Perustelut
Yleistä ja keskeiset johtopäätökset
Ulkoasiainvaliokunta käsittelee ulkoasiainministeriön
hallinnonalaa keskittyen valtioneuvoston selontekoon valtiontalouden
kehyksistä vuosille 2012—2015 (kehyspäätös).
Menokehykset nousevat vuoteen 2015 mennessä 1,296 miljardiin
euroon, mikä vastaa noin 3 prosentin osuutta koko valtionhallinnon
menoista. Kehyskauden loppuun mennessä leikkausten taso
on noin 140 miljoonaa euroa vuonna 2015 verrattuna aikaisempaan
kehykseen, tästä toimintamenojen supistukset ovat
noin 10 miljoonaa euroa vuosittain. Ulkoasiainministeriön
ensi vuoden talousarvioesitys on 1,283 miljardia euroa,
jossa on kasvua edellisestä vuodesta 1 prosentti. Edustustojen
nettomenot ovat yli puolet ministeriön toimintamenoista.
Kansainvälisen toimintaympäristön
muutos mm. kansalaispalvelujen kasvu (tapauksia on vuosittain 45
000), lisääntyneet turvallisuusriskit ja tietoliikenteen
ajanmukaistaminen lisäävät kustannuspaineita
entisestään.
Hallitusohjelman mukaan Suomen ulkomaanedustustot muodostavat
globaalisti kattavan toimipisteverkon, jonka toimintaedellytykset
hallitus haluaa turvata. Vaikean taloustilanteen johdosta ja kestävyysvajeen
umpeen kuromiseksi on selvää, että myös
ulkoasiainhallinnon tulee sopeuttaa toimintojaan ja rationalisoida
rakenteitaan säästöjen aikaansaamiseksi.
Ulkoasiainministeriö on aloittanut säästö-
ja sopeutustoimet. Valiokunta pitää tärkeänä,
että niitä jatketaan ja että esim. edustustoverkkoa,
henkilöstöresursseja ja toimintatapoja arvioidaan
ja modernisoidaan muuttuvien tarpeiden ja prioriteettien valossa.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan ministeriön toimintaa
sekä rakenteita joudutaan leikkaamaan vielä merkittävästi,
mikäli eduskunta ei päätä lisätä ulkoasiainministeriön määrärahoja.
Leikkaukset supistaisivat edustustoverkkoa laajamittaisesti ja vaikeuttaisivat ulkoasiainhallinnon
ydintehtävien hoitoa.
Ulkoasiainvaliokunta esittää vakavan huolen
ulkoasiainministeriön hallinnonalaan kohdistuvien
leikkausten yhteisvaikutuksesta ulkoasianhallinnon ydintehtäviin.
Edustustoverkon laajamittaisella supistamisella (n. 15 prosenttia)
yhdessä mm. kriisinhallinnan ja kehitysyhteistyön
leikkausten kanssa olisi kauaskantoisia poliittisia ja
taloudellisia vaikutuksia. Säästöt heikentäisivät
Suomen kansainvälistä toimintakykyä ja
vaikutusmahdollisuuksia.
Ulkoasiainvaliokunta esittää, että ulkoasiainhallintoon
kohdistuvia leikkauksia ei toteuteta täysimääräisinä.
Saadun selvityksen mukaan tarvittaisiin n. 10 miljoonan euron lisämääräraha
vuosittain, jotta laajamittaiselta edustustoverkon ja toiminnan
supistamiselta vältyttäisiin. Kehitysyhteistyöhallinnon
vahvistamiseen ollaan perustellusti jatkossakin osoittamassa riittävät
määrärahat. Tämä ei
saadun selvityksen mukaan kuitenkaan poista painetta leikkauksiin.
Valiokunta esittää, että ulkoasiainministeriön
määrärahoja nostetaan 6 miljoonalla eurolla vuosittain,
jotta ydintoimintoihin vaikuttavat edustustoverkon supistukset voidaan
välttää.
Valiokunta edellyttää ripeällä aikataululla
konkreettisia tuloksia Suomi-talo- konseptin toimeenpanossa kustannustehokkuudenkin
vuoksi.
