Perustelut
         
         Strategian merkitys ja luonne
         
         Euroopan unioni on instituutiona ainutlaatuinen kansainvälinen
            toimija. Unionilta puuttuu kuitenkin selkeä strategia ulko-
            ja turvallisuuspolitiikassa. Kokonaisvaltaisen turvallisuuspoliittisen
            strategian puute heikentää osaltaan Euroopan unionin
            kykyä ja uskottavuutta toimia tehokkaasti erityisesti vaikeissa
            poliittisissa tai sotilaallisissa konflikteissa. Unionin hajaannus viimeistään
            Irakin sodan yhteydessä osoitti yhteisen strategian tarpeen.
            Valiokunta pitää tärkeänä,
            että turvallisuusstrategia laaditaan osana unionin kokonaisvaltaista
            kehittämistä ja turvallisuusidentiteetin luomista.
            Valiokunta toteaa kuitenkin, että esitetty strategialuonnos
            on monelta osin hyvin yleisluontoinen, eikä se siten välttämättä käytännössä johda
            unionin turvallisuuspolitiikan koheesion vahvistumiseen.
         
         
         Strategian laatimisprosessi on uusi ja mielenkiintoinen. Korkea
            edustaja Javier Solana sai toukokuussa 2003 tehtäväksi
            laatia unionille yhteisen turvallisuusstrategian. Solana esitteli
            strategian luonnoksen vain vähän yli kuukauden valmistelun
            jälkeen Thessalonikissa 20. kesäkuuta 2003. Valmisteluprosessi
            on ollut avoin ja siihen liittyen on järjestetty kolme
            erillistä seminaaria koskien yhteisiä uhkia, strategisia
            tavoitteita ja unionin toimintakykyä, yhtenäisyyttä ja johdonmukaisuutta.
            Jäsenmaat ovat voineet tehdä omia ehdotuksiaan
            valmistelutyön pohjaksi. Luonnos on tarkoitus hyväksyä Rooman
            Eurooppa-neuvostossa joulukuussa 2003. Turvallisuusstrategiaa on
            mahdollisuus tarkistaa tarpeen mukaan.
         
         
         Valiokunta huomauttaa, että strategialuonnos: "A Secure
            Europe in a Better World" on käännetty suomeksi
            osittain harhaanjohtavasti "Turvallisempi Eurooppa oikeudenmukaisemmassa — (po.
            paremmassa) — maailmassa". Valiokunta pitää tätä valitettavana,
            koska "oikeudenmukaisuuden" korostaminen otsikossa saattaa antaa
            osittain vääristyneen käsityksen siitä, mitä asioita
            strategiassa todellisuudessa painotetaan. Valiokunta katsoo, että strategiassa
            tulisikin korostaa selvemmin kansainvälisen järjestelmän
            oikeudenmukaisuutta ja yhdessä sovittujen sääntöjen
            asemaa, koska ne ovat periaatteita, jotka sinällään
            edistävät kansainvälistä vakautta.
         
         
         Valtioneuvoston selvityksen mukaan strategia ei ole oikeudellinen
            sopimus tai perussopimuksen mukainen ns. ulko- ja turvallisuuspoliittinen
            instrumentti, joka suoraan sitoisi tai valtuuttaisi voimavarojen
            käyttämiseen tai yhteiseen hankkeeseen. Tavoitteena
            on, että Rooman Eurooppa-neuvosto voi sopia toimintaohjelman
            tai toimintaohjelmien laatimisesta strategian pohjalta. Strategia
            tarjoaa valtioneuvoston selvityksen mukaan poliittiset suuntalinjat
            näille toimintaohjelmille tai yhteisille toimille. Strategia
            ei muuta yhteisen turvallisuus- ja puolustuspolitiikan puitteissa
            tehtyjä sotilaallista ja siviilikriisinhallintaa koskevia
            päätöksiä, mutta se voi osaltaan
            johtaa unionin toiminnan tehostamiseen.
         
