Perustelut
Selonteon lähtökohdista ja tarkastelutavasta
Valtioneuvoston tulevaisuusselonteko on laajapohjaiseen asiantuntijatyöhönSelonteon
valmisteluun on osallistunut eri vaiheissa toistasataa asiantuntijaa
ja sidosryhmien edustajaa. Taustalla on lisäksi 11 erillisselvitystä,
joissa on tarkasteltu mm. ilmastopolitiikkaa alueiden tai tulonjaon näkökulmasta,
kahden asteen ilmastotavoitetta riskien välttämisen
ja tarvittavien päästövähennysten
kannalta ja skenaarioita pitkän aikavälin ilmastopolitiikan laadinnassa.
Lisäksi on tarkasteltu Ison-Britannian ilmastolakiehdotusta
ja alustavasti vastaavan soveltuvuutta Suomen oikeusjärjestelmään.
Tarkemmin: www.vnk.fi/tulevaisuusselonteko ja osallistavaan toteutustapaan
perustuva kuvaus kohti vähäpäästöistä Suomea.
Siinä ei oteta kantaa eri vaihtoehtojen välillä,
eikä ehdoteta yksittäisiä ohjaustoimia,
vaan arvioidaan kattavasti nykytiedon pohjalta pitkän aikavälin
haasteita ja vähäpäästöisyyden
edellytyksiä. Niiden pohjalta on asetettu tavoitteita ja
linjattu politiikan suuntaa. Ote on pohdiskeleva ja vaihtoehtoja
vapaasti punnitseva. Läpi selonteon on korostettu lisäksi
ajantasaisen tutkimustiedon tärkeyttä linjausten
arvioinnissa ja päätöksenteossa.
Selonteko tukee ja täydentää valtioneuvoston pitkän
aikavälin ilmasto- ja energiastrategiaa (VNS 6/2008
vp), jossa on esitetty konkreettisia politiikkatoimia
vuoteen 2020 EU:n ilmasto- ja energiatavoitteiden täyttämiseksi.
Tulevaisuusselontekoa on tarkoitettu luettavaksi lisäksi
rinnan hallituksen muiden ilmasto- ja energiapolitiikkaa linjaavien
asiakirjojen, kuten liikennepoliittisen selonteon tai
kehityspoliittisen ohjelman, kanssa.
Selonteko on tarkoitettu myös keskustelun pohjaksi.
Siinä tarkoituksessa on esitetty neljä erilaista
malliskenaariota, joilla kuvataan mahdollisia polkuja kohti vähäpäästöistä Suomea.
Skenaariot
eivät ole suosituksia, vaan esimerkkejä erilaisista
ratkaisuista. Mitään niistä ei ole tarkoitettu
toteutettavaksi sellaisenaan, vaan tarkoituksena on havainnollistaa
tarvittavia muutoksia ja ruokkia julkista keskustelua vähäpäästöisistä tulevaisuuspoluista.
Yhteistä malleille on se, että ne kaikki täyttävät
selonteossa Suomelle asetetun yleisen tavoitteen leikata ilmastopäästöjä vähintään
80 prosenttia vuoden 1990 tasosta tarkastelujakson loppuun, vuoteen
2050 mennessä. Taustalla on EU:n tavoite rajoittaa maailman
keskilämpötilan nousu enintään
kahteen asteeseen esiteolliseen aikaan verrattunaEU:n
tavoitetta tukee myös suurten talouksien Major Economies
Forum, johon kuuluvat mm. Yhdysvallat, Japani, Kiina ja Intia..
Skenaariotyö osoittaa — paitsi, että päästöt voidaan
leikata Suomessa kestävälle tasolle —myös,
että hyvinvointi ja vähäpäästöisyys
voidaan yhdistää. Lisäksi tavoitteeseen
voidaan päästä hyvin erilaisin keinoin.