Valiokunta edellyttää vaikean taloudellisen
tilanteen vuoksi, että ulkoasiainministeriö selvittää edelleen
hallinnonalansa kustannustehokkuutta ml. edustustoverkon kustannukset
ja laatii toimintasuunnitelman kustannustehokkuuden parantamiseksi.
Tämä toimintasuunnitelma tulisi saattaa eduskunnalle
vuoden 2012 loppuun mennessä.
Yksityiskohtaiset perustelut
Ulko- ja turvallisuuspolitiikan toimeenpanon turvaaminen
Hallitusohjelman mukaan Suomen turvallisuus, hyvinvointi ja
menestyksen edellytykset perustuvat laaja-alaiseen yhteistyöhön
muiden valtioiden ja kansainvälisten toimijoiden
kanssa. Politiikka perustuu hyviin kahdenvälisiin suhteisiin
ja tehokkaaseen monenkeskiseen yhteistyöhön. Suomen
edustustoverkko on keskeinen väline ulko- ja turvallisuuspolitiikan
toteuttamisessa. Globaalissa maailmassa ei ole perusteltua oleellisesti
heikentää edustustoverkon toimintaedellytyksiä.
Kehyspäätöksen määrärahaleikkaukset
merkitsisivät valiokunnan saaman selvityksen mukaan jopa
15 edustuston sulkemista. Laskennallisten arvioiden mukaan edustustoverkon
supistuksella saavutettaisiin n. 6 miljoonan euron vuosittaiset
välittömät säästöt
kehyskauden loppuun mennessä. Supistuksista saatavia välittömiä säästöjä ei
kuitenkaan voida tarkastella irrallisina, koska paine edustustojen
sulkemiseen johtuu osaltaan jo pitkään jatkuneesta
kustannusten noususta. Arvioiden mukaan edustustojen laajamittaiset
lakkautukset ja ulkoasiainhallinnon supistaminen voitaisiin välttää kokonaan — tulevat
kustannuspaineet huomioon ottaen — noin 10 miljoonan euron
lisämäärärahalla. Säästöpaineiden
lisääntyessä kehitysyhteistyöhallinnon
vahvistamiseen tarkoitettujen määrärahojen sitominen
ennalta määrättyyn henkilötyövuosien
enimmäismäärään ei
valiokunnan näkemyksen mukaan edistä henkilöstöresurssien
tehokasta ja joustavaa käyttöä.
Laajamittainen edustustoverkon supistaminen olisi merkittävä heikennys
Suomen ulkopolitiikan hoidossa. Valiokunta korostaa, että valtion
voimavarojen kohdentaminen tulee tehdä ulko- ja turvallisuuspolitiikan
tavoitteet huomioiden. Edustustojen mahdollisen sulkemisen kautta
saavutettavia säästöjä on tarkasteltava Suomen
kokonaisedun ja ulkopolitiikan pitkän aikavälin
tavoitteiden ja toisaalta säästöistä aiheutuvien
peruuttamattomien poliittisten ja taloudellisten vaikutusten
valossa. Edustuston sulkemisella on aina kielteinen vaikutus poliittiseen
tai taloudelliseen yhteistyöhön ao. maan kanssa.
Valiokunnan arvion mukaan käsittelyssä olevien
säästöesitysten yhteisvaikutus on merkittävä.
Sen arvioidaan vaikuttavan kielteisesti mm. lyhyen aikavälin
tavoitteen, YK:n turvallisuusneuvoston jäsenyyden, toteutumiseen ja
sen hoitamiseen 2013—2014.
Ulkoasiainministeriön toiminta, erityisesti viennin
edistäminen, on keskeistä Suomen yritysten ja
kaupan kasvuedellytysten toteuttamiseksi. Valiokunnan arvion mukaan
hallitusohjelman mukainen taloudellisten ulkosuhteiden ohjelman
toteuttaminen vaikeutuisi, mikäli edustustoverkon supistukset
toteutettaisiin.