         
         Verrattuna Yhdysvaltain kansalliseen turvallisuusstrategiaan
            vuodelta 2002 voidaan todeta, että strategiat ovat luonteeltaan
            varsin erilaisia. Yhdysvaltain strategia on säännönmukainen
            hallinnon ohjausväline, jolla on suora toiminnallinen merkitys
            puolustussuunnittelussa. Unionin strategian poliittista tai oikeudellista
            asemaa ei ole määritelty. Eurooppa-neuvoston hyväksymällä strategialla
            on korkein mahdollinen poliittinen painoarvo, mutta ei oikeudellista
            sitovuutta.
         
         
         Unioni asettaa strategiassa itselleen päämääriä ja
            lupaa kehittää monenkeskistä kansainvälistä järjestelmää ikään
            kuin se itse olisi valtionkaltainen toimija — ei järjestö.
            Strategia määrittää myös
            unionin jäsenten turvallisuuspoliittisia painotuksia ja
            uhkakuvia. Eräiden asiantuntijoiden mukaan unionin voidaan
            siten katsoa asettuvan jopa jäsentensä yläpuolelle
            ulko- ja turvallisuuspolitiikassa. Valiokunta toteaa, että strategian
            ei-sitovasta luonteesta johtuen sitä voidaan pitää lähinnä yleisenä lähtökohtana
            mm. Suomen seuraavan turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon
            laadinnassa.
         
         
         Strategian lähtökohdat
         
         Unionin monipuoliset voimavarat ja sen vahva taloudellinen asema
            ovat luoneet tilanteen, jossa unioni voisi ja sen tulisi ottaa aikaisempaa suurempi
            vastuu kansainvälisestä turvallisuudesta. Valiokunta
            yhtyy valtioneuvoston arvioon, että unioni tarvitsee kasvavan
            roolinsa sekä tiivistyvän yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan
            perustaksi yhteiset suuntalinjat strategisista tavoitteista ja keinoista
            turvallisuuspolitiikassa. Strategian laatiminen on ajankohtaista, koska
            unionin ulko- ja turvallisuuspoliittisista toimintakykyä pyritään
            tehostamaan nyt kokonaisuudessaan. Vain poliittisesti yhtenäinen
            ja toiminnallisesti tehokas unioni voi valiokunnan mielestä olla
            uskottava toimija ja yhteistyökumppani kansainvälisesti.
            Yhtenäisyyttä ja tehokkuutta lisäävät
            niin yhteiset poliittiset toimintalinjaukset kuin unionin toimintatapojen tehostaminenkin.
            Valiokunta korostaa, että on kiinnitettävä huomiota
            enenevässä määrin unionin kehittämiseen
            kansainvälisenä toimijana pitkällä aikavälillä.
            Tässä yhteydessä korostuu myös
            unionin rooli globalisaation hallinnassa. Globalisaation mahdollisuudet
            ja erityisesti siihen liittyvät uhkat huomioon ottaen valiokunta painottaa
            unionin kehittämistä niin, että se voi edistää laajapohjaisen
            kansainvälisen yhteistyön vahvistamista turvallisuuteen
            ja vakauteen liittyvissä kysymyksissä.
         
         
         Valtioneuvoston selvityksen mukaan strategian laatiminen edistää jäsenmaiden
            tietoisuutta unionin kasvavasta turvallisuuspoliittisesta roolista.
            Strategiassa unioni määrittää laajan
            turvallisuuskäsitteen muuttuvassa tilanteessa ja ottaa kantaa
            turvallisuusuhkien hallintaan ja voimankäyttöön
            kansainvälisissä suhteissa. Valtioneuvoston selvityksen
            mukaan unionissa ei ole senkaltaista strategista ajattelua ja kulttuuria
            tai kokemusta kuin kansallisvaltioissa tai niiden muodostamissa
            sotilasliitoissa, etenkään voimankäyttöä koskevissa
            kysymyksissä. Valiokunnan mielestä selvityksessä tai
            strategialuonnoksessa ei tässä arviossa oteta
            riittävästi huomioon unionin omasta, sisäisestä integraatiosta
            saatuja ainutlaatuisia kokemuksia. Vakauden ja rauhan edistäminen
            Euroopassa on perustunut laaja-alaisen yhteistyön syventämiseen,
            taloudellisen ja sosiaalisen eriarvoisuuden vähentämiseen,
            demokratian ja ihmisoikeuksien kunnioittamiseen. Valiokunnan arvio
            on, että tämän kokemuksen kautta unionissa
            on syntynyt omintakeista ja arvokasta strategista kulttuuria, jota
            edustaa monenkeskiseen yhteistyöhön perustuva
            laaja-alaisen turvallisuuden edistäminen. Tämä laaja-alainen
            turvallisuuskäsite on mainittu myös strategian
            lähtökohtana. Valiokunnan mielestä tämä lähtökohta
            ei kuitenkaan heijastu riittävästi tehdyissä johtopäätöksissä,
            toimintalinjauksissa eikä yhteistyökumppaneiden
            tai alueellisten painopisteiden valinnassa.
         
