Perustelut
Ulkoasiainvaliokunta pitää valtioneuvoston
antamaa EU-selontekoa tarpeellisena ja oikea-aikaisena hankkeena
juuri ennen Euroopan parlamentin ja uuden komission toimikausien
alkua. Kyseessä on ensimmäinen valtioneuvoston eduskunnalle
antama EU-selonteko, joka ei ole sidottu Euroopan unionin perustamissopimusten
muutoksiin. Valiokunta pitää tärkeänä,
että valtioneuvosto tuo eduskuntaan vastaavia selontekoja,
joiden pohjalta eduskunta käy keskustelun Suomen EU-politiikan
keskeisistä tavoitteista sekä EU-politiikan linjauksista.
Sopiva ajankohta valiokunnan näkemyksen mukaan tällaisille
selonteoille voisi olla joko hallituskauden alku, ennen Euroopan
parlamentin ja komission toimikausien alkua tai silloin, kun Euroopan unionin
toiminnassa tapahtuu jotain merkittäviä muutoksia.
Valtioneuvoston EU-selonteossa ulkoasiainvaliokunnan toimialaan
kuuluu osuus, jossa kuvataan unionin tahtotila vuonna 2020 globaalina johtajana.
Selonteossa määriteltyjen tahtotilojen mukaan
vuonna 2020 EU on yhtenäinen globaali toimija, joka puhuu
yhdellä äänellä kaikissa keskeisissä maailmanpolitiikan
kysymyksissä. EU on ilmastopolitiikan suunnannäyttäjä ja
maailman johtava matalahiilinen talousalue. Sillä on yhtenäinen
edustautuminen kansainvälisissä järjestöissä sekä oma
paikka YK:n turvallisuusneuvostossa. Lisäksi EU on kansainvälinen turvallisuuden
vahva tuottaja sekä tehokas kokonaisvaltainen kriisinhallinnan
toimija. EU:n lähinaapurit — Välimeren
alue, Itäisen kumppanuuden ja Keski-Aasian maat sekä Venäjä — ovat
omaksuneet keskeiset eurooppalaiset normit, ja sisämarkkinat
ulottuvat tähän naapurustoon laajan eurooppalaisen
vapaakauppa-alueen osana. Ulkoasiainvaliokunta pitää valtioneuvoston
tahtotiloja perusteltuina. Valiokunta pitää EU:n
edustautumista YK:n turvallisuusneuvostossa oikeana tavoitteena,
mutta huomauttaa sen edellyttävän sekä nykyisten
pysyvien jäsenten Ison-Britannian ja Ranskan luopumista
paikoistaan että EU:n yhteisen ulko- ja turvallisuuspoliittisen
päätöksenteon vahvistumista. Olisi myös
tärkeää, että EU voisi esiintyä yhdellä äänellä Bretton
Woods -järjestöissä, Maailmanpankissa
ja kansainvälisessä valuuttarahastossa.
Ulkoasiainvaliokunta yhtyy valtioneuvoston näkemykseen
siitä, että EU-jäsenyys on Suomelle arvovalinta
ja Suomen aseman määrittäjä niin Euroopassa
kuin maailmassakin. Selonteossa todetaan, että Euroopan
unionin toiminnan on pohjauduttava selkeille perusarvoille, kuten
demokratian, ihmisoikeuksien, tasa-arvon, oikeusvaltioperiaatteen,
avoimuuden ja kestävän kehityksen edistämiselle.
Valiokunta painottaa, että Euroopan unionin toimielimet
yhdessä jäsenvaltioiden kanssa ovat myös
vastuussa siitä, että nämä arvot
toteutuvat niin unionin sisäisessä kuin ulkoisessakin
toiminnassa. Sitoutuminen edellä kuvattujen arvojen toteuttamiseen
asettaa samalla myös todellisen haasteen unionin johdonmukaiselle
ja kokonaisvaltaiselle toiminnalle. EU:n on toimittava johdonmukaisesti
erityisesti ulko- ja kauppasuhteissa oman arvoperustansa mukaisesti.
Unionin arvojen toteutuminen yksittäisissä päätöksissä ja
poliittisissa linjauksissa heijastaa myös unionin kykyä globaaliin johtajuuteen.
Ulkosuhteet.
Euroopan unioni on Suomen ulkosuhteiden hoidon tärkeä kanava.
