Perustelut
Laajentumisen merkitys ja neuvottelujen tulokset Suomen kannalta
Euroopan unionin laajentuminen yli kylmän sodan rajalinjojen
on merkittävimpiä tapahtumia koko Euroopan uuden
ajan historiassa ja ulkoasiainvaliokunnan mielestä merkittävin
tapahtuma Euroopan yhdentymisen historiassa 1950-luvun jälkeisenä aikana.
Euroopan unionin laajentuminen poistaa keinotekoisen, toisen maailmansodan
tuloksena syntyneen Euroopan jaon. Laajentuminen luo yhtenäisen,
25 valtiota ja yli 450 miljoonaa kansalaista kattavan Euroopan unionin,
jonka puitteissa jäsenvaltiot tekevät tiivistä yhteistyötä erityisesti
niillä alueilla, joilla valtioiden välinen yhteistyö ja
yhteiset pelisäännöt ovat tarpeen.
Laajentunut unioni kattaa merkittävän osan Euroopan
mantereesta. Laajentumisprosessi on jo kuluneen 10 vuoden aikana
lisännyt merkittävästi Euroopan unionin
poliittista ja taloudellista vakautta. Läntisen Euroopan
viimeisen 50 vuoden aikana rauhoittanut ja demokratisoinut yhdentyminen
kattaa toukokuusta 2004 lukien 10 uutta valtiota, joilla on tiiviit
historialliset siteen unionin nykyisiin jäsenvaltioihin.
Laajentumisprosessi jatkuu Bulgarian ja Romanian osalta tavoitteena
näiden maiden liittyminen unioniin vuonna 2007. Lisäksi
Turkilla on todettu olevan ehdokasmaan asema, vaikka varsinaisia jäsenyysneuvotteluja
ei ole vielä aloitettu.
Laajentumisprosessi on herättänyt runsaasti epävarmuutta
niin nykyisten kuin tulevienkin unionimaiden kansalaisissa. Laajentumisen
on esimerkiksi pelätty vaikeuttavan entisestään
järjestäytyneen rikollisuuden torjuntaa sekä lisäävän
epävarmuutta työmarkkinoilla.
Ulkoasiainvaliokunnan mielestä laajentumista ei näiden,
kuten muidenkaan epävarmuustekijöiden suhteen
tulisi nähdä osana ongelmaa, vaan pikemmin osana
ratkaisua. Nykypäivän rajat ylittäviä haasteita
ei voida torjua perinteisen kansallisvaltion keinoin, vaan hyvin
keskeisiltä osin laajamittaisella kansainvälisellä yhteistyöllä.
Yksittäisen valtion kannalta on aina parasta, jos valtioiden
välinen yhteistyö perustuu yhdessä sovittuihin
ja myös noudatettaviin sääntöihin,
kuten Euroopan unionissa.
Valiokunta yhtyy hallituksen esityksen kantaan, jonka mukaan
maantieteellisestä näkökulmastamme erityisen
tärkeää on unionin laajentuminen Itämeren
alueella, koska Viron, Latvian ja Liettuan tuleva jäsenyys
vahvistaa Euroopan unionin pohjoista ulottuvuutta ja tukee Pohjois-Euroopan
taloudellista ja poliittista kehitystä. Kuten suuren valiokunnan
lausunnossa (SuVL 3/2003 vp) todetaan,
unionin ja entisen Neuvostoliiton seuraajavaltioiden Venäjän,
Valko-Venäjän ja Ukrainan välinen raja
kaksinkertaistuu.
Ulkoasiainvaliokunta yhtyy suuren valiokunnan kantaan, jonka
mukaan rajanaapuruus korostaa unionin tarvetta kehittää ja
tiivistää suhteitaan Venäjän
kanssa. Ulkoasiainvaliokunnan mielestä EU:n tulisi muutoinkin
pyrkiä johdonmukaisesti kehittämään
suhteita uusiin naapurivaltioihin. Ulkoasiainvaliokunta pitää tässä suhteessa
keskeisinä erityisesti EU:n pohjoisen ulottuvuuden toimintaohjelmaa
sekä komission "Laajempi Eurooppa ja uusi naapuruus" -aloitetta.