         
         Valiokunta painottaa meneillään olevan hallitusten
            välisen konferenssin ja strategian valmisteluprosessin
            välistä yhteyttä unionin ulkoisen toiminnan
            kehittämisessä. Valiokunta viittaa tässä yhteydessä konventin
            tuloksista ja valmistautumisesta hallitusten väliseen konferenssiin antamaansa
            mietintöön (UaVM 4/2003 vp),
            jossa valiokunta korosti, että tavoitteena on selkeyttää,
            johdonmukaistaa ja tehostaa unionin ulkoista toimintaa ja että lähtökohtaisesti
            konventin esitykset selkeyttävät unionin asemaa
            kansainvälisenä toimijana. Valiokunta korosti
            mietinnössään, että kaikessa
            unionin ulkoisessa toiminnassa on myös käytännön
            tasolla toimittava laajan turvallisuuden periaate huomioiden. Tämä lähestymistapa
            vaatii ulkoiselta toiminnalta erityistä pitkäjänteisyyttä ja
            johdonmukaisuutta. Unionin toiminnan ja käytettävissä olevan
            keinovalikoiman laajuus huomioon ottaen unionilla on valiokunnan
            mielestä hyvät mahdollisuudet toimia kokonaisvaltaisesti
            turvallisuuden ja vakauden edistämiseksi.
         
         
         Strategian merkitys Euroopan unionin ja Yhdysvaltojen suhteissa
         
         Valiokunta pitää tärkeänä,
            että unioni vahvistaa ja kehittää yhteistyötä Yhdysvaltojen
            kanssa globaalien turvallisuuskysymysten ratkaisemiseksi. Valiokunta
            yhtyy valtioneuvoston arvioon, että strategia on tärkeä puheenvuoro myös
            tässä mielessä. Asiantuntijalausuntojen mukaan
            on selvää, että strategian laatiminen
            on poliittinen vastaus myös Yhdysvaltain turvallisuusstrategian
            ja toiminnan asettamiin haasteisiin. Valiokunnan arvion mukaan strategian
            laatimisprosessi on jo vaikuttanut myönteisesti Yhdysvaltojen
            ja unionin väliseen vuoropuheluun selventämällä uhkakuvien
            ja tavoitteiden samankaltaisuutta. Valiokunta katsoo, että uskottava
            ja tehokas unioni voi tehokkaana kumppanina palauttaa Yhdysvaltain
            uskoa monenkeskisen yhteistyön hyödyllisyyteen
            ja toimivuuteen.
         
         
         Valtioneuvoston selvityksen mukaan Yhdysvaltain kansallisen
            turvallisuusstrategian linjaukset uusista uhkista ja ennakoivasta
            voimankäytöstä sekä sen yksipuoliset
            toimet useissa kysymyksissä ja tilanteissa, joissa unioni
            on ollut eri kannalla, vaativat unionilta uusia linjauksia transatlanttisen
            kumppanuuden hoitamiseksi. Valiokunnan mielestä ollakseen
            uskottava unionin turvallisuusstrategia ei voi kuitenkaan olla vain
            reaktio toimintaympäristön muutoksiin tai Yhdysvaltain
            strategiaan, vaan siinä tulee painottaa unionin omaehtoista
            näkemystä uhkakuvista ja niiden torjumisesta.
         