Euroopan unionilla on vakiintuneet yhteistyömuodot kaikkien merkittävien
kolmansien maiden sekä kansainvälisten järjestöjen
kanssa. Valiokunta toteaa, että Euroopan unionin kautta
Suomella on myös mahdollisuus vaikuttaa välillisesti
G20-ryhmän kaltaisiin foorumeihin. Euroopan unionin jäsenenä Suomi
saa merkittävästi painoarvoaan suurempaa tukea
itselleen tärkeiden kysymysten edistämisessä niiden
kytkeytyessä unionin laajempaan asialistaan esimerkiksi
Euroopan unionin ja Venäjän välisessä yhteistyössä.
Euroopan unionin ja Venäjän välille tarvitaan
vakaa kumppanuussuhde, jonka kautta voidaan turvata laaja-alainen
yhteistyö hyödyntäen Venäjän
ja unionin keskinäisriippuvuutta. Valiokunta edellyttää Suomen
toimivan aktiivisesti unionin Venäjä-yhteistyön
kehittämisessä.
Maailmanlaajuisista yhteisistä haasteista johtuen Euroopan
unionin ja Yhdysvaltojen välisessä yhteistyössä on
nyt vaihe, jolloin on mahdollista syventää osapuolten
suhteita merkittävästi. Talouden, tutkimuksen
ja innovaatioiden lisäksi Yhdysvallat ja Euroopan unioni
voivat parhaimmillaan yhteiseltä arvopohjalta vahvistaa
yhteistyötään esimerkiksi kestävän
kehityksen edistämisessä, köyhyyden torjumisessa
ja ilmastopolitiikassa sekä ajankohtaisen talouskriisin
hoitamisessa. Valiokunta pitää tärkeänä,
että Suomi on aktiivinen myös EU:n ja Yhdysvaltojen
välisen yhteistyön uusien avausten etsimisessä.
Unionin toiminta.
Euroopan unioni ei ole saavuttanut maailmanpolitiikassa sitä painoarvoa, joka
sille olisi mahdollinen maailman suurimpana talous- ja kauppa-alueena
sekä kehitysavun antajana. Yksi syy valiokunnan käsityksen
mukaan tähän on se, että Euroopan unionilla
on ollut vaikeuksia löytää yhteistä ääntä joissain
keskeisissä ulkopolitiikan kysymyksissä. Jäsenvaltioiden
kannoissa heijastuvat usein sisäpoliittiset syyt. Epäyhtenäinen
toiminta on valiokunnan arvion mukaan heikentänyt unionin
asemaa ja uskottavuutta. Tämä on näkynyt
myös unionin Venäjän suhteiden hoidossa.
Johtajuus.
Euroopan unionilta odotetaan vahvempaa johtajuutta erityisesti
globalisaation hallintaan liittyvissä kysymyksissä.
Päätöksiin on investoitava poliittista
tahtoa, ja niistä on käytävä ilmi
keskinäinen luottamus siihen, että kaikkien jäsenvaltioiden
etu hoidetaan parhaiten yhtenäisellä unionipolitiikalla.
Euroopan unionin on myös osoitettava sitoutumista omien päätöstensä täytäntöönpanossa.
Talouskriisin ja Lähi-idän tilanteen hoitaminen
ovat valiokunnan mielestä osoittaneet sen, että unionin
toiminta tehostuu, jos jäsenvaltioiden valtion- ja hallitusten
päämiehistä koostuvan Eurooppa-neuvoston
puheenjohtaja jäsenvaltioiden kantojen yhteensovittamisen
lisäksi pystyy myös näkemään
unionin kokonaisedun kannalta oikeita ratkaisulinjoja sekä ryhtyy
ripeästi toimivaltansa puitteissa niiden edellyttämiin
toimenpiteisiin. Lissabonin sopimuksessa määritelty
pysyvä Eurooppa-neuvoston puheenjohtaja voi siten parhaimmillaan
merkittävästi vaikuttaa unionin aseman vahvistumiseen
maailmanlaajuisena toimijana samoin kuin lisätä unionin
näkyvyyttä kansalaisten silmissä. Edellytyksenä kuitenkin
on se, että puheenjohtajan ja komission välille
ei synny kilpailuasetelmaa, vaan molemmat toimivat läheisessä yhteistyössä.
Johdonmukaisuus.
