Perustelut
Liikunnan edistäminen
Valiokunta on tämän kertomuksen yhteydessä kuullut
asiantuntijoita kunnallisen liikuntatoimen tilasta, lasten ja nuorten
liikunnan edistämisestä ja huippu-urheilun kehittämisestä.
Valiokunta viittaa pääministeri Matti Vanhasen
hallituksen ohjelmaan, jonka mukaan liikuntapolitiikan painopiste
on lasten ja nuorten liikunnassa sekä myönteisessä liikuntakasvatuksessa.
Valtion liikuntamäärärahoja kohdennetaan
lasten ja nuorten terveyttä edistävään
sekä kasvatuksellisuutta ja eettisyyttä korostavaan liikuntaharrastukseen.
Aikuisten, ikääntyneiden ja erityisryhmien terveyden
ja toimintakyvyn edistämistä liikunnan avulla
tuetaan. Kilpa- ja huippu-urheilun eettistä pohjaa vahvistetaan.
Nykytilanteessa on tarve lisätä koko kansan liikkumista.
Ennalta ehkäisevät toimenpiteet terveyden ja työkyvyn
ylläpitämiseksi muun muassa monipuolisten vapaa-ajanvietto-
ja harrastusmahdollisuuksien avulla aiheuttavat yhteiskunnalle huomattavasti
vähemmän kustannuksia kuin korjaavat toimenpiteet
sosiaali- ja terveystoimessa. Liikunnan ja muun terveyttä edistävän
fyysisen aktiivisuuden edistäminen paikallistasolla on
keskeinen kuntien tehtävä. Valiokunta korostaa
sitä, että lainsäädännössä liikuntaa
arvioidaan peruspalveluna. Liikuntatoimella voidaankin vaikuttaa
muun muassa asuinalueiden viihtyvyyteen huolehtimalla arki- ja lähiliikuntapaikoista,
virkistysalueista sekä puistoista ja ulkoilureiteistä ja
tukemalla paikallistason kansalaistoimintaa. Laaja-alaisesti ymmärretty liikuntamahdollisuuksien
edistäminen johtaa kuntalaisten hyvinvoinnin ja terveyden
kannalta parhaimpaan tulokseen.
Liikunnan vaikuttavuuden kannalta on oleellista, että työ-
ja toimintakykynsä sekä terveytensä vuoksi
riittävästi liikkuvien kansalaisten osuus väestöstä kasvaa.
Sen vuoksi liikunnan määrärahoja
tulisi nostaa.
Perusta terveyttä edistävän liikunnan
harrastamiseen luodaan kotona ja koulussa. Liikunnalliseen elämäntapaan
ohjaavat perheiden toimintakulttuuri sekä fyysisen ympäristön
tarjoamat mahdollisuudet. Valiokunta pitää tärkeänä,
että kaikkien oppilaitosmuotojen opetussuunnitelmista ilmenisi
oppilaiden ja opiskelijoiden ohjaaminen terveyttä edistävään
liikuntaan.
Hyvä lähtökohta lasten ja nuorten
liikkumisen edistämiseksi on Nuori Suomi ry:n periaate "lisätä lasten
ja nuorten elämäniloa ja hyvinvointia liikunnan
avulla". Liikunnan edistämisen päämäärinä ovat
leikki ja ilo, kaveruus, reiluus, ystävyys, yhdessä tekeminen
sekä arkiliikkuminen ja harrastaminen ja liian vähän
liikkuvien erityishuomiointi. Valiokunta pitää hyvänä lapsilähtöisyyden
edistämistä ja monipuolisen tarjonnan kehittämistä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan seuratoiminnan paikallistuesta
ja sen jakamisesta on hyviä kokemuksia. Koulupäivän
liikunnallistamiseen tarvitaan myös tehostettuja toimenpiteitä.
Rahoituksen osalta ns. jakosuhdelain säätäminen
on liikunnan toimialalla merkittävä uudistus.
Sen avulla kuluvalle vuodelle valtion budjettiin saatiin lisämäärärahoja
muun muassa liikunnalle. Kuntien liikuntatoimen valtionosuusperusta
on kuitenkin pysynyt muuttumattomana. Paikallisen liikunnan voimavarojen
turvaamiseksi tulee varmistaa, että valtionosuusrahoitus seuraa
kustannuskehitystä. Koko järjestelmän kannalta
on tärkeää, että kuntien liikuntatoimeen
osoitetut valtionosuudet ottavat huomioon kunnille liikuntalaissa
määrätyt tehtävät.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan liikunnan osuus
kuntien talousarvioista on noin 1,71 prosenttia ja valtionosuus
kattaa 3,61 prosenttia kuntien liikuntamenoista. Liikunnan osuus
julkisen sektorin menoista on siten vähäinen.