Euroopan ulkosuhdehallinnon toiminta ei korvaa poliittisten
ja kaupallisten etujen ajamista kansallisesti, esimerkiksi kansalaispalveluja ei
voida hoitaa sitä kautta. Valiokunnan saaman selvityksen
mukaan Pohjoismaiden edustustoyhteistyötä harjoitetaan
nykyisin 13:ssa eri kohteessa. Valiokunta pitää pohjoismaista
yhteistyötä tärkeänä,
mutta se ei saadun selvityksen mukaan ole lisännyt merkittävästi
kustannustehokkuutta. Valiokunta tukee edellä mainittuja kehittyviä yhteistyömuotoja,
mutta ulkoasiainministeriön voimavarojen leikkaamista ei
voida perustaa niiden varaan.
Hallitusohjelman ja talousarvion mukaan edustustoverkon arviointia
ja kehittämistä jatketaan. Suomen kansainvälisiä toimintoja
(näihin kuuluvat mm. Finpro, FinNode, Suomen kulttuuri-
ja tiedeinstituutit, maahanmuuttotoiminta) on tarkoitus keskittää Suomi-talo-konseptin
pohjalta.
Ulkoasiainvaliokunta pitää tätä oikeana
tavoitteena. Ulkoasiainvaliokunta pitää yhteistyön
vahvistamista eri hallinnonalojen kanssa välttämättömänä ja
katsoo, että myös tarvittavia rakenteellisia,
suurlähetystöihin tukeutuvia toimivaltauudistuksia
tulisi arvioida ennakkoluulottomasti. Reviiriristiriidat, jotka
saadun selvityksen mukaan ovat osittain puutteellisen yhteistyön
taustalla, eivät ole hyväksyttävä syy yhteistyön
tehottomuudelle. Nykyisessä taloustilanteessa se on täysin
kestämätön peruste. Yhteisenä tavoitteena
tulee olla yhteiskunnan kokonaisetu ja valtion voimavarojen tarkoituksenmukainen
ja tehokas käyttö. Parhaimmillaan Suomi-talo-konsepti
tuo synergiaetuja, ratkaisee toimijoiden välisiä ristiriitoja
ja tukee Suomen näkyvyyttä ja vaikutusvaltaa ulkomailla.
Konsepti voisi kattaa kaikki suomalaiset julkista tukea saavat yhteisöt
ja laitokset.
Lähialueyhteistyön toimintatapoja muutetaan ja
varoja leikataan aikaisemmista kehyksistä yhteensä 8
miljoonaa euroa vuoteen 2015 mennessä. Valiokunta pitää Arktisen
alueen, Pohjoisen ulottuvuuden ja Itämeren yhteistyötä alueina, joissa
Suomella — ml. kansalaisjärjestöt — on asiantuntemusta
ja vaikutusmahdollisuus kysymyksissä, joilla on välitöntä merkitystä maamme
ympäristölle ja turvallisuudelle. Venäjän
ja Suomen viranomaisten ja kansalaisjärjestöjen välillä on
johdonmukaisen yhteistyön tuloksena saavutettu konkreettisia
tuloksia mm. jätevesihuollossa. Nyt esitetyt säästötavoitteet
vaikeuttavat tätä työtä mm.
Suomen puheenjohtajuuskausilla Itämeren alueen neuvostossa
(2013—2014) ja Barentsin euroarktisessa neuvostossa (2013—2015).
Valiokunta edellyttää, että hallitus
toimii aktiivisesti, jotta lähialueyhteistyölle osoitetuilla
rajallisilla määrärahoilla voidaan vaikuttaa
mahdollisimman tehokkaasti kansainvälisen yhteistyön
kautta erityisesti ympäristö- ja ydinturvakysymyksissä,
ml. kansalaisjärjestöjen toiminta.
Kriisinhallinta
Kehyspäätöksen poliittisissa linjauksissa
nostetaan esiin kokonaisvaltaisesta kriisinhallinnasta vain rauhanvälitys,
vaikka ao. toiminnalle varatun määrärahan
suuruus ei anna tähän välttämättä perusteita.
Määräraha pieneni ulkoasiainministeriön
esittämästä 1,0 miljoonasta eurosta 400
000 euron vuosittaiseen määrärahaan.
