Perustelut
Yleistä
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
puolsi siirtymäaikalain säätämistä keväällä 2004
asiasta antamassaan mietinnössä (TyVM 2/2004
vp — HE 172/2003 vp). Samalla valiokunta kiinnitti
kuitenkin huomiota siihen, että laki voi johtaa työvoiman
kysynnän suuntautumiseen entistä suuremmassa määrin
vuokratyövoiman käytön ja palvelujen
vapaan tarjonnan suuntaan, koska siirtymäaikajärjestelyt
eivät Suomessa, toisin kuin Itävallassa ja Saksassa,
käsittäneet palvelujen tarjontaa. Valiokunta edellytti,
että hallitus tarkoin seuraa siirtymäaikalain
vaikutuksia työllisyyteen ja työmarkkinoiden kehitykseen
eri aloilla ja alueilla ja antaa eduskunnalle selonteon,
jossa arvioidaan paitsi siirtymäaikalain vaikutuksia ja
tarvetta jatkaa sen voimassaoloa myös laajemmin työvoiman
ja palvelujen vapaan
liikkuvuuden vaikutuksia työmarkkinatilanteeseen eri aloilla.
Nyt käsiteltävänä olevassa
selonteossa on selvitetty siirtymäaikalain vaikutuksia. Valiokunta yhtyy
hallintovaliokunnan näkemykseen selonteon sisältämän
analyysin luotettavuudesta ja realistisuudesta. Ongelmana seurannassa
on ollut, että keskeinen osa uusista EU-maista Suomeen
suuntautuneesta työntekijöiden liikkuvuudesta
jää tilastoimatta. Suoranaista tilastointia on
vain siirtymäaikalain nojalla tehdyistä työvoimatoimistojen
päätöksistä. Palvelujen tarjonnan
puitteissa liikkuvasta työvoimasta voidaan esittää vain
arvioita.
Siirtymäaikalailla ei ole ollut kovin suurta merkitystä uusista
jäsenmaista tulevien työntekijöiden maahantulon
rajoittamisessa. Laki on rajoittanut vain suomalaisen yrityksen
palvelukseen tulevan työvoiman, mutta ei palvelujen tarjonnan
piirissä olevan työvoiman liikkumista. Uusista
jäsenmaista on tullut Suomeen pääosin vuokratyövoimaa
tai lähetettyjä työntekijöitä, joita
on ollut hankala tilastoida ja valvoa. Laki on jossain määrin
helpottanut poliisin suorittamaa valvontaa. Keskusrikospoliisin
näkemyksen mukaan siirtymäaikalakia ei kuitenkaan
ole rikostutkinnallisista syistä tarvetta jatkaa.
Valiokunta yhtyy hallituksen näkemykseen, että siirtymäaikalakia
ei ole syytä jatkaa. Mahdollista on, että siirtymäajoista
luovuttaessa osa ulkomaisesta vuokratyövoimasta siirtyy
työsuhteeseen suomalaisiin yrityksiin, mikä helpottaisi valvontaa
ja merkitsisi myös verotulojen jäämistä Suomeen.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että muutoksesta tiedotetaan tehokkaasti ja pyritään edistämään
suoraa työllistämistä suomalaisiin yrityksiin.
Valiokunta pitää perusteltuna, että siirtymäaikoja
ei oteta käyttöön Bulgarian ja Romanian
liittyessä EU:n jäseniksi.
Työehtojen valvonnan tehostaminen
Siirtymäaikalakia koskevassa mietinnössään valiokunta
kiirehti toimia lähetettyjen työntekijöiden
työehtojen valvonnan tehostamiseksi. Työministeriön
johdolla toimivassa Ulteva 2 -työryhmässä valmistellut
lainmuutokset, jotka koskevat ulkomaisen yrityksen velvollisuutta asettaa
Suomeen edustaja ja kuvallisen tunnisteen pitämistä yhteisillä rakennustyömailla,
ovat tulleet voimaan. Toimeksiantonsa mukaisesti työryhmä jatkaa
valmisteluja työehtojen valvonnan tehostamiseksi ja työnantajavelvoitteiden laiminlyönnistä
aiheutuvien
kilpailun vääristymien ehkäisemiseksi.
Työryhmä on maaliskuussa 2006 saanut valmiiksi
ehdotuksensa tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista
työvoimaa käytettäessä. Valiokunta
pitää tilaajan selvitysvastuuta koskevan lainsäädännön
aikaansaamista tärkeänä ja kiirehtii
sitä koskevan hallituksen esityksen saamista eduskunnan
käsiteltäväksi.
