Perustelut
         
         Valtiovarainvaliokunta on tämän kertomuksen yhteydessä käsitellyt
            kertomusmenettelyä yleensä, pakolaiskulujen kehitysyhteistyökelpoisuutta,
            veikkausvoittovarojen käyttöä, alueellista kuljetustukea
            sekä puurakentamisen edistämistä. Lisäksi
            valiokunta on yleisemmin tarkastellut toimialaansa kuuluvia, kertomuksessa
            selostettuja eduskunnan lausumia. Erikseen selostettuja lausumia
            ja valtiovarainministeriön hallinnonalaan liittyviä lausumia
            lukuunottamatta valiokunta on käsitellyt vain 1996 ja sitä edeltäviltä valtiopäiviltä
            olevia
            lausumia ja ottanut kantaa niiden tarpeellisuuteen.
         
         
         Kertomusmenettelystä yleensä
         
         Perustuslain 46 §:n mukaan hallituksen tulee antaa
            vuosittain eduskunnalle kertomus toiminnastaan sekä niistä toimenpiteistä,
            joihin se on eduskunnan päätösten johdosta
            ryhtynyt eli ns. toimenpidekertomus. Sama pykälä velvoittaa
            hallitusta antamaan myös kertomuksen valtiontalouden
            hoidosta ja talousarvion noudattamisesta eli ns. tilakertomuksen.
         
         
         Hallituksen toimenpidekertomuksen oheisaineistona
            eduskunnalle toimitetaan erilliskertomuksina kehitysyhteistyökertomus
            ja työllisyyskertomus. Erilliskertomukset ovat ministeriön kertomuksia.
            Lisäksi eduskunnalle on toimitettu toimenpidekertomuksen
            liiteaineistona eri hallinnonalojen vuotuiset toimintakertomukset. 
         
         
         Valtiontaloudellisiin kertomuksiin voidaan lukea myös
            valtiontilintarkastajain vuosittain antama kertomus toiminnastaan.
            Eduskunnan yhteyteen siirtynyt Valtiontalouden tarkastusvirasto
            raportoi vuoden 2002 syksystä lähtien vuosittain
            toiminnastaan eduskunnalle kertomuksella, joka sisältää tietoa
            tarkastusviraston toiminnasta, lausunnon valtion tilinpäätöksestä ja
            talousarvion noudattamisesta sekä eduskunnan kannalta arvioituna
            keskeisimmät tarkastustulokset ja tarkastusviraston kannanotot.
            Samalla valtiontilintarkastajat luopuvat omassa kertomuksessaan
            tilinpäätöksen vertailusta aiempiin vuosiin
            ja valtion talousarvioon sekä selvityksestä määrärahojen
            ylityksistä.
         
         
         Eduskunnan kontrollivallan näkökulmasta on olennaista,
            että kertomuksista muodostuu mielekäs ja informativiinen
            kokonaisuus. Tämä edellyttää valiokunnan
            mielestä eri kertomusten sisältämän
            tietoaineiston sekä sen esittämismuodon tarkastelua.
            Myös kertomusten eduskuntakäsittelyyn on kiinnitettävä lisääntyvää huomiota. 
         
         
         Valtiovarainvaliokunta kiinnittää päähuomionsa
            luonnollisesti valtiontaloudellisten kertomusten käsittelyyn.
            Kuluvan vuoden talousarviosta antamassaan mietinnössä VaVM 43/2000
               vp valiokunta piti tarkoituksenmukaisena, että hallitus
            raportoi toimenpiteistään valtion talousarvioon
            liittyvien eduskunnan lausumien ja muiden kannanottojen johdosta
            (nykyisen toimenpidekertomuksen sijasta) esimerkiksi hallituksen
            tilakertomuksen yhteydessä. Tietosisällön
            puolesta ja aikataulullisesti valiokunta voisi jatkossa käsitellä tilakertomusta
            ja Valtiontalouden tarkastusviraston kertomusta rinnakkain; tällä hetkellä tilakertomuksen
            käsittely on yhdistetty valtiontilintarkastajain kertomuksen
            käsittelyyn ja niistä annetaan yhteinen mietintö.
            Erityistä pohdintaa jatkossa vaatii valtion tilinpäätöksen
            arviointi — sen sisältö, muodollinen
            asema ja mahdollinen hyväksymismenettely.
         
         
         Saadun tiedon mukaan valtioneuvoston kanslialla on ollut pyrkimys
            siirtää myös hallinnonalakohtaisten toimintakertomusten
            käsittely tilakertomuksen yhteyteen. Huolimatta siitä,
            että näiden toimintakertomusten oikeusperusta
            on talousarvioasetuksessa, valtiovarainvaliokunta ei pidä mielekkäänä niiden
            liittämistä tilakertomukseen. Riittävä menettely
            lienee jatkossakin, että ministeriöiden vuosikertomukset
            jaetaan tiedoksi erikoisvaliokunnille ja käytetään
            taustatietona esimerkiksi käsiteltäessä hallituksen
            toimenpidekertomusta.
         