Valiokunta painottaa erityisesti sitä, että tulevassa
valtionosuusuudistuksessa ei saa sivuuttaa tällaista poikkihallinnollista
osaa, vaan kuntien liikuntatoimen kehittäminen tulee turvata. Tämä on
perusteltua erityisesti edellä esitettyjen liikunnan terveysvaikutusten
vuoksi.
Valiokunta on kuullut asiantuntijoita myös huippu-urheilun
työnjakoa, rahoitusta ja kehittämistä käsitelleen
työryhmän ehdotuksista (OPM 2004:22). Työryhmän
työ osoitti, että suomalainen huippu-urheilu on
sirpaloitunut. Kansainvälisesti vertaillen toimimme
pienemmillä voimavaroilla, sillä sponsorituki
sekä yhteiskunnalta saatu tuki on olennaisesti pienempää kuin muissa
maissa. Työryhmä on todennut, että huippu-urheilun,
myös ei-olympialajien, määrätietoinen
kehittäminen edellyttää valtion tukipolitiikan
tehostamista, kansainväliseen menestykseen tähtäävän
huippu-urheilun nykyistä parempaa koordinointia ja siihen
liittyvää johtamista.
Huippu-urheilu on tärkeä osa suomalaista kulttuuria.
Se edellyttää kuitenkin myös suomalaisen
liikunnan ja urheilun kansalaistoimintaan, lasten ja nuorten liikuntaan
ja kansalaisten tasa-arvoisiin osallistumismahdollisuuksiin perustuvaa
liikuntakulttuurin perusarvon säilyttämistä.
Valiokunta korostaa huippu-urheilun koordinoinnin parantamista
ja erityisesti ohjaaja- ja valmentajakoulutuksen kehittämistä ja
siihen panostamista. Valiokunta kiinnittää huomiota myös
siihen, että urheilijan sijoittumisen yhteiskuntaan aktiiviuran
jälkeen tulee olla osa valmennusprosessia ja yksi sen tavoitteista.
Koulutusjärjestelmän tulee osaltaan ottaa huomioon huippu-urheilijoiden
opiskeluun liittyvät erityispiirteet. Tältä osin
valiokunta viittaa myös sivistysvaliokunnan mietintöön
(SiVM 4/2005 vp) yliopistolain
muutoksesta. Siinä korostetaan opiskelijoille laadittavien
henkilökohtaisten opintosuunnitelmien joustavuutta muun
muassa lahjakkaiden urheilijoiden osalta.
Työsuhdematkalippu ja joukkoliikenteen rahoitus
Eduskunta on useissa eri yhteyksissä vaatinut joukkoliikenteen
aseman ja toimintaedellytysten vahvistamista sekä riittävän
rahoitustason turvaamista. Eduskunta on myös kiirehtinyt
työsuhdematkalipun käyttöönottoa.
Liikenne- ja viestintäministeriön asettama työryhmä totesi
syyskuussa 2004 valmistuneessa mietinnössään
(LVM 51/2004), että joukkoliikenteen
houkuttelevuutta voidaan lisätä työsuhdelipun
avulla. Ehdotuksen mukaan työntekijä maksaisi
joukkoliikennelipun hinnasta 75 prosenttia ja työnantaja
25 prosenttia. Työryhmä arvioi joukkoliikenteen
kulkumuoto-osuuden kasvavan pitkällä tähtäyksellä työsuhdelipun
ansiosta noin 1,5—2,0 prosenttiyksikköä. Verotulojen
laskennalliseksi laskuksi arvioitiin 6 milj. euroa, lipputulojen
kasvuksi 3 milj. euroa ja yhteiskuntataloudellisiksi hyödyiksi
23 milj. euroa.
Ehdotus ei johtanut konkreettisiin toimenpiteisiin.
Työsuhdelipun toteuttamisen mahdollisuuksia on kuitenkin
tarkoitus arvioida vielä valmisteltaessa ensi vuoden talousarviota,
jolloin joukkoliikenteen rahoitusta tarkastellaan laajemminkin.
Joukkoliikenteen käyttäjämäärät
ovat kääntyneet selvään laskuun
viime aikoina. Tähän on vaikuttanut muun muassa
autoveron alennus, joka on lisännyt yksityisautoilun suosiota.
