Perustelut
Koulutuksen arviointineuvoston toiminnan rahoitus
Yksi nykyisen koulutuslainsäädännön
lähtökohta on, että arvioinnilla
tuetaan koulutuksen jatkuvaa kehittämistä yhä paremmin
oppimista edistäväksi. Samalla sillä tuetaan
kansallisesti asetettujen oppimis- ja opetustavoitteiden toteutumista.
Ensimmäinen koulutuksen arviointineuvosto asetettiin nelivuotiskaudeksi
maaliskuussa 2003, ja sihteeristö aloitti toimintansa viime
syksynä. Lisäkustannuksia arviointitoiminnan laajentamisesta
ja kansainvälisiin arviointiprojekteihin osallistumisen
lisääntymisestä vuoteen 2006 mennessä on
arvioitu aiheutuvan yhteensä noin kaksi miljoonaa
euroa. Opetushallituksen määrärahoista
suunnattiin arviointiin yhteensä 600 000 euroa
vuosien 2003 ja 2004 talousarvioissa. Vuoden 2004 talousarviossa opetusministeriön
kehittämismäärärahoissa on 600 000
euroa koulutuksen arviointitoimintaan. Tarvittavaa lisärahoitusta
arviointiin ei ole voitu osoittaa.
Valiokunta on huolissaan arviointitoimintaan osoitettujen määrärahojen
riittävyydestä. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että arviointineuvoston organisoima arviointitoiminta voidaan suunnitella
ja hoitaa asianmukaisesti toiminnan alkuajoista lähtien.
Arviointineuvoston toimintaan tulee siten saada lisärahoitusta;
tarkoitukseen voidaan käyttää esimerkiksi
ikäluokkien pienenemisen johdosta säästyviä varoja.
Yliopistojen tilakustannukset
Yliopistojen rahoitusta koskevassa hallituksen esityksessä (HE 18/2004 vp)
ehdotetaan, että palkkausmenojen kasvua vastaavaa määrärahojen
vuosittaista korotusta jatketaan. Vuoden 2005 varainhoitovuoden
ja sitä seuraavien varainhoitovuosien määräraha
mitoitetaan korottamalla kulloinkin kuluvalle varainhoitovuodelle
osoitettua määrärahaa vähintään
määrällä, joka vastaa valtion
keskustason palkkauksia koskevista sopimusratkaisuista aiheutuvaa palkkausmenojen
kasvua. Lisäksi ehdotetaan, että vuosina 2005—2007
yliopistojen toimintaan osoitettua määrärahaa
korotetaan 20 miljoonalla eurolla kunakin vuonna.
Pysyvänä huolena jo usean vuoden ajan eduskunnalla
ovat olleet yliopistojen tilakustannuksiin liittyvät ongelmat.
Edellä mainitun hallituksen esityksen luonnokseen sisältyi
ehdotus, jonka mukaan määrärahaa korotettaisiin
lisäksi määrällä,
joka aiheutuu yliopistojen käytössä olevien
tilojen vuokrakustannusten noususta. Opetusministeriön
pyytämissä lausunnoissa yliopistot kannattivat
ehdotusta yksimielisesti. Valtiovarainministeriö katsoi
kuitenkin lausunnossaan, ettei lakia tule laajentaa koskemaan vuokrakustannusten
nousun tai muidenkaan vuokra- ja tilamenojen erillisrahoitusta.
Valtiovarainministeriö edellytti, että kyseiset,
yliopistojen perustoimintaa koskevat menot katetaan yliopistoille
vuosille 2002—2007 osoitetusta 150 miljoonan euron toimintamenojen
tasokorotuksesta.
Tarkoituksena on, että yliopistojen tilojen vuokrien
korotuksia käsitellään vuosittaisen talousarvion
valmistelun yhteydessä. Yliopistojen vuokrien on arvioitu
nousevan vuosien 2005—2007 aikana yli 20 miljoonaa euroa indeksisidonnaisuuden
ja uusinvestointien vaikutuksesta. Kun otetaan huomioon myös
muu kustannustason nousu, niin hallituksen hyväksymästä yliopistojen
60 miljoonan euron kehyslisäyksestä jää toiminnan
kehittämiseen ja uusiin tehtäviin vastaavana
aikana noin 20 miljoonaa euroa.
