Yleisperustelut
         
         Sosiaalisten yritysten toiminnan tukeminen
         
         Valiokunta on käsitellyt sosiaalisia yrityksiä koskevan
            lainsäädännön toimivuutta viime
            syksynä 20 päivänä kesäkuuta
            2006 työministeriöltä saamansa kirjallisen
            selvityksen perusteella ja antanut asiasta lausuntonsa (TyVL 15/2006
            vp). Valiokunta yhtyi eräin täsmennyksin ja huomautuksin
            ministeriön selvityksessä esitettyihin näkökohtiin.
            Keskeisiä sosiaalisten yritysten toimintaan liittyviä parannusehdotuksia
            olivat palkkatuen korotus, palkkatuen ennakoitavuuden parantaminen,
            rahoituksen saannin helpottaminen, projektituen kehittäminen,
            sosiaalisten kriteereiden käyttäminen julkisissa
            hankinnoissa, sosiaaliselle yritykselle annettava mahdollisuus saada
            korvausta työntekijän edelleen sijoittamisesta,
            sosiaalisten yritysten tunnettavuuden lisääminen
            ja lain kohderyhmien laajentaminen. Valiokunta korosti lisäksi
            tarvetta saattaa lainsäädäntömuutokset
            pikaisesti voimaan. 
         
         
         Käsiteltävänä olevassa hallituksen
            esityksessä ehdotetaan helpotettavaksi vajaakuntoisten
            ja pitkäaikaistyöttömien lukemista siihen
            30 prosentin työllistettyjen osuuteen, joka on sosiaalisen
            yrityksen rekisteröinnin edellytyksenä. Lisäksi
            sosiaaliselle yritykselle myönnettävän
            korotetun palkkatuen enimmäismäärää korotetaan ja
            korkeimman korotetun palkkatuen enimmäiskeston pidennys
            laajennetaan koskemaan muitakin kuin vajaakuntoisia.
         
         
         Esitys on osa laajempaa kokonaisuutta, jolla toteutetaan ne
            valiokunnan lausunnossa esitetyt parannusehdotukset, joiden pikainen
            toteuttaminen on katsottu mahdolliseksi. Osana tätä kokonaisuutta
            valtioneuvosto on antanut vuoden 2007 alusta voimaan tulleet asetukset (1397/2006
            ja 1420/2006), joilla sosiaalisille yrityksille tuli mahdollisuus
            periä korvaus edelleen sijoitettaessa vajaakuntoisia tai
            pitkäaikaistyöttömiä töihin
            sosiaalisen yrityksen ulkopuolelle ja työllisyyspoliittinen
            projektituki korvattiin työllisyyspoliittisella avustuksella,
            jonka enimmäismäärä korotettiin
            75 prosenttiin hyväksyttävistä kustannuksista.
            Lisäksi tarkoituksena on kehittää sosiaalisten
            yritysten tukirakennetta niin, että niiden perustamisessa
            ja toiminnan vakiinnuttamisessa tarvittavia asiantuntijapalveluja
            voitaisiin hankkia esimerkiksi uusyrityskeskuksilta. 
         
         
         Palkkatuen riittävyyden turvaamiseksi ja sen ennakoitavuuden
            parantamiseksi työllisyysmäärärahojen
            alueellisessa jaossa vuonna 2007 sosiaalisten yritysten
            määrärahat kiintiöidään
            erikseen. Valiokunta pitää tärkeänä,
            että palkkatukipäätöksiä koskevat
            käytännöt työhallinnossa saadaan
            yhtenäistettyä. Sosiaalisten yritysten tulee voida
            luottaa siihen, että palkkatuet myönnetään
            niin kestoltaan kuin tukitasoltaankin yhtenäisin kriteerein
            koko maassa. 
         