Suomen neuvottelutavoitteet
Hallituksen esityksen mukaan Euroopan unionin laajentuminen
on Suomen poliittisten ja taloudellisten etujen mukaista. Suomi
on esityksen mukaan johdonmukaisesti tukenut laajentumista ja toiminut
laajentumisneuvotteluiden edistämiseksi Eurooppa-neuvostoissa
vahvistettujen periaatteiden pohjalta.
Myös ulkoasiainvaliokunta on koko laajentumisneuvottelujen
ajan pitänyt laajentumista ehdottomasti tärkeimpänä Euroopan
unionin tehtävänä. Valiokunta on katsonut,
että laajentuminen on sekä poliittisesti että taloudellisesti
Euroopan kannalta myönteistä ja myös
kokonaisuutena Suomen edun mukaista.
Hallituksen esityksen perusteluissa esitetyn mukaan neuvottelutulos
vastaa pitkälle Suomen neuvotteluille asettamia tavoitteita.
Esityksen mukaan laajentumisen rahoituksen suhteen tulos vastaa
Suomen neuvottelumandaattia. Lisäksi esityksessä korostetaan
Brysselin Eurooppa-neuvostossa lokakuussa 2002 vahvistettua periaatetta,
jonka mukaan viljelylle epäsuotuisten alueiden maataloustuottajien
tarpeet tulee turvata laajentuneessa unionissakin. Tärkeää Suomelle
oli esityksen mukaan myös, että hakijamaille myönnetyt
siirtymäajat tai erityisjärjestelyt eivät
aiheuta häiriöitä sisämarkkinoille
ja että ne ovat rajattuja ajallisesti ja kattavuudeltaan.
Ulkoasiainvaliokunta katsoo saamansa selvityksen perusteella, että laajentumisneuvottelujen
tulokset ovat pitkälle Suomen neuvotteluille asettamien
tavoitteiden mukaisia.
Laajentumisneuvottelujen kulku
Ulkoasiainvaliokunta katsoo laajentumisneuvottelujen edenneen
jälkikäteen arvioiden varsin sujuvasti ja johdonmukaisesti.
Valiokunta viittaa hallituksen esityksen yleisperusteluihin, joissa
korostetaan vuoden 1993 Kööpenhaminan Eurooppa-neuvoston
kokouksen laajentumiselle hyväksymiä edellytyksiä eli
ns. Kööpenhaminan kriteerejä. Ulkoasiainvaliokunta
katsoo, että näiden kriteerien vahvistaminen ennen
laajentumisneuvottelujen aloittamista loi selkeät puitteet
neuvotteluille.
Valiokunta katsoo hallituksen esityksen tavoin, että näissä Kööpenhaminan
kriteereissä kiteytyvät EU:n perusarvot. Unionin
jäsenyyttä hakevalla maalla on oltava vakaat hallinnolliset rakenteet,
joilla taataan demokratian ja oikeusvaltioperiaatteen toteutuminen,
ihmisoikeudet sekä vähemmistöjen kunnioittaminen
ja suojelu. Hakijamaalla on lisäksi oltava jäsenyyteen
mennessä toimiva markkinatalous ja edellytykset selvitä kilpailun
ja markkinavoimien paineista unionissa sekä kyky noudattaa
jäsenyysvelvoitteita, mukaan luettuna poliittisen unionin
ja talous- ja rahaliiton tavoitteita. Kööpenhaminan kriteerit
kannustavat toisaalta unionin jäsenyyttä tavoittelevia
maita kehittämään hallinnollista vakautta
sekä ihmisoikeuksien tasoa. Toisaalta ne varmistavat, ettei
unionin sisäinen yhtenäisyys ja sisämarkkinoiden
toimivuus järky uusien maiden liittymisen myötä.
