Perustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
muutosehdotuksin.
Työttömyysturvalaki
Työmarkkinatuki
Ulkomaalaisella on oikeus työmarkkinatukeen, jos henkilöllä on
rajoittamaton oikeus ansiotyöhön pysyvän
oleskeluluvan, pitkään oleskelleen kolmannen maan
kansalaisen EY-oleskeluluvan tai perhesiteen perusteella myönnetyn
jatkuvaluonteisen oleskeluluvan perusteella.
Työttömyysturvalailla on ollut edellä kuvattu sisältö vuodesta
2004 lähtien, jolloin lakia muutettiin vastaamaan muotoiluiltaan
ulkomaalaislain muutosta. Ennen vuoden 2004 lain säätämistä oleskeluluvan
myöntämisperusteella ei ollut merkitystä,
vaan ulkomaalaisella oli oikeus työmarkkinatukeen, jos
hänellä oli oleskelu- tai työluvan perusteella
rajoittamaton oikeus tehdä työtä Suomessa.
Vuonna 2004 tehdyllä työttömyysturvalain muutoksella
ei valiokunnan saaman selvityksen mukaan ilmeisesti ollut tarkoitus
muuttaa aiempaa asiantilaa, vaan tarkoitus oli, että ulkomaalaisella
on oikeus työmarkkinatukeen jatkuvan oleskeluluvan myöntämisperusteesta
riippumatta. Käsitystä lain säätämisessä tapahtuneesta erehdyksestä tukee
se tosiseikka, että TE-toimistot ovat vuodesta 2004 lähtien
soveltaneet yhdenmukaisen viranomaiskäytännön
mukaisesti ja tehtyä muutosta huomioimatta lakia sen vanhan
sisällön mukaisesti.
Säännöksen virheellinen soveltaminen
kävi TE-toimistoissa ilmi, kun julkisen työvoimapalvelulain
ja työttömyysturvalain muutoksen johdosta toukokuussa
2010 annettiin uudistettu ministeriön ohje, josta kävi
selkeästi ilmi eri oleskelulupalajien vaikutus työttömyysetuuden myöntämiseen.
Syyskuusta 2010 lähtien TE-toimistot ovat antaneet työvoimapoliittiset
lausunnot lain edellyttämällä tavalla.
Koska työttömyysturvalain vuoden 2004 muutoksen
tarkoituksena ei ollut jättää muun kuin
perhesiteen perusteella jatkuvan oleskeluluvan saaneita ulkomaalaisia
ilman työmarkkinatukea, hallituksen esityksessä ehdotetaan,
että työttömyysturvalakia muutetaan mahdollisimman
pian siten, että jatkuvan oleskeluluvan saaneella ulkomaalaisella
on oikeus työmarkkinatukeen oleskeluluvan myöntämisperusteesta
riippumatta. Valiokunta pitää ehdotettua muutosta tarpeellisena
ja puoltaa lakiehdotuksen pikaista hyväksymistä.
Työmarkkinatukeen oikeutettujen piirin laajentaminen
Ulkomaalaisen oikeus työmarkkinatukeen on työttömyysturvalain
mukaan rajoitetumpi kuin ulkomaalaisen oikeus työttömyyspäivärahaan. Jatkuvan
oleskeluluvan saaneella ulkomaalaisella on oleskeluluvan myöntämisperusteesta
riippumatta oikeus työttömyyspäivärahaan,
jos hän muutoin täyttää etuuden
saamisen edellytykset. Sen sijaan oikeutta työmarkkinatukeen
ei kaikkien oleskelulupalajien perusteella ole, vaan esimerkiksi
työntekijän, elinkeinonharjoittajan tai tutkijan
jatkuvan oleskeluluvan saaneet eivät työmarkkinatukea
saa.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan työttömyysturvalain
soveltamisalaa laajennettavaksi siten, että myös
työntekoa, elinkeinonharjoittamista tai tutkimusta varten
jatkuvan oleskeluluvan saaneella ulkomaalaisella olisi jatkossa
oikeus työmarkkinatukeen, jos hän muutoin täyttää tuen
saamisen edellytykset. Valiokunta pitää ehdotettua
muutosta hyvänä ja katsoo, että ulkomaalaisilla
tulee olla yhdenvertainen oikeus työttömyysetuuteen
oleskeluluvan myöntämisperusteesta riippumatta.
Lain soveltaminen takautuvasti
Työttömyysturvalain muutoksen ehdotetaan tulevan
voimaan ensi tilassa. Lakia on kuitenkin hallituksen esityksen mukaan
tarkoitus soveltaa taannehtivasti 1.9.2010 lähtien.
