajan, jolla on heikko kielitaito
ja puutteellinen tuntemus yhteiskunnastamme ja kulttuuristamme,
on hyvin vaikea hakea tarvitsemansa palvelut omatoimisesti eri viranomaisilta.
Tästä syystä on tärkeää,
että maahanmuuttajapalvelut rakennetaan ns. "saattaen vaihdettava"
-periaatteelle ja huolehditaan siitä, ettei maahanmuuttajaa
jätetä yksin etsiytymään seuraavan
viranomaisen luo.
Työn keskeinen merkitys kotoutumisessa
Työllistyminen ja mahdollisuus työn avulla hankkia
toimeentulo itselle ja perheelle edistävät parhaiten
kotoutumista. Maahanmuuttajien työllistyminen kohtaa kuitenkin
monenlaisia esteitä, jotka liittyvät paitsi heidän
valmiuksissaan oleviin puutteisiin myös lainsäädäntöön
ja asenteisiin.
Maahanmuuttajilla on Suomeen tullessaan yleensä hyvin
korkea työmotivaatio. Tätä motivaatiota
pitäisi pitää yllä ja tukea
järjestämällä kaikille maahanmuuttajille
mahdollisimman nopeasti tilaisuus työn tekoon kotoutumis-
ja kielikoulutuksen ohessa. Järjestöjen toteuttamissa hankkeissa
on saatu hyviä kokemuksia kotoutumis- ja kielikoulutuksen
ja työn joustavasta yhdistämisestä. Valiokunta
korostaakin kolmannen sektorin merkitystä maahanmuuttajien
työllistämisessä ja katsoo, että järjestöjen
voimavaroja tämän toiminnan kehittämiseen
tulee lisätä.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että nopean työllistymisen esteet lainsäädännöstä poistetaan.
Ulkomaalaislain tulee turvata työnteko-oikeus kaikille
maahanmuuttajille maahantuloperusteesta riippumatta. Sosiaalisia
yrityksiä ja julkisia työvoimapalveluja koskevia
lakeja tulee muuttaa niin, että maahanmuuttajille voidaan tarjota
vaikeasti työllistyville tarkoitettuja palveluja mahdollisimman
nopeasti. Myös työttömyysturvalakia tulee
muuttaa niin, että maahanmuuttaja voi hakeutua omatoimisesti
kielikoulutukseen tarvitsematta pelätä työttömyysturvan katkaisemista.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että maahanmuuttajille suunnattujen työvoimapalvelujen
resursseja lisätään merkittävästi
niin, että maahanmuuttajille suunnattuja palveluja pystytään
kehittämään ja heidät saadaan
selvästi nykyistä nopeammin työllistymispolun
alkuun. Valiokunta korostaa, että voimakas panostaminen
maahanmuuttajien nopeaan työllistymiseen on kaikkien osapuolten
kannalta järkevää ja tuo onnistuessaan
siihen sijoitetut resurssit moninkertaisesti takaisin.
Tällä hetkellä maahanmuuttajien työttömyysaste
on kantaväestöön verrattuna noin kolminkertainen.
Syyskuun lopussa 2008 oli noin 12 250
työtöntä maahanmuuttajaa ja heidän
keskimääräinen työttömyysasteensa
oli 17,7 %. Vuoden 2007 lopussa naisten työttömyysaste
oli 25,2 % ja miesten 15,8 %. Erityisen korkea
työttömyysaste on Somalian, Irakin, Iranin, Afganistanin
ja Marokon kansalaisilla. Kun yleinen työttömyysaste
taantuman seurauksena nousee, vaarana on, että maahanmuuttajien
työttömyys lisääntyy entisestään.