         
         Rahoituksen saannin helpottamiseksi kauppa- ja teollisuusministeriö on
            18.10.2006 tekemällään päätöksellä tarkistanut
            investointituen myöntämisperiaatteita. Sosiaalisten
            yritysten alhaisemman tuottavuuden johdosta niille voidaan myöntää korotettua
            investointitukea siten, että tuki on kehitysalueella 10 % ja
            kehitysalueen ulkopuolella 5 % ohjeellista tukitasoa korkeampi.
         
         
         Valiokunta toteaa erityisellä tyydytyksellä, että hallituksen
            esitys on saatu nopeasti eduskunnan käsiteltäväksi.
            Myös useihin muihin valiokunnan lausunnossa todettuihin
            ongelmiin on puututtu. Valiokunta katsoo, että nyt esitetyillä ja
            jo toteutettavina olevilla toimilla voidaan sosiaalisten yritysten
            toimintaedellytyksiä nykyisestään parantaa.
            Valiokunta pitää tärkeänä,
            että sosiaalisten yritysten palveluksessa on vuonna 2008
            nykyiseen verrattuna kaksinkertainen määrä vajaakuntoisia
            ja pitkäaikaistyöttömiä, kuten esityksen
            tavoitteeksi on asetettu.
         
         
         Samalla valiokunta korostaa, että kyseessä on vasta
            osauudistus ja työtä sosiaalisia yrityksiä koskevan
            lainsäädännön kehittämiseksi
            tulee jatkaa. Suomeen tarvitaan toimivat välityömarkkinat,
            jotka huolehtivat vajaakuntoisten, pitkäaikaistyöttömien
            ja muiden vaikeasti työllistyvien ryhmien työmarkkinavalmiuksien
            kehittämisestä ja toimivat siltana avoimille työmarkkinoille pääsemiseksi.
            Sosiaaliset yritykset ovat tärkeä työväline
            välityömarkkinoiden luomisessa.
         
         
         Palkkatuen määrä
         
         Esityksen mukaan sosiaaliselle yritykselle myönnettävä korotettu
            palkkatuki (enimmäismäärä keskimäärin
            822 euroa kuukaudessa) muutetaan prosenttiperusteiseksi silloin,
            kun sosiaalinen yritys palkkaa vajaakuntoisen tai pitkäaikaistyöttömän.
            Vaikeasti työllistyvän, toisin sanoen työttömyysetuutta
            vähintään 500 työttömyyspäivältä saaneen
            työttömän työnhakijan palkkaamiseen
            myönnettävän korkeimman korotetun palkkatuen
            (entinen yhdistelmätuki, enimmäismäärä 975
            euroa kuukaudessa) laskentaperustetta ei muutettaisi. Sitä voitaisiin
            kuitenkin esityksen mukaan myöntää sosiaaliselle
            yritykselle enimmäismääräisenä nykyisen
            vuoden sijasta kahden vuoden ajalta.  
         
         
         Monet valiokunnan kuulemat asiantuntijat ovat katsoneet, että palkkatuen
            muuttaminen prosenttiperusteiseksi tosiasiassa heikentää pienipalkkaisten
            vajaakuntoisten ja pitkäaikaistyöttömien
            saamaa tukea. Prosenttiperusteinen tuki jää pienemmäksi
            kuin nykyinen enimmäismäärä tilanteissa,
            joissa työntekijälle maksetaan palkkaa vähemmän
            kuin 1 100—1 200 euroa kuukaudessa. Tällainen
            on tilanne usein silloin, kun kyseessä on vähän
            koulutusta vaativa suorittava työ tai kun työtä tehdään
            osa-aikaisesti työntekijän vajaakuntoisuudesta
            johtuen. 
         
         
         Valiokunta ei pidä tarkoituksenmukaisena, että tukitaso
            kenenkään sosiaaliseen yritykseen työllistettävän
            vajaakuntoisen tai pitkäaikaistyöttömän
            osalta laskee nykyisestään. Tästä syystä valiokunta
            ehdottaa säännöstä muutettavaksi
            siten, että pääsääntönä on
            nykyinen tukitaso, johon voidaan tehdä prosenttiperusteisen
            laskutavan mukainen korotus silloin, kun tukityöllistetyn
            palkkataso on niin hyvä, että prosenttiperusteisesti
            laskettuna tuki muodostuu suuremmaksi kuin nykysääntöjen
            mukaan.
         