Kannustava on myös huomio, että päästövähennysten
edellyttämä teknologia on pääosin
jo olemassa. Tavoitteisiin pääsy edellyttää kuitenkin
toimia jo nyt. Selonteossa on todettu, että jo kymmenen
vuoden viive toimien aloittamisessa voisi käytännössä estää saavuttamasta
kahden asteen tavoitettaKansainvälinen energiajärjestö IEA
on arvioinut omassa perusuraskenaariossaan, että 97 prosenttia maailman
energiaperäisten päästöjen kasvusta
vuoteen 2030 mennessä tulee OECD:n ulkopuolisista maista.
Vaikka rikkaat maat leikkaisivat päästönsä nollaan,
kehitysmaiden päästöjen rajoittamaton
kasvu riittäisi yksin ylittämään
kahden asteen polun edellyttämän päästötason
jo lähivuosikymmeninä..
Selonteko osoittaa vääjäämättömästi
myös sen, miten eri politiikkalohkot ovat sidoksissa toisiinsa;
siirtyminen vähäpäästöiseen
yhteiskuntaan edellyttää, että ilmastonäkökulma
otetaan osaksi kaikkea politiikkaa (ilmastopolitiikan valtavirtaistaminen).
Päätöksenteossa eri politiikkatavoitteet
on siis sovitettava yhteen osaoptimoinnin tai mosaiikkimaisen ohjauksen sijasta.
Silloin on mahdollista ottaa arvioinnissa huomioon myös
toimien sivuhyödyt tai -haitat, jotka voivat olla merkittäviä toimenpiteiden taloudellisuutta
arvioitaessa. Elinkaariajattelu ja kustannustehokkuus edellyttävät
myös hyötyjen ja haittojen vertailua aikaulottuvuus
huomioon ottaen.
Selonteossa on kiinnitetty niin ikään johdonmukaisesti
huomiota kansainvälisen yhteistyön välttämättömyyteen
ja tavoitteelliseen asenteeseen yhteistyön onnistumiseksi.
Suomi ja EU nähdään edelläkävijän
roolissa ja luomassa esimerkin voimaa. Selonteossa korostuu myös
vastuu oman osuuden hoitamisesta perusteena sille, että myös
nousevat taloudet voidaan suostutella hyväksymään
päästörajoituksia.
Globaaleihin ilmastotalkoisiin tarvitaan joka tapauksessa
kaikki. Lisäksi, kun kaikilla mailla on suhteellisesti
samaa luokkaa oleva päästörajoitusvelvoite,
vältetään myös päästöjen rajoittamisesta
maiden väliselle kilpailukyvylle tulevia haittoja. — Merkkejä edistyksestä on myös
EU:n ulkopuolella, vaikkei Kööpenhaminan
ilmastokokouksessa päästykään
tavoiteltuun laajapohjaiseen, kansainvälisesti
sitovaan sopimukseen.
Valiokunnan mielestä selonteon lähtökohdat ja
avoin tarkastelutapa luovat erinomaisen perustan ja tarvittavan
näkemyksellisen tahtotilan olennaisia ja vaikuttavia
jatkotoimia varten. Valiokunta yhtyy myös näkemykseen,
jonka mukaan siirtyminen vähäpäästöiseen
yhteiskuntaan edellyttää yhteisymmärrystä yli
hallituskausien ja puoluerajojen.
Rajaus
Valtioneuvoston selonteko on lähetetty mietinnölle
tulevaisuusvaliokuntaan ja lausunnolle useaan erikoisvaliokuntaan.
Koska ote selonteossa on kokonaisvaltainen ja ratkaisut
edellä kuvatuin tavoin sidoksissa toisiinsa, samat näkökohdat
nousevat todennäköisesti esiin eri lausuntovaliokunnissa.
Yksittäisten osa-alueiden erottelu erillistarkasteluun
ei ehkä ole perinteisessä mielessä edes
järkevää. Jotta kuitenkin vältettäisiin
tarpeeton päällekkäisyys, valiokunta
tarkastelee selontekoa seuraavassa lähinnä ilmastonmuutoksen
taloudellisista vaikutuksista esitettyjen näkökohtien
valossa.