Kotouttamislain uudistus ja soveltamisalan laajentaminen
Kotouttamisen haasteet ovat kasvaneet ja kasvavat edelleen,
kun maahanmuutto lisääntyy ja maahantulon perusteet
monimuotoistuvat. Valiokunta yhtyy selonteossa esitettyyn näkemykseen,
että kotouttamislain soveltamisalaa tulee muuttaa siten,
että maahantulon perusteesta riippumatta maahanmuuttajat
voivat saada yksilöllisiä kotoutumista edistäviä toimenpiteitä,
esimerkiksi kielikoulutusta. Tällä hetkellä työn
perusteella muuttavat ja heidän perheenjäsenensä jäävät
usein vaille mahdollisuutta opiskella suomen tai ruotsin kieltä.
Laajentaminen edellyttää kuitenkin merkittävästi
lisäresursseja ja asettaa haasteita koko palvelujärjestelmälle.
Valiokunta korostaa, että kohderyhmän laajennus
asettaa maahanmuuttajat keskenään nykyistä tasavertaisempaan
asemaan. Tavoitteena tulee olla, että kaikki maahanmuuttajat
voivat osallistua tasavertaisina yksilöinä suomalaisen yhteiskunnan
rakentamiseen.
Lasten ja nuorten kotouttaminen
Tulevaisuuden kannalta keskeinen kysymys on huolehtia lasten
ja nuorten kotoutumisesta ja pureutua koulutusjärjestelmän
rakenteellisiin ongelmiin. Erityisen haavoittuva ryhmä ovat
syrjäytymisvaarassa olevat maahanmuuttajataustaiset nuoret.
Heidän kotouttamisekseen tarvitaan pitkäjänteistä moniammatillista,
kuntien, valtion ja kolmannen sektorin toimijoiden yhteistyötä.
Yhteistyölle tulee kehittää nykyistä joustavampia
muotoja ja rakenteita.
Selonteon kehittämisehdotuksissa mainitaan opiskelumahdollisuuksien
lisääminen korkeakouluissa. Valiokunta painottaa,
että sen lisäksi tarvitaan myös ammatillisen
koulutuksen kehittämistä ja erityistoimia, joilla
edistetään nuorten siirtymistä peruskoulusta
toisen asteen oppilaitoksiin.
Perusopetukseen liittyvät tukitoimenpiteet ovat äärimmäisen
tärkeitä kotoutumisen kannalta.Tärkeää on,
että kielten- ja tukiopetusta on peruskoulussa riittävästi
niin, että kaikki maahanmuuttajanuoret suorittavat peruskoulun
oppimäärän. Maahanmuuttajaoppilaiden
oman äidinkielen säilyttämistä ja
kehittämistä on tarpeen tukea. Sen on todettu
vahvistavan maahanmuuttajalasten identiteettiä ja parantavan
oppimistuloksia. Myös toisen asteen koulutusta tulee kehittää siten,
että nuoren tarpeet voidaan ottaa joustavasti huomioon
ja ehkäistä koulutuksen keskeyttämistä sopeuttamalla
koulutuksen pituus ja erityistuen määrä ja
laatu kulloiseenkin tilanteeseen.
Murrosiässä yksin maahan saapuvat nuoret ovat
riskiryhmä. He joutuvat kohtaamaan murrosiän ongelmat
ilman vanhempiensa ja yhteisönsä tukea samanaikaisesti,
kun he opettelevat uutta kieltä ja tutustuvat uudenlaiseen
yhteiskuntaan ja kulttuuriin. Heidän kotouttamiseensa tulee
kiinnittää erityistä huomiota ja huolehtia siitä,
että heille on tarjolla riittävästi moniammatillista
tukea. Erityisen tärkeää on huolehtia,
että ne nuoret maahanmuuttajat, joilla oppivelvollisuus
loppuu suhteellisen pian maahantulon jälkeen, noudattavat
kotoutumissuunnitelmaansa ja pysyvät mukana koulutusjärjestelmässä.
Yksilölliset palvelut
Maahanmuuttajat tarvitsevat tilanteestaan riippuen varsin erilaisia
palveluja. Lähes kaikki maahanmuuttajat tarvitsevat tietoa
suomalaisesta kulttuurista ja työelämästä sekä kielen
opetusta jokapäiväisessä toiminnassa
tarvittavan suomen tai ruotsin kielen taidon saavuttamiseksi. Pakolaisina
maahan tulleet saattavat tarvita myös terveydenhuollon
tai sosiaalitoimen palveluja esimerkiksi kidutuksen tai muun ihmisarvoa
loukkaavan kohtelun seurauksena.