         
         Lain kohderyhmien laajentaminen
         
         Sosiaalisia yrityksiä koskeneesta selvityksestä antamassaan
            lausunnossa valiokunta puolsi työllistettävien
            kohderyhmien laajentamista mm. mielenterveyskuntoutujiin ja maahanmuuttajiin. Mielenterveysongelmat
            ovat Suomessa merkittävä työelämästä syrjäytymisen
            syy. Psykiatristen sairauksien, erityisesti masennuksen, perusteella
            myönnettyjen eläkkeiden ja sairauspäivärahapäivien
            määrä on kasvanut merkittävästi
            viimeisen kymmenen vuoden aikana. Vuonna 2004 oli työkyvyttömyyseläkkeellä mielenterveys-
            ja käyttäytymishäiriöiden vuoksi
            lähes 110 000 henkilöä. 
         
         
         Eläkepäätös ehkäisee
            mielenterveyskuntoutujan työllistämisestä yritykselle
            myönnettävän palkkatuen, koska eläkkeellä olevaa
            ei käytännössä kovin usein hyväksytä työttömäksi
            työnhakijaksi. Säännöksiä tulisikin
            tarkistaa siten, että myös mielenterveyskuntoutujat,
            kuntoutustuella olevat henkilöt sekä eläkkeen
            lepäämään jättäneet
            henkilöt voisivat työllistyä sosiaalisiin yrityksiin
            nykyistä paremmin. Samalla valiokunta toteaa, että eläkkeen
            lepäämäänjättämisjärjestelmän
            kattavuutta tulisi parantaa ja joustavuutta lisätä.
            Myös mahdollisuuksia yhdistää pienet
            eläketulot palkkatuloihin tulisi kehittää. Valiokunta
            ehdottaa asiasta hyväksyttäväksi lausumaa (Valiokunnan
               lausumaehdotus 1).
         
         
         Rekisteröityminen sosiaaliseksi yritykseksi edellyttää,
            että yrityksen työntekijöistä vähintään
            30 prosenttia on vajaakuntoisia tai vajaakuntoisia ja pitkäaikaistyöttömiä.
            Siten vähintään yhden työntekijän
            tulee olla vajaakuntoinen. Valiokunta ehdottaa, että hallitus
            selvittää, voitaisiinko vajaakuntoisten kohderyhmään lukea
            myös yrittäjä itse, jos hän
            on vajaakuntoinen. Tällä helpotettaisiin yrityksen
            pääsyä sosiaalisten yritysten
            rekisteriin.
         
         
         Huonon suomen ja ruotsin kielen taidon omaavien tai niitä täysin
            osaamattomien maahanmuuttajien on vaikea päästä työmarkkinoille.
            Sosiaalisilla yrityksillä on hyviä kokemuksia maahanmuuttajien
            työllistämisestä. Niiden palveluksessa
            maahanmuuttajan suomen tai ruotsin kielen taito on kehittynyt ja
            suomalaiset kontaktit lisääntyneet, jolloin maahanmuuttaja
            on voinut siirtyä normaaliin yritykseen töihin.
            Erittäin hyviä kokemuksia on ollut projektista,
            jossa suomen kielen opettaja on ollut mukana työpaikalla,
            jolloin kielen opetus on ollut konkreettista ja elävään
            elämään liittyvää.
            Valiokunta ehdottaa eduskunnan hyväksyttäväksi
            lausumaa, jossa edellytetään, että lainsäädäntöä tarkistetaan
               siten, että suomea ja ruotsia huonosti osaavat maahanmuuttajat
               voidaan laskea lain tarkoittaman 30 %:n piiriin ja työllistää heidät
               korkeimmalla korotetulla palkkatuella sosiaalisiin yrityksiin jo
               ennen 500 työttömyyspäivän täyttymistä (Valiokunnan
               lausumaehdotus 2).
         
