Perustelut
Yleistä
Ulkoasiainvaliokunta laati vuoden 2001 valtiopäivillä valtioneuvoston
selonteon pohjalta Euroopan unionin tulevaisuutta koskevan mietinnön
(UaVM 18/2001 vp). Mietintö,
joka sisältää voimassa olevat koko eduskunnan
hyväksymät kannat Euroopan unionin tulevaisuuteen
liittyviin kysymyksiin, laadittiin ennen Eurooppa-valmistelukunnan
(jäljempänä konventti) asettamista Laekenin
Eurooppa-neuvoston kokouksessa. Mainitussa mietinnössään
ulkoasiainvaliokunta teki unionin tulevaisuutta koskevat peruslinjaukset,
joita on täydennetty valiokunnan myöhemmillä lausunnoilla,
viimeksi valiokunnan helmikuussa 2002 antamalla lausunnolla (UaVL
9/2002 vp).
Ulkoasiainvaliokunta esittää seuraavassa eräitä täydentäviä huomioita
konventin loppuvaiheen työskentelyn sekä konventin
ehdotusten perusteella. Valiokunta edellyttää,
että valtioneuvosto toimittaa eduskunnan käsiteltäväksi hyvissä ajoin
ennen tulevan hallitusten välisen konferenssin alkamista
valtioneuvoston selonteon, jonka käsittelyn yhteydessä valiokunta esittää yksityiskohtaisemmat
kantansa konventin tuloksista sekä kantansa tulevan hallitusten välisen
konferenssin suhteen.
Konventin ja vuoden 2004 HVK:n suhde
Valiokunta toteaa aiempaan lausuntoonsa (UaVL 9/2002
vp) viitaten, että konventti on toimintansa loppuvaiheessa
pyrkinyt yhä selvemmin korostamaan itsenäistä suhdettaan
sitä seuraavaan hallitusten väliseen konferenssiin.
Konventin puheenjohtajiston valitsemat työskentelytavat,
esimerkiksi konventin lopputuloksen kannalta keskeisten toimielinkysymysten jättäminen
ratkaistavaksi aivan konventin loppuvaiheessa ilman perusteellista
konventin piirissä tapahtunutta keskustelua tai esimerkiksi työryhmissä tapahtunutta
avointa valmistelua, ovat entisestään vaikeuttaneet
konventin työtä. Ne ovat korostaneet yhä voimakkaammin
sitä epäkohtaa, että kaikilla konventissa
mukana olevilla valtioilla ei ole ollut tasavertaisia mahdollisuuksia
osallistua täysipainoisesti perustuslaillista sopimusta
koskevien ehdotusten valmisteluun ja käsittelyyn. Konventin
työskentelytavat työn loppuvaiheessa ovat myös
johtaneet tiettyyn ennalta arvaamattomuuteen konventin tulosten
suhteen.
Valtioneuvosto totesi, että konventin tulosten hyväksyttävyyden
kannalta on tärkeää, että lopputulos
perustuu aitoon konsensukseen. Valiokunta kannatti lausunnossaan
periaatetta, jonka mukaan erityisen kiistanalaisista kysymyksistä tulisi
sisällyttää konventin loppuasiakirjaan vaihtoehtoja.
Lopulliset ratkaisut tulee jättää hallitusten
väliselle konferenssille. Ulkoasiainvaliokunta pitää näitä kantoja
edelleen keskeisinä.
Konventin työn päättymisen jälkeen
on Suomen kannalta ensiarvoisen tärkeää,
että ennen hallitusten välisen konferenssin alkamista
jäsenvaltioille jää riittävä aika
kansalliseen käsittelyyn. Ulkoasiainvaliokunta pitää esillä ollutta lokakuun
puoliväliä 2003 ehdottomasti varhaisimpana mahdollisena
ajankohtana HVK:n alkamiselle.