Myös vuoroja on karsittu ja joukkoliikenteen lippujen hintoja
on korotettu. Kasvukeskusten yhdyskuntarakenne on yhä enemmän
hajaantunut, ja työmatkayhteydet ovat tulleet joukkoliikenteen kannalta
aiempaa hankalammiksi. Myös julkisen tuen määrä joukkoliikenteelle
on Suomessa kansainvälisesti tarkastellen varsin pieni
ja suuret kaupungit vastaavat itse joko tuottajana tai tilaajana
alueensa joukkoliikenteestä. Kuntien heikko taloudellinen
tilanne heikentää edelleen niiden mahdollisuuksia
joukkoliikenteen tukemiseen.
Joukkoliikenteen palvelujen ostoon ja kehittämiseen
osoitettu määrärahakehys on jatkossa vielä aiempaa
niukempi. Määräraha alenee ensi vuonna
noin 74,6 milj. euroon, kun tänä vuonna joukkoliikenteen
tukemiseen oli käytettävissä noin 81,2
milj. euroa. Määrärahojen supistuminen
johtaa väistämättä palvelujen
selvään supistumiseen, liikenteen palvelutason,
tehokkuuden ja laadun heikkenemiseen sekä lippujen hintojen
korotuksiin. Seurauksena on joukkoliikenteen suosion hiipuminen
ja matkustajamäärien aleneminen, mikä johtaa
edelleen vuorojen vähenemiseen ja matkalippujen hintojen
nousuun.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että tämä negatiivinen kierre katkaistaan
ja että hallitus tekee ensi vuoden talousarviota valmistellessaan konkreettiset
päätökset joukkoliikenteen kehittämisestä ja
sen aseman vahvistamisesta. Valiokunta korostaa etenkin toimenpiteitä,
joilla voidaan lisätä joukkoliikenteen osuutta
työmatkaliikenteestä. Myös kuntia tulisi
kannustaa ratkaisuihin, jotka lisäisivät joukkoliikenteen
suosiota.
Joukkoliikenteen matkustajamäärien kääntäminen
kasvuun on erittäin haasteellinen tehtävä. Lipun
hinta on kuitenkin eräs keskeinen joukkoliikenteen kysyntään
vaikuttava tekijä. Valiokunta korostaa edelleen työsuhdelipun
merkitystä ja katsoo, että se olisi eräs
tehokas keino lisätä joukkoliikenteen suosiota
työmatkaliikenteessä.
Liikenne aiheuttaa huomattavan osan kaikista kasvihuonekaasupäästöistä.
Joukkoliikenteen toimintaedellytysten vahvistamisella ja sen houkuttelevuuden
lisäämisellä voidaan osaltaan hillitä liikenteen
aiheuttamien ympäristöhaittojen ja hiilidioksidipäästöjen
kasvua.
Omaishoidon kehittäminen
Selvityshenkilö Elli Aaltonen laati vuonna 2004 ehdotuksen
niistä toimenpiteistä, joilla omaishoitajien asemaa
ja omaishoidon tukea voidaan parantaa osana kunnan palvelujärjestelmää.
Ehdotus sisälsi 16 omaishoidon kehittämistehtävää,
jotka toteutettaisiin tämän ja seuraavan hallituskauden
aikana.
Hallitus on ryhtynyt toteuttamaan selvityshenkilön
ehdotuksia muun muassa käynnistämällä omaishoitoa
koskevia kehittämishankkeita. Omaishoidon lakisääteisen
vapaan sijaishoitomaksua on kohtuullistettu 1.10.2004 lukien. Tämän
vuoden aikana käynnistetään yhteistyössä sosiaali-
ja terveysministeriön sekä Stakesin, Suomen Kuntaliiton
ja muiden sidosryhmien kanssa omaishoidon tukea koskevan oppaan
laatiminen. Varsinainen omaishoidon tukea koskeva lainsäädäntöuudistus
ajoittuu kuitenkin kustannussyistä pääosin
vasta seuraavalle hallituskaudelle.
Valiokunta kiirehtii hankkeen jatkovalmistelua ja pitää tärkeänä,
että omaishoidon uudistuksen toteuttamiseksi laaditaan
selkeä aikataulu. Valiokunta korostaa etenkin sellaisia
toimenpiteitä, joilla turvataan omaishoitajien
tasa-arvoisuus sekä omaishoidon tuen valtakunnallinen
yhtenäisyys. Omaishoitajista yli puolet on eläkeläisiä,
joten omaishoitajalle ja hoidettavalle suunnattujen palvelujen kehittäminen
on myös tärkeää.