Määrärahojen lisäämistarpeiden
ohella yliopistojen tilavuokriin kytkeytyy tilahallinnon yleinen
kehittäminen. Yliopistosektorin tilaohjausta
ja -strategioita on tarkoitus tehostaa. Uusia rakennus- ja perusparannushankkeita
on edelleen runsaasti, joten yliopistojen vuokranmaksukyky huomioon
ottaen myös opetusministeriö joutuu priorisoimaan
hankkeita entistä tarkemmin. Tarkoitus on, että Senaatti-kiinteistöt kokoaa
yhteistyössä opetusministeriön kanssa yliopistojen
useamman vuoden uudisrakennusohjelman, joka tuodaan valtioneuvoston
seuraavien vuosien menokehysneuvotteluihin. Yliopistojen sisäisen
vuokran järjestelmää on tarkoitus kehittää siten,
että järjestelmä motivoisi tilojen tehokkaaseen
käyttöön ja kiinteistökustannussäästöihin.
Valiokunta kiinnittää huomiota myös
siihen, että musiikkitalon rakentaminen on tarkoitus toteuttaa
valtion, Helsingin kaupungin ja Yleisradion yhteishankkeena. Valtion
osuuden käyttäjäksi tulee Sibelius-Akatemia,
joka vuokraa tilat Senaatti-kiinteistöiltä valtion
laitosten ja virastojen nykyisen kiinteistöpolitiikan
ja -lainsäädännön mukaisesti.
Sibelius-Akatemian tilojen osuus musiikkitalon investoinnista nykyisessä kustannustasossa
olevasta kustannusarviosta on 45,1 miljoonaa euroa. Tämän
mukainen vuosivuokra on 4,30 miljoonaa euroa, mikä arvioidussa
valmistumisajankohdan kustannustasossa on noin 4,54 miljoonaa euroa.
Kun otetaan huomioon muut kiinteistömenot ja hankkeen myötä poistuvat
vuokratilat, hankkeesta johtuva tilakustannusten lisäys
valmistumisajankohdan kustannustasossa on vuositasolla noin 2,9
miljoonaa euroa. Lisääntyneet menot on tarkoitus
kattaa yliopistojen talousarviokehyksen sisällä yliopistojen
toimintamenomomentilta 29.10.21.
Sibelius-Akatemian uusista tiloista johtuviksi kertaluonteisiksi
varustamiskustannuksiksi on arvioitu 9,36 miljoonaa euroa, mikä myös
on tarkoitus kattaa talousarviokehyksen sisällä em. määrärahasta
29.10.21.
Yksittäisenä varustamishankkeena musiikkitalo
on yliopistosektorin kaikkien aikojen suurin. Musiikkitalon varustamiseen
arvioitu 9,36 miljoonaa euroa vastaa yliopistosektorin vuotuista
varustamiseen osoitettua hankerahoitusta.
Hankkeen kokoluokan takia ja ottaen huomioon yliopistolaitoksen
toiminnan voimavarat, valiokunta pitää musiikkitalon
varustamisesta aiheutuvia kustannuksia yliopistojen perusvoimavarojen
kokonaisuuden kannalta ongelmallisena. Ongelma tulee ratkaista päätettäessä tulevista
kehyksistä.
Teattereiden valtiontuki
Eduskunta edellytti hyväksyessään
valtion vuoden 2002 talousarvion, että hallitus
selvittää teattereiden valtiontukijärjestelmässä olevat epäkohdat
ja ryhtyy tarvittaviin toimenpiteisiin niiden poistamiseksi (EV 35/2001 vp — HE 115/2001 vp).
Asiaa selvittäneen työryhmän muistion
perusteella (OPM:n työryhmien muistioita ja selvityksiä 2003:13)
ongelmat keskittyvät yksikköhintaan, henkilötyövuosien määrään
ja harkinnanvaraisiin määrärahoihin osoitettuihin
varoihin.
Vuosina 2002—2004 teattereiden valtionosuuden perustana
oleva yksikköhinta on ollut 30 223 euroa. Kuluvana
vuonna tehdyn selvityksen perusteella tulisi yksikköhinnan
olla noin 38 368 euroa, eli vajaus on noin 27 prosenttia. Yksikköhinnan
jälkeenjääneisyyteen vaikuttaa myös
se, ettei siihen tehdä vuosittaisia ns. indeksitarkistuksia,
kuten esim. orkestereiden ja museoiden yksikköhintoihin
tehdään. Eduskunnan budjettipäätöksillä yksikköhinta
on vuosien 1993—2001 aikana kasvanut noin kymmenen prosenttia.
Orkestereilla kasvu on ollut noin 11 prosenttia ja museoilla 13
prosenttia.
