Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Eduskunta on 18 päivänä syyskuuta 2003 lähettänyt työelämä- ja tasa-arvovaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen laeiksi julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 10 luvun 3 §:n ja työttömyysturvalain 7 luvun 8 §:n muuttamisesta (HE 45/2003 vp).
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
ohjelmajohtaja Harri Skog ja lainsäädäntöneuvos Pasi Järvinen, työministeriö
lakimies Eeva Kangasniemi, sosiaali- ja terveysministeriö
lakimies Olli Häkkinen, Kansaneläkelaitos
erityisasiantuntija Mirja Salonen, Suomen Kuntaliitto
lakimies Kalle Räisänen, Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry
asiamies Katja Leppänen, Teollisuuden ja Työnantajain Keskusliitto ry
asiamies Mikko Räsänen, Palvelutyönantajat ry
puheenjohtaja Lea Karjalainen, Työttömien Valtakunnallinen Yhteistoimintajärjestö TVY ry
toiminnanjohtaja Juhani Talonen, Työttömyyskassojen Yhteisjärjestö ry
Lisäksi valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry:ltä.
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi julkisesta työvoimapalvelusta annettua lakia ja työttömyysturvalakia. Työvoimapoliittiseen aikuiskoulutukseen, eräisiin muihin työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin tai kuntouttavaan työtoimintaan osallistuvalle matka- ja muiden ylläpitokustannusten korvauksena maksettavan ylläpitokorvauksen tasoa korotettaisiin 7 eurosta 8 euroon päivältä. Työssäkäyntialueensa tai kotikuntansa ulkopuolella työvoimapoliittiseen toimenpiteeseen osallistuvalle maksetaan eräin edellytyksin ylläpitokorvaus korotettuna. Korotetun ylläpitokorvauksen suuruudeksi ehdotetaan 16 euroa päivältä nykyisen 14 euron sijasta.
Esitys liittyy valtion vuoden 2004 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä.
Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1 päivänä tammikuuta 2004.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä muuttamattomina.
Hallituksen esityksen perustelujen mukaan työmarkkinatukijärjestelmän kehittämisen keskeisenä tavoitteena on kannustaa ja tukea työnhakijoita omaan aktiivisuuteen ja osallistumaan työmarkkinavalmiuksiaan edistäviin toimenpiteisiin nykyistä enemmän. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää, että heidän taloudellisia mahdollisuuksiaan vastata toimenpiteestä aiheutuvista matka- ja muista ylläpitokustannuksista parannetaan. Jotta työttömien taloudellisia osallistumismahdollisuuksia erityisesti työvoimapoliittiseen aikuiskoulutukseen voidaan lisätä, työmarkkinatuen ylläpitokorvauksen kehittäminen asteittain aktivointilisäksi aloitetaan korottamalla ensi vaiheessa korvauksen tasoa samalla, kun sen rakenne ja edellytykset säilytetään ennallaan.
Valiokunta yhtyy hallituksen esityksen tavoitteisiin työnhakijoiden oman aktiivisuuden kannustamisesta. Valiokunta pitää ylläpitokorvausten tason korottamista tärkeänä ja tarpeellisena, jotta työttömien taloudellisia osallistumismahdollisuuksia työvoimapoliittiseen aikuiskoulutukseen ja muihin työmarkkinavalmiuksia kehittäviin toimenpiteisiin voidaan parantaa. Samalla valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että monissa tilanteissa ylläpitokorvaus ei lakiehdotusten mukaisesti korotettunakaan riitä kattamaan toimenpiteeseen osallistumisesta työttömälle aiheutuvia todellisia matka-, majoitus- ja muita kustannuksia. Nykyjärjestelmässä työttömän ainoaksi mahdollisuudeksi jää tällöin kääntyä kunnan sosiaalitoimiston puoleen ja anoa ylläpitokorvauksen määrän ylittävien kustannusten korvaamista toimeentulotukijärjestelmän kautta. Tätä valiokunta ei pidä oikeana, vaan katsoo, että tukimuotoja tulee kehittää siten, että työvoimapoliittiseen toimenpiteeseen osallistuva voi hakea korvausta ylläpitokorvauksen määrän ylittävistä kustannuksista työvoimatoimistosta.
Edellä esitetyn perusteella työelämä- ja tasa-arvovaliokunta ehdottaa,
että lakiehdotukset hyväksytään muuttamattomina.
Helsingissä 3 päivänä lokakuuta 2003
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Ritva Bäckström