Selvityshenkilön mukaan uudistukset aiheuttaisivat
valtiolle lähes 300 miljoonan euron kustannukset. Myös
kuntien kustannukset lisääntyisivät,
joskin tehostuvalla omaishoidolla voidaan myös hillitä laitoshoidon
kustannusten kasvua. Valiokunta pitää tärkeänä,
että lainsäädäntöuudistus
ja rahoituskysymykset ratkaistaan yhtenä kokonaisuutena
ottaen huomioon kuntien mahdollisuudet selviytyä uusista
tehtävistä. Etenkin työelämässä tarvitaan
asennemuutoksia sekä myös sopimusratkaisuja, jotta
työntekijällä on mahdollisuus siirtyä hoitamaan
omaistaan.
Suomessa arvioidaan olevan yli 300 000 läheisensä hoidossa
olevaa ihmistä. Tämä luku perustuu vuonna
1989 tehtyyn selvitykseen. Valiokunta katsoo, että tulevien
uudistusten ja niihin varattavien resurssien arvioimiseksi on välttämätöntä käynnistää
mahdollisimman
pian selvitys, jossa kartoitetaan muun muassa omaishoitajien tämänhetkinen
lukumäärä sekä tuen ja palvelujen
todellinen tarve.
Työllisyysmäärärahojen
käyttö
Työllisyysmäärärahojen käytön
tehostamiseksi vuoden 2004 talousarvion rakennetta muutettiin niin,
että valtaosa työvoimapolitiikan toimeenpanon
määrärahoista koottiin yhdelle momentille.
Keskeisimmät määrärahat momentilla
ovat työllistämistuen ja työvoimakoulutuksen
hankinnan määrärahat.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan muutosta pidetään
erittäin hyvänä ja tervetulleena. Määrärahojen
käyttö on tehostunut, kun toiminta on muuttunut
joustavammaksi ja resurssien suuntaaminen aiempaa helpommaksi. Uudistus
antaa myös selvästi paremmat mahdollisuudet työvoimapoliittisten
painotusten huomioon ottamiseen.
Vuoden 2004 määrärahoista jäi
käyttämättä 3,7 prosenttia eli
19,2 miljoonaa euroa. Saadun selvityksen mukaan määrärahoja
on käytännössä mahdotonta käyttää täysimääräisesti.
Määrärahan sitomisesta palvelujen toteutumiseen
ja edelleen niiden maksamiseen voi kulua erittäin paljon
aikaa, mutta määrärahat on kuitenkin varattava
jo hankintaprosessin alkuvaiheessa. Suunnitellut toimenpiteet saattavat
myös peruuntua työhallinnosta riippumatta.
TE-keskukset ovat antamissaan lausunnoissa todenneet, että määrärahojen
käyttöä voitaisiin kuitenkin vielä tehostaa.
Eräänä keinona on mainittu nykyisen arviomäärärahan
muuttaminen kaksivuotiseksi siirtomäärärahaksi.
Nykyisen määrärahamomentin käyttösuunnitelmaan
liittyy eräitä kiinteitä alakohtia, joiden
ristiinkäyttö on mahdollista vain työministeriön
luvalla. Mikäli ristiinkäyttöpäätökset
voitaisiin tehdä kaikilta osin TE-keskuksissa, voitaisiin
resursseja TE-keskusten arvioiden mukaan suunnata joissakin tapauksissa
aiempaa nopeammin ja joustavammin muuttuviin tarpeisiin.
Valiokunta pitää talousarvion rakenteeseen liittyvää muutosta
hyvänä. Näin on parannettu TE-keskusten
toiminnan joustavuutta ja määrärahojen
tarkoituksenmukaista suuntaamista. Muutos ei ole kuitenkaan tuonut
selvää parannusta määrärahojen
käyttöasteeseen. On siksi tärkeää,
että määrärahojen seurantavälineitä ja -järjestelmiä kehitetään
edelleen niin, että seuranta toimii mahdollisimman aukottomasti
ja reaaliaikaisesti myös alue- ja paikallistasolla. Määrärahojen
käytön tehostamiseksi on myös syytä arvioida
tarvetta mahdollisiin budjettiteknisiin muutoksiin.
Eduskunnan lausumat
Valiokunta katsoo, että seuraavien lausumien johdosta
suoritetut, kertomuksessa selostetut toimenpiteet ovat riittäviä tai
lausumat ovat muutoin käyneet tarpeettomiksi: