Perustelut
Valiokunta keskittyy lausunnossaan Suomen toimintaan romanien
ihmisoikeuksien toteutumiseksi kansainvälisten ja EU-velvoitteiden
mukaisesti.
Ihmisoikeuspolitiikka on keskeinen osa Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa.
Hallituksen ihmisoikeusselonteon mukaan erityistä huomiota
kiinnitetään romanien ja muiden vähemmistöjen
asemaan. On johdonmukaista, että hallitus edistää konkreettisesti
romanien ihmisoikeuksien toteutumista Euroopan alueella.
Näin lisättäisiin myös unionin
toiminnan uskottavuutta kansainvälisesti.
EU:n jäsenvaltiolla on ensisijainen vastuu ihmisoikeuksien
toteutumisesta alueellaan. Euroopassa arvioidaan romaneja olevan
noin 9—10 miljoonaa, joista Suomessa noin 10 000. Suurin prosentuaalinen
osuus romaneja on Bulgariassa, Makedoniassa, Romaniassa ja Slovakiassa. Määrällisesti
eniten romaneja on Romaniassa, 1—2 miljoonaa.Valiokunnan
saaman asiantuntijaselvityksen perusteella Euroopan unionin alueella
asuvien romanien tilanne on edelleen hälyttävä eräissä uusissa
jäsenvaltioissa. Romanit, erityisesti naiset, ovat usein
monenlaisen syrjinnän kohteena. Alkuperämaissa
tapahtuva syrjintä ja köyhyys, jota järjestäytynyt
rikollisuus hyväksikäyttää,
ovat lisänneet laitonta maahanmuuttoa ja järjestäytynyttä kerjäämistä myös muissa
EU-maissa, ml. Suomi. Keskeisintä on tarttua ongelmien
syihin alkuperämaissa, erityisesti Romaniassa ja Bulgariassa,
mutta kestävät ratkaisut vaativat myös
kansainvälistä yhteistyötä.
Yhtälailla on tärkeää, että EU-velvoitteita, kuten
ihmisten vapaata liikkumista ja yhteneväisiä käännyttämisperiaatteita,
noudatetaan kaikissa EU-maissa.
Valiokunta katsoo, että kansainväliset ihmisoikeussopimukset
ja EU:n lainsäädäntö on kattava
ihmisoikeuksien kunnioittamiseksi ja syrjinnän poistamiseksi
romanien osalta. Keskeinen ongelma on toimeenpano. EU:n jäsenyyskriteerien
mukaan jäsenvaltioiden tulee ylläpitää oikeusvaltioperiaatteen
ja ihmisoikeuksien noudattamista sekä vähemmistöjen
kunnioittamista. Lissabonin sopimus vahvisti edelleen perusoikeuksien
suojaa EU:ssa, ja on tärkeää, että suojan
toteutumista valvotaan alusta pitäen. Komissiolla on ensisijainen
velvollisuus valvoa unionin velvoitteden noudattamista.
Ulkoasiainvaliokunta viittaa ihmisoikeusselontekoa
käsitelleessä mietinnössä ilmaisemaansa
kantaan (UaVM 1/2010 vp) ja kiirehtii Suomen
aloitteellisuutta, jotta kaikki EU:n jäsenmaat saataisiin
noudattamaan syrjimättömyyden periaatetta suhteessa
romaneihin ja muihin vähemmistöihin.
Käsiteltävänä oleva selvitys
liittyy Eurooppa 2020 -strategian toimeenpanoon. Strategiaa käsitellessään
kesäkuussa 2010 suuri valiokunta totesi, että romanit
on vähemmistö, joka kärsii sekä köyhyydestä että syrjinnästä,
vaikka EU:lla on merkittäviä oikeudellisia, taloudellisia
ja poliittisia keinoja vaikuttaa romanien oikeuksien toteutumiseen.
Näitä ovat esimerkiksi syrjinnän kieltävä lainsäädäntö ja
EU:n rakennerahastot. EU:n tähänastiset toimet
ovat kuitenkin olleet tehottomia, eikä romanien aseman
parantaminen ole ollut johdonmukaisesti esillä EU:n päätöksissä.
Suuri valiokunta pyysi valtioneuvostolta lisäselvitystä (4.6.2010)
EU:n ja Suomen vireillä olevista ja tulevista toimista
romanien aseman parantamiseksi EU:ssa.
Valtioneuvoston selvitys osoittaa, että romanikysymyksiä käsittelevät
useat toimijat, eri tasoilla ja järjestöissä.