Pakolaisena maahan tulevan perusopetuksessa on usein puutteita,
ja hän voi olla jopa luku- ja kirjoitustaidoton. Jokaisella
on Suomen perustuslain mukaan oikeus maksuttomaan perusopetukseen
eikä oikeus ole sidottu ikään. Niiden osalta,
jotka eivät ole oppivelvollisia, edellytetään
kuitenkin omaa tahtoa ja aktiivisuutta perusopetuksen hankkimiseksi.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että viranomaiset tarjoavat aktiivisesti mahdollisuuksia
perusopetukseen niille maahanmuuttajille, joiden peruskoulutuksessa
on puutteita.
Ammatillisen koulutuksen osalta maahanmuuttajien tilanne voi
vaihdella puuttuvasta ammatillisesta koulutuksesta korkeakoulututkintoon,
joka ei kuitenkaan täysin vastaa Suomen elinkeino- ja työelämän
tarpeita. Huomiota on näin ollen kiinnitettävä sekä ammatillisen
peruskoulutuksen antamiseen että maahanmuuttajakohtaisesti
räätälöityihin koulutuspalveluihin, joilla
muualla saatu koulutus täydennetään suomalaisen
työelämän vaatimuksia vastaavaksi.
Erilaisista lähtötilanteista ja tarpeista
johtuen tulisikin luoda kullekin maahanmuuttajalle yksilöllinen
polku, jolla parhaiten tuettaisiin hänen työllistymistään.
Sen osatekijöinä ovat maahanmuuttajan motivoituminen,
työelämäpätevyyden saavuttaminen
ja työllistyminen. Perhekohtaiset kotouttamissuunnitelmat
voivat myös tukea kotoutumisen onnistumista.
Kotouttamissuunnitelma on laadittava yhteistyössä eri
viranomaisten ja jokaisen maahanmuuttajan itsensä kanssa.
Kotoutumissuunnitelman tulee myös sitoa viranomaisia, ja
sen on oltava realistinen ja tavoitehakuinen. Erityistä huomiota
on kiinnitettävä naisiin, joiden lähtömaiden
kulttuuri jättää naiset helposti kotoutuksen
ulkopuolelle.
Suomen ja ruotsin kielen opetuksen lisääminen
ja kehittäminen
Suomen ja ruotsin kielen opetus on nykyisin riittämätöntä ja
huonosti koordinoitua. Opetusta järjestävät
eri viranomaiset, ja opetussuunnitelmat ja opetusmenetelmät
ovat kirjavia.
Maahanmuuttajien erilaisiin valmiuksiin omaksua kieltä ja
jo hankitun kielitaidon tasoon ei kiinnitetä riittävästi
huomiota. Opetus on epätarkoituksenmukaista, kun samassa
ryhmässä on sekä hyvin että huonosti
kieltä osaavia. Myös työelämälähtöisyys
ja henkilön tavoitteena oleva ammatti ja tästä seuraava
kielitaidon tarve tulee ottaa nykyistä paremmin huomioon
kielikoulutusta järjestettäessä.
Suomen tai ruotsin kielen oppimiseen ja opettamiseen tulee kaikkien
maahanmuuttajien osalta panostaa huomattavasti nykyistä enemmän. Moni
joutuu nykyisin odottamaan esimerkiksi alkeiskurssin jälkeistä seuraavaa
koulutusmahdollisuutta lähes määräämättömän
ajan. Kielen opetuksen tasovalikoimaa tulee lisätä,
jotta jokaiselle on tarjolla hänelle sopivan tasoista opetusta.
