VALTIOVARAINVALIOKUNNAN LAUSUNTO 10/2004 vp

VaVL 10/2004 vp - E 3/2004 vp

Tarkistettu versio 2.0

Valtioneuvoston selvitys komission tiedonannosta "Lissabonin strategia; komission kevätraportti"

Suurelle valiokunnalle

JOHDANTO

Vireilletulo

Suuri valiokunta on 18 päivänä helmikuuta 2004 lähettänyt valtioneuvoston selvityksen komission tiedonannosta "Lissabonin strategia; komission kevätraportti" (E 3/2004 vp) valtiovarainvaliokunnalle mahdollisia toimenpiteitä varten.

Jaostovalmistelu

Asia on valmisteltu valtiovarainvaliokunnan verojaostossa, kauppa- ja teollisuusjaostossa sekä sivistys- ja tiedejaostossa.

Asiantuntijat

Verojaostossa ovat olleet kuultavina

ylitarkastaja Nina Hyvärinen, valtioneuvoston kanslia

finanssineuvos Tapio Mutikainen, valtiovarainministeriö

johtaja Jukka Pekkarinen, Palkansaajien tutkimuslaitos

tutkimusprofessori Jaakko Kiander, Valtion taloudellinen tutkimuskeskus

tutkimuspäällikkö Markku Kotilainen, Elinkeinoelämän Tutkimuslaitos

tutkimusjohtaja Raija Volk, Pellervon taloudellinen tutkimuslaitos

Sivistys- ja tiedejaostossa ovat olleet kuultavina

neuvotteleva virkamies Mirja Arajärvi ja neuvotteleva virkamies Jaana Palojärvi, opetusministeriö

Kauppa- ja teollisuusjaostossa ovat olleet kuultavina

ylitarkastaja Nina Hyvärinen, valtioneuvoston kanslia

kaupallinen neuvos Antti Riivari, neuvotteleva virkamies Tapio Laamanen ja neuvotteleva virkamies Sakari Immonen, kauppa- ja teollisuusministeriö

tutkimusprofessori Jaakko Kiander, Valtion taloudellinen tutkimuskeskus

johtaja Petri Peltonen, Teknologian kehittämiskeskus

johtaja Jukka Pekkarinen, Palkansaajien tutkimuslaitos

varatoimitusjohtaja Tarmo Korpela, Teollisuuden ja Työnantajain Keskusliitto

johtaja Erkki Ormala, Nokia Oyj

VALTIONEUVOSTON SELVITYS

Ehdotus

Lissabonin strategia hyväksyttiin Lissabonin huippukokouksessa vuonna 2000 ja nyt annetussa neljännessä raportissa käsitellään kuluneiden neljän vuoden aikana tapahtunutta edistymistä. Komissio katsoo, että strategian toteuttamisessa ei ole edetty riittävästi, jotta saavutettaisiin Lissabonissa asetetut tavoitteet. Raportissa kehotetaan Eurooppa-neuvostoa hyödyntämään viimeaikaisen taloudellisen elpymisen ja edessä olevan laajentumisen tarjoamia mahdollisuuksia sekä antamaan tarvittavan sysäyksen Lissabonin strategian etenemiselle. Raportissa todetaan, että jo toteutettujen toimenpiteiden lisäksi on toteutettava useita uudistuksia ja investointeja, jotka kuuluvat jäsenvaltioiden vastuulle. Komissio ehdottaa vuoden 2004 painopisteiksi osaamiseen ja verkkoihin tehtävien investointien parantamista, Euroopan yritysten kilpailukyvyn vahvistamista sekä aktiivisen ikääntymisen edistämistä.

Valtioneuvoston kanta

Valtioneuvosto katsoo, että kevään Eurooppa-neuvostossa olisi keskityttävä työllisyyden ja kilpailukyvyn parantamiseen ja pääpainon tulisi olla jo tehtyjen sitoumusten toteuttamisessa. Valtioneuvoston mukaan rakenteelliset uudistukset, tutkimus- ja innovaatiotoiminnan hyödyntäminen ja osaamisen kehittäminen ovat keskeisiä keinoja, joilla parannetaan EU:n kilpailukykyä ja edistetään investointien ja yritysten sijoittumista Eurooppaan. Tutkimusrahoituksen ohella on tärkeää luoda ympäristö, jossa tutkimus- ja kehitystoiminta synnyttävät innovaatioita. Eurooppa-neuvostossa on tehtävä konkreettisia päätöksiä 3G-markkinoiden elvyttämiseksi ja laajakaistan edistämiseksi. Eurooppa-neuvostossa on myös sovittava toimista ympäristöteknologian edistämiseksi.

VALIOKUNNAN KANNANOTOT

Perustelut

Valtiovarainvaliokunta on keskittynyt asian käsittelyssä lähinnä julkiseen talouteen, kilpailukykyyn sekä tutkimus- ja innovaatiotoimintaan liittyviin kysymyksiin.