Tärkeää on silti muistaa, että taloudelliset vaikutukset
ovat usein myös seurausta valinnoista ja että juuri
valintoihin voidaan vaikuttaa. Käytännön
ratkaisut kotimaisten päästövähennystavoitteiden
kannalta keskeisessä asemassa olevilla aloilla, energiantuotannossa, liikenteessä,
alueiden suunnittelussa ja rakentamisessa, ovat siten
merkittäviä myös kokonaistaloudellisten
vaikutustensa vuoksi.
Päästöjä leikkaamalla vähennetään
myös riippuvuutta tuontienergiasta ja saavutetaan ympäristöön
ja terveyteen liittyviä merkittäviä sivuhyötyjä.
Päästövähennysten kustannuksista
Kansainvälisissä tutkimuksissa on arvioitu
yleisesti, että päästövähennysten
kustannukset tulisivat olemaan 1—5 prosenttia BKT:stä vuonna 2050.
Esimerkiksi kansainvälinen ilmastopaneeli IPCC on arvioinut,
että lämpenemisen rajoittaminen kahteen asteeseen
maksaisi enimmillään alle 3 prosenttia maailman
BKT:sta vuonna 2030 ja alle 5,5 prosenttia vuonna 2050. Pohjoismaiden
ministerineuvoston tilaamassa tutkimuksessa päädytään
Pohjoismaiden osalta tätä pienempään
määrään, noin 1 prosenttiin
BKT:sta vuonna 2050. — Selonteossa on suhteutettu näitä määriä mm.
siihen, että Suomen väestön ikääntymisen
kustannukseksi on arvioitu tulevaisuudessa noin 6 prosenttia BKT:sta.
Suomessa ei ole juuri arvioitu pitkän aikavälin
päästövähennysten määrällisiä talousvaikutuksia.
Arviointiin liittyy myös paljon epävarmuuksia
yksin pitkän aikajänteen vuoksi, ja tulokset riippuvat
mm. tarkastelun laajuudesta ja arviointimenetelmästä.
VTT on kuitenkin päätynyt selvityksissään
siihen, että suorat lisäkustannukset päästöjen
leikkaamisesta 60 prosentilla olisivat enimmillään
noin 0,6 prosenttia BKT:sta vuonna 2050. Selonteossa eri skenaarioiden taloudellisia
vaikutuksia talouden eri osatekijöihin on arvioitu vain
sanallisestiTaulukko 13: Arvio skenaarioiden taloudellisista
vaikutuksista, s. 165..
Selonteossa on todettu useisiin kansainvälisiin
tutkimuksiin perustuen, että ilmastonmuutoksen
torjunta- ja sopeutumistoimet tulevat merkittävästi
halvemmaksi kuin rajoittamattoman ilmastonmuutoksen aiheuttamat
tuhotEsimerkiksi Ison-Britannian hallituksen tilaamassa Sternin
raportissa arvioidaan, että rajoittamattoman lämpenemisen
kustannukset voivat nousta 5—11 prosenttiin maailman taloudesta,
kun mukaan lasketaan sekä rahalliset että ei-rahalliset
haitat. Kun mahdolliset palautekytkennät ja ilmastovaikutusten
epätasaiset alueelliset vaikutukset otetaan lukuun, seuraamukset voivat
olla tätäkin suuremmat.. Tästä näkökulmasta
taloudelliset uhraukset ovat paitsi välttämättömiä myös
järkeviä. Kustannuksiin voidaan vaikuttaa
ratkaisevasti oikeilla valinnoilla ja kokonaisvaltaisella edullisuustarkastelulla,
kuten edellä on jo todettu. Selonteosta ilmenee
myös, että merkittävä osa globaaleista
päästövähennyksistä voidaan
toteuttaa melko alhaisin tai jopa negatiivisin kustannuksinKansainvälisen
energiajärjestön IEA:n mukaan yli puolet globaalisti
tarvittavista energiasektorin päästövähennyksistä voidaan
saavuttaa tehokkuutta parantamalla.. Nämä seikat
luovat valiokunnan mielestä lähtökohtiin
nähden positiivisen kimmokkeen edetä päästövähennystyössä.