Siviilikriisinhallintaan suunnattuja menoja joudutaan leikkaamaan
vuodesta 2012 lähtien lähes miljoonalla eurolla
vuosittain eli noin 5 prosentilla.
Ulkoasiainministeriön pääluokassa
siviilikriisinhallintaan varataan 17,352 miljoonaa euroa vuodelle
2012 (asiantuntijoiden lähettämisestä aiheutuvat
menot). Sisäasiainministeriön pääluokassa
kotimaan valmiuksien kehittämiseen on varattu 1,695 miljoonaa
euroa. Siviilikriisinhallinnan menoista vähintään
80 prosenttia on ns. ODA-kelpoista ja luettavissa kehitysyhteistyömenoihin.
Sotilaalliseen kriisinhallintaan osoitetaan yhteensä 123
miljoonaa euroa (UM/ ylläpitomenot 56,3 miljoonaa
ja PLM / kalusto- ja hallintomenot sekä tarkkailijatoiminta
66,7 miljoonaa euroa). Yhteensä kriisinhallintaoperaatioissa
arvioidaan olevan noin 640 henkeä.
Valiokunta korostaa kokonaisvaltaisen kriisinhallinnan merkitystä ja
sen toimeenpanon tehostamista nykyisessä taloustilanteessa.
Kehitysyhteistyön, humanitaarisen avun ja kriisinhallinnan
roolit ja vastuut ovat erillisiä, mutta toisiaan täydentäviä.
Päämääränä tulee
olla eri toimintojen yhteisvaikutusten lisääminen. Valiokunta
pitää hyvänä, että hallitus
on valiokunnan esityksen mukaisesti perustamassa sotilaallisen ja
siviilikriisinhallinnan yhteistoiminnan tehostamiseksi vakauttamisrahaston
ja hauraiden valtioiden tukemiseksi laaditaan strategia.
Ulkoasiainvaliokunta on johdonmukaisesti korostanut siviilikriisinhallinnan
kasvavaa merkitystä kokonaisvaltaisen kriisinhallinnan
osana viimeksi laajemmin turvallisuuspoliittisen selonteon yhteydessä (UaVM
5/2009 vp). Valiokunta toteaa, että kehyspäätöksen
määrärahat eivät mahdollista
asiantuntijoiden määrän huomattavaa nostamista,
kuten vuoden 2009 turvallisuuspoliittisessa selonteossa esitettiin.
Suomen siviilikriisinhallinnan taso (noin 140 asiantuntijaa) ei
toimintaympäristön vaikeutumisesta aiheutuvien
kustannusten nousun vuoksi enää vastaa kansallisen
strategian 150 henkilön minimitavoitetta. Valiokunta tukee
sisäasiainministeriön tavoitetta kehittää kotimaanvalmiuksien tuottavuutta
ja tehokkuutta.
Kriisinhallinta on turvallisuus- ja puolustuspolitiikan keskeinen
keino, jolla edistetään Suomen turvallisuutta
ja maailman konfliktialueiden vakautta. Sotilaalliseen kriisinhallintaan käytetään
pääosin samoja voimavaroja, joita on varattu kansalliseen
puolustukseen. Ulkoasiainvaliokunta korostaa aiemman kantansa mukaisesti
(UaVM 5/2009 vp), että osallistuminen sotilaalliseen
kriisinhallintaan tukee puolustusvoimien yhteistoimintakyvyn kehittämistä ja kansallisen
puolustuksen toimintakykyä. Sotilaallinen kriisinhallinta
ja kansallisen puolustuskyvyn ylläpitäminen ovat
puolustusvoimien toisiaan tukevia toimintamuotoja. Sotilaallisiin kriisinhallintaoperaatioihin
osallistumista harkittaessa ensisijainen peruste tulee olla vaikuttavuus
kriisien ratkaisemiseen. Toiminnalle tulee jatkossakin varata voimavarat,
jotka mahdollistavat Suomen turvallisuuspoliittisten tavoitteiden
saavuttamisen.