         
         Vajaakuntoisten työllistäminen on koko yhteiskunnan
            tehtävä
         
         
         Vajaakuntoiset ja pitkäaikaistyöttömät
            muodostavat merkittävän työvoimareservin,
            jonka työpanoksen saaminen käyttöön
            on entistä välttämättömämpää väestön
            ikääntyessä ja työikäisten
            määrän vähetessä. Viime
            aikojen suotuisasta työllisyyskehityksestä huolimatta
            vajaakuntoisilla ja pitkäaikaistyöttömillä on
            edelleen merkittäviä vaikeuksia työllistyä.
            Tarvitaan laajaa vastuun ottamista ja kokonaisvaltaista lähestymistapaa,
            jotta näiden ryhmien työllistämisessä edistytään
            siten, että pystytään vastaamaan työvoiman
            niukkenemisen asettamiin haasteisiin.
         
         
         Vuonna 2005 oli vajaakuntoisten osuus kaikista työttömistä Suomessa
            noin 33 000 eli    14,4 %.
            Työministeriön tutkimuksen mukaan heikon tai kohtalaisen
            työkyvyn omaavia työttömiä on
            yli 100 000. Myös työkyvyttömyyseläkkeellä on
            suuri määrä henkilöitä,
            joiden työpanos olisi mahdollista saada käyttöön
            sopivia tukitoimia ja eläkkeen lepäämään
            jättämismahdollisuuksia kehittämällä. 
         
         
         Vajaakuntoisten ja pitkäaikaistyöttömien työllistämiseen
            täytyy rohkaista ja kannustaa myös tavallisia
            yrityksiä. Tavoitteena tulee olla työllistymisen
            esteiden poistaminen ja tukimuotojen kehittäminen siten,
            että vajaakuntoisten ja pitkäaikaistyöttömien
            sijoittuminen tavallisiin yrityksiin helpottuu. Tavoiteltaessa kymmenien tai
            satojen tuhansien vajaakuntoisten ja pitkäaikaistyöttömien
            saamista töihin on tärkeää selvittää korotettujen,
            pitkäaikaisten tai pysyvien palkkatukien suuntaamista suoraan
            koko yrityskenttään.
         
         
         Vajaakuntoisten ja pitkäaikaistyöttömien työllisyystilanteen
            parantaminen edellyttää merkittävää asenteiden
            muutosta niin yritystoiminnan piirissä kuin koko yhteiskunnassakin.
            Työllistäminen on tärkeätä ja
            perusteltua sekä kansan- ja yritystalouden että yksilöiden
            kannalta. Taloudellisessa päätöksenteossa
            on pystyttävä näkemään
            ne pitkän tähtäyksen säästöt
            ja tuotot yhteiskunnalle, yrityksille ja yksilöille, jotka näiden
            ryhmien työllistämisestä tulevat. 
         
         
         Joidenkin vajaakuntoisten työllistämisessä korostuvat
            inhimillinen huolenpito ja ihmisarvon ylläpitäminen
            ohi taloudellisten arvojen. Näillekin ihmisille tulee suoda
            mahdollisuus kokea olevansa yhteiskunnan hyödyllisiä jäseniä ja ansaita
            elantonsa.
         