Kotimaisista toimista
Selonteossa avainaloille asetetut tavoitteet edellyttävät,
että Suomessa tulee siirtyä vaiheittain lähes
päästöttömään
energiatuotantoon. Lisäksi rakennuskannan energiakuluista
pitää leikata vähintään
60 prosenttia vuoteen 2050 mennessä. Samassa ajassa autokannan
päästöjä pitää leikata
alle viidennekseen. Tähän voidaan päästä vain lisäämällä merkittävästi
energian säästöä ja energiatehokkuutta
kaikilla aloilla riippumatta siitä, millä energialähteillä tarve
tyydytetään.
Tarvittavat muutokset ovat niin suuria, että ilmastopolitiikan
kustannustehokkuus tulisi nostaa keskeiseksi politiikkatavoitteeksi.
Valinnat kustannustehokkaiden ja nykyistä vaikuttavampien
ohjauskeinojen, kuten uudenlaisten veroporrastusten tai nopeutettujen
poistojen, hyväksi ovat jatkossa entistä tärkeämpiä.
Niiden selvittelyä ja käyttöönottoa
on syytä edistää johdonmukaisesti ja
ennakkoluulottomasti. Verojärjestelmää tulee
vastaavasti myös perata ilmastonsuojelun näkökulmasta,
kuten on tarkoitus.
Ilmastonsuojelu tarjoaa Suomelle myös hyvät mahdollisuudet
edistää kestävään teknologiaan perustuvan
vihreän talouden kasvua ja kilpailukykyä, lisätä vientiä ja
luoda uusia työpaikkojaEsimerkiksi tuulivoimateollisuus
voisi tuottaa alan oman selvityksen mukaan vuonna 2020 noin 18 000 henkilötyövuotta..
Odotukset uusiutuvan energian ja vähäpäästöisen
teknologian kehitysharppauksista ja avautuvista markkinoista ovat
suuret mutta kilpailu samalla kovaa. Joidenkin tutkimusten mukaan
energiatehokkuutta ja uusiutuvaa energiaa lisäävillä julkisilla
panostuksilla on myös merkittäviä työllisyysvaikutuksia
perinteisten talouden elvytyskeinojen rinnalla. Näistä syistä tukitoimissa
tulisi suosia rohkeasti vihreää kasvua tukevia
hankkeita.
Taloudellisten ohjauskeinojen rinnalla tulee selvittää myös
muita ohjauskeinoja, kuten syöttötariffeja, tai
tarjota ilmastomerkin kaltaisia, helposti saatavilla olevia tietoja
arjen ekovalintojen tueksi. Paras ohjausvaikutus saadaan tyypillisesti
kokonaisvaltaisella otteella, jossa yhdistyy laaja kirjo toisiaan
tukevia toimia. Tärkeää on
siis käyttää keinovalikoimaa, joka koostuu
tarpeen mukaan kannustavista ja hillitsevistä toimista
ja niin taloudellisesta kuin normi- ja informaatio-ohjauksesta.
Päätöksenteon tulisi olla kaikissa olosuhteissa
johdonmukaista ja pitkäjänteistä,
jotta yritysten toimintaympäristö säilyy
vakaana ja ennustettavana.
