VALTIOVARAINVALIOKUNNAN MIETINTÖ 25/2003 vp

VaVM 25/2003 vp - HE 107/2003 vp

Tarkistettu versio 2.0

Hallituksen esitys laeiksi veronkantolain 4 a §:n ja valmisteverotuslain 36 §:n muuttamisesta

JOHDANTO

Vireilletulo

Eduskunta on 4 päivänä marraskuuta 2003 lähettänyt valtiovarainvaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen laeiksi veronkantolain 4 a §:n ja valmisteverotuslain 36 §:n muuttamisesta (HE 107/2003 vp).

Jaostovalmistelu

Asia on valmisteltu valtiovarainvaliokunnan verojaostossa.

Asiantuntijat

Verojaostossa ovat olleet kuultavina

neuvotteleva virkamies Helena Ikonen, valtiovarainministeriö

talouspäällikkö Pekka Pylkkänen, Tullihallitus

apulaisjohtaja Paula Lampinen, Verohallitus

johtava lakimies Juha Koponen, Veronmaksajain Keskusliitto

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan veronkantolakia ja valmisteverotuslakia muutettavaksi siten, että verot maksetaan rahalaitoksiin, jolloin maksuvelvollinen vastaa maksamisesta mahdollisesti aiheutuvista kuluista. Ilman palvelumaksua suorituksia vastaanottavista maksupaikoista säädettäisiin valtiovarainministeriön asetuksella. Tarkoituksena on, että tullihallinnon toimipaikat voisivat ottaa vastaan veroja, maksuja ja muita suorituksia palvelumaksutta.

Lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan vuoden 2004 alusta.

VALIOKUNNAN KANNANOTOT

Perustelut

Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä muuttamattomina.

Hallituksen esitys noudattaa oikeuskanslerin vaihtoehtoisena pitämää menettelytapaa, jonka mukaisesti lakiin otettaisiin yksiselitteinen säännös siitä, että verovelvolliset voidaan määrätä maksamaan veronsa rahalaitoksiin ja samalla suorittamaan pankkien perimä palvelumaksu.

Menettely, jossa verot voitaisiin maksaa rahalaitoksiin ilman palvelumaksua, ei ole helposti toteutettavissa. Esteenä on mm. nykyisten palvelumaksujärjestelmien monimuotoisuus. Kiinteää hinnoittelua säädöstasolla on puolestaan pidetty kilpailua rajoittavana. Korvausten kustannusvaikutus olisi lisäksi noin 20—35 miljoonaa euroa vuosittain. Veroista yli 99 prosenttia maksetaan nykyisin rahalaitosten kautta. Se merkitsee yli 10 miljoonaa maksutapahtumaa vuodessa.

Valiokunta pitää hallituksen esityksessä valittua etenemistapaa kokonaisuus huomioon ottaen järkevänä. Koska tullihallinnolle ollaan luomassa muista syistä atk-perusteista kassajärjestelmää, käteismaksujen ohjaaminen sen kautta ei aiheuta käytännössä lisäkustannuksia. Toisin olisi laita esimerkiksi verotoimistoissa, joissa ei ole käteismaksujen vastaanottoon vaadittavaa atk-järjestelmää. Sellaisen luominen maksaisi käytännön tarpeisiin nähden suhteettomasti. Käteismaksutapahtumia on nykyisin koko maassa vuosittain vajaat 30 000.

Päätösehdotus

Edellä esitetyn perusteella valtiovarainvaliokunta ehdottaa,

että lakiehdotukset hyväksytään muuttamattomina.

Helsingissä 18 päivänä marraskuuta 2003

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

  • pj. Olavi Ala-Nissilä /kesk
  • vpj. Matti Ahde /sd
  • jäs. Eva Biaudet /r
  • Kyösti Karjula /kesk
  • Jari Koskinen /kok
  • Pekka Kuosmanen /kok
  • Reijo Laitinen /sd
  • Maija-Liisa Lindqvist /kesk
  • Mika Lintilä /kesk
  • Pekka Nousiainen /kesk
  • Iivo Polvi /vas
  • Virpa Puisto /sd
  • Markku Rossi /kesk
  • Anni Sinnemäki /vihr
  • Irja Tulonen /kok
  • Jukka Vihriälä /kesk
  • vjäs. Arto Bryggare /sd
  • Susanna Huovinen /sd
  • Mikko Kuoppa /vas
  • Olli Nepponen /kok
  • Tuija Nurmi /kok

Valiokunnan sihteerinä jaostokäsittelyssä on toiminut

valiokuntaneuvos  Maarit Pekkanen