Valiokunta kiinnittää huomiota minimiaikoihin,
joita lyhyempiä työsuhteita edustajan asettamisvelvollisuus
ja ehdotettu tilaajan selvitysvelvollisuus eivät koske.
Suomessa työskentelee runsaasti lähetettyjä työntekijöitä,
joiden lähetettynä olo kestää vain
muutamia päiviä. Valiokunta
toistaa lähetetyistä työntekijöistä annettua
lakia koskevassa mietinnössään (TyVM 8/2005
vp — HE 142/2005 vp))esittämänsä näkemyksen,
jonka mukaan lakiehdotuksen tavoitteiden toteutumista lyhytaikaisesti
Suomessa työskentelevien osalta tulee seurata ja ryhtyä tarvittaessa
toimenpiteisiin myös heitä koskevan työsuhdevalvonnan
tehostamiseksi.
Ulkomaisen vuokratyövoiman käyttöön
on liittynyt monenlaisia ongelmia, kuten alipalkkausta,
työaikakirjanpidon puutteita ja ylityökorvausten
maksamatta jättämistä. Poliisitutkinnassa
on tullut esiin tapauksia, joissa Suomessa liiketoimintakiellossa
oleva suomalainen henkilö on vastuuasemassa virolaisessa
yrityksessä, josta tuotetaan työvoimaa Suomeen.
Käytännössä työsopimus
vuokratyöntekijän kanssa solmitaan usein Virossa
sikäläisen lainsäädännön
mukaan ja virolaisen minimipalkan lisäksi työntekijälle
maksetaan Suomessa tehdystä työstä palkka pimeänä.
Valvonnan yhteydessä on havaittu, että lähes
poikkeuksetta ulkomaalaisten työntekijöiden palkkataso
on suomalaista matalampi.
Valiokunta pitää välttämättömänä ulkomaisten
työntekijöiden työsuhteiden valvonnan
saamista niin kattavaksi, että työehtojen polkeminen
ja kilpailun vääristäminen saadaan loppumaan.
Samalla valiokunta kiinnittää laajemminkin huomiota
vuokratyövoiman käyttöön liittyviin
ongelmiin ja pitää tärkeänä,
että hallitus yhdessä työmarkkinajärjestöjen
kanssa selvittää, onko tarvetta täsmentää työsopimuslain säännöksiä niin,
että työsuhdeturvaa ja takaisinottovelvollisuutta
ei päästä kiertämään
vuokratyövoimaa käyttämällä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan valtiovarainministeriössä selvitetään
parhaillaan ulkomaisten työn teettäjien ja työntekijöiden verokohtelun
muutostarpeita. Selvityskohteina ovat ennen muuta Suomen verotusoikeuden
ulottaminen ulkomaisiin vuokratyöntekijöihin ja ulkomaisen
työnantajan merkitseminen ennakkoperintärekisteriin.
Voimassa olevan sääntelyn mukaan verovelvollisuus
Suomeen syntyy pääsääntöisesti
vasta kuuden kuukauden oleskelun jälkeen. Esteenä on
myös verosopimusten mukainen
verotusoikeus. Tällä hetkellä vain Pohjoismaiden
ja Baltian sopimukset sallivat työntekijän verottamisen
työntekomaassa heti työsuhteen alettua.
Tavoitteena on ensi vaiheessa muuttaa sisäisen lainsäädännön
ns. kuuden kuukauden sääntöä.
Verosopimusten muuttaminen edellyttää kunkin sopimusvaltion
kanssa käytäviä kahdenkeskisiä neuvotteluja.
Merkittävimmät ongelmat liittyvät kuitenkin
lähialueisiin, joita koskevissa sopimuksissa sallitaan
verotus työntekomaassa.
Ulkomaisen työvoiman käytön valvontaa
voitaisiin tehostaa myös ennakkoperintärekisteröinnillä.
Koska Suomi ei voi velvoittaa ennakkoperintärekisteriin
rekisteröitymään sellaista ulkomaista
toimijaa, jolla ei ole täällä kiinteää toimipaikkaa,
rekisteröinti tulisi saada ulkomaisen työvoiman
tarjoajan kannalta edulliseksi suomalaiselle tilaajalle asetettavilla
velvoitteilla. Tällainen velvoite voisi olla ennakonpidätyksen
tai lähdeveron periminen tilanteissa, joissa rekisteröintiä ei
ole.
Valiokunta pitää harmaan talouden ehkäisyn ja
kilpailun vääristymien ehkäisyn kannalta
välttämättömänä,
että työsuhteiden ehtojen valvontaan puututaan
myös verotuksellisin ja ennakonperintärekisteröintiin
liittyvin keinoin. Valiokunta pitää valtiovarainministeriössä valmisteilla
olevia ehdotuksia erittäin merkittävinä ja
kiirehtii niitä koskevan hallituksen esityksen saamista
eduskunnan käsiteltäväksi.
Suomen verolainsäädäntö velvoittaa
suomalaisia työnantajia, mutta ei ulkomailla toimivia. Ulkomailla
toimiva Suomeen työvoimaa vuokraava yritys ei ole tällä hetkellä velvollinen antamaan
tietoja Suomen veroviranomaisille. Jotta vuokratyövoima
tulisi verotetuksi Suomessa, on ensiarvoisen tärkeää,
että verohallinto saa tiedon maassa työskentelevistä ulkomaalaisista työntekijöistä
jo
heidän saapuessaan maahan. Valiokunta pitää tärkeänä,
että hallitus selvittää, olisiko tämä ilmoittamisvelvollisuus
mahdollista säätää lähetetyistä työntekijöistä annetun
lain mukaan Suomeen asetettavalle ulkomaisen yrityksen edustajalle.
Työsuhteiden ehtojen valvontaan tarvittavat resurssit
Selonteon mukaan on tärkeää arvioida,
missä määrin työehtojen valvonnassa
tarvitaan lisävoimavaroja. Työehtojen valvonta
edellyttää muun muassa työsuojelupiirien,
poliisin ja veroviranomaisten saumatonta yhteistoimintaa. Myös sosiaaliturvaviranomaiset
voivat seurata ulkomaisen työvoiman liikkuvuutta ja sosiaaliturvasäännösten
noudattamista ja osallistua viranomaisyhteistyöhön
ulkomaisen työvoiman työehtojen valvonnan tehostamiseksi.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että kaikissa valvontaan vaikuttavissa viranomaisorganisaatioissa
turvataan tähän
toimintaan riittävästi resursseja.
Työsuojelupiirit saivat vuonna 2005 ulkomaalaisasioiden
hoitoon yhdeksän uutta virkaa. Valvonta on kuitenkin hyvin
haastavaa, ja esimerkiksi asiakirjojen todenmukaisuuden selvittäminen
on vaikeaa. Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa onkin kiinnitetty
huomiota siihen, että lainsäädäntö antaa
työsuojeluviranomaisille välineitä lähinnä vain
suhteellisen lainmukaisesti toimivien toimijoiden valvontaan. Uusia
valvontatehtäviä annettaessa tulisikin huomiota resurssien
riittävyyden ohella kiinnittää myös menettelytapoihin
ja toimivaltuuksien riittävyyteen.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että työsuojelupiirien resurssien riittävyys
turvataan ja selvitetään myös mahdolliset
tarpeet menettelytapojen ja toimivaltuuksien muuttamiseen.
Keskusrikospoliisin yhteyteen on perustettu laittoman ulkomaisen
työvoiman tutkinta- ja valvontayksikkö (PUT-yksikkö),
jonka vahvuus on nykyisin 25 henkilöä. Yksikkö on
osoittautunut tarpeelliseksi ja tehokkaaksi, ja sen toiminnassa
on saatu selkeitä havaintoja myös järjestäytyneiden
rikollisryhmien osallisuudesta harmaan talouden rikollisuuteen.
Valiokunta pitää PUT-yksikön toimintaa
harmaan talouden rikollisuuden ja pimeän työnteon
vähentämiseksi tärkeänä ja
katsoo, että yksikön resurssien riittävyys
tulee turvata siten, että harmaan talouden rikollisuuteen
pystytään pureutumaan mahdollisimman tehokkaasti.
Valiokunta yhtyy hallintovaliokunnan näkemykseen PUT-yksikön
vakinaistamisen tarpeellisuudesta.
Rekisteröinnin ja tilastoinnin kehittäminen
Selonteon mukaan hallitus selvittää kaikkia
EU-kansalaisia koskevan rekisteröintimenettelyn kehittämistä tavoitteena
parantaa EU-maista tulevien työntekijöiden
liikkuvuuden tilastointia. Lisäksi hallitus selvittää uusien
jäsenmaiden kansalaisten rekisteröitymistä tavoitteena
parantaa työvoiman liikkuvuuden seurantaa ja työehtojen
valvontaa. Valiokunta pitää tärkeänä,
että EU-maista tulevasta työvoimasta saadaan mahdollisimman
kattavat tiedot. Valiokunta kiirehtii molempien rekisteröintihankkeiden
valmistelua.
Valiokunta yhtyy hallintovaliokunnan näkemykseen tarpeesta
kerätä kattavasti tietoa myös kolmansien
maiden kansalaisten työnteosta EU:n alueella. Tilastoinnin
tulee mahdollisuuksien mukaan kattaa myös lyhytaikainen
työnteko.