Kehitysmaiden päästövähennysten
kustannuksista
Valtiovarainministeriö on arvioinut, että Suomen
osuus kehitysmaiden ilmastorahoituksesta voi olla noin 100 miljoonaa
euroa vuonna 2020 ja että tarve kasvaa tämän
jälkeen. Globaalit kustannukset ovat moninkertaisetKehitysmaat
tarvitsevat YK:n kehitysohjelman UNPD:n arvion mukaan
lisärahoitusta päästöjen rajoittamiseen
25—50 mrd. Yhdysvaltain dollaria vuodessa. Maailmanpankki
on arvioinut rahoitustarpeeksi 10—40 mrd. dollaria vuonna
2030 ja IEA 65 mrd. dollaria niin ikään vuonna
2030. .
Kansainvälisissä yhteyksissä mahdollisina rahoituslähteinä on
mainittu päästöoikeuksien huutokaupan
lisäksi mm. globaali hiilivero. Se tai muu yhteinen tuotteen
hintaan vaikuttava ilmastolisä olisi myös omiaan
estämään ns. hiilivuotoa ja vähentämään
epäsuotuisaa kansainvälistä kilpailua.
Kansainvälinen yhteistyö on myös tässä mielessä tärkeää.
Joka tapauksessa uusia innovatiivisia rahoituslähteitä on
tarpeen luoda, jotta kehitysmaiden ilmastorahoituksesta koituvista
velvoitteista voidaan selvitä.
Taantuman merkityksestä
Tulevaisuusselonteko on laadittu globaalin taantuman ilmettyä.
Se on siten myös tältä osin ajantasaisiin
näkymiin perustuva esitys. Selonteossa tähdennetään
kuitenkin, ettei talouskriisi ole tehnyt ilmastonsuojelusta vähemmän
kiireellistä tai tärkeää eikä taantuma
ole kestävä syy lykätä päästövähennyksiä.
Päinvastoin, vain torjumalla ilmastokriisi ihmiskunta
ja taloudet voivat välttyä ilmastonmuutoksen laukaisemilta
monin verroin pahemmilta talousseuraamuksilta tulevaisuudessa, kuten
edellä on jo todettu.
Samanaikaisiin kriiseihin voidaan hakea myös yhtäaikaisia
ratkaisuja. Tältä osin selonteossa on
mainittu esimerkkeinä rakennusten energiaremontit sekä investoinnit
uusiutuvaan energiaan ja rataverkostoon. Niillä kaikilla
voidaan yhtä aikaa leikata päästöjä,
elvyttää taloutta ja saada aikaan myönteisiä rakenteellisia
muutoksia tulevaisuutta varten. Valiokunnan mielestä tällaisia
ratkaisuja tulisi edistää vastaisissa valinnoissa.
Lopuksi
Ilmastonmuutos on maailmanlaajuinen taloudellinen, sosiaalinen
ja poliittinen sekä entistä enemmän myös
turvallisuuskysymysSelonteossa on todettu, että monet
ilmastonmuutoksen haitoista, esimerkiksi ruoka- ja vesipula, köyhyys
ja ilmastopakolaisuus, voivat kärjistää tai
jopa laukaista konflikteja erityisesti köyhissä ja
hauraissa maissa. Päinvastaiseen suuntaan voi vaikuttaa
toisaalta ilmastonsuojelu, joka lisää keskinäistä riippuvuutta. .
Ongelma voidaan ratkaista vain laajamittaisella kansainvälisellä yhteistyöllä.
Sen lisäksi on huolehdittava kansallisten päästötavoitteiden
toteutumisesta.
Selonteon tavoitteet ovat kunnianhimoisia, mutta mahdollisia
saavuttaa. Tavoitteena tulee siis olla vähäpäästöinen
Suomi. Selonteko itsessään on edistyksellinen
ja vastuullinen selvitys ilmastomuutoksen aiheuttamista haasteista
selviämiseksi. Sen edustama tahtotila ja näkemys on
perusteltua omaksua johdonmukaisesti osaksi poliittista kulttuuria
ja käytännön päätöksentekoa.
Näin voidaan edetä kohti ympäristöllisesti,
sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää Suomea.