Kansallinen 1325-toimintaohjelma naisten osallistumisesta konfliktien
ennaltaehkäisyyn ja rauhanrakennukseen edellyttää resursseja
erityisesti koulutuksen vahvistamiseksi sotilas- ja siviilikriisinhallinnan
tehtäviin lähteville. Naisten osuus siviilikriisinhallinnan
asiantuntijoista on yli 35 prosenttia. Sotilaallisessa kriisinhallinnassa
naisten osuus on 4 prosenttia.
Ulkoasiainvaliokunta pitää Suomen aktiivista
osallistumista kriisinhallintaan tärkeänä osana
turvallisuuspolitiikkaa. Osallistumisen tasoa tulee arvioida osana
ulkopolitiikan toimintalinjausten toteuttamista.
Ulkoasiainvaliokunta korostaa, että siviilikriisinhallinnan
osallistumistasoa tulee pyrkiä nostamaan määrätietoisesti.
Tämä edellyttää mm. tehostettua
panostusta kotimaan valmiuksien kehittämiseen.
Kehityspolitiikka
Hallituksen ohjelmassa ja kehyspäätöksessä todetaan,
että hallituksen tavoitteena on varmistaa tasainen kehitysyhteistyön
määrärahakehitys, jonka puitteissa 0,7
prosentin bruttokansantulo-osuus ja Suomen kansainväliset
sitoumukset voidaan saavuttaa. Tämä tavoite oli
kirjattuna myös ulkoasiainministeriön tekemään
talousarvioesitykseen vuodelle 2012. Hallituksen talousarvioesitys
2012 ei mainitse tasaisen kehityksen varmistamista eikä kansainvälisten tavoitteiden
saavuttamista.
Talousarvion mukaan vuoden 2012 kehitysyhteistyömenot
ovat 1,124 miljardia euroa, joka vastaa noin 0,56 prosentin osuutta
BKTL:stä. Suomi sijoittuu OECD-maiden vertailussa korkealle,
eli kahdeksanneksi. Perinteisen viiteryhmämme maista Alankomaat,
Luxemburg, Norja, Ruotsi ja Tanska ovat yltäneet yli 0,7
prosentin BKTL-tasoon. Valiokunta pitää kehitysyhteistyön
jatkuvuuden kannalta tärkeänä, että huolimatta
vaikeasta taloudellisesta tilanteesta vuodelle 2012 esitetään
absoluuttista kasvua noin 50 miljoonaa euroa. Valiokunta huomauttaa,
että noin 80 prosenttia tästä kasvusta
(41,6 miljoonaa euroa) on tarkoitettu Suomen Kööpenhaminan
ilmastokokouksessa tekemän sitoumuksen kattamiseksi. On
tärkeää, että hallitusohjelman mukaisesti
kansalaisjärjestöjen osuutta kaikesta kehitysyhteistyöstä kasvatetaan
vuonna 2012.
Kehyspäätöksen mukaan määrärahat
on tarkoitus jäädyttää vuoden
2012 tasolle vuosina 2013—2014. Vuonna 2015 määrärahoja
on tarkoitus kasvattaa 21 miljoonalla eurolla. Kehyspäätöksessä todetaan,
että tämä johtaa BKTL- osuuden vähentämiseen,
mutta että tarkoituksena on vuoden 2013 jälkeen
käyttää päästöoikeuksien
huutokaupasta valtiolle kertyneitä tuloja ilmastorahoitukseen
ja kehitysyhteistyöhön. Hallitusohjelman 0,7 prosentin
tavoitteen toteutuminen vuonna 2015 edellyttäisi laskennallisten
arvioiden mukaan erittäin huomattavan kertaluonteisen korotuksen
osoittamista kehitysyhteistyöhön. Tämän
toteutumista pidetään käytännössä epätodennäköisenä.
Ulkoasiainvaliokunta viittaa aikaisempaan kantaansa ilmastorahan
lisäisyyden tärkeydestä ja korostaa,
että riittävän ilmastorahoituksen turvaamiseksi
tarvitaan erilaisia lähteitä mukaan lukien innovatiiviset
rahoitusmekanismit ja -mallit.
