Perustelut
Yleistä
Esityksellä pyritään vahvistamaan
työterveyshuollon toimintaa työn ja työympäristön
sekä työyhteisön terveellisyyden ja turvallisuuden kehittämiseksi
samoin kuin työntekijöiden terveyden ja työkyvyn
ylläpitämiseksi ja edistämiseksi. Tarkoitus
on vahvistaa työterveydenhuollon suunnitelmallisuutta ja
pitkäjänteistä, prosessinomaista toimintatapaa.
Valiokunta pitää esityksen tavoitteita hyvinä ja
kannattaa työterveyshuoltolain uudistamista esitettyjen
tavoitteiden mukaisesti. Valiokunta korostaa erityisesti työterveyshuollon
ja työsuojeluorganisaation saumattoman yhteistyön välttämättömyyttä.
Valiokunnan käsityksen mukaan laissa tulee määritellä työnantajan
hyvän työterveyshuoltokäytännön
periaatteet. Työnantajan tulee huolehtia, että työterveyshuollolla
on riittävät, moniammatilliset resurssit
ja itsenäiset toimintamahdollisuudet lakiehdotuksessa tarkoitettujen
laaja-alaisten tehtäviensä hoitamiseen. Työnantajan
tulee turvata työterveyshuollon mahdollisuudet olla mukana
ja vaikuttaa työpaikan työolosuhteiden, johtamiskulttuurin
ja työilmapiirin kehittämiseen. Hyvä työterveyshuolto onnistuu
korostamalla ennaltaehkäisyä ja moniammatillisuutta.
Työterveyshuollon rooli työntekijöiden
terveydentilan sekä työ- ja toimintakyvyn tukemisessa,
selvityttämisessä, arvioinnissa ja seurannassa
on merkittävä työkyvyn ylläpitämiseksi
ja työkyvyttömyysuhkan varhaiseksi toteamiseksi. Työterveyshuollossa
tulee ottaa huomioon entistä enemmän henkisen
rasituksen ehkäiseminen ja hoito.
Työterveyshuoltolaki sisältää tärkeitä säännöksiä työnantajien
ja työntekijöiden oikeuksista ja velvollisuuksista.
Koska lakia joudutaan soveltamaan työpaikoilla, siltä tulee
voida edellyttää erityistä selkeyttä,
johdonmukaisuutta ja ymmärrettävyyttä,
kuten muultakin työlainsäädännöltä.
Tältä osin lakiehdotuksessa on valiokunnan käsityksen
mukaan selviä puutteita. Myös lakiehdotuksen perustuslainmukaisuus
ja sen suhde tietosuojalainsäädäntöön
aiheuttavat siihen tarkistamistarpeita. Valiokunta katsoo, että lakiehdotukseen
sisältyvät puutteet ja ongelmakohdat tulee korjata
eduskuntakäsittelyn aikana tai palauttamalla
lakiehdotus uudelleen valmisteltavaksi.
Työterveyspalvelujen kattavuus
Hallituksen esityksen perusteluissa on todettu, että työterveyshuollon
piiriin kuuluvien työntekijöiden osuus palkansaajista
on 1990-luvun ollut noin 80 prosenttia. Vuonna 1998 työterveyshuollon
piirin kuului noin 1,5 miljoonaa työntekijää ja
sen kokonaiskustannukset olivat 1,5 miljardia markkaa, josta valtio
korvasi työnantajille noin 655 miljoonaa markkaa. Valiokunnan
saaman selvityksen mukaan työperäisiin sairauksiin
arvioidaan kuolevan maassamme vuosittain noin 1 800
ihmistä, kun vastaavasti liikenteessä menehtyy
noin 400 ihmistä.
Työterveyshuollon järjestämisessä on
puutteita ennen kaikkea pienissä alle 10 henkilön työpaikoissa
sekä asennus-, rakennus- ja kuljetusaloilla, alihankkijoilla
ja kolmannella sektorilla, omaa työtään
tekevien keskuudessa sekä epätyypillisissä,
määräaikaisissa ja osa-aikaisissa työsuhteissa
työskentelevien osalta. Vain hyvin pieni osa yrittäjistä,
maatalousyrittäjiä lukuunottamatta,
on työterveyshuollon piirissä.