Lissabonin strategian välitarkastelu tapahtuu pulmallisessa tilanteessa; EU on jäämässä jälkeen talouskasvussa ja työllisyyden kehityksessä Yhdysvalloista ja Aasiasta ja etääntymässä kauemmaksi Lissabonissa vuonna 2000 asetetusta kunnianhimoisesta tavoitteesta. Komission kevätraportti on tähän nähden varsin vaisu ja hajanainen sekä vailla riittävää strategista otetta. Lisäksi ikääntymisen vaikutukset ovat jääneet raportissa varsin vähälle huomiolle, eikä esimerkiksi päästökauppaa ja sen vaikutuksia yhteisön kilpailukyvylle ole käsitelty lainkaan. Valiokunta katsoo, että viimeistään vuoden 2005 väliraportissa on kiinnitettävä riittävää huomiota myös näihin seikkoihin.

Talouskasvun keskeisenä ongelmana Euroopassa on valiokunnan saaman selvityksen mukaan sisämarkkinoiden toimimattomuus ja yhteisön dynaamisen potentiaalin hyödyntämättömyys. Sen vuoksi toimenpiteet, jotka tukevat sisäisen talouden elpymistä, investointien ja kulutuskysynnän kasvua sekä yleisemmin sisämarkkinoiden toimintaedellytyksiä ja -ympäristöä, ovat entistä tärkeämpiä. Lisäksi tulisi tehostaa toimia, joilla yhteisesti sovitut päätökset saatetaan voimaan kaikissa jäsenmaissa. Tämänhetkinen tilanne, jossa strategian edistämiseksi hyväksytyistä direktiiveistä vain murto-osa on saatettu voimaan kaikissa jäsenmaissa, on kestämätön yhteisön sisäisen lojaalisuuden ja sisämarkkinoiden toimivuuden kannalta. Jäsenmaiden sitoutumisen ja täytäntöönpanotoimien merkitys kasvavat entisestään yhteisön laajentuessa tänä keväänä. Avoimesti toimivat sisämarkkinat antavat myös paremmin sijaa erilaiselle vertaiskritiikille ja muulle avoimelle koordinaatiolle.

Kasvua ja työllisyyttä edistävien makrotaloudellisten toimien ja sisämarkkinoiden toimintaan liittyvien rakenteellisten seikkojen lisäksi tulisi kiinnittää huomiota tekijöihin, joilla työn tuottavuutta voidaan lisätä. Keskeisellä sijalla siinä on jäljempänä tarkemmin käsiteltävien T&K-panostusten lisäksi pohtia, miten osaaminen voidaan kääntää kasvuksi entistä paremmin. Synergiaetua pitäisi hakea aktiivisemmin koko yhteisön tasolla. Tärkeitä osatekijöitä ovat tällöin mm. sääntelyn helpottaminen, rahoituksen saatavuus, tekijänoikeuslainsäädännön ajantasaisuus ja yhteisöpatentti.

Valiokunta pitää edellä esitetyistä syistä välttämättömänä, että strategista otetta terävöitetään ja jo sovittujen toimenpiteiden täytäntöönpanoa tehostetaan. Jatkossa tulee keskittyä siihen, miten Euroopan kilpailukykyä voidaan parantaa. Strategia edellyttää samanaikaista toimintaa useilla toisiinsa liittyvillä aloilla. Siksi talouspoliittisten ja muiden toimenpiteiden keskinäiseen vuorovaikutukseen tulisi kiinnittää aiempaa enemmän huomiota. Tärkeää on ennen kaikkea se, että niin nykyiset kuin uudet jäsenvaltiot sitoutuvat entistä tiukemmin strategiaan ja sen täytäntöönpanoon.

Panostukset osaamiseen ja tutkimukseen

Kevätraportissa korostetaan osaamis- ja tutkimusinvestointien merkitystä sekä niiden määrän ja laadun asettamista entistä tärkeämmälle sijalle unionin toiminnassa.

Lissabonin huippukokouksessa päätettiin eurooppalaisen tutkimusalueen perustamisesta, mutta alue on vielä heterogeeninen ja jäsenmaiden erot T&K-toiminnassa ovat varsin suuret. Barcelonan Eurooppa-neuvosto asetti T&K-panostusten tavoitteeksi kolme prosenttia BKT:stä, mutta toistaiseksi Suomi ja Ruotsi ovat ainoat jäsenmaat, jotka ovat saavuttaneet tämän tavoitteen. Uudet jäsenmaat tulevat entisestään lisäämään EU:n haasteita, sillä laajentumisen jälkeen unionissa on useita jäsenmaita, joiden T&K-panostus on alle yhden prosentin BKT:stä.