         
         Jotta kaikille löytyisi sopiva työpaikka,
            tarvitaan laaja kirjo erilaisia työmahdollisuuksia, jotka
            valmentavat henkilöä kohti avoimia työmarkkinoita
            ja joista sosiaaliset yritykset ovat vain yksi. Niiden ohella tarvitaan
            työpajoja, työkeskuksia, klubitaloja, työttömien
            yhdistyksiä ja muita välityömarkkinoilla
            toimivia yhteisöjä. Tarvitaan myös viranomaisten
            yhteistyötä yli hallinnonalojen rajojen, jotta
            pystytään kehittämään
            uusia toimintamuotoja ja järjestämään niille
            rahoitusta. Rahoituksen järjestämisen ei pitäisi
            olla ongelma, jos kaikki tahot ymmärtävät,
            että viime kädessä kalleinta on jättää valtava
            määrä osaamista, työkykyä ja
            -halua hyödyntämättä ja antaa
            ihmisten syrjäytyä.
         
         
         Sosiaalisen yritystoiminnan kehitysnäkymät
         
         Sosiaalisissa yrityksissä nähtiin lainsäädäntöä luotaessa
            toimintamuoto, jonka avulla alhaisemman työkyvyn omaavat,
            vaikeasti työllistyvät henkilöt voisivat
            osallistua työelämään oman työkykynsä mukaisesti
            ja samalla heidän taloudellinen, sosiaalinen ja yhteiskunnallinen
            tilanteensa kohentuisi. Työskentely sosiaalisessa yrityksessä parantaa
            henkilöiden työmarkkinavalmiuksia ja näin
            antaa heille paremmat mahdollisuudet työllistyä avoimille
            työmarkkinoille. Käytännössä kyse
            on kuntoutuksesta ja työhönvalmennuksesta. Sosiaalisen
            yrityksen tulisi monipuolisen tuen, ohjauksen ja oppimismahdollisuuksien
            tarjoamisen avulla kuntouttaa vaikeasti työllistyvät
            ihmiset työmarkkinakelpoisiksi, työntää heidät
            eteenpäin muiden yritysten tarjoamille työmarkkinoille
            ja ottaa uudet kuntoutettavat tilalle. Työ on hyvin haasteellista
            ja edellyttää erityisosaamista, kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä sekä toimivia
            yhteistyösuhteita esimerkiksi työterveyshuoltoon.
            Osa tästä ryhmästä ei välttämättä työllisty
            sosiaalisen yrityksen ulkopuolelle koskaan, mutta siitä huolimatta
            pelkästään työllistyminen sosiaaliseen
            yritykseen, vaikka määräajaksikin, vähentää syrjäytymistä ja
            säästää terveys- ja sosiaalihuollon kustannuksia.
         
         
         Suomessa lainsäädäntö lähtee
            siitä kunnianhimoisesta tavoitteesta, että sosiaalinen
            yritys on markkinoilla lähes samassa asemassa kuin mikä tahansa
            voittoa tuottava yritys. Erona on tiettyjen tukien maksaminen hivenen
            suotuisammin ehdoin kuin muille yrityksille. Ongelmaksi onkin noussut
            se, voivatko sosiaaliset yritykset toimia lähes samoin
            ehdoin markkinoilla, jotka ovat koventuneet kaikkien yritysten osalta
            ja joilla työntekijöiltä vaaditaan yhä parempaa osaamista
            ja korkeampaa tuottavuutta.
         
         
         Vuonna 2006 tehdyn tutkimuksen mukaan sosiaalisten yritysten
            haasteet liittyvät taloudellisen toiminnan pienuuteen,
            heikkoon taloudelliseen tilanteeseen ja rajalliseen kykyyn työllistää vajaakuntoisia.
            Sosiaalisten yritysten toimialat ovat harvoin mitään
            "kultakaivoksia", ja edellytys työllistää vajaakuntoisia
            tai pitkäaikaistyöttömiä 30 % työntekijämäärästä vaikeuttaa
            merkittävästi kilpailua. Kaksijakoinen tehtävä,
            toimia kuntouttajana ja samalla kilpailla markkinoilla, on erittäin
            haasteellinen. Tarve yrittää pärjätä markkinoilla
            johtaa helposti myös ristiriitaan vajaakuntoisten työllistämistavoitteen kanssa.
            Tarjolla olevista työllistettävistä voidaan
            joutua valitsemaan ne, joiden tuottavuus on suhteellisen hyvä tai
            joiden osalta on todennäköistä, että he
            pääsevät tuottavuudessa nopeasti lähelle
            normaalia. 
         
         
         Säädettäessä sosiaalisia
            yrityksiä koskevaa lakia lähdettiin siitä,
            että sosiaaliset yritykset voisivat työllistää joitakin
            tuhansia vajaakuntoisia ja pitkäaikaistyöttömiä.
            Tähän mennessä sosiaaliset yritykset
            ovat työllistäneet vasta noin kymmenesosan tuosta
            määrästä. Vaikka sosiaalisten
            yritysten lainsäädäntö saataisiin
            toimimaan sitä säädettäessä tarkoitetulla
            tavalla, ei sen avulla pystytä ratkaisemaan kuin pieni
            osa vajaakuntoisten ja pitkäaikaistyöttömien
            rakenteellisesta työttömyydestä. 
         
         
         Esillä on ollut sosiaalisen yrityksen määritelmän
            muuttaminen siten, että sosiaalinen yritys määriteltäisiin
            voittoa tavoittelemattomaksi sosiaalisia tarkoituksia varten perustetuksi
            yritykseksi. Monissa maissa lainsäädäntö tarjoaa
            toimintaa, päämääriä,
            työvoimaa ja omistusoikeutta koskevien rajoitustensa perusteella
            erityisiä etuuksia sosiaalisille yrityksille. Näitä voivat olla
            esimerkiksi julkisen sektorin erityistuet ja verotukseen tai sosiaaliturvamaksuihin
            liittyvät helpotukset. Myös EU-säännösten
            mukaan tällaiselle rajoitetun voitonjaon yritykselle olisi mahdollista
            myöntää korkeampia palkkatukia ja sitä voitaisiin
            suosia julkisia hankintoja tehtäessä. 
         
         
         Suomessa ei nykyisin ole lainsäädäntöä,
            joka koskisi erityisesti rajoitettuun voitonjakoon perustuvia yrityksiä.
            Eduskunta hyväksyi 16.1.2007 julkisia hankintoja koskevan
            hallituksen esityksen (HE 50/2006 vp) käsittelyn
            yhteydessä lausuman, jossa edellytetään
            hallituksen selvittävän tarpeen luoda voittoa
            tavoittelemattomia ja rajoitetun voitonjaon yhteisöjä koskevaa
            erillislainsäädäntöä. 
         
         
            Valiokunta kiirehtii tällaisen lainsäädännön
               aikaansaamista, jotta sosiaalisia yrityksiä koskevaa lainsäädäntöä voitaisiin kehittää
               siten,
               että voittoa tavoittelemattomille sosiaalisille yrityksille
               voitaisiin turvata selvästi nykyistä paremmat
               tuet, joiden turvin ne voisivat laajentaa toimintaansa merkittävästi.
            
         
         Tällöin voitaisiin myös harkita,
            olisiko mahdollista osoittaa sosiaalisten yritysten hoidettavaksi
            joitakin sellaisia alueita, joihin kilpailua ei ole tarkoituksenmukaista
            ulottaa.
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä,
            että viipymättä selvitetään,
            mahdollistavatko EU-säännökset korkeamman
            tukitason noudattamisen silloin, kun sosiaalisen yrityksen voitonjako
            on esimerkiksi yhtiöjärjestyksessä rajoitettu.
            Jos tämä on mahdollista, tulee heti ryhtyä toimenpiteisiin
            tukitason nostamiseksi näiden yritysten osalta. Samalla
            tulee selvittää, onko mahdollista uudistaa komission
            yli kymmenen vuotta sitten hyväksymän työllistämistukiohjelman
            ehdot siten, että nykyistä korkeammat tukitasot
            voitaisiin ottaa käyttöön työllistettäessä sosiaalisiin
            yrityksiin.