Hallituksen esityksen mukaan työterveyshuollon kattavuuden
odotetaan parantuvan sekä pienyritysten palveluksessa olevien
työntekijöiden että yrittäjien
osalta.
Viime vuosina työelämässä on
tapahtunut toimintojen ulkoistamista suosinutta kehitystä. Tämän
seurauksena omaa työtään tekevien ja pienten,
usein vain yrittäjän itsensä työllistävien,
yritysten määrä on lisääntynyt.
Myös määräaikaisissa ja osa-aikaisissa
työsuhteissa olevien sekä vuokra- ja etätyötä tekevien
määrä on lisääntynyt.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että työterveyshuoltoa kehitetään
siten, että yrittäjät ja epätyypillisissä työsuhteissa
työskentelevät työntekijät saadaan
nykyistä paremmin työterveyspalvelujen piiriin.
Myös työterveyshuollon sisällössä tulee
ottaa heidän tilanteeseensa ja työolosuhteisiinsa
liittyvät erityispiirteet entistä paremmin huomioon.
Työttömien työ- ja työllistymiskyvyn
säilyttämiseksi tarvittavat palvelut
Tutkimuksissa on todettu, että pitkään
työttömänä olleet sairastavat
muuta väestöä enemmän. Työttömillä on
sairastuessaan oikeus perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon
palveluihin. Sen sijaan kuntoa ja työkykyä ylläpitäviä palveluja
tarjoava työterveyshuolto ei koske heitä.
Pitkäaikaistyöttömien työ- ja
työllistymiskyvyn ylläpitäminen edellyttää kuitenkin samantyyppisiä työkykyä ylläpitäviä,
ehkäisevästi painottuneita palveluja kuin työterveyshuolto
tarjoaa työsuhteessa oleville. Tällaisia palveluja
ovat esimerkiksi terveystarkastukset, ohjaus hoitoon ja kuntoutukseen
sekä terveyttä ja kuntoa ylläpitävä toiminta.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan useilla paikkakunnilla
on projektirahoituksen turvin kehitelty toimivia malleja työttömien
työterveyshuollon järjestämiseksi yhteistyössä työvoimaviranomaisten
ja perusterveydenhuollon kesken. Näissä projekteissa
on saatu myönteisiä tuloksia. Valiokunta katsookin,
että kokeilujen pohjalta tulee ryhtyä toimenpiteisiin
työterveyspalvelujen järjestämiseksi
työttömille koko maassa.
Resurssien turvaaminen
Hallituksen esityksen perustelujen mukaan uudistetun työterveyshuoltolain
toimeenpano edellyttää lisää työterveyshuollon
ammattihenkilöinä toimivia lääkäreitä ja
terveydenhoitajia. Työterveyshuollon sisällön
laajentuminen ja kattavuuden parantaminen merkitsevät lisääntyvää tarvetta
erityisesti terveyskeskusten tuottamiin työterveyspalveluihin.
Uudistus asettaa myös lisäkoulutusvaatimuksia
henkilöstölle.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan tällä hetkellä on
350—400 työterveyshuollon erikoislääkärin
vajaus. Työterveyshuoltolain asianmukaisen toimeenpanon
turvaamiseksi valiokunta pitää tärkeänä,
että hallitus huolehtii terveyskeskusten tarvitsemista
lisäresursseista sekä määrältään
riittävän ja korkeatasoisen jatko- ja täydennyskoulutuksen
järjestämisestä työterveydenhuollon
ammattihenkilöille ja asiantuntijoille. Työterveyshuollon
palvelutarpeen lisääntyessä ja muuttuessa
yhä monipuolisemmaksi ja vaativammaksi on tärkeää,
että huolehditaan myös työterveyshuollon
henkilöstön terveydestä ja jaksamisesta.
Työterveyshuollon toimivuuden ja kattavuuden valvonta
kuuluu työsuojeluviranomaisille. Valiokunta pitää valvontaa
tärkeänä ja katsoo, että työsuojeluviranomaisten
ohjaavaa roolia tulee lisätä erityisesti
niillä työpaikoilla, joissa työterveyshuoltolakia
ja sen määräyksiä ei tunneta
riittävästi. Työsuojeluviranomaisilla
tulee olla riittävät resurssit tähän
toimintaan.