Valiokunta korostaa julkisen ja yksityisen sektorin sekä kansalaisyhteiskunnan
kumppanuuksien edistämistä tehokkaana kehityspolitiikan
välineenä. Valiokunta pitää tärkeänä vahvistaa
yksityisen sektorin osallistumista kehitysponnisteluihin niin Suomessa
kuin kehitysmaissa. Finnfundin pääoman korotusta
on tarkoitus pienentää vuonna 2012 noin 33 prosenttia
eli 10 miljoonaa euroa. Valiokunta on aiemmissa kannoissaan tukenut
Finnfundin pääoman korotusta eikä pidä esitettyä vähennystä oikeansuuntaisena.
Kehyspäätös voi saadun selvityksen mukaan vaikeuttaa
valmisteltavan kehityspoliittisen ohjelman painotusten (nuorisotyöllisyys,
ihmisoikeudet, demokratia) toimeenpanoa erityisesti kahdenvälisen
kehitysyhteistyön osalta. Kehyspäätös
voi johtaa myös siihen, että jo tehtyjä sitoumuksia
ei kaikin osin voida toteuttaa.
Valiokunta huomauttaa, että kehitysyhteistyömäärärahoilla
tuetaan käytännössä myös Suomen
edustustoverkon kattavuutta ja toimintaa ns. 5 prosentin määrärahalla
kehityshallinnon vahvistamiseksi. Kehitysmaissa toimivien edustustojen
toimintamenoista katetaan merkittävä osuus ODA-kelpoisella
rahoituksella.
Ulkoasiainvaliokunta katsoo, hallituksen tavoin, että kehityspolitiikka
on osa johdonmukaista ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa. Globaali ja
kansallinen keskinäisriippuvuus on asettanut rajat sektoriajattelulle.
Kehitys on rinnasteinen muille kansallisille politiikoille, mutta
sen merkitys korostuu pitkällä aikavälillä osana
globaalitalouden vakauttamista, ilmasto- ja ympäristöpolitiikan
hallintaa sekä merkittävänä ulko-
ja turvallisuuspolitiikan pilarina. Köyhyys, toimeentulon
ja kansalaisoikeuksien puute ja ruokaturvan epävarmuus
olivat keskeisiä tekijöitä esimerkiksi
Pohjois-Afrikan kansannousujen taustalla.
Ulkopolitiikka edellyttää suunnitelmallista toimintaa
kansainvälisten sitoumusten toimeenpanemiseksi. Ulkoasiainvaliokunta
on johdonmukaisesti korostanut (viimeksi UaVM 13/2010 vp)
YK:ssa ja EU:ssa sovittujen määrärahatavoitteiden
velvoittavan Suomea ja edellyttänyt, että hallitus
sitoutuu yksiselitteisesti täyttämään kansainväliset
minimitavoitteet lisäämällä tarvittaessa
kehitysyhteistyömäärärahoja.
Valiokunta totesi kehyslausunnossaan (UaVL 2/2010 vp),
että kehitysyhteistyön 0,7 prosentin tavoitteen
saavuttaminen on hallituksen ja eduskunnan vastuulla ja piti tavoitetta
sitovana myös nykyisen hallituksen politiikalle.
Valiokunta korostaa, että määrärahojen
suuruus ei sinällään varmista kehitystä.
Valiokunta on peräänkuuluttanut johdonmukaisesti
kehitysyhteistyön vaikuttavuuden lisäämistä.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että hallitusohjelmassa korostetaan aiempaa voimakkaammin
muiden politiikka-alojen johdonmukaisuutta kehitystavoitteiden
kanssa. Valiokunta on pitkään korostanut kokonaisvaltaisen
lähestymistavan merkitystä (viimeksi UaVM
13/2010 vp) mm. tuloksellisuuden parantamiseksi.
Suomen kokonaispanoksen vaikuttavuus kasvaa, kun eri politiikkalohkot
eivät ole keskenään ristiriitaisia, vaan tukevat
toisiaan. Ennakoitavissa oleva kehitysmäärärahojen
kasvu edesauttaa suunnitelmallisuutta ja tukee kehityspolitiikan
vaikuttavuutta. Taloudellisesti vaikeina aikoina kehitysmäärärahojen
johdonmukainen kasvattaminen on poliittisesti vaikeaa kaikissa maissa.