Ulkoasiainvaliokunnan mielestä neuvoston työssä on
entistä paremmin paneuduttava johdonmukaisen politiikan
toteutumiseen. Valiokunta korostaa yleisten asioiden neuvoston roolin
tärkeyttä johdonmukaisuuden takaajana sen valmistellessa
Eurooppa-neuvoston kokouksia. Unionin sisäinen ja ulkoinen
toiminta on nähtävä kokonaisuutena. Unionin
ulkoisen toiminnan tavoitteiden saavuttaminen edellyttää niiden
huomioimista myös unionin sisäpolitiikassa. Maailmanlaajuinen
ruokakriisi on osoittanut muun muassa sen, miten kiinteästi unionin
maatalous- ja kauppapolitiikkaa koskevat päätökset
heijastuvat unionin ulkopuolisiin maihin ja erityisesti kehitysmaihin
(UaVM 8/2008 vp). Valiokunta pitää myös
tärkeänä, että EU:n ulkosuhdehallinnon
kehittämisen tavoitteena on kokonaisvaltainen ja tehokas
asioiden valmistelu.
Yhteisömenetelmä.
Suomen toimintalinja unionissa perustuu selonteon mukaan vahvoille
instituutioille ja yhteisille säännöille,
mikä ilmenee käytännössä ns.
yhteisömenetelmän tukemisena. Keskeinen toimielin
tässä järjestelmässä on komissio,
jonka tehtävänä on varmistaa, että toiminta
on unionin kokonaisedun mukaista ja jäsenmaiden kannalta
tasapainoista. Komissio ei toimivaltansa rajoista tai muista syistä johtuen välttämättä
ole
kaikissa asioissa vahva toimija, ja silloin vaikutuskanavat on haettava
muualta. Yhteisen kauppapolitiikan johtamisessa komissio toimii
tehokkaasti ja asiantuntevasti. Valtioneuvoston johtopäätös
pyrkimyksestä yhteisöllisyyden ja määräenemmistöpäätöksenteon
laajentamisesta muuhunkin EU:n ulkoiseen toimintaan on siten valiokunnan
näkemyksen mukaan oikea. Valiokunta yhtyy asiantuntijakuulemisessa
esitettyyn näkemykseen, jonka mukaan unionin sisämarkkinat
luovat myös edellytyksen unionin tehokkaalle ulkoiselle
toiminnalle. Tässä mielessä toimintakykyinen
komissio on unionin työn moottori myös toimivaltaansa
laajemmassa merkityksessä. Toimivat sisämarkkinat luovat
pohjan unionin vahvuudelle maailmanlaajuisena toimijana.
Eriytyvä integraatio.
Ulkoasiainvaliokunta painottaa valtioneuvoston tavoin yhteisten
normien ja pelisääntöjen ensisijaisuutta
unionissa, vaikka unionin jäsenvaltioiden erivauhtinen
integraatio onkin jo tosiasia. Selonteon mukaan Suomen oman vaikutusvallan
takia on tärkeää olla mukana kaikessa
olennaisessa yhteistyössä, mutta eriytyvää integraatiota
koskevat hankkeet arvioidaan tapauskohtaisesti. Valiokunta pitää tätä lähtökohtaa
perusteltuna ja korostaa, että arviointia tarvitaan myös
sen suhteen, onko eriytyvän yhteistyön käynnistäminen
kulloisessakin asiassa perusteltua. Valiokunta pitää myönteisenä sitä,
että Suomi on jo aikaisessa vaiheessa linjannut osallistuvansa
Lissabonin sopimuksen mahdollistamaan sotilaallisia kykyjä kehittävään
pysyvään rakenteelliseen yhteistyöhön.
Solidaarisuus.
Euroopan unionin jäsenvaltioiden keskinäistä solidaarisuutta
on rakennettu muun muassa Lissabonin sopimukseen kirjatulla ja oikeudellisesti
sitovalla keskinäisellä avunantovelvoitteella
sekä yhteisvastuulausekkeella. Käytännössä unionin
jäsenmaiden solidaarisuutta on jo testattu energiaturvallisuuden
ja viimeksi talouskriisin hoidossa. Valiokunta huomauttaa, että jäsenvaltioiden
välinen solidaarisuus sen paremmin kuin poliittinen tahtokaan
toimia yhdessä eivät synny tai pysy yllä itsestään.
Siksi olisi olennaista rakentaa jäsenvaltioiden välille sellaisia
unionin sisäisiä yhteistyömuotoja, jotka
kasvattaisivat keskinäistä luottamusta.
Turvallisuuspoliittinen valinta.