         
         Kuten edellä jo on todettu, unionin strategia on luonteeltaan
            varsin erilainen verrattuna Yhdysvaltain kansalliseen turvallisuusstrategiaan. Yhdysvaltain
            turvallisuusstrategia on säännönmukainen
            hallinnon ohjausväline, jolla on toiminnallinen merkitys
            puolustussuunnittelussa. Valiokunta yhtyy valtioneuvoston näkemykseen,
            että unionin tulisi omassa strategiassaan selkiyttää eroa
            Yhdysvaltain strategiaan uhkien torjuntakeinoissa ja konfliktien
            ratkaisumenetelmissä, mukaan lukien suhtautumisessa voimankäyttöön.
         
         
         Valiokunta on useaan otteeseen korostanut, että kansainvälisen
            turvallisuusjärjestelmän kehittämisessä unionin
            ulkoisen toiminnan tulee johdonmukaisesti perustua monenkeskisen
            yhteistyön ensisijaisuuteen ja YK:n johtavaan rooliin.
            Myös transatlanttisissa suhteissa unionin tulee korostaa
            laaja-alaisen ja pitkäjänteisen yhteistyön
            merkitystä turvallisuusuhkien torjumisessa. 
         
         
         Strategian tarkoitus ja sisältö 
         
         Strategiassa arvioidaan turvallisuusuhkat, asetetaan keskeiset
            turvallisuuspoliittiset tavoitteet toimintaympäristön
            hallinnassa ja arvioidaan unionin toimintakyvyn vahvistamista. 
         
         
         Valtioneuvoston selvityksen mukaan strategialuonnoksen lähtökohtana
            on Euroopan unionin oman alueen ja laajentuvan demokraattisen Euroopan
            turvallisuus ja vakaus, mihin unionin yhdentymiskehityksen ja kumppanuus-
            ja laajentumispolitiikan ohella on keskeisesti vaikuttanut Yhdysvaltain
            tuki ja sitoutuminen. Globaalina toimijana unionin haasteita ovat
            laajempaa toimintaympäristöä muokkaavat
            konfliktit ja muut turvallisuusuhkat, joihin sen olisi kyettävä vastaamaan.
            Strategiassa nousee etualalle unionin omien intressien valvominen.
            Valiokunta katsoo, että strategiassa tulisi painottaa selvemmin
            myös unionin vastuuta globaalin turvallisuuden edistämisessä.
         
         
         Turvallisuusuhkat
         
         Uhka-arvion perustana todetaan valtioneuvoston selvityksen mukaan
            olevan globalisaatioon, rajojen avautumiseen ja muuhun murrokseen liittyvät
            globaalit ja rajat ylittävät ongelmat kuten alueelliset
            kriisit, nälkä, köyhyys, huono hallinto,
            väestöliikkeet ja energiariippuvuus. Näiden
            uhkien taustalla olevien sosiaalisten, yhteiskunnallisten tai taloudellisten
            tekijöiden vaikutusta ei ole kuitenkaan huomioitu strategian
            johtopäätöksissä tai toimintalinjauksissa
            uhkien torjumiseksi. Valiokunta pitää tätä strategian selvänä puutteena
            ja osoituksena siitä, että laajan turvallisuuskäsitteen
            merkitystä ei ole otettu käytännössä huomioon.
         
         
         Uusina ja vakavimpina strategisina uhkina strategiassa käsitellään
            kansainvälistä terrorismia, joukkotuhoaseiden
            leviämistä sekä sortuvien valtioiden
            ongelmaa ja sen kytkeytymistä järjestäytyneeseen
            rikollisuuteen. Näistä uhkista pelottavimmaksi
            luokitellaan joukkotuhoaseiden mahdollinen päätyminen
            terroristien käyttöön.
         