OECD:n mukaan nimenomaan kehitysyhteistyöllä voitaisiin tasaannuttaa
taloussuhdanteiden aiheuttamia jyrkkiä muutoksia sosiaalisesti
hauraissa kehitysmaissa.
Hallitus esittää kehyspäätöksessä kehitysmäärärahoihin
aiheutuneiden säästöpaineiden vuoksi
päästötulojen "korvamerkitsemistä"
kehitysyhteistyömäärärahojen
kasvattamiseen. Valiokunta huomauttaa, että johdonmukaista kehityspolitiikkaa
on vaikea toteuttaa, kun määrärahojen
tasainen kasvattaminen joudutaan taloudellisesta tilanteesta
johtuen jättämään päästöoikeuksien
huutokaupasta mahdollisesti saatavien tulojen varaan. Valiokunta
pitää kuitenkin tärkeänä,
että kehitysyhteistyömäärärahojen
kasvattamiseen löytyy Suomen vaikeassa taloudellisessa
tilanteessa edelleen poliittista tahtoa ja että siihen
ollaan valmiita käyttämään innovatiivisia,
vaikkakaan ei täysin ennakoitavia tulolähteitä.
Saadun selvityksen mukaan päästökauppatulojen
ennakoitavuutta vaikeuttavat mm. seuraavat tekijät. Vuonna
2013 alkavassa päästöoikeuksien huutokaupassa
ilmaisjaolla on alkuvuosina merkittävä rooli.
Ilmaisjako pienenee asteittain, jolloin myös valtion huutokauppatulot
kasvavat. Huutokauppatulojen arviointi on vaikeaa, koska tulot riippuvat
päästöoikeuden hinnan kehittymisestä.
Hintatason jäädessä alhaiseksi huutokaupoista
kertyisi tuloja arvioiden mukaan alle 150 miljoonaa euroa vuodessa. Toisaalta,
hintatason noustessa nykyisestä tuloja voisi kertyä jopa
600 miljoonaa euroa vuodessa. Epävarmuutta tulojen suuruusluokkaan
aiheuttaa myös se, että huutokaupattavien
päästöoikeuksien tarkkaa määrää ei
vielä tiedetä. Lähtökohtaisesti
tulot ovat yleiskatteellisia budjettituloja, joiden käytöstä päättää eduskunta.
Päästökauppadirektiivin mukaan vähintään
50 prosenttia tuloista tulisi kuitenkin käyttää ilmastotoimiin
(= omat kansalliset ilmastotoimet sekä kehitysmaiden
ilmastotoimien rahoittaminen). Tuloja on pyritty ennakkoon "korvamerkitsemään"
myös muihin tarkoituksiin (esim. hallitusohjelma s. 9 "...päästöoikeuksien
huutokauppatulojen myötä tulevaa liikkumavaraa
voidaan ohjata velan maksuun ja hallitusohjelman strategisten tavoitteiden
toteuttamiseen".) Päästökaupasta saatavat
kertaluontoiset maksut ovat haasteellisia johdonmukaisen budjetoinnin
toimeenpanossa ottaen huomioon, että Suomi korostaa pitkäjänteisyyttä ja
suunnitelmallisuutta kumppanimaille.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että vaikeasta taloudellisesta tilanteesta huolimatta Suomi
kasvattaa absoluuttisesti kehitysyhteistyömäärärahoja.
Valiokunta huomauttaa, että kehyspäätös
ei johda kehitysyhteistyömäärärahojen
tasaiseen kasvuun eikä se siten ole linjassa valiokunnan
aiempien kantojen kanssa.
Taloudellisen tilanteen vuoksi hallituksen määrätietoinen
politiikka saavuttaa 0,7 prosentin bruttokansantulo-osuus vuonna
2015 on vaikeaa. Valiokunta tukee hallituksen pyrkimystä toteuttaa
määräajassa Suomen sekä EU:ssa
että YK:ssa tekemiä sitoumuksia.