Henkilötyövuosissa vajaus on tällä hetkellä 238
henkilötyövuotta, vaikka kuluvan vuoden budjetissa
niitä lisättiin 14:llä. Valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että vajaus henkilötyövuosissa
estää uusien teattereiden pääsemistä valtionosuuden
piiriin. Tämä puolestaan estää uusien,
nousevien teatteriryhmien pääsemistä osalliseksi
valtion myöntämistä avustuksista. Valiokunta
pitää välttämättömänä teattereiden valtiontuen
epäkohtien korjaamista pikaisesti.
Omaishoidon kehittäminen
Eduskunta on useiden vuosien ajan kiinnittänyt huomiota
omaishoitoon liittyviin epäkohtiin. Omaishoidon kehittäminen
ja omaishoitajien aseman parantaminen on nostettu esille myös hallitusohjelmassa.
Sen mukaisesti sosiaali- ja terveysministeriö asetti selvityshenkilön
laatimaan ehdotukset toimenpiteistä, joilla omaishoitoa
voidaan kehittää. Selvitysmiehen raportti on valmistunut
ja siinä ehdotetaan 16 omaishoidon kehittämistehtävää,
jotka toteutettaisiin tämän ja seuraavan hallituskauden
aikana. Esitys tulisi nostamaan omaishoidon sosiaali- ja terveydenhuollon
palvelurakenteen merkittäväksi osaksi. Omaishoidon
uudistuksen kokonaishinta olisi 298 miljoonaa euroa. Ensisijaisena
tavoitteena on, että valtio ottaisi vuodesta 2007 asteittaisesti
vastuun palkkioiden rahoituksesta ja kunnat lisäisivät
palveluja ja tukea.
Sosiaali- ja terveysministeriön tarkoituksena on tehdä syksyyn
mennessä tarkemmat päätökset
siitä, miten esitysten toimeenpanossa edetään.
Kiireellisenä omaishoitajan asemaa parantavana
toimenpiteenä eduskunta on jo hyväksynyt
lainmuutoksen, jolla hoidettavan sijaishoidosta hoitajan
lakisääteisen vapaan ajaksi perittävä asiakasmaksu
rajoitetaan yhdeksään euroon vuorokautta
kohti.
Nyt tehty selvitys antaa hyvän pohjan omaishoidon kehittämiselle.
Omaishoidon aseman vahvistuminen ehdotettujen tavoitteiden mukaisesti
edellyttää erittäin merkittävää uudistustyötä sekä taloudellisia
lisäresursseja. Omaishoidon onnistuminen edellyttää myös
työelämän ja omaishoidon nykyistä parempaa
yhteensovittamista. Valiokunta pitää tärkeänä,
että hankkeen jatkovalmistelu etenee mahdollisimman ripeästi.
Valiokunta korostaa etenkin sellaisten kriteereiden laatimista,
joilla turvataan omaishoidon tuen valtakunnallinen yhtenäisyys
sekä omaishoitajien tasa-arvoinen asema asuinpaikkakunnasta
ja kunnan taloudellisesta tilanteesta riippumatta.
Eduskunnan lausumat
Valiokunta katsoo, että seuraavien lausumien johdosta
suoritetut, kertomuksessa selostetut toimenpiteet ovat riittäviä tai
lausumat ovat muutoin käyneet tarpeettomiksi:
-
Vankeinhoitolaitoksen
määrärahatarpeet
HE 40/1999 vp (s. 123)
-
Poliisitoimen määrärahat
HE 59/2000 vp ja HE 71/2000 vp (s. 142)
-
Kihlakunnanvirastojen toimitilat
HE 109/2000 vp ja HE 187/2000 vp
(s. 142)
-
Puolustustarviketeollisuus
HE 59/2000 vp ja HE 71/2000 vp (s. 154)
-
Ruuti- ja ampumatarviketeollisuuden turvaaminen
Suomessa
HE 177/2001 vp ja HE 204/2001 vp
(s. 156)
-
Energiaveron kehittäminen
HE 225/1996 vp (s. 159)
-
Perintö- ja lahjavero
HE 104/2000 vp (s. 162)
-
Jätevero
HE 128/2002 vp (s. 163)
-
Tietokirjoittamisen tukijärjestelmä
HE 115/2001 vp ja HE 206/2001 vp (s. 176)
-
Teattereiden valtiontukijärjestelmä
HE 115/2001 vp ja HE 206/2001 vp (s. 176)
-
Korkotukilainojen myöntämisvaltuus
HE 67/2002 vp (s. 203)
-
Pörssinoteerattuja valtionyhtiöitä koskeva omistajapoliittinen
hallinnointiohjelma
HE 193/2001 vp (s. 218)
-
Nuuksion kansallispuiston kehittäminen
HE 115/2001 vp ja HE 206/2001 vp (s. 259)