Työn perusteella Suomeen muuttaneiden kielikoulutusta
tulee kehittää niin, että koulutukseen
voidaan osallistua työn ohessa ja vapaa-aikana. Myös
työnantajan mahdollisuuksia osallistua koulutuksesta aiheutuviin
kustannuksiin tulee tutkia. Tärkeää on
keskustella siitä, millainen suomen tai ruotsin kielen
taito kussakin ammatissa riittää niin, että kielitaitovaatimuksia
ei käytetä syrjinnän välineenä.
Monipuolisen asukasrakenteen turvaaminen
Valiokunta pitää tärkeänä,
että Suomeen ei syntyisi maahanmuuttajien asuinalueiksi
leimaantuvia lähiöitä. Monissa maissa
on saatu kokemuksia siitä, millaisiin tilanteisiin tällainen
kehitys voi johtaa.
Monipuolisen asukasrakenteen turvaaminen edellyttää kunnilta
pitkäjänteistä ja suunnitelmallista asuntopolitiikkaa,
jossa panostetaan vuokra-asuntotuotannon tasaiseen sijoittamiseen
koko kunnan alueelle, myös perinteisille omistusasuntoalueille.
Tavoitteena tulee olla, että maahanmuuttajien määrä ei
millään alueella ylitä 10—20 %:a
asukasmäärästä. Jotta tähän
tavoitteeseen päästään, tulee
kunnan tarvittaessa panostaa myös maahanmuuttajille osoitettavien vuokra-asuntojen
hankkimiseen olemassa olevasta asuntokannasta.
Maan sisäisen muuttoliikkeen myötä monet maahanmuuttajat
muuttavat muualta Suomesta pääkaupunkiseudulle,
mikä asettaa suuria haasteita alueen kaupunkien palveluille.
Jotta maahanmuuttajat kotiutuisivat nykyistä paremmin myös
muualle Suomeen, tulee pyrkiä siihen, että samasta
maasta tai kulttuurista tulevia maahanmuuttajia sijoitetaan saman
alueen kuntiin niin, että mahdollisuudet yhteisöllisyyden
ylläpitämiseen ja tuen saamiseen omaan yhteisöön
kuuluvilta maahanmuuttajilta turvataan.
Kunnat ja maahanmuuttajat
Kuntien keskeisin huoli kotouttamisessa on resurssien ja maahanmuuttajista
aiheutuvien kustannusten korvausten riittämättömyys.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että selonteossa nostetaan esiin maahanmuuttajakertoimen
ottaminen osaksi valtionosuusuudistusta ja korostetaan pakolaisten
vastaanotosta kunnille maksettavien korvausten saamista vastaamaan
kustannusten nousua.
Kuntapaikkojen niukkuus vaikeuttaa positiivisen päätöksen
saaneiden turvapaikanhakijoiden siirtymistä vastaanottokeskuksista
kuntiin. Kaikkien kannalta olisi järkevää,
että siirtyminen tapahtuisi mahdollisimman nopeasti eikä kotoutumisaikaa
kuluisi hukkaan asuntoa odottaessa.
Monissa tapauksissa kolmen vuoden kotoutumisaika on osoittautunut
riittämättömäksi. Kotouttamislakia
uudistettaessa tuleekin selvittää mahdollisuudet
aikarajan joustavuuden lisäämiseen.
Valiokunta korostaa myös maahanmuuttajataustaisten
työntekijöiden määrän
lisäämistä kuntien henkilöstössä.
Tavoitteena tulee olla, että maahanmuuttajataustaisten
työntekijöiden määrä vastaa
maahanmuuttajataustaisten asukkaiden osuutta kunnan väestöstä.
Kotiäidit ja vanhukset
Maahanmuuttajanaisista erityisesti kotiäidit jäävät
usein kotouttamistoimien ulkopuolelle. Valiokunta katsoo, että pienten
lasten äitien kotoutumis- ja kielikoulutukseen pitää panostaa
huomattavasti nykyistä enemmän. Äidin
kotoutuminen ja kielen oppiminen vaikuttaa keskeisesti lasten ja
koko perheen kotoutumiseen. Säästäminen äitien
kielenopiskelun määrärahoissa kostautuu
monikertaisina menoina syrjäytymisen eri muodoissa.