         
         Uusien uhkien, erityisesti terrorismin osalta asiakirjassa viitataan
            mielipidemittaukseen, jonka mukaan unionin kansalaiset pelkäävät
            terrorismia paljon enemmän kuin ydinaseselkkausta tai tavanomaista
            sotaa. Kansalaismielipiteen korostaminen uhka-arvion yhteydessä perustuu asiantuntija-arvioiden
            mukaan pyrkimykseen vahvistaa unionin legitimiteettiä.
            Valiokunta ei pidä erityisesti uhka-arvioissa kansalaismielipiteen
            liiallista korostamista suotavana tai tarkoituksenmukaisena. Valiokunta
            toteaa kuitenkin, että uudet uhkat, mukaan lukien terrorismi,
            ovat asiantuntija-arvioiden mukaan unionin kannalta merkittäviä uhkia.
         
         
         Valtioneuvoston selvityksen mukaan valtiorakenteiden rapautuminen
            ja hajoaminen on yleinen syy terrorismin ja joukkotuhoaseiden leviämisen
            taustalla. Arvioiden mukaan samanlainen ongelma voi syntyä kansainvälisen
            vuorovaikutuksen tai sääntöjen ulkopuolelle
            ajautuvien uhmaajavaltioiden toiminnasta. Valiokunta korostaa
            valtioneuvoston kantaan yhtyen ja saamansa selvityksen perusteella,
            että myös ns. perinteiset uhkat mukaan lukien
            ihmisoikeusrikkomusten, etnisten, kansallisuus- ja poliittisten ristiriitojen
            aiheuttamat esteet demokratiaan siirtymiselle, toimintakykyisten
            valtiorakenteiden perustamiselle ja säilymiselle ovat edelleen merkityksellisiä.
            Nämä uhkat tulisi ottaa strategiassa asianmukaisesti
            huomioon.
         
         
         Strategiset tavoitteet
         
         Valtioneuvoston selvityksen mukaan strategiassa unionille asetetaan
            kolme keskeistä strategista tavoitetta: 1) Vakaan turvallisuuden
            vyöhykkeen laajentaminen unionin lähialueille
            Balkanilla, Itä-Euroopassa, Välimeren alueella
            ja Lähi-idässä, 2) Yhteisiin instituutioihin
            ja normeihin sekä yhteisvastuuseen nojaavan monenkeskisen
            turvallisuus- ja oikeusjärjestyksen vahvistaminen ja 3)
            Unionin toimien tehostaminen uusien strategisten uhkien (terrorismin,
            joukkotuhoaseiden ja sortuvien valtioiden) torjumisessa.
         
         
         Valtioneuvoston selvityksen mukaan Venäjän
            ja EU:n strategisen kumppanuuden merkitys yhtenäistyvän
            Euroopan vakaudelle tulee tuoda selkeämmin ja perustellummin
            esille strategiassa. Valiokunta yhtyy tähän valtioneuvoston
            kantaan ja korostaa saamansa selvityksen perusteella, että Venäjää tulisi
            käsitellä laajemmin ja omana kokonaisuutena eikä vain
            osana strategisten kumppaneiden listausta, johon kuuluvat mm. Kanada
            ja Japani. Valiokunta pitää tärkeänä,
            että myös unionin sisäisiä turvallisuusuhkia
            voitaisiin käsitellä strategiassa laajemmin.
         
         
         Strategiassa kumppanuusyhteistyö on rajattu alueellisesti
            hyvin kapeaksi ja lähinnä samanmielisten maiden
            ryhmään. Valiokunta pitää tärkeänä,
            että unioni vahvistaa yhteistyötä ja
            dialogia myös arabimaihin ja Afrikkaan. Valtioneuvoston
            selvityksessä todetaan, että unionin piirissä on
            jo kartoitettu keinoja uudistusten tukemiseksi arabi- ja islamilaisissa
            maissa ja muissa yhteiskunnissa, joissa esiintyy ääriliikkeitä. 
         
