Perustelut
Valiokunta on käsitellyt hallituksen toimenpidekertomusta
toimialaansa koskevin osin ja kertomuksen liiteaineistona olevan
työllisyyslain mukaisen työllisyyskertomuksen
vuodelta 2001.
Valiokunnan lausumat
Valiokunta on arvioinut sen omasta ehdotuksesta hyväksyttyjä eduskunnan
lausumia. Valiokunta pitää hallituksen antamia
selvityksiä ja kannanottoja asianmukaisina. Valiokunta
katsoo, että kunnallisessa virkasuhteessa olevien henkilöiden
palkkatodistuksen saantia (HE 24/1996 vp), kotitaloustyön väliaikaista verotukea
(HE 85/1997 vp) koulutuspäivärahajärjestelmän seu-rantaa
(HE 215/1997 vp) ja siviilipalvelushakemusta (HE 152/1998
vp) koskevat lausumat voidaan poistaa kertomuksesta, kuten hallitus
on esittänyt.
Vuoden 2001 työllisyyskertomus
Työllisyyslain (275/1987, muut. 92/1997)
6 §:n nojalla vuosittain laadittavaan työllisyyskertomukseen
kootaan kuvaukset ja saavutetut tulokset keskeisistä työllisyyden
hoitoon vaikuttavista valtionhallinnon toimenpiteistä.
Valiokunnan käsityksen mukaan vuoden 2001 työllisyyskertomus
siihen sisältyvine tilastotietoineen antaa hyvän
kokonaiskäsityksen hallituksen harjoittamasta työllisyyspolitiikasta
ja sen tuloksista.
Valiokunta on huolissaan työttömyyden vähenemisen
hitaudesta. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan työvoimapolitiikan
aktiivitoimiin käytettiin viime vuonna noin 6 miljardia markkaa
ja työttömyysturvamenoihin lähes 16 miljardia
markkaa eli yhteensä työttömyydestä aiheutui
noin 22 miljardin markan menot. Tämä osoittaa,
että työttömyys on edelleen suuri yhteiskunnallinen
ongelma, jonka ratkaisemiseen tulee pyrkiä kaikin käytettävissä olevin
keinoin.
Yksinyrittäjät ja työharjoittelun
tuki
Hallitus antoi syksyllä 2001 eduskunnalle esityksen
työvoimapolitiikan uudistuksen jatkamiseen liittyväksi
lainsäädännöksi (HE 161/2001 vp). Esitystä käsitellessään työ-
ja tasa-arvoasiainvaliokunta täsmensi ehdotusta laiksi
työmarkkinatuesta annetun lain muuttamisesta siten, että työharjoittelun
ja työelämävalmennuksen nimestä poistettiin
viittaus työpaikkaan ja lain 7 §:n 2 momenttiin
lisättiin työministeriön ehdotuksesta
säännös, jonka mukaan työharjoitteluun
tai työelämävalmennukseen ei saa osoittaa
työmarkkinatuen saajaa, jos työnjärjestäjän palveluksessa
ei ole virkasuhteessa tai työsopimuslain (55/2001)
1 luvun 1 §:ssä tarkoitetussa työsuhteessa
olevia työntekijöitä. Laki tuli voimaan
vuoden 2002 alusta.
Työharjoittelua koskevissa säännöksissä on perinteisesti
puhuttu "työharjoittelusta työpaikalla", jolla
on työministeriön ilmoituksen mukaan tarkoitettu
viitata siihen, että työharjoittelun järjestäjän
palveluksessa on työsuhteessa olevia työntekijöitä.
Tähän on viitannut myös säännös,
jonka mukaan työvoimatoimisto on velvollinen ilmoittamaan
työharjoittelusopimuksesta työpaikan luottamusmiehelle
tai muulle työntekijöiden edustajalle. Tämän
vuoden alusta voimaantulleen selvennyksen jälkeen saadusta
palautteesta voidaan kuitenkin päätellä, että säännöstä ei
ole aikaisemmin ainakaan kaikissa osissa maata tulkittu työministeriön
tarkoittamalla tavalla, vaan työharjoittelijoita on sijoitettu
myös paikkoihin, joissa työnjärjestäjän
palveluksessa ei ole ollut muita työntekijöitä.
Saadun selvityksen mukaan maassamme on lähes 100 000
yksinyrittäjää. Näiden paikkojen sulkeminen
alle 25-vuotiaiden nuorten työharjoittelun ulkopuolelle
vähentää tuntuvasti nuorille tarjolla
olevia harjoittelumahdollisuuksia. Monien ammattien osalta yksinyrittäjät
ovat myös lähes ainoita, jotka voivat perehdyttää kyseiseen
ammattiin.
Valiokunnan mielestä on tärkeää,
että säännökset ovat mahdollisimman
yksiselitteiset ja niiden tulkinta eri puolilla maata on yhdenmukaista.
Saadun palautteen perusteella näyttää kuitenkin
tarpeelliselta, että työharjoittelua koskevista
säännöksistä poistetaan vaatimus
siitä, että työnjärjestäjän
palveluksessa on myös muita työntekijöitä.
Sama täsmennys tulee tehdä myös työkokeilua
koskeviin säännöksiin. Samalla valiokunta
kuitenkin korostaa, että työvoimaviranomaisten
tulee valvoa, että harjoittelijaa kohdellaan säännösten
mukaisesti eikä häntä käytetä tavalla,
josta aiheutuu työnjärjestäjälle kilpailua
vääristävää etua.