Unionin toimielinjärjestelmän kehittäminen
Konventin käsittelyssä olevat ehdotukset
Valiokunta toteaa, että konventti on saanut käsiteltäväkseen
uuden perustuslaillisen sopimuksen kokonaisuuden vasta toukokuun
puolivälissä. Keskeisten toimielinkysymysten osalta
konventti ei saanut puheenjohtajiston ehdotuksiin tehtyjen muutosehdotusten
perusteella muokattua ehdotusta käsiteltäväkseen
ennen kesäkuun alkua. Tämän päivän
jälkeenkään ei konventin yleiskokouksissa
käsitelty toimielinkokonaisuutta, vaan niiden käsittely
oli hajautettu konventin eri osien ryhmiin. Konventin puheenjohtajiston
toiminta työn loppuvaiheessa ei ole ollut omiaan edistämään
konventin lopputulosta. Valiokunnan mielestä on käsittämätöntä,
että ennen konventin viimeistä kokousta konventin
jäsenillä ei ollut käytettävissään
kokonaista yhtenäistä kirjallista ehdotusta tulevaksi
sopimukseksi.
Toimielinjärjestelmän kehittämisen
lähtökohdat
Valiokunta linjasi aiemmassa lausunnossaan (UaVL 9/2002
vp), että Suomen tulee vaikuttaessaan konventin
ja sitä seuraavan hallitusten välisen konferenssin
lopputulokseen pyrkiä siihen, että toimielinjärjestelmä kokonaisuutena täyttää sille
Laekenin Eurooppa-neuvoston kokouksessa asetetut vaatimukset — uudistusten tulee
johtaa demokraattisiin, avoimiin ja tehokkaisiin toimielimiin. Kaikkien
yksittäisten uudistusten tulee täyttää nämä ehdot.
Valiokunta piti tärkeänä, että uudistuksia
arvioitaessa pyritään jatkuvasti arvioimaan kokonaisuutta
korostamatta liikaa yksittäisiä muutosehdotuksia. Kokonaisuuden
kustannuksella ei tullut valiokunnan mielestä pyrkiä kompromisseihin
yksittäisissä kiistakysymyksissä.
Toimielinten demokraattisuuden, avoimuuden ja tehokkuuden lisäksi
valiokunta pitää unionin kehittämisen
kannalta keskeisenä lähtökohtana jäsenvaltioiden
tasavertaisen kohtelun periaatteen säilyttämistä.
Valiokunta totesi aiemmassa lausunnossaan, että perustuslaillisella tasolla
keskeisin jäsenvaltioiden tasavertaisuuden osoitus on se,
että unionin toiminta perustuu kansainvälisiin
sopimuksiin, joiden sopimuspuolina ovat kaikki jäsenvaltiot
ja joiden hyväksyminen edellyttää kaikkien
jäsenvaltioiden hyväksymistä. Tästä periaatteesta
tulee valiokunnan mielestä pitää ehdottomasti
kiinni. Unionin käytännön toiminnassa
keskeisin jäsenvaltioiden tasavertaisuutta korostanut seikka
on tällä hetkellä neuvoston kiertävä puheenjohtajuus, mutta
sen ohella tasavertaisuutta on korostanut esimerkiksi myös
komission koostuminen kaikkien jäsenvaltioiden kansalaisista.
Euroopan unionin toimielinjärjestelmän ainutlaatuisuus
on seurausta toimielinten välille muodostuneesta tasapainosta,
jonka keskeinen tekijä on päätöksentekomenettely,
jonka eri vaiheissa korostuu erityyppisten toimijoiden osuus. Tämän
tasapainon säilyttämiseksi tulee valiokunnan mielestä toimielinuudistuksia
arvioida erittäin huolellisesti.Valiokunta vastusti lausunnossaan UaVL
9/2002 vp uusien toimielinten perustamista. Valiokunta
pitää hyvänä, että konventin
loppuvaiheessa ns. kansojen kongressin perustamista koskevasta ehdotuksesta
on viimein luovuttu.
Neuvosto ja Eurooppa-neuvosto
Valiokunta viittaa neuvoston toiminnan ja puheenjohtajuuden
osalta lausunnossaan UaVL 9/2002 vp esitettyihin
kantoihin, joita se pitää edelleen tärkeinä.
Valiokunta katsoo edelleen, että Suomen tulisi määräenemmistöpäätöksenteon
laajentamisen yhteydessä pyrkiä siihen, että määräenemmistö perustuisi
ns. yksinkertaiseen kaksoisenemmistöön, jossa
määräenemmistö edellyttäisi
enemmistöä sekä unionin jäsenvaltioista
että unionin väestöstä.
