Perustelut
Euroopan yhdentymisen perustavanlaatuinen poliittinen tavoite
on edistää rauhaa ja vakautta Euroopassa. Unionin
laajentuminen on keskeisimpiä välineitä tämän
hankkeen toteuttamisessa, ja sen vaikuttimena on kokonaisvaltainen
poliittinen arvio laajentumisen merkityksestä Euroopalle.
EU:n laajentuminen on merkittävästi vakauttanut
Eurooppaa kylmän sodan päättymisen jälkeen
ja on samalla lisäämässä EU:n
omaa elinvoimaisuutta sekä painoarvoa maailmassa.
EU:n laajentuminen perustuu selkeille periaatteille. Kööpenhaminan
Eurooppa-neuvostossa vuonna 1993 hyväksyttiin ehdot, jotka
edellyttävät jäsenyydeltä perustavanlaatuisten
poliittisten kriteerien täyttämistä (mm.
demokratia, oikeusvaltio, ihmisoikeudet, vähemmistöjen
oikeudenmukainen kohtelu), taloudellista kypsyyttä sekä kykyä omaksua
jäsenyyden velvoitteet. Nämä ns. Kööpenhaminan
kriteerit muodostavat unionin laajentumispolitiikan perustan.
Ulkoasiainvaliokunta toteaa, että Eurooppa-neuvoston
linjausten mukaisesti Kööpenhaminan poliittisten
kriteerien täyttyminen on liittymisneuvottelujen aloittamisen
ennakkoehto ja kaikkien kriteerien täyttyminen varsinaisen
liittymisen edellytys. Liittymisneuvottelujen aloittamisen edellytykset
ja jäsenyyden toteutumisen ehdot ovat selkeitä,
ja niiden tulee olla kaikille ehdokasvaltioille samat.
Liittymisprosessin yleisperiaatteena on hakijamaiden yhdenvertainen
kohtelu ja kunkin hakijamaan eteneminen omien ansioiden mukaisesti.
Komissio on keskeisessä asemassa hakijamaiden valmiuksien
systemaattisessa ja tasapuolisessa arvioinnissa, mm. vuotuisten
edistymisraporttien muodossa.
Ulkoasiainvaliokunta korostaa, että Turkkia pitää kohdella
yhdenvertaisesti muiden hakijamaiden kanssa ja Turkille annetuista
sitoumuksista on pidettävä kiinni.
Turkin liittymisneuvottelujen aloittaminen
Helsingin Eurooppa-neuvosto joulukuussa 1999 antoi Turkille
ehdokasvaltion aseman, mistä seuraa liittymisneuvottelujen
aloittaminen ehtojen eli Kööpenhaminan poliittisten
kriteerien täyttyessä. Joulukuun 2004 Eurooppa-neuvosto päätti,
että liittymisneuvottelut voidaan aloittaa Turkin kanssa
3. lokakuuta 2005, mikäli Turkki toimeenpanee komission
yksilöimät olennaiset toimenpiteet. Komissio arvioi,
että näiden ehtojen toteutuessa Turkki täyttää jäsenyyden
poliittiset edellytykset ja liittymisneuvottelut voidaan aloittaa.
Ulkoasiainvaliokunta yhtyy valtioneuvoston näkemykseen,
että Turkille asetettujen ehtojen täytyttyä EU-jäsenyyteen
tähtäävät liittymisneuvottelut
voidaan aloittaa Turkin kanssa komission esittämän
neuvottelukehyksen mukaisella tavalla. Liittymisperspektiivi on
jo tähän mennessä aikaansaanut merkittäviä uudistuksia
Turkissa. Jäsenyyden kannustava vaikutus on ollut selvästi
todettavissa. Ulkoasiainvaliokunta korostaa, että ei ole
olemassa periaatteellisia syitä, jotka estäisivät
Turkkia liittymästä unioniin ja sen muodostamaan
arvoyhteisöön.
Samalla ulkoasiainvaliokunta toteaa, että liittymisneuvottelujen
aloittamiselle asetettujen edellytysten täyttyminen ei
merkitse sitä, että mm. ihmisoikeuksia koskevat
olosuhteet Turkissa olisivat tyydyttävät. Ulkoasiainvaliokunta
on seurannut tiiviisti Turkin ihmisoikeustilanteen kehittymistä (UTP
17/2004 vp). Valiokunnan saamien selvitysten
mukaan Turkki on edennyt hyvin lainsäädäntönsä kehittämisessä,
mutta vakavia puutteita esiintyy erityisesti lainsäädännön
käytännön toimeenpanossa ja systemaattisessa
valvonnassa. Komission Turkkia koskevissa edistysmisraporteissa
todettuihin epäkohtiin pitää puuttua
määrätietoisesti. Valiokunta korostaa,
että Turkin edistyminen erityisesti toimivan demokratian,
ihmisoikeuksien kunnioittamisen ja oikeusvaltion toteuttamisessa
on suoraan kytköksissä liittymisneuvottelujen
etenemiseen.
Ulkoasiainvaliokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan, että Kyproksen
tunnustamista ei voi pitää Turkin liittymisneuvottelujen
aloittamisen ehtona. On selvää, että Turkin
edellytetään tunnustavan Kyproksen tasavallan
ennen kuin Turkki voi liittyä unionin jäseneksi.
Unionissa ei voi olla jäsenvaltioita, jotka eivät
tunnusta toisiaan. Ulkoasiainvaliokunta toteaa, että luontevat
olosuhteet tunnustamiselle syntyvät saaren jakokiistan
ratkaisemisesta YK-neuvotteluissa, joihin kiistan osapuolet ovat
sitoutuneet.
Ulkoasiainvaliokunta yhtyy valtioneuvoston näkemykseen,
että Turkin liittymisneuvottelujen tavoitteena on unionin
jäsenyys. Turkin liittymisneuvotteluille asetettava neuvottelukehys toteaa
sen yleisen periaatteen, että neuvottelut eivät
johda jäsenyyteen, ellei hakijamaa ole jäsenyyden
ehtoihin kykenevä. Mikäli Turkki ei kykenisi täyttämään
jäsenyydelle asetettuja ehtoja, niin Turkin ja EU:n suhteet
tulee järjestää mahdollisimman tiiviillä tavalla.
Jäsenyyden saavuttaminen on pitkälti Turkin omista
ponnisteluista kiinni.
Ulkoasiainvaliokunta toteaa, että Turkin kehittäminen
EU-jäsenyyden mitat täyttäväksi maaksi
edellyttää myös EU:n ja sen jäsenmaiden
toimia. Liittymistä edeltävä tuki on
tärkeässä asemassa. Vuorovaikutusta Turkin
yhteiskunnan kanssa on kehitettävä kaikilla aloilla.
Ulkoasiainvaliokunta pitää erityisen tärkeänä vuorovaikutuksen
kehittämistä kansalaisyhteiskunnan alalla, kuten
komission esittämässä neuvottelukehyksessä on
todettu.
Ulkoasiainvaliokunta toteaa sen tosiasian, että Turkki
olisi EU:n jäsenmaana kiistattomasti unionin suurimpien
jäsenmaiden joukossa ja sen liittymisellä on merkittävä vaikutus
unioniin. Samalla ulkoasiainvaliokunta toteaa, että pitkien — joidenkin
arvioiden mukaan 10—15 vuotta kestävien — liittymisneuvottelujen
myötä jäsenyyden ehdot täyttävä Turkki
on hyvin erilainen jäsenvaltio kuin nykyhetken Turkki. EU:n
normien täyttäminen on Turkkia perustavanlaatuisesti
muuttava prosessi, ja jäsenyyden ehdot täyttävä Turkki
olisi unionia vahvistava tekijä.
Ulkoasiainvaliokunta toteaa erikseen, että Turkin liittyminen
Euroopan unioniin vahvistaisi unionin ulkoista toimintaa merkittävällä tavalla.
On tärkeää, että liittymisprosessin
osana Turkki osallistuu täysipainoisesti yhteiseen ulko-
ja turvallisuuspolitiikkaan ja yhdenmukaistaa politiikkaansa sen
linjausten mukaiseksi. Turkin keskeinen asema mm. Lähi-idässä on nähtävä vahvuutena
unionin kannalta.
EU:n jatkolaajentuminen
Ulkoasiainvaliokunta pitää tärkeänä,
että EU:n toiminnalla on selkeä poliittinen tuki
kansalaisten keskuudessa. Perustuslaillista sopimusta kohdanneet
vastoinkäymiset useassa Euroopan maassa ovat osoitus tarpeesta
käydä entistä perusteellisempaa julkista
keskustelua unionin toiminnasta ja tavoitteista. Unionin keskeisiä hankkeita
koskeva varhainen ja avoin keskustelu on omiaan luomaan kestävän
pohjan unionin politiikan eteenpäinviemiselle kansalaisten
luottamuksen pohjalta.
Laajentuminen on keskeinen Eurooppaa ja Euroopan unionia muovaava
prosessi, jonka vaikutukset ovat kauaskantoiset. Romania ja Bulgaria
ovat allekirjoittaneet liittymissopimuksen, ja niiden on määrä tulla
jäseniksi 1.1.2007. Turkin kanssa on määrä aloittaa
liittymisneuvottelut. Neuvottelujen aloittamiseen Kroatian kanssa
on olemassa valmiudet, kun Kroatia on ensin täyttänyt
aloittamiselle asetetut ehdot. Länsi-Balkanin valtiot ovat
unionin laajentumispolitiikan piirissä. Myös Ukraina
pitää EU-jäsenyyttä tavoiteltavana.
Edellä todetun perusteella ulkoasiainvaliokunta pitää tärkeänä,
että unionin laajentumispolitiikasta käydään
perusteellinen poliittinen keskustelu, jotta kansalaiset saisivat
entistä selkeämmän käsityksen
laajentumispolitiikan tavoitteista, sen mahdollisista rajoista ja
unionin naapuruuspolitiikan kokonaisuudesta.