Komissio julkisti 5 päivänä marraskuuta
2003 viimeiset edistymisraportit ennen laajentumisen todennäköistä toteutumista.
Valiokunta pitää onnistuneena Kööpenhaminan
Eurooppa-neuvoston vuonna 2002 tekemää ratkaisua,
jonka mukaisesti komissio seuraa ehdokasmaiden edistymistä vuosittaisten
kertomusten muodossa myös sen jälkeen, kun varsinaiset
jäsenyysneuvottelut ovat päättyneet.
Komission vuoden 2003 raportissa todetaan, että ehdokasmaat
ovat kokonaisuutena valmiit omaksumaan Euroopan unionin jäsenyysvelvoitteet
toukokuusta 2004 lukien. Komissio kuitenkin korostaa, että ehdokasvaltioilla
on vielä runsaasti tehtävää ennen
jäsenyyttä. Komissio toteaa myös, että jäsenyysehtojen
täyttämiseen eli Euroopan unionin säännöstön
täysimääräiseen noudattamiseen
ehdokasmaissa liittyy vielä rajattu määrä vakavia huolenaiheita,
jotka edellyttävät ehdokasmailta erityisiä korjaustoimenpiteitä.
Ulkoasiainvaliokunta yhtyy suuren valiokunnan lausunnon (SuVL
3/2003 vp) edistymisraportteja koskevaan kantaan,
jossa todetaan, että jäsenyyden edellytyksenä olevaan
säädösten yhdenmukaistamiseen tulee suhtautua
ankarasti etenkin silloin, kun tuotteiden ja palvelujen vaatimuksilla
on suora yhteys yksittäisten kuluttajien turvallisuuteen.
Suuri valiokunta katsoo lausunnossaan (SuVL
3/2003 vp), että laajentumisneuvotteluissa
on noudatettu perustuslain säännöksiä eduskunnan
oikeudesta osallistua Suomen EU-politiikan muotoiluun. Ulkoasiainvaliokunta
yhtyy tähän kantaan. Ulkoasiainvaliokunta on seurannut
neuvotteluja säännöllisesti, kun laajentumiseen
liittyviä kysymyksiä on käsitelty neuvostossa
ja Eurooppa-neuvostossa. Valiokunta pyysi lisäksi maaliskuussa
2000 perustuslain 97 §:n nojalla valtioneuvostolta erillisen
selvityksen laajentumisneuvotteluista. Selvityksen käsittelyn
yhteydessä valiokunta käsitteli kunkin ehdokasmaan
neuvotteluja erikseen ja kuuli asiantuntijoina ehdokasmaiden Helsingissä olevia
suurlähettiläitä. Ulkoasiainvaliokunta
otti laajentumiseen kantaa myös hallituksen vuoden 1999 toimenpidekertomusta
koskevassa mietinnössään (UaVM
8/2000 vp). Mainitussa mietinnössään
valiokunta korosti, että laajentumisen toteutuksessa on
pidettävä kiinni Kööpenhaminan Eurooppa-neuvostossa
sovituista Kööpenhaminan kriteereistä.
Laajentumisen vaikutuksista yksittäisten kysymysten
osalta
Sisämarkkinoiden toiminnan turvaaminen
Hallituksen esityksen mukaan liittymisneuvotteluiden aikana
kiinnitettiin erityistä huomiota sisämarkkinoiden
(tavaroiden, henkilöiden, palvelujen ja pääomien
vapaa liikkuvuus) häiriöttömän
toiminnan varmistamiseen. Tällä perusteella kaikki
vaatimukset siirtymäjärjestelyistä tai
muista poikkeustoimenpiteistä punnittiin huolellisesti.