EU:n toimielinjärjestelmän Suomen kannalta keskeisin
toimielimiin liittyvä muutos on Eurooppa-neuvoston nostaminen
erilliseksi toimielimeksi, kun se tähän asti on
ollut — ainakin sopimustekstin mukaisesti — strategisia
päätöksiä ja linjauksia tekevä elin,
jolla ei ole ollut itsenäistä roolia unionin toimielinjärjestelmässä. Valiokunta
yhtyy valtioneuvoston 11 päivänä kesäkuuta
2003 toimittaman kirjelmän kantaan, jonka mukaan Eurooppa-neuvostoa
koskevia kirjauksia ei ole tarvetta muuttaa merkittävästi nykyisestä.
Valiokunta ei pidä ehdotettua Eurooppa-neuvoston puheenjohtajuutta,
vaikka tehtävän toimenkuvaa on aiempiin ehdotuksiin
verrattuna supistettu, edelleenkään Suomen kannalta myönteisenä ja
kannatettavana muutoksena unionin toimielinrakenteessa. Pysyvä puheenjohtaja
saisi muodollisista valtaoikeuksista riippumatta vahvan aseman unionin
toimielinrakenteessa. Tämä vaikuttaa valiokunnan
mielestä selkeästi unionin toimielinten väliseen
tasapainoon.
Konventin puheenjohtajiston viimeisen konventin kokouksen yhteydessä tekemän
ehdotuksen mukaisesti Eurooppa-neuvostolla olisi mm. toimivaltaa
päättää siirtymisestä yksimielisestä päätöksestä määräenemmistöpäätöksiin,
muuttaa noudatettavaa lainsäädäntömenettelyä,
päättää neuvoston puheenjohtajakierron
toteuttamisesta sekä Euroopan parlamentin paikkajaosta jäsenvaltioiden
kesken. Tällaisten ns. evoluutiolausekkeiden sisällyttäminen
perustuslailliseen sopimukseen olisi erittäin ongelmallista.
Valiokunta vastustaa, että Eurooppa-neuvostolle näin siirrettäisiin
valtaa muuttaa ilman normaaleja sopimuksen muuttamismenettelyjä perustamissopimuksen
määräyksiä merkittävällä tavalla.
Komissio
Valiokunta korosti aiemmassa lausunnossaan (UaVL 9/2002
vp) komission riippumattomuuden turvaamista. Valiokunta katsoi,
että komission liiallinen riippuvuus joko Euroopan parlamentista
tai neuvostosta vaikuttaisi valiokunnan mielestä selkeästi
EU:n toimielinten väliseen tasapainoon. Valiokunta katsoo,
että Suomen tulee pyrkiä säilyttämään
oma komission äänivaltainen jäsen myös
jatkossa.
Euroopan parlamentti
Valiokunta toteaa Euroopan parlamentin paikkajaon osalta valtioneuvoston
kantaan viitaten, että EU:n paikkajaon määräytymisen
perusteita ei ole tarpeen muuttaa nykyisestä. Valiokunta
vastustaa konventin ehdotusta siitä, että Eurooppa-neuvosto
määrittelisi ns. degressiivisen suhteellisuuden
periaatteen mukaisesti Euroopan parlamentin paikkojen määräytymisen
jäsenvaltioiden kesken. Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan,
että Euroopan parlamentin paikkojen vähimmäismäärä tulisi
puheenjohtajiston ehdottaman neljän sijasta olla nykyinen
kuusi.
EU:n yhteinen ulko- ja turvallisuuspolitiikka
EU:n turvallisuus- ja puolustuspolitiikan kehittäminen
osana YUTP:tä
Valiokunta käsitteli lausunnossaan UaVL 9/2002
vp yksityiskohtaisesti EU:n yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan
käsittelyyn konventissa liittyviä kysymyksiä.
Valiokunta viittaa mainitussa lausunnossaan esitettyihin kantoihin ja
esittää seuraavassa muutamia täydentäviä huomautuksia
konventin ehdotusten pohjalta.
Valiokunta pitää myönteisenä,
että konventin viimeisissä ehdotuksissa Euroopan
turvallisuus- ja puolustuspolitiikka ETPP on myös jatkossa selkeästi
olennainen osa Euroopan unionin yhteistä ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa.
Puolustusulottuvuuden kehittäminen
Valiokunta totesi aiemmassa lausunnossaan, että EU:n
yhteisen puolustuspolitiikan tulee myös jatkossa kuulua
jäsenvaltioiden toimivaltaan. Valiokunta piti ensiarvoisen
tärkeänä, että unionin jo käynnissä oleva
kriisinhallintatehtäviä koskeva Helsingin Eurooppa-neuvoston
kokouksen päätöksiin perustuva hanke
saatetaan valmiiksi. Valiokunta viittaa unionin kriisinhallintatehtävien
tarkentamisen, puolustusmateriaaliyhteistyön tiivistämisen
sekä siviilikriisinhallinnan osalta aiemman lausuntonsa
kantoihin. Valiokunta pitää tärkeänä,
että Suomi myös hallitusten välisessä konferenssissa
pyrkii saamaan sopimukseen erillisen siviilikriisinhallintaa koskevan
artiklan.
Solidaarisuuslausekkeen osalta valiokunta viittaa lausuntoonsa UaVL
9/2002 vp, jossa se totesi, että ehdotettu
solidaarisuuslauseke on periaatteessa kannatettava ja looginen edistysaskel
EU:n kehityksessä laaja-alaisen turvallisuuden ylläpitämiseen
pyrkivänä yhteisönä ja turvallisuuspoliittisena
toimijana. Valiokunta yhtyy valtioneuvoston tulkintaan siitä,
että solidaarisuuslausekkeen nojalla jäsenvaltion
omalla alueella tapahtuva avunanto edellyttää aina
kyseisen jäsenvaltion viranomaisten nimenomaista pyyntöä.
Ulkoasiainvaliokunta on suhtautunut myönteisesti EU:n
piirissä tapahtuvan puolustusmateriaaliyhteistyön
kehittämiseen, viimeksi lausunnossaan UaVL 9/2002
vp. Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan, jossa tuetaan puolustusmateriaalipolitiikan
sekä pidemmällä tähtäimellä puolustustarvikkeiden
yhteismarkkinoiden luomista. Valiokunta pitää valtioneuvoston
kantaan yhtyen tärkeänä varmistaa, että EU:n puolustusmateriaalipolitiikka
on kaikille jäsenvaltioille avointa eikä sisällä uusia
määrämuotoisia velvoitteita.
Tiiviimpi yhteistyö puolustuskysymyksissä
Valiokunta toteaa, että konventin ehdotukset tiiviimmän
yhteistyön (joustavuuden) käytöstä menevät
huomattavasti pidemmälle kuin asiaa käsitelleen
työryhmän enemmistön kannatuksen saaneet
ehdotukset. Valiokunta viittaa erityisesti konventin ehdotuksen
I osan 40 artiklaan, joka sisältää kolme
erilaista tiiviimmän yhteistyön muotoa.
Artiklan 5 kohdan mukaan neuvosto voi yksimielisellä päätöksellä valtuuttaa
osan jäsenvaltioita suorittamaan unionin nimissä tehtävän. Artiklan
6 kohta sisältää valtuutuksen aloittaa puolustusasioita
koskeva rakenteellinen yhteistyö. Sen mukaan pienempi joukko
jäsenvaltioita, jotka täyttävät
korkeammat sotilaalliset voimavarakriteerit, saisi erillisen pöytäkirjan määräysten
mukaan tehdä unionin piirissä tiiviimpää yhteistyötä,
johon muut jäsenvaltiot voisivat liittyä, jos
ne täyttävät pöytäkirjassa asetetut
kriteerit ja jos yhteistyössä mukana olevat jäsenvaltiot
hyväksyvät uuden jäsenvaltion. Kolmas
tiiviimmän yhteistyön muoto puolustusasioissa
on artiklan 7 kohdan mukainen keskinäisen puolustuksen
velvoitteen mahdollistaminen. Keskinäisen puolustuksen
velvoitteen omaksuvat jäsenvaltiot lueteltaisiin perustuslakiin
liittyvässä julistuksessa, johon ulkopuolella olevat
jäsenvaltiot voisivat halutessaan liittyä (ns.
opt in -periaate).
Valiokunta pitää edelleen aiempaan lausuntoonsa
viitaten keskeisenä, että unionin kriisinhallintatoiminnassa
vältetään kaikkia institutionalisoituja
ja pysyväisluonteisia jakolinjoja, joiden seurauksena olisi
unionin jakautuminen kahteen erilliseen unionin kriisinhallintatoiminnan puitteissa
toimivaan maaryhmään.