         
         Toimintamallit — voimankäyttö ja
            ennakoiva tilanteisiin sitoutuminen ("pre-emptive engagement")
         
         
         Strategian laatimisen perushaasteena on valtioneuvoston selvityksen
            mukaan unionin yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan ja kansainvälisen roolin
            uskottavuuden parantaminen. Valtioneuvoston selvityksen mukaan strategiassa
            ei ole kysymys sotilaallisten keinojen välttämättömyydestä,
            vaikka strategiassa voimakeinojen merkitystä käsitellään
            unionin tähänastista kielenkäyttöä ja
            politiikkaa painavammin ja selkeämmin, vaan ennen muuta
            unionin laajan ei-sotilaallisen välineistön vaikuttavuudesta
            ongelmien estämisessä ja hallinnassa. Valiokunta
            korostaa, että unionin kansainvälisen roolin uskottavuutta
            ei tule eikä voida arvioida pelkästään
            puolustusresurssien määrällisen tason
            tai voimankäyttövalmiuden perusteella.
         
         
         Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan, että YK:n
            keskeinen asema tulee kirjata strategiaan selvemmin. YK:n peruskirjan
            ja kansainvälisen oikeuden voimankäyttöä koskevien säännösten
            asema unionin yhteisen toiminnan perustana tulee selkeyttää.
            Mikäli peruskirjaa ryhdytään tulkitsemaan
            uudella tavalla, toimivaltainen foorumi siihen on YK:n turvallisuusneuvosto.
         
         
         Strategiassa unioni tunnustaa tarpeen monenkeskisten järjestöjen — kuten
            YK:n — toimintakyvyn tehostamiseen, jotta yhteisten sääntöjen loukkauksiin
            tai konflikteihin voidaan yhteisesti puuttua ajoissa ja tehokkaasti.
            Luonnoksessa pidetään aivan oikein YK:ta kansainvälisen
            turvallisuusjärjestyksen peruskehyksenä. Valiokunta
            katsoo, että YK:n merkitystä ja unionin ja YK:n
            yhteistyön kehittämistä kriisinhallinnassa tulee
            strategiassa korostaa vahvemmin. Valiokunta toteaa, että syyskuussa
            2003 hyväksytty yhteinen julistus YK:n ja unionin välisestä yhteistyöstä kriisinhallinnassa
            on askel oikeaan suuntaan. Julistus on kuitenkin varsin yleisluontoinen
            ja vaatii käytännön yhteistyöhankkeita tuottaakseen
            todellisia tuloksia. Unionin tulee myös aktiivisesti tukea
            YK:n toiminnan kehittämistä ja erityisesti prioriteettien
            täsmentämistä, jotta järjestö voi
            käytännössä toimia tehokkaasti kriisinhallinnassa
            ja konfliktien ehkäisyssä.
         
         
         Valiokunta toteaa, että strategiassa ei käsitellä juuri
            lainkaan unionin toimintaa aseidenriisunnan edistämiseksi.
            Asiantuntijaselvityksen perusteella aseidenriisunnalla on kuitenkin
            edelleen tärkeä rooli kansainvälisen
            vakauden edistämisessä. Valiokunta korostaa ydinsulkusopimuksen
            ja muiden joukkotuhoaseiden leviämisen ja käytön
            torjumiseen tähtäävien monenkeskisten
            järjestelyjen tärkeyttä ja kiirehtii
            niiden valvonta- ja verifikaatiojärjestelmien vahvistamista.
            Valiokunta toteaa, että unionin oma joukkotuhoaseiden leviämisen
            ehkäisemistä koskeva strategia on itse asiassa
            jo valmisteilla olevan turvallisuusstrategian käytännön
            toimeenpanoa. Joukkotuhoasestrategian vahvistamista tulisi jatkossa
            arvioida myös sen suhteen, miten ei-valtiollisten toimijoiden
            muodostama uhka voidaan ottaa paremmin huomioon.
         
         
         Poliittisesti vaikein kysymys strategiassa on unionin suhtautuminen
            voimankäytön oikeutukseen ja laillisuuteen. Strategiassa
            ei selvästi oteta kantaa erilaisiin voimankäyttödoktriineihin tai
            niiden laillisuuteen. Voimankäytön oikeutus ja
            laillisuus on noussut näkyvästi esille viimeaikaisissa
            konflikteissa ja kriiseissä sekä humanitaarisissa
            katastrofeissa ja uusien uhkien kuten terrorismin ja joukkotuhoaseiden
            leviämisen estämisessä.
         