Kielen oppiminen vaikeutuu iän myötä,
ja opittu kieli katoaa monesti vanhuuden vaivojen myötä.
Kouluttamalla maahanmuuttajia sosiaali- ja terveydenhuollon tehtäviin
voidaan huolehtia siitä, että maahanmuuttajavanhuksille
on tarjolla riittävästi palveluja heidän
omalla kielellään.
Kotoutumisen onnistumiseen tarvitaan kaikkia
Kotoutuminen ei onnistu vain maahanmuuttajien toimin,
vaan tarvitaan muutoksia palvelujärjestelmiin ja koko suomalaiseen
yhteiskuntaan. Suomalaisilla on paljon opittavaa maahanmuuttajien
kulttuureista ja sosiaalisesta yhteenkuuluvaisuudesta. Monikansallisuus
on rikkaus niin työyhteisössä kuin asuinalueilla
ja harrastustoiminnassa. Maahanmuuttajien kotoutuminen tarvitsee
onnistuakseen jokaista meistä.
Monikulttuurisen yhteiskunnan rakentaminen edellyttää päätöksentekijöiltä avarakatseisuutta
ja panostamista myönteisen asenneilmaston luomiseen. Maahanmuuttajat
eivät ole vain työvoimaa tai numeroita Ulkomaalaisviraston
tilastoissa. He ovat kokonaisia ihmisiä kaikkine iloineen
ja suruineen. He ovat tulleet Suomeen pakoon sotaa, vainoa, nälkää ja
työttömyyttä, aivan kuten suomalaiset
ovat aikojen kuluessa lähteneet naapurimaihin ja Amerikkaan
ja Australiaan asti etsimään itselleen ja perheelleen
parempia elämisen mahdollisuuksia.
Maahanmuuttajan puoliso ja lapset ovat usein jääneet
lähtömaahan tai jonnekin matkan varrelle. He voivat
olla vaarassa tai muuten erittäin vaikeissa olosuhteissa.
Maahanmuuttajan kotoutuminen ei voi onnistua kovin hyvin niin kauan, kun
hänellä on jatkuva huoli läheistensä kohtalosta.
Oikeus perheen yhdistämiseen on keskeinen toimenpide,
jolla kotoutumista voidaan edistää. Maahanmuuttajan
puolison ja lasten tulo Suomeen tulisikin nähdä rikkautena
ja voimavarana. Oikein kotoutettuina puoliso ja lapset palvelevat
koko suomalaista yhteiskuntaa tervehdyttämällä väestön
ikärakennetta ja turvaamalla työvoiman saantia
kantaväestön ikääntyessä.
Hyvät etniset suhteet ovat keskeinen pohja kehitettäessä monikulttuurista
yhteiskuntaa. Niiden edistämisessä tarvitaan monipuolista
yhteistyötä ja kumppanuutta kolmannen sektorin
järjestöjen kanssa. Erityisen keskeinen merkitys
on yhteistyöllä yritysten ja maahanmuuttajien
omien järjestöjen kanssa. Tärkeää onkin
turvata järjestöjen toimintaedellytykset niin,
että ne voivat aktiivisesti osallistua työhön
hyvien etnisten suhteiden luomiseksi ja kehittämiseksi.
Julkisia palveluja järjestettäessä valtion
ja kuntien on tärkeää varmistaa henkilöstön
osaaminen ja perehtyneisyys maahanmuuttajakysymyksiin. Viranomaisilta
edellytetään maahanmuuttajaväestön
tarpeiden tunnistamista ja huomioon ottamista kaikilla hallinnon
sektoreilla ja tasoilla. Kotouttamisen ja hyvien etnisten suhteiden
opetussisältöjä tulee sisältyä kaikkien
viranomaisten perus- ja täydennyskoulutukseen. Erityistä huomiota
tähän tulee kiinnittää opettajien,
sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön ja poliisin
koulutuksessa.