Yleisen taloudellisen suojalausekkeen lisäksi liittymissopimukseen
kirjattiin erityinen sisämarkkinasuojalauseke, jonka perusteella
voidaan ottaa käyttöön suojatoimenpiteitä,
mikäli uusi jäsenvaltio ei pysty täyttämään sisämarkkinoiden
alaan kuuluvia jäsenyysvelvoitteita ja tämä aiheuttaa
tai uhkaa aiheuttaa vakavaa häiriöitä sisämarkkinoiden
toiminnalle. Komissio voi ottaa suojatoimenpiteet käyttöön joko
yksittäisen jäsenvaltion pyynnöstä tai omasta
aloitteestaan. Suojatoimenpiteet voidaan ottaa käyttöön
kolmen vuoden kuluessa liittymishetkestä.
Henkilöiden vapaan liikkuvuuden osalta Suomi aikoo
ottaa käyttöön liittymisasiakirjaan sisältyvän
ratkaisun, jonka mukaan nykyiset jäsenvaltiot voivat määräajan
soveltaa uusien jäsenvaltioiden kansalaisiin kansallisia
työmarkkinoille pääsyä koskevia
säännöksiä. Hallitus on keväällä 2001
päättänyt, että Suomi soveltaa kansallisia
säännöksiä kahden vuoden siirtymäajan.
Nyt käsiteltävänä olevan hallituksen
esityksen perustelujen mukaan Suomi päättää kahden
vuoden jälkeen tapahtuvan tarkistuksen yhteydessä työmarkkinaosapuolia
kuultuaan jatkotoimista ja ilmoittaa komissiolle, mikäli
Suomi haluaa edelleen noudattaa kansallisia työmarkkinoille
pääsyä koskevia säännöksiä.
Sosiaaliturvan osalta esityksessä todetaan, että unionin
sosiaaliturvan koordinointijärjestelmän mukaisesti
potilaiden liikkuvuus sekä Suomeen että Suomesta
alemman hintatason maihin lisääntyy. Esityksen
mukaan potilaiden liikkuvuuden kustannusvaikutukset Suomessa voivat olla
merkittäviä, mutta niiden määrällinen
ennakointi on vaikeaa.
Ulkoasiainvaliokunta pitää laajentumisen laajuus
sekä nykyisten ja uusien jäsenvaltioiden väliset
kehityserot huomioon ottaen perusteltuna, että unionin
nykyiset jäsenvaltiot voivat siirtymäkauden ajan
soveltaa työmarkkinoille pääsyä koskevaa
erityistä suojalauseketta sekä vedota yleiseen
sisämarkkinoiden toimintaa koskevaan suojalausekkeeseen.
Ulkoasiainvaliokunta viittaa suuren valiokunnan kantaan, jonka mukaan vanhojen
jäsenvaltioiden, Suomi mukaan lukien, on kuitenkin
syytä osoittaa pidättyvyyttä toimissa,
jotka viime kädessä asettavat eri jäsenvaltioiden
kansalaisia eriarvoiseen asemaan.
Oikeus- ja sisäasiat
Hallituksen esityksessä todetaan, että oikeus-
ja sisäasioiden alalla hakijavaltiot tai jäsenvaltiot eivät
liittymisneuvotteluiden missään vaiheessa pyytäneet
siirtymäsäännöksiä.
Hakijamaiden on siten pantava oikeus- ja sisäasiain säännöstö täytäntöön
liittymishetkestä lukien Schengenin säännöstön
tiettyjä osia lukuun ottamatta.
Uudet jäsenvaltiot eivät tule automaattisesti osaksi
Schengen-aluetta, eli niiden ja nykyisten jäsenvaltioiden
välillä tehdään edelleen sisärajatarkastuksia.