Valiokunta pitää myönteisenä,
että ehdotuksen mukaan unionin nimissä ja tunnuksia
käyttäen tapahtuvaan sotilaallisen voiman käyttöön on
kaikilla jäsenvaltioilla mahdollisuus muodostaa kantansa
joko kannattamalla kriisinhallintaoperaatioita tai käyttämällä rakentavaa
pidättäytymistä päätöksen
suhteen.
Valiokunta viittaa Nizzan sopimuksen hyväksymistä koskevassa
mietinnössään (UaVM 17/2001
vp) kannattamaansa Suomen joustavuuden käyttöä koskevaan
peruslinjaukseen, jonka mukaan Suomen kannalta on parempi, että unionin
toimintaan liittyvä tiiviimpi yhteistyö tapahtuu
unionin rakenteiden puitteissa kuin ulkopuolella.
Valiokunta toteaa aiempaan lausuntoonsa (UaVL 9/2002
vp) viitaten, että Natosta erillisten ja sen
kanssa päällekkäisten sotilaallisten voimavarojen
kehittäminen Euroopan unionin puitteissa ei valiokunnan
mielestä ole mielekästä sen paremmin
EU:n toiminnan yleisten tavoitteiden kuin jäsenvaltioiden
taloudellisten tai muiden voimavarojen käytönkään
kannalta.
Valiokunta katsoo, että perustuslailliseen sopimukseen
ei tulisi sisällyttää konventin ehdotuksen
I osan 40 artiklan 6 kohdan mukaista rakenteellista yhteistyötä eikä 7
kohdan mukaista keskinäistä puolustusta koskevia
sopimusmääräyksiä.
Valiokunta pitää valtioneuvoston kantaan viitaten
sekä unionin yleisen kehityksen että unionin yhteisen
turvallisuus- ja puolustuspolitiikan kannalta parempana, että myös
puolustukseen liittyvissä kysymyksissä sovellettaisiin
yleisiä tiiviimpiä yhteistyötä koskevia
sopimusmääräyksiä. Yleiset joustavuusmääräykset
takaisivat valiokunnan mielestä paremmin yhteistyön ulkopuolelle
jäävien aseman sekä varmistaisivat suuremmalla
todennäköisyydellä sen, että mahdollisen
tiiviimmän yhteistyön käynnistämisessä otettaisiin
kattavammin huomioon vaikutukset unionin muuhun toimintaan.
Unionin ulkoisen toiminnan kehittäminen
YUTP:n päätöksentekomenettelyt
Valiokunta yhtyi lausunnossaan UaVL 9/2002 vp valtioneuvoston
kantaan, jonka mukaan määräenemmistöpäätökset
voisivat EU:n yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan alallakin
olla pääsääntö. Poikkeuksena
olisivat sotilaallista toimintaa ja voimankäyttöä koskevat
päätökset, jotka tulisi edelleen tehdä yksimielisesti.
Valiokunta yhtyy tähän kantaan ja pitää sitä erittäin tärkeänä.
Valtioneuvoston mukaan määräenemmistöpäätöksentekoon
tulisi kuitenkin liittyä ns. hätäjarrun
käytön mahdollisuus politiikan linjauspäätöksissä ja
rakentava pidättäytyminen täytäntöönpanoa
koskevissa päätöksissä. Valiokunta totesi
lausunnossaan, että määräenemmistöön siirtymistä koskevia
päätöksiä ei tulisi jättää Eurooppa-neuvoston
tehtäväksi.
Muita ulkosuhteiden kehittämiseen liittyviä kysymyksiä
Valiokunta käsitteli lausunnossaan UaVL 9/2002
vp laajasti EU:n ulkoasiainedustajan tehtävän
perustamiseen liittyviä periaatteita. Valiokunta viittaa
ulkoisen edustuksen, kauppapolitiikan sekä kehitysyhteistyökysymysten
osalta aiempaan lausuntoonsa (UaVL 9/2002 vp).
Unionin perustuslailliset kysymykset
Valiokunta viittaa unionin perustuslaillisten kysymysten osalta
lausuntoonsa UaVL 9/2002 vp.
Valiokunta totesi lausunnossaan, että myös sopimuksen
ei-perustuslaillisten osien muuttamisesta on kaikissa tapauksissa
tehtävä jäsenvaltioiden yksimielinen
päätös.