         
         Valiokunta pitää myönteisenä,
            että ensimmäisenä vaiheena eduskunnan
            budjettivallan vahvistamisessa on uudistettu valvonta- ja tarkastusorganisaation
            rakennetta. Tämä vaatii kuitenkin jatkokseen toimenpiteitä,
            joilla edistetään valvonnan ja tarkastuksen tulosten
            hyödyntämistä ja parannetaan eduskunnalle
            annettavan raportoinnin tietosisältöä.
            Valtiovarainvaliokunta pitää tärkeänä,
            että keskeiset tahot kootaan pikaisesti yhteen esimerkiksi
            työryhmän muodossa tavoitteena ennen muuta valtiontaloudellisten kertomusten
            tietosisällön koordinointi ja käsittelyn
            järkeistäminen jo ennen kuin eduskunta saa käsiteltäväkseen
            ensimmäisen Valtiontalouden tarkastusviraston kertomuksen
            syksyllä 2002.
         
         
         Tässä yhteydessä valtiovarainvaliokunta
            viittaa myös valtion keskushallinnon uudistamishankkeeseen.
            Valiokunta katsoo, että vuorovaikutus tämän
            hankkeen ja eduskunnan välillä on varmistettava. 
         
         
         Pakolaiskulujen kehitysyhteistyökelpoisuus
         
         Eduskunta on useana vuonna valtion talousarvion käsittelyn
            yhteydessä edellyttänyt, että hallitus
            noudattaa OECD:n hyväksymiä julkisen kehitysavun
            raportointiohjeita pakolaisavun sisällyttämisessä kehitysyhteistyömäärärahoihin valtion
            talousarviossa. Kehitysyhteistyön määrärahoihin
            on vuosittain kirjattu sellaisia pakolaiskuluja, joiden tulkitaan
            olevan kehitysyhteistyökelpoisia. Ulkoasiainministeriön
            ja valtiovarainministeriön tulkinnat kehitysyhteistyökelpoisista
            pakolaiskuluista ovat poikenneet useiden vuosien ajan. Ministeriöillä on
            ollut käytössä eri laskentaperusteet.
            Valtion talousarvioesitykseen on kehitysyhteistyöbudjettia
            valmisteltaessa kuitenkin kirjattu valtiovarainministeriön esittämät
            luvut. Eri vastuuministeriöiden ilmoittamat maksatusluvut,
            jotka on edelleen raportoitu muun muassa eduskunnalle ja OECD/DAC:lle,
            ovat poikenneet merkittävästi budjetoiduista summista.
            Eduskunta on useaan otteeseen kiinnittänyt huomiota näihin
            systemaattisiin poikkeamiin, koska niillä on ollut vaikutuksensa
            muun muassa kehitysyhteistyömäärärahojen
            tavoitetasoihin ja kokonaismääriin.
         
         
         Hallituksen kertomuksesta käy ilmi, että erillisen
            selvityksen pohjalta on vastuuministeriöiden kesken saavutettu
            yhteisymmärrys pakolaiskulujen kehitysyhteistyökelpoisista
            osuuksista sekä asiaan liittyvistä määritelmistä ja
            laskentaperusteista. Kertomuksesta käy myös ilmi,
            että OECD:n kehitysapukomitea on hyväksynyt yhteisymmärryksessä saavutetun
            tulkinnan. Valtiovarainvaliokunta pitää tärkeänä,
            että uusia määritelmiä ja laskentaperusteita
            sovelletaan jatkossa valtion talousarvioesitysten ja maksatustilastojen
            laadinnassa. Asiaa koskevat lausumat (HE 100/1997
               vp, s. 136 ja HE 105/1998 vp, s. 139)
            voidaan valiokunnan mielestä poistaa toimenpidekertomuksesta.
         
         
         Alueellinen kuljetustuki 
         
         Kuljetusten alueellisesta tukemisesta annetun lain mukaan kuljetustukea
            voidaan maksaa valtion varoista pienille ja keskisuurille yrityksille Suomessa
            suoritettavista tavaran kuljetuksista, jotka alkavat valtioneuvoston
            päätöksellä määrättävien
            syrjäisten ja harvaan asuttujen Lapin, Pohjois-Pohjanmaan,
            Kainuun, Pohjois-Karjalan sekä Etelä-Savon kuntien
            alueilta. Lain voimassaoloaikaa on viimeksi jatkettu yhdellä vuodella
            kuluvan vuoden loppuun. Talousarvion käsittelyn yhteydessä eduskunta
            edellytti selvitettävän, onko laki kuljetusten
            alueellisesta tukemisesta säädettävissä pysyvänä tai
            voidaanko kuljetustuki korvata muulla järjestelmällä.
         
         
         Hallituksen kertomuksessa on todettu, että yritystukien
            yleisistä ehdoista annetun lain 4 §:n mukaan yritystukiohjelman
            on oltava määräaikainen. Tämän
            vuoksi lakia kuljetusten alueellisesta tukemisesta ei voida säätää pysyvänä.
            Saadun selvityksen mukaan vuonna 2002 talousarvion käsittelyn
            yhteydessä lain voimassaoloaikaa ehdotetaan jatkettavaksi
            vuoden 2003 loppuun. Lain jatkamisesta on ilmoitettava EU:n komissiolle.
            Lain voimaantulosta säädetään
            asetuksella sen jälkeen, kun komissio on käsitellyt asian.
         