Schengen-järjestelmän soveltamisen aloittaminen
uusissa jäsenvaltioissa tapahtuu valmistelu- ja arviointivaiheen
jälkeen, minkä päätyttyä säännöstöä jo
soveltavat valtiot yksimielisesti päättävät
Schengenin säännöstön soveltamisesta
uusiin jäsenvaltioihin ja sisärajatarkastusten
poistamisesta näiden osalta.
Ulkoasiainvaliokunnan saaman selvityksen mukaan unionin laajentuminen
ensi vuonna ei juurikaan aiheuta turvallisuusvajetta nykyisille jäsenvaltioille,
ennen muuta siitä syystä, että sisärajatarkastukset
uusien jäsenvaltioiden kanssa säilytetään,
kunnes maiden arvioinnin perusteella todetaan täyttävän
Schengenin säännöstön asettamat
vaatimukset. Ulkoasiainvaliokunta korostaa, että oikeus-
ja sisäasioiden osalta on yleisemminkin ratkaisevan tärkeää,
että uudet jäsenvaltiot myös käytännössä kykenevät
panemaan täytäntöön unionin
oikeus- ja sisäasioita koskevan säännöstön.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että ehdokasmaat, yhdessä unionin toimielinten
ja nykyisten jäsenvaltioiden kanssa, tehostavat toimiaan
ihmiskaupan, erityisesti lapsiprostituution vastaisessa työssä.
Ympäristö
Liittymissopimuksessa kaikki uudet jäsenvaltiot saivat
siirtymäaikoja yhteisön ympäristölainsäädännön
toimeenpanoon, erityisesti vesiensuojeluun ja jätehuoltoon.
Siirtymäaikoja myönnettäessä arvioitiin
hallituksen esityksen mukaan kuitenkin, ettei niillä ole
sellaisia vaikutuksia, jotka heikentäisivät ympäristön
tilaa nykyisen unionin alueella tai jotka aiheuttaisivat kilpailun
vääristymiä sisämarkkinoilla.
Suomen kannan mukaisesti siirtymäajoilla ei myöskään
saisi vaarantaa unionin kansalaisten turvallisuutta, joten Suomi
kiinnitti liittymisneuvotteluissa huomiota myös ihmisten
terveyttä koskeviin kysymyksiin. Lisäksi Suomi
kiinnitti hallituksen esityksen mukaan erityistä huomiota
siihen, että siirtymäajoilla ei saisi olla valtioiden
rajat ylittäviä vaikutuksia. Hallituksen esityksessä esitetäänkin
arvio, että myönnetyt siirtymäajat eivät
estä ympäristönsuojelun kannalta myönteistä kehitystä,
vaan korkeintaan hidastavat sitä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan laajentumisprosessi on
jo sinänsä parantanut ympäristön
tilaa uusissa jäsenvaltioissa. Sen myötä ympäristönäkökohtiin
on kiinnitetty enemmän huomiota ja ympäristötietoisuus
on kasvanut. Valiokunnalle esitetyn arvion mukaan ympäristön
tila uusissa jäsenvaltioissa paranee todennäköisesti
huomattavasti nopeammin kuin ilman unioniin liittymistä,
sillä ilman laajentumisprosessia monet ympäristön
kannalta tärkeät ympäristöinvestoinnit
olisivat saattaneet siirtyä pitkälle tulevaisuuteen
tai jäädä kokonaan tekemättä.
Laajentuminen saattaa valiokunnan arvion mukaan varsinkin lähivuosina
hidastaa uuden ympäristölainsäädännön
kehittymistä EU:ssa sekä vaikeuttaa EU:n yhteisen
kannan löytymistä kansainvälisissä neuvotteluissa,
vaikka unionin kansainvälinen painoarvo myös ympäristöasioissa
toisaalta kasvaa. Ulkoasiainvaliokunta korostaa, että Euroopan
unionin ympäristöpolitiikan jatkuminen aktiivisena
ja tuloksellisena on Suomen etujen mukaista.