TE-toimistot ovat lain soveltamisessa tapahtuneen virheen havaitsemisen
jälkeen syyskuusta 2010 lähtien antaneet työvoimapoliittiset
lausunnot työ- ja elinkeinoministeriön ohjeistuksen mukaisesti
lain edellyttämällä tavalla. Käytännössä tämä on
merkinnyt sitä, että muun kuin perhesiteen perusteella
määräaikaisen jatkuvan oleskeluluvan
saaneet työttömät ulkomaalaiset työnhakijat
eivät enää saa työmarkkinatukea. Työvoimapoliittisia
esteellisiä lausuntoja ei työ- ja elinkeinoministeriön
ohjeistuksen mukaisesti kuitenkaan korjata takautuvasti esteellisiksi ajalta
ennen 1.9.2010.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan on mahdollista, että joissakin
yksittäisissä tapauksissa esteellisiä lausuntoja
on annettu ministeriön ohjeistuksesta poiketen
takautuvasti tai jo ennen 1.9.2010. Kansaneläkelaitoksen
tiedossa on ainakin yksi tapaus, jossa työvoimapoliittinen
lausunto annettiin lokakuussa 2010 takautuvasti 31.7.2010 lukien.
Jos lakia tällaisissa tapauksissa ehdotetun mukaisesti
sovelletaan taannehtivasti vasta syyskuun alusta lukien, menettää asiakas
työmarkkinatuen sitä edeltävältä ajalta.
Jos etuus on kuitenkin ehditty maksaa, sitä ei peritä takaisin.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että lakia sovelletaan
1.9.2010 lukien. Koska on kuitenkin mahdollista, että yksittäisissä tapauksissa
estävä työvoimapoliittinen lausunto on
annettu ennen 1.9.2010 tai se on korjattu takautuvasti esteelliseksi,
valiokunta katsoo, että lakia tulee soveltaa 10. toukokuuta
2010 lukien, jolloin työ- ja elinkeinoministeriön
päivitetty ohje asiakkaaksi rekisteröinnistä tuli
voimaan ja jonka seurauksena virheellinen lain soveltaminen ilmeni
syyskuussa 2010. Valiokunta painottaa asiakkaiden yhdenvertaisia
oikeuksia ja pitää tärkeänä,
että asiakkailla on koko maassa tasavertainen mahdollisuus
saada ehdotetun lain mukainen työmarkkinatuki 10.5.2010
lähtien.
Työmarkkinaetuuden ja ylläpitokorvauksen maksaminen
takautuvasti
Työttömyysturvalain mukaan työttömyysetuutta
ei ilman erityisen painavaa syytä makseta takautuvasti
pitemmältä kuin kolmen kuukauden ajalta ennen
hakemuksen vireilletuloa.
On todennäköistä, että ainakin
osa jatkuvan oleskeluluvan saaneista ulkomaalaisista on syyskuun
2010 jälkeen jättänyt kokonaan hakematta
työmarkkinatukea, koska he ovat perustellusti viranomaisen
antaman tiedon perusteella olleet siinä käsityksessä,
että eivät voi etuutta saada. Joissakin yksittäisissä tapauksissa
työmarkkinatuki on voitu samasta syystä jättää hakematta
aikaisemminkin, heti 10.5.2010 jälkeen.
Valiokunta katsoo, että työttömyysturvalain pitkään
jatkunut virheellinen soveltaminen ja soveltamiskäytännön
poikkeuksellinen ja yllätyksellinen muuttaminen on sellainen
laissa tarkoitettu erityisen painava syy, jonka perusteella työttömyysetuus
voidaan takautuvasti maksaa pidemmältä kuin kolmen
kuukauden ajalta ennen hakemuksen vireilletuloa.
TE-toimistoissa syyskuun alusta lähtien noudatettu
uusi käytäntö on valiokunnan saaman selvityksen
mukaan heikentänyt jatkuvan oleskeluluvan saaneiden henkilöiden
mahdollisuuksia päästä työllistymistä edistävien
palvelujen piiriin ja joissakin tapauksissa johtanut jo meneillään
olevan palvelun keskeytymiseen. Niille maahanmuuttajille, jotka
ovat tuen menettämisestä huolimatta jatkaneet
toimenpiteessä, on merkittävää haittaa
aiheutunut myös ylläpitokorvauksen menettämisestä palvelun
ajalta. Valiokunta pitää tärkeänä,
että niissä tapauksissa, joissa henkilö on
osallistunut palveluun, myös ylläpitokorvaus maksetaan
edellä esitetyin perustein takautuvasti.
Laki julkisesta työvoimapalvelusta
Julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 7 luvun
7 §:ään ehdotetaan lisättäväksi
uusi 1 momentti, jossa säädetään
siitä kohderyhmästä, jota työllistämisvelvoite
koskee. Kyseinen momentti tuli erehdyksessä kumotuksi toukokuussa 2010,
koska hallituksen esityksen johtolauseessa oli virhe. Muutosta ehdotetaan
sovellettavaksi 1 momentin kumoamisesta 10.5.2010 lukien. Valiokunta
puoltaa esityksessä ehdotettuja muutoksia.