         
         Toimenpidekertomuksesta käy myös ilmi, että suoraan
            kuljetuskustannuksiin alentavasti vaikuttavia järjestelmiä ei
            kuljetustuen lisäksi ole pystytty osoittamaan, joten kuljetustuen
            korvaaminen muulla järjestelmällä ei
            näytä mahdolliselta. Valiokunta toteaa, että kuljetustuella
            tasataan yritysten syrjäisestä sijainnista aiheutuvia
            suuria kuljetuskustannuksia ja saatetaan yritykset kilpailullisesti
            tasa-arvoisempaan asemaan. Kuljetustuki on etenkin Pohjois-Suomessa
            kannustanut yrityksiä etsimään markkinoita kauempaa.
            Näillä yrityksillä on ohuet tavaravirrat
            ja huonot mahdollisuudet hyödyntää molemminsuuntaisia
            kuljetuksia. Syrjäisillä seuduilla ei aina ole
            myöskään samanlaista kuljetusyksikkövalikoimaa
            kuin väestökeskittymien alueella.
         
         
         Kuluvan vuoden varsinaisessa talousarviossa kuljetustukeen myönnettiin
            20 miljoonaa markkaa. Tasoa voidaan pitää kansainvälisesti
            katsoen alhaisena. Valiokunta toteaa myös, että nykyinen
            kuljetustuki suosii maakuljetuksia. Merikuljetukset olisivat monessa
            tapauksessa kansantaloudellisesti edullisempi ja ympäristöystävällisempi
            kuljetusmuoto. Valiokunta katsoo, että kuljetustukijärjestelmää on
            kehitettävä edelleen, jolloin myös sen
            alueellista kattavuutta tulee tarkastella uudelleen.
         
         
         Edellä todettuun perustuen valiokunta katsoo, että lausuma
            (HE 109/2000 vp ja HE 187/2000
               vp, s. 269) on syytä pitää edelleen
            voimassa.
         
         
         Puurakentamisen edistäminen
         
         Neljä vuotta kestänyt Puun Aika -kampanja päättyi
            vuoden 2000 lopussa ja sen jatkoksi käynnistettiin Puu-Eurooppa-kampanja
            vuosille 2001—2005. Kampanjan tavoitteena on mekaanisen
            puunjalostuksen viennin edistäminen ja puunkäytön
            lisääminen Euroopassa.
         
         
         Saadun selvityksen mukaan myös puualan osaamiskeskusverkoston
            sekä puualan teknologiaohjelmien jatkuvuus ja kehittäminen
            on turvattu ja niihin suunnatut taloudelliset resurssit ovat olleet
            riittäviä. Muun muassa Puun Aika -kampanjan
            ansiosta sahatavaran ja -jalosteiden kotimainen käyttö on
            noussut voimakkaasti ja alan vienti on kasvanut. Myös yleinen
            asenneilmapiiri puurakentamista kohtaan on muuttunut myönteiseksi.
         
         
         Edellä todetun perusteella valiokunta katsoo, että asiaa
            koskeva valiokunnan lausuma (HE 40/1999 vp,
            s. 312) voidaan poistaa toimenpidekertomuksesta.
         
         
         Eduskunnan lausumat
         
         Valiokunta katsoo, että seuraavien eduskunnan lausumien
            johdosta suoritetut, kertomuksessa selostetut toimenpiteet ovat
            riittäviä tai lausumat ovat muuten käyneet
            tarpeettomiksi
         
         
         
            - 
               
               
                  Saamen kielen huoltoa
                     koskeva pohjoismainen yhteistyö
                  
               
               
               HE 103/1996 vp (s. 145)
               
             
            - 
               
               
                  Puolustusvälineteollisuuden toimintaedellytykset
                  
               
               
               HE 132/1996 vp (s. 173); eduskunta on hyväksynyt
                  asiasta uuden lausuman 18.12.1998
               
               
             
            - 
               
               
                  Ajoneuvoveron kantaminen ja veronpalautus
                  
               
               
               HE 133/1995 vp (s. 179)
               
             
            - 
               
               
                  Alkoholijuomaveron alennus
                  
               
               
               HE 156/1995 vp (s. 179)
               
             
            - 
               
               
                  Ajoneuvovero
                  
               
               
               HE 151/1996 vp (s. 181)
               
             
            - 
               
               
                  Ajoneuvojen rekisteröintijärjestelmän
                     kehittäminen
                  
               
               
               HE 197/1998 vp (s. 189)
               
             
            - 
               
               
                  Arpajaislain muutosvalmistelut
                  
               
               
               HE 103/1996 vp (s. 206)
               
             
            - 
               
               
                  Valtionyhtiöiden yksityistäminen,
                     periaatteet
                  
               
               
               HE 3/1996 vp (s. 261)
               
             
            - 
               
               
                  Ikääntyneiden pitkäaikaistyöttömien
                     palvelutarvesuunnitelma
                  
               
               
               HE 3/1996 vp (s. 300)