Perustelut
         
         Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä muuttamattomana.
         
         Henkilöautojen perusvero muutettiin vuonna 2007 toteutetun
            uudistuksen yhteydessä hiilidioksidipäästöön
            perustuvaksi. Pakettiautojen vero jäi kuitenkin kiinteäksi,
            eikä sillä ole yhteyttä päästömääriin.
            Pakettiautot oli tarkoitus ottaa vero-ohjauksen piiriin myöhemmin
            niiden päästödirektiivillä määriteltyjen
            hiilidioksidipäästöjen ja polttoaineenkulutuksen
            mittausmenetelmää koskevien määräysten
            tultua voimaan. Muutokset tulevat voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana
            sen jälkeen, kun tarvittavat Ajoneuvohallintokeskuksen
            tietojärjestelmämuutokset ovat valmiit. Tavoitteena
            on, että laki voisi tulla voimaan maaliskuussa 2010. 
         
         
         Nyt annetulla esityksellä toteutettaisiin tavoitteena
            ollut ajoneuvoveron ympäristöohjauksen laajentaminen
            pakettiautoihin muuttamalla nykyinen kiinteä perusvero
            hiilidioksidipäästöön perustuvaksi
            henkilöautojen perusveron tavoin. Perusvero määräytyisi
            ominaishiilidioksidipäästön perusteella
            saman verotaulukon mukaan kuin henkilöautojen
            ja kasvaisi siten progressiivisesti päästöjen
            mukaan 20 eurosta vuodessa 605,90 euroon vuodessa. Nykyisen autokannan
            perusteella pienin vuotuinen vero olisi noin 52 ja suurin noin 420
            euroa.  
         
         
         Uudistus koskisi myös olemassa olevaa pakettiautokantaa.
            Päästöperusteista perusveroa voidaan
            kuitenkin soveltaa vain siihen uusimpaan autokantaan, josta tiedot
            ominaishiilidioksidipäästöistä on
            saatavissa. Ennen vuoden 2008 alkua käyttöön
            otettuihin pakettiautoihin sovellettaisiin kokonaismassaan perustuvaa
            perusveroa, jonka määrä on
            75,92 eurosta 485,45 euroon vuodessa. 
         
         
         Kokonaismassaan perustuvaa perusveroa sovellettaisiin rekisteröintiajankohdasta
            riippumatta sekä paketti- että henkilöautoihin,
            jos ajoneuvoliikennerekisterissä ei ole tietoa hiilidioksidipäästöstä.
            Koska matkailuautoista näitä tietoja ei käytännössä ole,
            niiden osalta perusvero määräytyisi käytännössä kokonaismassan
            perusteella. Sama koskisi useita erikoisajoneuvoja. 
         
         
         Kun vero nykyisin on pakettiauton iästä riippuen
            94,97 tai 127,50 euroa vuodessa, pakettiauton päästöperusteinen
            vero olisi yleisimmissä päästöluokissa
            195 ja 234 euroa vuodessa. Kokonaismassaan perustuva vero
            olisi puolestaan tyypilliselle tavarankuljetukseen käytettävälle
            pakettiautolle noin 317 euroa vuodessa. 
         
         
          Valiokunnan arvio
         
          Valiokunta pitää tärkeänä,
            että yleisesti onnistuneena pidetty ajoneuvoveron ympäristöohjaus laajennettaisiin
            koskemaan henkilöautojen lisäksi myös
            pakettiautoja. Uudistuksella olisi sillä ensisijaisesti
            tavoiteltavien ympäristövaikutusten lisäksi
            myös monia muita myönteisiä vaikutuksia,
            kuten henkilöautojenkin kohdalla. Näihin kuuluu
            esimerkiksi liikenneturvallisuuden parantuminen uudempien ja samalla
            tekniikaltaan aiempaa turvallisempien autojen yleistyessä. 
         
         
         Yhdenmukaisten veroperusteiden johdosta verotus ei vaikuttaisi
            hankintapäätöksiin, vaan valinta henkilö-
            ja pakettiauton välillä jäisi riippumaan
            kuljetustarpeesta. Verotus ei myöskään vaikuttaisi
            siihen, kumpaan ajoneuvoluokkaan ajoneuvo katsastetaan, silloin
            kun se on valittavissa. Tältä kannalta myönteistä on
            myös se, että uudistus voisi tulla voimaan samanaikaisesti henkilöautoja
            koskevien muutosten kanssa jo maaliskuussa 2010. 
         
         
            Kun tavoitteena on ollut, että paketti- ja henkilöautojen
            perusveron perusteet olisivat samat ja henkilöautojen kohdalla
            tavoitteena oli tuottoneutraali lopputulos, on selvää,
            että samaa ei voida saavuttaa pakettiautojen kohdalla.
            Pakettiautojen perusveron tuotto nousisi lähes
            2,5-kertaiseksi. Ero henkilöautoihin selittyy pitkälti
            sillä, että ensi vaiheessa valtaosalla pakettiautokannasta
            perusvero määräytyisi kokonaismassan perusteella.
            Pakettiautoilla oman massan ja kokonaismassan, jolla tarkoitetaan
            omaa massaa lisättynä kantavuudella, ero on erilaisen käyttötarkoituksen
            vuoksi huomattavasti suurempi kuin henkilöautoilla. 
         
         
         Hallituksen esityksessä on pohdittu tarvetta säätää pakettiautoille
            oma kokonaismassaan perustuva verotaulukkonsa tai säätää niille
            henkilöautoja matalampi enimmäisveron taso. Kokonaismassan
            käyttämistä veron perusteena puoltavat
            kuitenkin hallinnolliset näkökohdat: kaikista
            pakettiautoista ei ole käytettävissä omaa massaa
            kokevia tietoja. Kokonaismassa myös korreloi päästöjen
            määrän kanssa. Kokonaismassaan perustuvan
            perusveron tason alentaminen kohdistuisi vanhempaan ja siten päästöiltään
            haitallisempaan ajoneuvokantaan, mikä heikentäisi
            uudistuksella tavoiteltua ohjausvaikutusta. 
         
         
         Perusvero nousisi erityisesti matkailuautojen kohdalla, mihin
            seikkaan valiokunta kiinnitti huomiota jo vuoden 2007 uudistuksen
            yhteydessä hallituksen esityksestä (HE 146/2007 vp) antamassaan
            mietinnössä (VaVM 24/2007 vp). Hallituksen
            lakiesitystä muutettiin eduskuntakäsittelyn
            yhteydessä mietinnön mukaisesti perusveron nousun
            rajoittamiseksi siten, että ajoneuvoluokaltaan henkilöautoihin
            kuuluvien matkailuautojen perusvero on pakettiautojen tapaan kiinteä 35
            senttiä päivässä eli 127,75
            euroa vuodessa. Nyt painavien matkailuautojen vero nousisi 300—485
            euroon vuodessa. Valiokunta ei kuitenkaan pidä perusteltuna
            perusveron alentamista erikseen matkailuautojen osalta. Matkailuautojen
            käyttö keskittyy lämpimiin vuodenaikoihin,
            ja ilmoittamalla ajoneuvorekisterikeskukseen auton väliaikaisesta
            poistamisesta liikennekäytöstä omistaja
            voi vaikuttaa perusveron vuotuiseen määrään.
            Menettely helpottuu ensi keväänä, jolloin
            rekisteri-ilmoituksen tekeminen tulee mahdolliseksi internetyhteyden
            välityksellä.