Yhteistyö on ehdoton edellytys tulokselliselle toiminnalle.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että Suomi edistää yhteistyötä romanikysymyksissä Euroopan
neuvoston, Etyjin ja EU:n välillä, jotta asiantuntemusta
voidaan hyödyntää laajasti, mikä johtaisi
parhaimmillaan yhteisten toimintaohjelmien laatimiseen.
Selvityksestä ei käy riittävällä tavalla
ilmi, mitkä ovat keskeiset tekijät EU-toimien
tehottomuuden taustalla. Selvityksessä ei arvioida, miten
lainsäädäntöä ja lukuisia
päätöksiä on pyritty toimeenpanemaan
tai mikä toimien todellinen vaikutus on ollut. Selvityksen
perusteella on siten vaikea arvioida yksiselitteisesti, mitkä toimenpiteet
olisivat tehokkaimpia romanien tilanteen parantamiseksi.
Asiantuntijakuulemisissa EU:n toiminnan tehottomuus on kiteytynyt
kahteen seikkaan: tiettyjen jäsenmaiden poliittinen haluttomuus
toimia ja EU:n rakennerahastojen hallinnoinnin jäykkyys.
Poliittisella tasolla esteenä on ollut mm. jäsenmaiden
haluttomuus — ml. puutteellinen aluetason mukaantulo — käyttää EU:n
tarjoamia resursseja romanien aseman parantamiseen. On tärkeää,
että meneillään olevaa Schengen-arviointiprosessia
Romanian ja Bulgarian kanssa hyödynnetään
täysimääräisesti vahvan poliittisen
tuen antamiseksi romanien tilanteen parantamiseksi näissä maissa.
Tämä ei kuitenkaan saa vaikuttaa Schengen-säännöstön
heikentämiseen. Valiokunta edellyttää,
että Suomi on aktiivinen, jotta näin tapahtuu.
Rakennerahastojen hallinnointi ja mm. hankkeiden suuruus on
aiheuttanut sen, että kansalaisjärjestöillä ei
käytännössä ole ollut mahdollisuutta
hyväksikäyttää niitä.
Toisaalta varojen tosiasiallinen kohdentaminen romaniväestön
aseman parantamiseen tähtääviin hankkeisiin
tulisi tehdä mahdolliseksi. Valiokunta pitää tärkeänä, että epäkohtiin
puututaan välittömästi, erityisesti Sosiaalirahaston
kautta. Rahastojen rahoituskehyksiä ja toimintatapaa tulisi
kehittää yleisemminkin vastaisuudessa, jotta niitä voidaan hyödyntää todellisten
ongelmien poistamiseksi. Valiokunta edellyttää,
että hallitus seuraa kehitystä aktiivisesti mukaan
lukien komission task-forcen ehdotusten muotoutumista vuoden loppuun
mennessä. Valiokunta kiirehtii suuren valiokunnan kesäkuussa
komissiolle esittämää unionin
perusoikeusviraston selvitystä romanien ihmisoikeus- ja
köyhyystilanteesta toimeenpanon tehostamiseksi. Selvitys
loisi pohjaa esittää perusteltuja ja tehokkaita
toimenpide-ehdotuksia, joilla olisi vaikutusta maatasolla.
Valiokunta pitää Suomen Romanipoliittisen ohjelman
(2009) kansainväliseen toimintaan liittyviä aloitteita
hyvinä. On tärkeää, että ehdotettu
Suomen kansainvälinen romanistrategia valmistellaan ripeästi.
EU-tason toimenpiteistä valiokunta pitää erityisen
tärkeänä eurooppalaisen romanistrategian
kehittämistä. Valiokunta korostaa, että Suomen
tulisi tarjota siihen kokemuksiaan ja hyviä käytäntöjä.
Tällaisia ovat mm. syrjinnänvastaisuuden integroiminen
muuhun toimintaan ja yhdenvertaisuuden positiivinen edistäminen,
ml. koulutuksessa, jossa Suomi on laadullisesti OECD-maiden ensimmäisellä sijalla.
Hyvien käytäntöjen kartoituksessa myös
muut toimet, kuten mahdollisen erillisen rahaston perustaminen ja
yksityissektorin käyttämät toimintamallit,
tulisi ottaa huomioon. On tärkeää, että Euroopan
unionin Roma Platform -yhteistyöelimen
työtapoja kehitetään, jotta romanien
osallistumisen vaikuttavuus unionin romanipolitiikkaan lisääntyy.