Euroopan unionin jäsenyys on Suomelle perustavanlaatuinen turvallisuuspoliittinen
valinta. Suomi on sitoutunut antamaan muille jäsenvaltioille
apua Lissabonin sopimuksen avunantovelvoitteen mukaisesti ja odottaa
muiden jäsenvaltioiden toimivan samoin. Ulkoasiainvaliokunta
pitää tätä Suomen turvallisuuspolitiikan
kannalta merkittävänä ja johdonmukaisena
linjauksena. EU-maiden kesken on olemassa käytännön
valmiuksia avun antamiseen, ja tämä valmius yhdistettynä EU-maiden
tiiviiseen poliittiseen yhteenkuuluvuuteen tekee avunantovelvoitteesta
merkittävän. Ulkoasiainvaliokunnan mielestä on
selvää, että myös käytännössä sotilaallista
apua voidaan EU-maiden kesken antaa ja että tämän
avun mahdollisuus itsessään muodostaa merkittävän
unionin jäsenvaltioita suojaavan pelotteen. Luonnollisesti
institutionaalisten rakenteiden kehittäminen tässä tarkoituksessa
olisi omiaan lisäämään näitä valmiuksia.
Kriisinhallinta ja kehitysyhteistyö.
Euroopan unionin kriisinhallintaoperaatiot ovat entistä vaativampia,
mitä ulkoasiainvaliokunta pitää loogisena
seurauksena siitä, että Euroopan unioni kantaa
tätä kautta globaalia vastuutaan. Euroopan unionin
kokonaisvaltainen kriisinhallintakonsepti, jossa yhdistyvät
sotilaallisen ja siviilikriisinhallinnan keinot kehityspolitiikkaan ja
humanitaarisen avun toimiin, tekee unionista kriisinhallinnan tehokkaimman
toimijan kansainvälisesti arvioituna. Ulkoasiainvaliokunnan mielestä Euroopan
unionin on entistä enemmän pyrittävä suuntaamaan
toimintaansa kriisejä ja konflikteja aiheuttavien perussyiden
selvittämiseen sekä konfliktien puhkeamisen estämiseen. Kriisinhallintatoimien
on oltava riittävän pitkäkestoisia, jottei
luhistuneisiin yhteiskuntiin jätetä kytemään
uusien konfliktien mahdollisuutta. Valiokunnan mielestä Euroopan
unionin olisi kehitettävä toimintaansa myös
konfliktien välittäjänä. Euroopan
unioni koetaan maailmalla usein puolueettomana toimijana, joten
se antaa unionille joissain tapauksissa paremmat edellytykset kompromissien
löytämiseen kuin yksittäisillä jäsenvaltioiden
edustajilla on. EU on merkittävä kehitysyhteistyötoimija,
ja siksi olisi syytä tehostaa EU:n kautta toteutettavan
kehitysyhteistyön vaikuttavuutta.
Laajentuminen.
Selonteon mukaan laajentuminen on vakauttanut Eurooppaa ja samalla
lisännyt EU:n omaa painoarvoa ja taloudellista elinvoimaa.
Unionin jäseneksi pääsee, kun täyttää jäsenyydelle
asetetut ehdot. Jäsenyyden ehdoista kiinnipitäminen
on sekä unionin että hakijamaan etu. Näihin
näkemyksiin valiokunnan on helppo yhtyä. EU-jäsenyysmahdollisuuden
todetaan kannustavan unionin ulkopuolella olevia eurooppalaisia
maita myönteisiin muutoksiin. Turkin esimerkki osoittaa
kuitenkin, että pelkkä jäsenyysmahdollisuus
ei välttämättä kanna hakijamaassa
vuodesta toiseen. Turkki on tietoinen vahvasta roolistaan alueellisena
toimijana ja nähtäväksi jää,
riittääkö EU:n vetovoima — kauppa,
hyvinvointi ja eurooppalaiset arvot — motivoimaan Turkin
EU-jäsenyyden edellyttämiin muutoksiin. Useita
vuosia kestävät EU-jäsenyysneuvottelut
edellyttävät myös unionilta ja sen jäsenvaltioilta
sitoutumista prosessiin, jotta unioni koetaan luotettavaksi neuvottelukumppaniksi.
Lähialueet.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että unioni kehittää Itäisen
kumppanuuden kaltaisia yhteistyömuotoja, joiden avulla
pystytään tarjoamaan laajentumisprosessin ulkopuolisille maille
hyvinvointia ja turvallisuutta edistävä yhteistyökehikko.