Laajentumisen taloudelliset ja budjettivaikutukset
Hallituksen esityksen mukaan EU:n laajentumisen myötä lisääntyvä turvallisuus
ja poliittinen vakaus ovat tärkeitä myös
Euroopan taloudellisen hyvinvoinnin ylläpitämisessä.
Pitkällä aikavälillä laajentuminen
vaikuttaa esityksen mukaan myönteisesti unionin kasvudynamiikkaan ja
rakenteiden muutosten kautta ulkomaankauppaan, sijoituksiin ja kansainväliseen
työnjakoon. Hallitus arvioi, että laajentumisen
kokonaistaloudelliset vaikutukset ovat sekä uusien että nykyisten
jäsenvaltioiden kannalta myönteisiä.
Laajentumisella todetaan esityksen mukaan olevan sekä suoria
että epäsuoria budjettivaikutuksia. Suorat vaikutukset
ovat uusiin jäsenvaltioihin kohdistuvat EU-rahoitusvirrat
ja uusien jäsenvaltioiden maksuosuudet EU:n budjettiin. Laajentumisen
suorat budjettivaikutukset ovat tehtyjen päätösten
perusteella tiedossa vuosien 2004—2006 osalta. Vuoden 2006
jälkeisestä ajasta voidaan esittää vain
alustavia arvioita, sillä uusista rahoituskehyksistä ei
ole vielä tehty päätöksiä.
Epäsuorilla budjettivaikutuksilla tarkoitetaan hallituksen
esityksessä muutospaineita, jotka laajentumisen myötä kohdistuvat
erityisesti budjettitaloudellisesti merkittävimpiin politiikkalohkoihin
eli maatalous- ja maaseutupolitiikkaan sekä alue- ja rakennepolitiikkaan.
Näitä politiikkalohkoja käsitellään
jäljempänä tässä mietinnössä ja
niitä koskevia budjettivaikutuksia tarkemmin valtiovarainvaliokunnan
lausunnossa (VaVL 15/2003 vp).
Hallituksen esityksessä arvellaan Suomen nettomaksuaseman
heikkenevän vuonna 2006 vertailuvuoteen 2003 nähden
noin 200 miljoonasta eurosta 400—450 miljoonaan euroon.
Ulkoasiainvaliokunta viittaa valtiovarainvaliokunnan kantaan, jonka
mukaan budjettivaikutuksia olisi hallituksen esityksessä voitu
tarkastella perusteellisemmin vuoden 2006 jälkeisten nettovaikutusanalyysien
osalta. Ulkoasiainvaliokunnan saaman valtiovarainministeriön
lausunnon mukaan tällä hetkellä käytettävissä oleviin
tietoihin perustuva arvio Suomen laskennallisesta nettomaksusta
vuonna 2013 vaihtelee 700 miljoonasta 1 100 miljoonaan
euroon.
Maatalous- sekä alue- ja rakennepolitiikka
Kymmenen uuden maan liittymisellä unionin jäseneksi
on hallituksen esityksen mukaan merkittäviä vaikutuksia
unionin maataloustuotantoon ja -markkinoihin. Unionin jäsenvaltioiden
yhteenlaskettu väkiluku lisääntyy yli
20 prosenttia, maatalousmaa noin 30 prosenttia ja viljelykelpoinen
ala noin 40 prosenttia. Maataloudessa työskentelevä väestö unionissa
lisääntyy kuitenkin noin kahdella kolmanneksella,
mikä osoittaa sen, että maataloustuotannon keskimääräinen
tuottavuus uusissa jäsenvaltioissa on alhainen. Potentiaalisesti
maataloustuotanto voisi siten hallituksen esityksen mukaan lisääntyä merkittävästikin.