         
         Strategialuonnoksessa ei oteta suoraan kantaa unionin voimankäyttöön.
            Strategiassa on epätäsmällisiä viittauksia
            unionin toimintaan esimerkiksi kolmansissa maissa, mikä on
            osaltaan aiheuttanut epäselvyyttä voimankäytön suhteen.
            Valiokunta toteaa, että voimankäytön mahdollisuuteen
            viitataan unionin joukkotuhoaseiden leviämisen vastaisessa
            strategiassa kesäkuulta 2003. Tässä strategiassa
            voimankäyttö sidotaan suoraan YK:n peruskirjaan
            ja sen todetaan olevan viimeinen keino poliittisten ja diplomaattisten
            keinojen loppuessa. Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan, että voimankäyttökysymystä
            tulee
            selventää unionin turvallisuuspoliittisessa strategiassa.
         
         
         Voimankäyttö ja sen laillisuus kytkeytyy myös
            laajempaan kysymykseen konfliktinestosta tai muusta ennakoivasta
            toiminnasta ongelmien, riskien ja uhkien torjunnassa.
            Strategialuonnoksessa mainitaan jo vakiintunut konfliktinesto
            (conflict prevention) mutta myös uhkien estäminen
            (threat prevention), mikä viittaa ilmiön
            tekemiseen tyhjäksi ennen kuin se kehittyy turvallisuutta
            vakavasti uhkaavaksi.
         
         
         Valtioneuvoston selvityksen mukaan strategialuonnoksessa ennakoiva
            puuttuminen konfliktien kehitykseen niiden estämiseksi
            noudattaa ulko- ja turvallisuuspolitiikan ja ulkosuhteiden läpäisevää periaatetta,
            joka on kirjattu Göteborgissa 2001 hyväksyttyyn
            unionin konfliktinesto-ohjelmaan, ja vahvistaa unionin vakiintunutta
            toimintamallia. Unionin ulko- ja turvallisuuspoliittinen erityisvahvuus
            perustuu valiokunnan mielestä erityisesti laajaan ei-sotilaallisten
            keinojen valikoimaan. Valtiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan,
            että unionin toimintakyvyn parantaminen edellyttää ennen
            kaikkea laajan ei-sotilaallisen välineistön tehokkaampaa
            ja oikea-aikaisempaa käyttämistä niin,
            että eri keinot tukevat toisiaan.
         
         
         Valiokunta toteaa, että kansainvälinen keskustelu
            voimankäytön oikeutuksesta ja laillisuudesta humanitaarisessa
            väliintulossa tai ennakoivassa toiminnassa väkivaltaisen
            uhkan edessä ja mahdollisesta YK:n peruskirjan tai kansainvälisen
            oikeuden uudenlaisesta tulkinnasta on kesken ja ristiriitaista.
            Valiokunta pitää tärkeänä, että Suomi
            osallistuu aktiivisesti tähän keskusteluun pyrkien
            kansainvälisten normien ja oikeuden sekä monenkeskisen
            toiminnan vahvistamiseen.
         
         
         Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan, että strategiassa
            ennakoivan ja ennaltaehkäisevän toiminnan merkitystä ja rajanvetoa
            tulee selventää. Valiokunta katsoo, että Suomen
            tulee tukea voimankäytön suhteen YK:n peruskirjaan
            nojaavaa järjestelmää.
         
         
         Strategian johtopäätökset
         
         Johtopäätöksissä esitetään,
            että unionin on lisättävä ja
            tehostettava panostustaan puolustuksen alalla samoin kuin siviilikriisinhallinnassa,
            yhdistettävä jäsenmaiden diplomatiaan
            suuntaamia resursseja ja parannettava tiedusteluyhteistyötä.
            Strategialuonnoksessa esitetään toimenpiteitä unionin
            toimintakyvyn parantamiseen. Tässä yhteydessä asetetaan
            täsmentämättömästi puolustuksen
            voimavarojen lisääminen toimintakyvyn kehittämisen
            ensimmäiseksi tavoitteeksi. Valiokunta toteaa, että voimavarayhteistyötä tehdään
            jo unionin puitteissa ja sen kehittämistä käsitellään
            myös meneillään olevassa hallitusten
            välisessä konferenssissa.
         