Poliittisen ja taloudellisen yhteistyön edistämisen
lisäksi on vahvistettava alueen demokratiakehitystä,
oikeusvaltioperiaatetta ja tasa-arvoa. Valiokunnan mielestä unionin
olisi jatkossa perehdyttävä huolellisesti myös
arktisen alueen kasvavaan merkitykseen. Valiokunta korostaa myös
Pohjoisen ulottuvuuden ohjelman tehokasta toimeenpanoa. Samoin erityistä huomiota
on kiinnitettävä Itämeren vakavan ympäristöllisen
tilan parantamiseen.
Väestönkasvu ja maahanmuutto.
Maapallon väkiluvun ennustetaan kasvavan noin 10 miljardiin
vuoteen 2050 mennessä. Väestönkasvu on joidenkin
arvioiden mukaan rajuin muutos, joka koskaan kohtaa koko ihmiskuntaa.
Väestönkasvu vaikuttaa energian ja luonnonvarojen
riittävyyteen. Väestönkasvun hallinta
edellyttää köyhyyden vähentämistä maailmasta.
Ulkoasiainvaliokunnan mielestä Euroopan unionilla pitää olla
keskeinen rooli, kun pohditaan niitä toimenpiteitä,
joita tarvitaan väestönkasvun ja siitä johtuvien
moniulotteisten seurausten hallitsemiseksi. Väestömäärillä on
vaikutuksia myös maahanmuuttovirtojen syntymiseen. Vaikka
Euroopan unionin oma demografinen kehitys asettaakin unionille haasteen
työvoiman riittävyydestä, on maahanmuuttoa
valiokunnan mielestä käsiteltävä myös
laajempana kysymyksenä.
Perus- ja ihmisoikeudet.
Ulkoasiainvaliokunta on aiemmissa mietinnöissään
(UaVM 8/2008 vp ja UaVM 2/2006
vp) perustuslakivaliokunnan lausuntoon (PeVL
36/2006 vp) viitaten todennut, että unionissa
kehitettäisiin järjestelmällinen tapa,
jolla EU-säädösehdotusten johdonmukainen
ja riittävä ennakkovalvonta perus- ja ihmisoikeuksien
näkökulmasta toteutettaisiin. Valiokunta pitää edelleen
tällaisen menettelyn luomista tarpeellisena.
Vaikuttaminen.
Valtioneuvoston EU-selonteko itsessään parantaa
Suomen vaikutusmahdollisuuksia Euroopan unionissa esimerkiksi tulevan komission
ohjelmaan vaikuttamisessa. Tavoitteiden määrittelyä haasteellisempaa
voi kuitenkin olla löytää ne päivittäiset
keinot, joiden avulla Suomi voi vakuuttaa muut jäsenvaltiot
tavoitteidensa saavuttamisen taakse. Se edellyttää aktiivista
otetta kaikilta niiltä, jotka osallistuvat eri tasoilla
Suomen kantojen määrittelyyn. Jokaisen jäsenvaltion
etu on huolehtia siitä, että sen kannat välittyvät
neuvottelukumppaneille selkeiden ja tehokkaiden vaikuttamiskanavien kautta.
Vaikuttamisessa pääpaino on asioiden ennakoimisessa,
mikä edellyttää tiivistä yhteistyötä kaikkiin
unionin instituutioihin sekä jäsenvaltioihin.
Ulkoasiainvaliokunnan näkemyksen mukaan Suomen kansallisten
kantojen yhteensovittamismenettely ei kaipaa suuria uudistuksia.
Eduskunnan vaikutusmahdollisuudet ja tiedonsaanti EU-asioiden valmistelussa
ja kantojen määrittelyssä on säädetty
perustuslaissa. Ne takaavat jokaiselle kansanedustajalle valiokuntatyön
kautta mahdollisuuden vaikuttaa Suomen kantojen muotoutumiseen.
Eduskunta on haluamallaan painoarvolla myötävaikuttamassa
yhdessä valtioneuvoston kanssa jokaisessa päätöksessä tai poliittisessa
linjauksessa, joka tehdään Euroopan unionin ministerineuvostossa
tai Eurooppa-neuvostossa. Jotta eduskunnan valiokuntatyöskentely
voidaan tehdä asianmukaisesti, on valtioneuvoston toimitettava
EU-asiat eduskunnan käsiteltäviksi riittävän
ajoissa. Valiokunta pitää tärkeänä,
että jatkossa pohditaan myös niitä käytännön
keinoja, joiden kautta eduskunta voi tarvittaessa olla mukana vahvistamassa
Suomen ennakkovaikuttamista.