Liittymissopimuksen maataloutta koskevat määräykset
eivät hallituksen esityksen mukaan aiheuta laintason muutostarpeita
Suomessa. Maataloustuotteiden yhteismarkkinat toteutuvat liittymispäivänä lukuun
ottamatta tietyistä uusille jäsenvaltioille myönnetyistä siirtymäajoista aiheutuvia
vientirajoituksia. Tämä voi hallituksen esityksen
mukaan lisätä tarjontaa ja kilpailua myös
Suomen markkinoilla, mutta tarjoaa myös Suomen viennille
laajemmat sisämarkkinat. Koska unionin yhteinen maatalouspolitiikka
jää oleellisilta osiltaan ennalleen uusien maiden
liittymisestä huolimatta, laajenemisen välittömät
vaikutukset Suomen maatalouteen jäävät hallituksen
esityksen mukaan vähäisiksi. Pidemmällä aikavälillä laajeneminen
lisää paineita muuttaa yhteistä maatalouspolitiikkaa
tavalla, jolla voi olla hallituksen esityksen mukaan Suomen kannalta
merkittävämpiä vaikutuksia.
Valtiovarainvaliokunta toteaa lausunnossaan (VaVL 15/2003
vp), että maaseudun kehittämistoimenpiteiden
merkitys ja painoarvo voimistuu laajentuvassa unionissa, mikä edellyttää maaseudun
kehittämistoimenpiteiden määrärahojen merkittävää lisäystä.
Valtiovarainvaliokunta painottaa myös tässä yhteydessä toimia,
joilla Suomen osuutta maaseudun kehittämiseen ohjatuista
varoista voitaisiin lisätä.
Ulkoasiainvaliokunta yhtyy valtiovarainvaliokunnan kannanottoihin
ja pitää Suomen maatalouden kannalta tärkeänä Eurooppa-neuvoston
lokakuussa 2002 tekemää linjausta, jonka mukaan
nykyisen Euroopan unionin epäsuotuisilla alueilla toimivien
tuottajien tarpeet olisi laajentumisen yhteydessä turvattava
ja monitoiminnallinen maatalous säilytettävä Euroopan
kaikilla alueilla.
Alue- ja rakennepolitiikan osalta laajentuminen asettaa hallituksen
esityksen mukaan uusia haasteita EU:n koheesiopolitiikalle. Taloudelliset
erot alueiden välillä kasvavat, ja elintasokuilu
rikkaimman ja köyhimmän kymmenyksen välillä yli
kaksinkertaistuu. Laajentumisen vaikutukset alue- ja rakennepolitiikassa
näkyvät ennen kaikkea vuonna 2007 alkavalla rakennerahoituskaudella,
jota koskevia rahoituskehyksiä ei vielä ole sovittu.
Suomen kannalta merkittävin alue- ja rakennepolitiikkaan
liittyvä kysymys on, että laajentumisen seurauksena
Suomen pohjoiset ja erittäin harvaan asutut alueet eivät
enää kuuluisi ns. tavoite 1 -alueisiin vuoden
2006 jälkeen, kun nykyinen rakennerahasto-ohjelmakausi
päättyy. Suomen tavoitteena on, että Pohjois-
ja Itä-Suomen harvaan asutut alueet voisivat edelleen säilyä tavoite
1 -alueina. Asia ratkaistaan seuraavia rahoituskehyksiä koskevissa
neuvotteluissa. Ulkoasiainvaliokunta pitää valtiovarainvaliokunnan
lausunnossa (VaVL 15/2003 vp) esitettyihin
perusteluihin viitaten tavoitetta Suomen kannalta keskeisenä.
Liittymissopimuksen hyväksymisestä ja lakiehdotuksista
päättäminen
Perustuslakivaliokunnan hallituksen esityksestä antamassa
lausunnossa (PeVL 11/2003 vp) todetaan,
että liittymissopimuksen hyväksymisestä voidaan
päättää äänten
enemmistöllä ja että ehdotus liittymissopimuksen
voimaansaattamislaiksi voidaan käsitellä tavallisen
lain säätämisjärjestyksessä.