         
         Valiokunta ei pidä esitettyä täsmentämätöntä puolustuksen
            resurssien lisäämistä perusteltuna ja
            toteaa, 
ettei luonnoksen mukaista puolustusresurssien lisäämistä tulisi
               sisällyttää strategiaan. Yhtyen
            valtioneuvoston kantaan valiokunta katsoo, että unionin
            voimavaroja tulee jatkossakin kehittää sotilaalliseen
            kriisinhallintaan. Valiokunta viittaa tältä osin
            konventin tuloksista ja valmistautumisesta hallitusten väliseen
            konferenssiin antamaansa mietintöön (
UaVM
               4/2003 vp) ja siinä yhteydessä esittämiinsä yksityiskohtaisempiin
            kannanottoihin voimavarojen kehittämisen suhteen.
         
 
         
         Valiokunta katsoo, että unionin tulisi ottaa myös turvallisuusstrategian
            johtopäätöksissä ja toimintalinjauksissa
            paremmin huomioon laaja-alainen lähestymistapa, jota unioni
            harjoittaa jo mm. yhteisen kauppapolitiikan sekä kehitysyhteistyön
            ja ympäristöpolitiikan avulla. Unioni ylläpitää myös
            laajaa poliittista yhteistyötä kolmansien maiden
            kanssa. Tätä yhteistyötä tulisi kehittää ja
            ottaa turvallisuuspoliittiset tekijät painokkaammin ja
            johdonmukaisesti mukaan poliittiseen dialogiin.
         
         
         Valiokunta katsoo, että unionin tulee jatkossakin
            painottaa sitoumuksia köyhyyden vähentämiseksi
            ja kestävän kehityksen edistämiseksi.
            Näihin sitoumuksiin kuuluvat erityisesti YK:n vuosituhatjulistuksen
            sitoumusten ja Johannesburgin kestävän kehityksen
            toimintaohjelman toimeenpano sekä Monterreyn kehitysrahoituskonferenssin
            tavoitteiden saavuttaminen ja Dohan kauppakierroksen onnistuminen.
            Unionin tulee vahvistaa myös poliittista dialogia kolmansien
            maiden kanssa.
         
         
         Strategian mukaan yksikään nykyisistä uusista uhkista
            ei ole pelkästään sotilaallinen, eikä uhkia
            siten voida hoitaa yksinomaan sotilaallisin keinoin. Euroopan unioni
            on strategian mukaan erityisen hyvin varustautunut vastaamaan monimuotoisiin
            kriiseihin. Saadun selvityksen mukaan valiokunta katsoo, että tämä arvio
            on liian myönteinen ja varustautumisessa on edelleen puutteita
            ja kehittämistarpeita. Ulkoasiainvaliokunta on sekä unionin
            kehittämistä että yleisemmin Suomen turvallisuus-
            ja puolustuspolitiikkaa koskevissa kannanotoissaan säännönmukaisesti
            korostanut siviilikriisinhallinnan valmiuksien johdonmukaista ja
            määrätietoista kehittämistä rinnan
            sotilaallisten valmiuksien kanssa.
         
         
         Valiokunta korostaa, että unionin tulisi johdonmukaisesti
            pyrkiä konfliktien ennalta ehkäisyyn. Valiokunta
            katsoo, että strategiassa tulisi korostaa siviilikriisinhallinnan
            valmiuksien kehittämistä.
         
         
         Johtopäätösosan kumppanuusyhteistyötä koskevassa
            osassa todetaan, että kansainvälinen yhteistyö on
            välttämätöntä, koska
            uhkat ovat yhteisiä. Valiokunta korostaa ennalta sovittuihin
            normeihin ja YK:n keskeiseen asemaan perustuvan monenvälisen
            yhteistyön merkitystä.
         
         
         Valiokunta katsoo, että strategiassa ja erityisesti
            toimintalinjauksissa tulisi korostaa kansainvälisten sopimusten,
            kansainvälisen oikeuden ja ihmisoikeuksien kunnioittamista
            ja YK:n aseman vahvistamista.