Perustelut
Kansainvälinen demokratia- ja vaaliapuinstituutti (International
Institute for Democracy and Electoral Assistance, Kansainvälinen
IDEA) perustettiin Tukholmassa 27 päivänä helmikuuta 1995
ja tuolloin hyväksyttiin järjestön perustamissopimus.
Suomi on yksi järjestön perustajajäsenistä.
Järjestön tarkoituksena on vakiinnuttaa demokratiaa
erityisesti kehitys- ja siirtymätalouksien maissa.
Järjestön neuvoston ylimääräisessä kokouksessa
24 päivänä tammikuuta 2006 jäsenvaltiot päättivät
perustamissopimuksen muutoksesta hyväksymällä yksimielisesti
konsolidoidun perussäännön aiemman perustamissopimuksen
sijaan. Perussääntö pyrkii selkeyttämään
järjestön roolia kansainvälisenä,
hallitustenvälisenä järjestönä sekä vahvistamaan
sen jäseninä olevien valtioiden vaikutusvaltaa
ja selkiyttämään niiden vastuuta järjestön
toiminnan hallinnossa ja kehittämisessä. Keskeisimpinä muutoksina
suhteessa nykyiseen perustamissopimukseen ovat toisaalta jäsenvaltioiden
edustajista muodostuvan neuvoston muuttuminen instituutin ylimmäksi
päättäväksi elimeksi, ja toisaalta
henkilöjäsenistä koostuvan johtokunnan
roolin muuttuminen aiemmasta toiminnallisia päätöksiä tekevästä elimestä neuvoa-antavaksi
komiteaksi.
Perustuslain 94 §:n 1 momentin mukaan eduskunta hyväksyy
sellaiset valtiosopimukset ja muut kansainväliset velvoitteet,
jotka sisältävät lainsäädännön
alaan kuuluvia määräyksiä tai ovat
muutoin merkitykseltään huomattavia taikka vaativat
perustuslain mukaan muusta syystä eduskunnan hyväksymisen.
Konsolidoitu perussääntö sisältää eduskunnan
hyväksyntää vaativia määräyksiä.
Samalla ne määräykset, jotka nykyään
kuuluvat lainsäädännön alaan
ja jotka sisältyvät tasavallan presidentin asetuksella vuonna
1995 voimaan saatettuun asetukseen Kansainvälisen IDEA:n
perustamissopimuksen hyväksymisestä, tulevat lain
tasoisiksi.
Perussäännön 1 artiklassa Kansainvälinen IDEA
määritellään hallitustenväliseksi
järjestöksi, jolla on oikeushenkilöllisyys.
Kansainvälisen järjestön perustamista
tai sen toimintaa muutoin koskevaan valtiosopimukseen sisältyvä määräys,
jonka mukaan järjestöllä on oikeushenkilöllisyys,
kuuluu lainsäädännön alaan,
koska oikeushenkilöllisyydestä sekä siihen
liittyvästä oikeustoimikelpoisuudesta ja oikeudellisesta
toimintakyvystä säädetään
Suomessa lailla.
Perussäännön 14 artiklan mukaan järjestön perussääntöön
voidaan tehdä muutoksia kaikkien sen jäsenten
kahden kolmasosan enemmistöllä ja ne tulevat voimaan
30 päivän kuluessa siitä, kun kaksi kolmasosaa
jäsenistä on ilmoittanut järjestön
tallettajalle, että ne ovat täyttäneet
kansallisen lainsäädäntönsä edellyttämät muodollisuudet
muutosten suhteen. Sen jälkeen muutokset sitovat kaikkia
jäseniä.
Kansainvälisen rikostuomioistuimen perussäännön
hyväksymistä koskeneessa lausunnossaan (PeVL
45/2000 vp) perustuslakivaliokunta katsoi, että jos
sopimusvaltioilla on käytännössä mahdollisuus
irtisanoa perussääntö ennen kuin sen
vastustuksesta huolimatta tehdyt muutokset tulevat voimaan, muutosmenettely
ei vaikuta voimaansaattamislakiehdotuksen käsittelyjärjestykseen.
Hallituksen esityksen mukaan on epätodennäköistä,
että perussäännön muutoksen kaltaisessa
tilanteessa päätös tehtäisiin
Suomen tai jonkun muun jäsenmaan kannan vastaisesti, koska
perussäännön lähtökohtana
on aina päätösten yksimielisyys. Ulkoasiainvaliokunnan kuulemien
asiantuntijoiden mukaan on epätodennäköistä,
että perussäännön muutos ehtisi tulla
voimaan ennen jäsenmaan irtisanoutumisen voimaantuloa,
jos jäsenmaa päättäisi irtisanoutua
tilanteessa, jossa perussääntöä olisi
muutettu sen tahdon vastaisesti.
Perussäännön 10 artikla käsittelee
instituutin ja sen toimihenkilöiden asemaa, erioikeuksia
ja vapauksia. Artiklan mukaan järjestöllä ja
sen toimihenkilöillä on asema ja etuoikeudet,
jotka ovat verrattavissa 13 päivänä helmikuuta
1946 tehdyn Yhdistyneiden kansakuntien erioikeuksia ja vapauksia
koskevan yleissopimuksen määräyksiin.
Järjestön ja sen toimihenkilöiden asema,
erioikeudet ja vapaudet isäntämaan (Ruotsi) ulkopuolisissa
maissa määrätään erillisissä sopimuksissa,
jotka tehdään instituutin ja ko. maan välillä.
Ulkoasiainvaliokunnan kuulemien asiantuntijoiden mukaan nyt kyseessä olevalla
sopimusmääräyksellä ei sitouduta
myöntämään kyseisiä erioikeuksia
ja vapauksia Suomessa, sillä tästä on
tarvittaessa erikseen sovittava jäsenvaltion ja järjestön
välisellä sopimuksella.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa hallituksen esityksen
hyväksymistä muuttamattomana.