Valiokunta pitää T&K-panostusten korostamista erittäin perusteltuna, sillä tutkimus- ja innovaatiotoiminnan hyödyntäminen sekä osaamisen kehittäminen ovat keskeisiä keinoja EU:n kilpailukyvyn parantamisessa. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan puitteiden tulee niin ikään kannustaa eurooppalaisen tutkimus- ja kehittämistoiminnan säilymiseen ja vahvistumiseen Euroopassa. Valiokunta pitää välttämättömänä, että EU:n tutkimusrahoituksella ei korvata jäsenmaiden julkisten panostusten jälkeenjääneisyyttä, vaan kunkin jäsenmaan on kansallisella tasolla sitouduttava huolehtimaan tutkimus- ja kehittämistoiminnan resursseista. Mikäli tutkimusrahoitusta lisätään, on huolehdittava siitä, että toimenpiteillä saadaan aikaiseksi todellista lisäarvoa jäsenmaissa ja koko Euroopassa.

Kevätraportin mukaan on vaarana, että Euroopassa ei tulevaisuudessa ole riittävästi korkeasti koulutettua tutkimushenkilöstöä. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan jo nyt on nähtävissä, että huomattava osa huippututkijoista hakeutuu EU:n ulkopuolelle, aikaisemmin pääasiassa USA:han, mutta viime aikoina myös mm. Aasian maihin.

Eurooppalaisen tutkimustoiminnan turvaamiseksi on ryhdyttävä ripeästi toimenpiteisiin, joilla toimintaympäristöä kehitetään sellaiseksi, että se houkuttelee huipputason tutkijoita. On myös tärkeää edistää koulutukseen liittyviä investointeja sekä huolehtia siitä, että koulutuksella voidaan myös edistää innovaatioita. Tämä edellyttää nykyistä tiiviimpää yhteistyötä korkeakoulujen välillä.

Komissio aikoo vuoden 2004 aikana puuttua useammalla aloitteella teollisuuden kilpailukykyongelmiin. Teollisuuden rakenteiden nykyaikaistaminen on tärkeää etenkin uusissa jäsenmaissa, ja kilpailukyvyn parantaminen on muutenkin välttämätöntä monien työvoimavaltaisten alojen siirtyessä halvan työvoiman maihin.

Valiokunta katsoo, että EU:n kilpailukyvyn parantamiseksi on välttämätöntä edistää myös yrittäjyyttä esim. parantamalla yritysten toimintaympäristöä ja tekemällä siitä nykyistä houkuttelevampi. Myös teollisuuden kasvua ja kehitystä tukevaa koulutusta ja tutkimusta on vahvistettava. Valiokunta katsoo, että tutkimustoiminnan kasvun tulisi ensisijaisesti kohdistua aloille, jotka parhaiten tukevat innovaatiotoimintaa, tuottavuuden ja yritystoiminnan kasvua ja työllisyyttä. Tämä olisi tehokas tapa vahvistaa myös teollisuuden tutkimusinvestointeja Eurooppaan.

Valiokunta katsoo, että kilpailukykyyn liittyvää kokonaisnäkemystä on vahvistettava myös unionin päätöksenteossa.

Valiokunta pitää perusteltuna, että eEurope 2005 -toimintasuunnitelmalle valmistellaan jatkoa vuoden 2005 jälkeiselle ajalle. eEurope-hankkeella voidaan osaltaan toteuttaa Lissabonin tavoitteiden saavuttamista parantamalla mm. yritysten valmiuksia hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa sekä laajakaistaviestintää. Myös ns. kasvualoite tukee osaamistalouden kehittämistä, ja sen painottaminen koskemaan nykyistä vahvemmin koulutusta, tutkimusta ja innovaatiotoimintaa on perusteltua.

Lausunto

Lausuntonaan valtiovarainvaliokunta ilmoittaa,

että valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan edellä olevin tarkennuksin.

Helsingissä 12 päivänä maaliskuuta 2004

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

  • pj. Olavi Ala-Nissilä /kesk
  • vpj. Matti Ahde /sd
  • jäs. Eva Biaudet /r
  • Jyri Häkämies /kok
  • Kyösti Karjula /kesk
  • Jari Koskinen /kok
  • Pekka Kuosmanen /kok
  • Reijo Laitinen /sd
  • Maija-Liisa Lindqvist /kesk
  • Mika Lintilä /kesk
  • Pekka Nousiainen /kesk
  • Pirkko Peltomo /sd
  • Iivo Polvi /vas (osittain)
  • Virpa Puisto /sd
  • Markku Rossi /kesk
  • Matti Saarinen /sd
  • Kimmo Sasi /kok (osittain)
  • Irja Tulonen /kok
  • Kari Uotila /vas
  • Jukka Vihriälä /kesk
  • vjäs. Mikko Immonen /vas (osittain)
  • Maija Perho /kok (osittain)

Valiokunnan sihteereinä jaostokäsittelyissä ovat toimineet

valiokuntaneuvos Hellevi Ikävalko

valiokuntaneuvos Maarit Pekkanen

valiokuntaneuvos Marjo Hakkila